Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prodej e-aut v Česku roste. V provozu jich je již téměř 14 tisíc

Elektromobil, ilustační foto
Pixabay
 ČTK

Prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89 procent na 3887. Zhruba tři čtvrtiny z nich tvořila nová vozidla, zbytek připadl na ojetá. Podíl prodejů nových osobních elektromobilů na registracích všech osobních aut v Česku činil dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v EU. Poslední je Slovensko. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Nejprodávanější značkou z nových elektrických vozidel byla za tři čtvrtletí Škoda, která prodala 2911 aut. Následovala Tesla s 1791 vozy a Volkswagen se 1571 automobily. BMW v Česku prodalo 1274 elektrických aut, Hyunadi 976. Ojetých elektromobilů se prodalo celkem 1022, což byl meziročně zhruba 30procentní nárůst. Nejoblíbenější značkou byla Tesla, po ní následovaly BMW a Volkswagen.

40 procent v Praze

Od začátku prodejů elektromobilů v Česku si jich lidé pořídili 13 815. Nejvíce, 39 procent jich jezdí v Praze. Pětina je registrována ve Středočeském kraji a devět procent v Jihomoravském kraji.

Největší podíl prodejů elektromobilů v EU byl letos ve Švédsku, kde činil přes 28 procent, v Nizozemsku tvořil pětinu, v Dánsku 18 procent a ve Finsku 15,7 procenta. Následovaly Rakousko s podílem 14,8 a Německo s 14,6 procenta elektromobilů. Na opačném konci s podílem pod tři procenta byly Chorvatsko, Polsko a Řecko, za ním pak ČR se dvěma procenty Slovensko s 1,7 procenta. Celkem se v EU prodalo za tři čtvrtletí 717.000 elektromobilů, což bylo meziročně o 26 procent více, uvedlo CDV.

Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku podle CDV vzrostl na 2653, když loni v červnu jich bylo k dispozici 2033. Přibližně 115 z nich představují rychlodobíjecí stanice. Jejich podíl je na celkovém počtu stanic v EU druhý nejvyšší. Počet všech dobíjecích stanic v Česku ale stále výrazně zaostává za evropským průměrem, když činí 0,7 procenta z jejich celkového počtu v EU. Do roku 2025 ministerstvo životního prostředí plánuje v ČR zavést až 800 rychlodobíjecích stanic. Investice do dobíjecí infrastruktury by měla podle státu v nejbližších letech dosáhnout až pěti miliard korun.

Růst prodeje elektromobilů podle zprávy neziskové společnosti Transport & Environment v EU celkově zpomaluje. Unie chce proto elektromobilitu více podpořit. Letos v říjnu se státy za českého předsednictví shodly na omezení prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035.

Prodej všech nových aut v Česku za tři čtvrtletí klesl o 11,1 procenta na 143 843 vozů, uvedl v říjnu Svaz dovozců automobilů. Na vině klesajícího počtu nových aut jsou především chybějící díly. Celkově nejprodávanější značkou je v ČR stále Škoda, následuje Hyundai a třetí je Volkswagen.

kolona aut

Lukáš Kovanda: Evropa se ekonomicky likviduje. A planetě to nijak neprospěje

Hned na úvod řekněme to nejpodstatnější. Ani úplné vymýcení aut se spalovacími motory v EU nemá samo o sobě šanci zpomalit, natož zvrátit proces klimatických změn.

Přečíst článek

Automobily Donfeng

Evropa jako automobilová velmoc? Ne, Čína

Už za tři roky by se Evropa mohla stát čistým dovozcem vozů, Dosud je největším exportérem. Mohou za to levné elektromobily z Číny, tvrdí ve studii PwC.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme