Reklama

Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa

Dobíjecího centrum pro elektromobily.
ČTK
Dušan Kütner
duk

Každé desáté auto prodané v loňském roce ve světě mělo elektrický pohon. Trh s nimi tak překonal první milník. Světový trh táhly Čína a Evropa, zatímco ve Spojených státech, sídle kultovní automobilky Tesla, tvoří prodej elektromobilů stále jen malý zlomek, napsal deník The Wall Street Journal.

Reklama

Prodeje elektrických vozidel loni celosvětově prudce vzrostly, zejména díky silnému růstu v Číně a Evropě. Vyplývá to z předběžného průzkumu LMC Automotive a EV-Volumes.com, výzkumných skupin, které sledují prodeje automobilů. To znamená úlevu pro automobilový trh, který trpěl ekonomickými potížemi v důsledku potíží v dodavatelském řetězci a výpadky výroby, inflace a války na Ukrajině, uvedl The Wall Street Journal.

Meziroční nárůst o dvě třetiny

Zatímco elektromobily stále tvoří zlomek prodejů automobilů v USA, jejich podíl na celkovém trhu je v Evropě a Číně stále významnější a stále více ovlivňují kondici tamního automobilového trhu, protože se technologie dostává do hlavního proudu zájmu. Celosvětově tak loni překročily prodeje vozidel na elektrický pohon klíčový milník a poprvé dosáhly podílu na trhu kolem deseti procent. Podle LMC Automotive a EV-Volumes.com dosáhl loni celosvětový prodej plně elektrických vozidel přibližně 7,8 milionu kusů, což je nárůst o celých  68 procent oproti předchozímu roku.

Šéf automobilky Tesla Elon Musk

Muskova Tesla seká ceny elektromobilů až o 20 procent. Akcie v reakci klesly

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny svých vozidel ve Spojených státech a některých evropských zemích až o 20 procent, aby podpořil poptávku. S odkazem na aktualizovaný ceník firmy o tom informují zahraniční tiskové agentury. Odbyt vozů Tesla zaostal v loňském roce za očekáváním analytiků. Zpráva o zlevňování aut vedla k poklesu ceny akcií Tesly.

Přečíst článek

„Elektrická vozidla se budou rychle rozšiřovat. A Čína by mohla brzy dosáhnout bodu, kdy prodej konvenčních vozidel začne trvale klesat, protože plug-in vozidla získávají větší podíl na trhu,“ uvedl vedoucí obchodního oddělení Volkswagenu v Číně Ralf Brandstätter. „V loňském roce bylo každé čtvrté vozidlo, které jsme v Číně prodali, plug-in – a letos to bude každé třetí auto,“ podotkl Brandstätter. „Ještě jsme nedosáhli bodu zlomu, ale očekáváme, že se tam dostaneme mezi roky 2025 a 2030," míní.

Za celý rok tvořily plně elektrická vozidla 11 procent celkového prodeje aut v Evropě a 19 procent v Číně, uvedlo LMC Automotive. V kombinaci s plug-in hybridními vozidly, která lze mají baterie i spalovací motor, vzrostl podíl elektromobilů prodaných v Evropě v loňském roce na 20,3 procenta z celkového počtu, říkají data EV-Volumes.com.

V Německu prodej elektroaut v prosinci překonal ta konvenční

V Německu, největším automobilovém trhu v Evropě, tvořila elektrická vozidla v loňském roce 25 procent výroby nových vozidel, uvedlo německé sdružení výrobců automobilů VDA. V prosinci se v zemi prodalo více elektromobilů než konvenčních aut.

Huyndai v Česku vyrobil v roce 2022 nejvíce aut za čtyři roky

Návrat k předcovidové výrobě. Linky Huyndai opustilo loni nejvíce aut za čtyři roky

Automobilka Hyundai vyrobila loni v Nošovicích na Frýdecko-Místecku 322 500 aut. Bylo to o 47 500 vozů více než předloni, nárůst činil 17,3 procenta. Letošní plán výroby je stanoven na 328 500 vozů, uvedl mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník.

Přečíst článek

Podle údajů LMC se prodej nových vozů celkově snížil přibližně o procento na 80,6 milionu vozů, přičemž téměř čtyřprocentní růst v Číně pomohl vyrovnat pokles o osm procent v USA a sedm procent v Evropě. Americký a evropský trh byl zasaženy oslabením. globální ekonomiky, prudce rostoucími náklady na energii, narušením dodavatelského řetězce a válkou na Ukrajině.

Vše o inflaci čtěte zde:

Výrobce luxusních automobilů BMW byl v loňském roce jedním z mnoha výrobců, kteří zaznamenali nárůst prodeje plug-in modelů, i když celkové prodeje klesly. BMW oznámilo za loňský rok pětiprocentní pokles celkového prodeje nových vozů, ale zaznamenalo více než dvojnásobek prodeje elektromobilů. „Jsme přesvědčeni, že tento úspěch dokážeme zopakovat i v příštím roce, protože máme stále vysoké zakázky na plně elektrické modely,“ řekl  šéf prodeje BMW Pieter Nota.

VW i díky Škodě hlásí nárůst o více než čtvrtinu

VW, největší evropský výrobce podle prodejů, ve čtvrtek uvedl, že celkový prodej nových vozů loni klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů, ale prodej elektrických vozů vzrostl o 26 procent na 572 100 kusů. Prodejní čísla zahrnují velkou stáj značek společnosti, včetně VW, Porsche, Audi, Škody a Seatu. Ostatní výrobci hlásili podobně silný růst prodeje elektromobilů – částečně podpořeného dostupností širší řady modelů kromě lídra trhu Tesly – a slabého nebo klesajícího prodeje konvenčních vozidel. Mezi nimi i Ford a Mercedes-Benz.

Elektromobil, ilustační foto

Prodej e-aut v Česku roste. V provozu jich je již téměř 14 tisíc

Prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89 procent na 3887. Zhruba tři čtvrtiny z nich tvořila nová vozidla, zbytek připadl na ojetá. Podíl prodejů nových osobních elektromobilů na registracích všech osobních aut v Česku činil dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v EU. Poslední je Slovensko. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Přečíst článek

Jedním z důvodů, proč se evropské automobilky zaměřily na výrobu a prodej elektromobilů, je snaha splnit emisní předpisy Evropské unie. V loňském roce také začaly agresivněji rozšiřovat své podnikání s elektromobily na dalších hlavních trzích, zejména v Číně a USA. V Číně, která v loňském roce představovala zhruba dvě třetiny celosvětových prodejů plně elektrických vozů, se naopak tamní výrobci prosazují na tradičních trzích západních výrobců automobilů a začínají expandovat do Evropy a USA.

Celosvětově si první místo v celosvětovém žebříčku výrobců podle prodejů plně elektrických vozidel udržela Tesla, následována čínskými výrobci BYD a SAIC Motor a značkami patřícími do skupiny VW. Tesla loni dodala na trh 1,31 milionu vozů, což je meziroční nárůst o 40 procent. Je to však méně, než očekávali analytici. I proto Tesla v posledním týdnu oznámila snížení cen svých vozů až o pětinu na hlavních trzích včetně Česka.

Nedostatek čipů a válka na Ukrajině obraly Škodu o sedminu loňského odbytu

Nedostatek čipů a válka na Ukrajině obraly Škodu o šestinu loňského odbytu

Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což je meziročně o 16,7 procenta méně. Mohou za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích, uvedla automobilka.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Evropa má problém. Německo, motor Evropy, ztrácí výkon a paktuje se s Čínou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme