Mladé talenty je třeba podporovat. To je přesvědčení, které společností rezonuje, byť často jen na teoretické úrovni. Když se ovšem povede přenos do praxe, může z toho být zajímavá podívaná. Jako v případě mladých návrhářů, kteří v rámci designérské soutěže Mattoni Young Fashion Stars představili své modely. Jeden z nich se pak rovnou objevil i na červeném koberci.
Letošní Karlovarský filmový festival už sice dávno skončil, jeho dozvuky jsou ale pořád aktuální. A nejde jen o filmy a názory na ně. KVIFF už několik let není jen akcí filmovou, pozornost tu získávají i jiní umělci. Třeba ti z řad mladých módních návrhářů. Tak třeba letos se tu představila trojice nejlepších designérů oceněných v soutěži Mattoni Young Fashion Stars, která proběhla v rámci letošního ročníku Mercedes-Benz Prague Fashion Week.
V porotě designérské soutěže, která se konala během jarní edice pražského svátku módy, usedli mimo jiné modelka Hana Soukupová nebo rapper Yzomandias (oba na úvodním snímku). Právě ti se stali tvářemi značky Mattoni a Hana potom do Karlových Varů oblékla jeden z vítězných modelů. Konkrétně šlo o šaty z dílny talentované návrhářky Anny Dunděrové, studentky Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM. Model nesoucí název Perla nepravidelnosti podle slov autorky vznikl jako pocta barokní kráse, tekoucí vodě a nepravidelnosti přírody. Ostatně právě inspiraci minerálními látkami ve vodě Mattoni a model splňující dress code Red carpet měli soutěžící ve svém zadání.
Na módní přehlídce v Mattoni Life Baru, který byl součástí doprovodného programu letošního ročníku KVIFF, pak svou tvorbu představili i další výherci soutěže. Vojtěch Smrž, který rovněž studuje na UMPRUM, na mole představil kolekci Zlaté ručičky naší babičky, která prostřednictvím upcyklovaných oděvů vzdává hold domácí tvorbě sedmdesátých let. Absolutní vítěz soutěže Jakub Mikulášek z Fakulty umění a designu UJEP potom pracoval se sedimentací minerálních látek, která se stala hlavní inspirační linií jeho kolekce.
Zaujal i nealkoholický drink vycházející barmanské hvězdy
Mladí návrháři nejsou jediní, kdo získává zaslouženou pozornost. „Jsme přesvědčeni, že právě pomoc na startu profesní dráhy může rozhodnout o budoucím úspěchu. V mladých designérech, filmařích, barmanech či ekonomech vidíme budoucnost daných oborů a chceme aktivně přispívat k jejich rozvoji,“ říká Ondřej Postránský, generální ředitel Mattoni 1873. Tu si asi v první řadě spojíme především s výrobou minerálních vod a dalších nealkoholických nápojů, v posledních letech se ale angažuje právě i v podpoře mladých talentů. A jak vysvětluje Ondřej Postránský, zdánlivě nesouvisející obory jsou provázanější, než se na první pohled zdá. „Věříme, že talent si zaslouží podporu bez ohledu na odvětví. Navíc všechny zmíněné obory přesahují různým způsobem i do našeho nápojového oboru. Alespoň tak, jak se ho snažíme dělat my,“ zmiňuje.
Možná se nabízí otázka, co kromě dobrého pocitu může podpora mladých talentů firmě přinést. „Přínosů vnímáme hned několik. V první řadě je to inovace a nová perspektiva. Mladí lidé přinášejí svěží vítr a neotřelé nápady. Například u Mattoni Eagles i v tak konkrétních oblastech, jako je vývoj nových produktů,“ vysvětluje Postránský a pokračuje: „Podpora nadaných mladých lidí nám ale umožňuje i přirozené a hlubší propojení s prestižními společenskými a kulturními událostmi, jako je Český lev, Mercedes-Benz Prague Fashion Week nebo Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.“
Právě karlovarský festival letos posloužil jako skutečný „meeting point“. Byl totiž vyvrcholením i další soutěže mladých talentů, tentokrát těch barmanských. Mistrovský České republiky Mattoni Grand Drink Junior se sice stejně jako soutěž mladých návrhářů uskutečnilo už v dubnu, vítězný drink se ale podával právě na filmovém festivalu. Byl jím nealkoholický Pistachio Breeze autorky Dory Řezníčkové, studentky SOU a SOŠ Polička. A aby toho nebylo málo, kromě drinku nebo vítězných modelů se v Karlových Varech představila i zpěvačka KAYA, vítězka soutěže Mattoni Music Talent.
Soutěž studentů nabídne nápojáři konkrétní nápady
Jen zmíněná soutěž Mattoni Eagles neměla na rozdíl od té návrhářské, barmanské nebo hudební své velké finále na filmovém festivalu. To se v tomto případě odehrálo teprve před pár dny, i když zase v Karlových Varech, se kterými je značka Mattoni neodmyslitelně spjata. Druhý ročník vzdělávacího programu probíhal dva týdny a patnáct vysokoškolských studentů z celého Česka si tu prošlo desítkami hodin školení a mentoringu od odborníků z praxe. Letos bylo hlavním úkolem najít inovaci pro segment hotelů, restaurací a kaváren. A podle všeho se to podařilo.
Aktualizováno
Zemřel herec a prezident karlovarského festivalu Jiří Bartoška
Ve věku 78 let zemřel herec a prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška, uvedla mluvčí festivalu Uljana Donátová, kterou cituje server Novinky.cz. Herec se potýkal s rakovinou. Donátová řekla, že je zatím brzy na to říct, kdy a v jaké podobě se uskuteční poslední rozloučení.
S mírným zpožděním oproti předchozím ročníkům a poprvé bez prezidenta Jiřího Bartošky. Karlovarský festival letos nabídne stovky projekcí a přivítá tisíce návštěvníků. A v oblíbeném Becher’s Baru se opět budou scházet nejvlivnější osobnosti českého byznysu i kultury. Startuje popkulturní i byznysová událost roku. Co letos nabídne?
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.
Související
Svět módy truchlí. Zemřel italský návrhář Giorgio Armani
Měla jsem dvakrát „štěstí“ na předčasné volby, říká Marcela Hrdá, partnerka ve společnosti Moore Czech Republic. Hrdá má za sebou neskutečnou profesní kariéru. Řídila transformaci v ČSA, byla ředitelkou České i Slovenské pošty. K tomu se vztahuje její výrok o volbách. Byla ředitelkou televize Barrandov, stále ve vedení čínského investora CEFC. V Moore se věnují širokému spektru oborů. Daním, energetice, realitám. Provozují on-line střední školu, nebo nástroj Talk2amy. Což je umělá inteligence, která dokáže rozpoznat charakter či vlohy člověka. Ideální nástroj pro skládání pracovních týmů.
Jste partnerkou v poradenské společnosti. Kdybych byl majitel malé nebo středně velké firmy, na co bych se měl zaměřit?
Lehce vás opravím. Moore Czech Republic je poradensko-auditní a technologická skupina. Naším profilem se odlišujeme od běžných poradenských společností. V mnoha případech máme kromě poradenství i dodávku. Co připravíme jako koncept, jsme schopni i zrealizovat.
Tak dejme tomu, že mám výrobní firmu. Co od vás čekat?
Jsme schopni nabídnout služby jak živnostníkovi, tak velké nadnárodní korporaci. V rámci nadnárodní sítě Moore Global, které jsme členem, působíme ve 116 zemích světa, což nám dává možnost poskytovat služby v kontextu evropského či celosvětového prostoru. Když si vezmeme malou nebo střední firmu, tak zejména v oblasti poskytování služeb v oblasti účetnictví, daňového poradenství nebo auditu, máme velké množství firem, kterým tyto služby nabízíme. Jsme jednou z top deseti firem na trhu, která tyto služby poskytuje, a to jsme v roce 2020 s nimi začínali na zelené louce.
V době covidu firmy začaly narážet na fakt, že si tyto činnosti drželi uvnitř, a v případě nemoci či nedostupnosti své účetní, je nemohli realizovat. Trendem je, že co klient nepotřebuje uvnitř společnosti, tak si to bere jako externí službu, pojistitelnou a zastupitelnou. Sledujeme nové trendy. Na tyto skutečnosti firmy po pandemii začaly hodně slyšet. Máme přes sto účetních a daňových poradců. To samé platí v oblasti auditu. Máme i projekty v oblasti ESG nebo energetické udržitelnosti. Naše služby poskytneme jak malým společnostem na bázi zapojení do komunitní energetiky, až po dodávky chytrých elektroměrů.
V roce 2024 se zvýšila daň z příjmu právnických osob z devatenácti na 21 procent. Jak se to propsalo do daňových přiznání? A jste schopni udělat daňovou optimalizaci?
Optimalizace samozřejmě v míře zákona. Menší klienti ale občas nevyužívají, co zákon umožňuje. Například neví, že některé věci jsou daňově odpočitatelné. Vyšší daňová zátěž na firmy logicky dopadla. Ale až teď přichází čas, aby si společnosti uvědomily, jak s tím mohou pracovat. Mnohé firmy procitly, až když podaly daňové přiznání. Vrší se nám poptávka po daňových auditech. A o žádosti o daňovou optimalizaci. Umíme odhalit prvky, které firma může použít.
Věnujete se i energetice, úsporám. Máte projekt smart metering. Jak to funguje?
Je to jeden z hlavních rozdílů, díky kterému se lišíme od klasických poradenských firem. V naší skupině je společnost, která se věnuje chytrému měření. Evropská unie stanovila, že od roku 2027 musejí mít podnikatelské subjekty namontované „chytré“ elektroměry. To nás přivedlo na myšlenku, abychom se více věnovali této oblasti. V minulosti jsme se podíleli na vývoji software chytrých elektroměrů. Může vám to přinést desítky procent úspory. Chytré měření nemusí být využíváno jenom pro elektřinu, ale i pro další komodity, třeba pro vodu. Nebo poštovní schránky, které dokážou odečítat počet vhozených dopisů. Oblast smart meteringu je velmi široká. Před dvěma lety jsme na tom otevřeli novou byznys-lajnu a dnes s naším partnerem Sagemcom dodáváme elektroměry například do skupin ČEZ nebo E.ON.
Karel Havlíček: Za určité konstelace bych mohl být premiérem
Hnutí ANO Andreje Babiše dlouhodobě vede v předvolebních průzkumech a uvnitř hnutí už se uvažuje o skládání budoucí vlády. Karel Havlíček je jedním z největších pracantů. Připravil novou ekonomickou strategii státu. „Mám detailní scénáře na dopravu, na výzkum, na energetiku. Myslím, že to nikdo nemá v takovémto detailu. V této republice na tom pracuju jenom já,“ říká workoholik Havlíček. Premiérem se po volbách patrně stane Andrej Babiš. Havlíček ovšem připouští, že by se za „určité konstelace“ mohl stát premiérem i on.
Vaše společnost hodně pracuje s umělou inteligencí. Jak ji mohou využít právě třeba výrobní firmy, které o ni sice přemýšlejí, ale často nevědí, jak ji využít…
Máme v portfoliu společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou, která se věnuje průmyslové automatizaci. Tam je krásně vidět, jak umělá inteligence přichází do výrobního procesu. Takto, jak se ptáte, znějí poptávky od našich klientů. Řekněte nám, jak můžeme využít umělou inteligenci. Záleží na typu služby. AI umí přiřadit zákazníkovi konkrétní typ služby, nebo může být nasazena do výrobního procesu. Tak či tak, je jasně vidět, že od robotizace směřuje cesta k umělé inteligenci. My nabízíme například účetnictví. Tam říkám, že se se souslovím umělá inteligence až plýtvá. K umělé inteligenci je od digitalizace nebo robotizace ještě dlouhá cesta. Lidé si umělou inteligenci často zaměňují s pouhou digitalizací.
První oblast, kde bude v účetnictví umělá inteligence využitelná, jsou daně. Protože jsou dobře strukturované. Další oblastí, kde využíváme umělou inteligenci, je psychologicko-diagnostická platforma Talk2amy. Na jejím vývoji spolupracujeme s mnoha společnostmi a jsme součástí uskupení, které tuto platformu vlastní.
Teď jste mi ukradla otázku. Co je Talk2amy?
Je to platforma, která kombinuje prvky psychologie a umělé inteligence. Za svůj život jsem mnohé psychologické testy vyplňovala na různých pohovorech nebo školeních. A toto mě pozitivně velmi překvapilo. Je vidět, že už v průběhu dotazování Amy přemýšlí. Některé testy se dají naučit. Tady je to jinak, Amy dokáže přemýšlet a naučené odpovědi odhalí.
Pro koho je Talk2amy, čím mu pomůže?
Klasické využití je, že vám to udělá osobností profil. Identifikuje rozvojový potenciál. A řekne vám, kam máte nebo nemáte směřovat. Dají se podle toho skládat pracovní týmy. Z toho jsem obzvláště nadšená. Napovídá vám to, jací lidé na sebe pasují. Talk2amy užíváme také v další naší části, recruitment, v rámci vyhledávacího procesu. Měli jsme klienta, který hledal generálního ředitele. Našli jsme ho, a oni potom chtěli finančního ředitele. Ten také prošel výběrem, a Talk2amy dala jejích profily proti sobě. Ze srovnání jasně vyplynulo, že kandidát chce být spíš generálním ředitelem než finančním. To by nefungovalo.
Takže nového šéfa firmy už nevybírá majitel, ale umělá inteligence? A nemá být v týmu nějaké napětí?
Každá pozice má nějakou strukturu, co má člověk do týmu přinášet. Obchodní ředitel má úplně jiné chování než finanční ředitel. Na konci dne je to pořád jenom doporučení. Kdo nastoupí na vysokou pozici, o tom nerozhoduje umělá inteligence. Ale je to vynikající podpůrný nástroj.
Míříme na miliardu korun, říká výkonný ředitel Knihobotu Bárta
Knihobot je start-up. Vznikl v roce 2019. Jeho princip je, že mu dáte knihy, které nechcete, a on je prodá, někdy i levněji, než kolik stojí jako nové. A vyplatí vás. Nebo naopak zde můžete knihy i koupit. Letos se jich přes Knihobot otočí deset milionů. A obrat firmy míří k miliardě korun. Firma nyní kromě Česka, Slovenska, Rakouska a Německa působí také ve Francii, Itálii, Španělsku, Belgii a Nizozemí, kam letos vstoupila. „Novější trhy je předčasné posuzovat, ale lze říct, že nám jde dobře příjem knih z Itálie,“ říká Ladislav Bárta, výkonný ředitel Knihobotu.
Vaše skupina se věnuje mnoha oborům. A jedním z nich jsou i média. To by mě zajímalo, jako novináře, jaká doporučení máte pro média, která se nacházejí v těžké době, když internet je zadarmo…
Také jsem nějakou dobu v médiích působila. Doba se změnila strašně rychle. Digitální prvky, které přišly do médií, nabraly takovou rychlost, že začaly válcovat původní média. Byla jsem skeptická k tomu, jak rychle si čtenáři najdou k novému způsobu distribuce obsahu cestu. Čekala jsem, že to bude trvat déle. Příjemně mě překvapilo, že se to zrychlilo, hlavně v době pandemie covidu, kdy nebylo možné si jít pro noviny. Strašně dávno jsem viděla jeden koncept, jak bude vypadat komunikace s diváky a čtenáři. Mělo to být totální propojení televize, printu, sociálních sítí, voucherů do obchodu a tak dále. Je to dvanáct nebo patnáct let zpátky. A rovnou to mířilo na mladou generaci. Moje doporučení je zaměřit se ještě více na mladou generaci. Do té mé už digitál víc neprosákne. Mladá generace dokáže propojit digitální svět s realitou. Líbí se mi, když se digitální svět propojí s reálným životem. Jednu dobu jsme se s kolegy věnovali e-sportu. Měli jsme kontakty na velké společnosti v Asii, které se e-sportu věnovaly. Oni začali testovat propojení z digitálu zpátky do fyzična. Máte na sobě elektrodu, a hra chce, abyste udělal deset kroků, ale v realitě. Když je neuděláte, neprojdete do dalšího kola. Takže jsme přemýšleli, že mladou generaci musíme od počítače vrátit do reálného světa.
Takže se po dvaceti letech vracíme z náboženství digitálního světa do reálného světa?
Nemyslím si, že je to obrat zpátky. Ti, kteří se dnes dostali do struktury rozhodování, protože investorovi už není jenom padesát plus, ale třeba třicet plus, prožili valnou část svého života u počítače. A začínají si uvědomovat, že se musejí chovat jinak, kvůli sobě. To není obrat zpátky, digitální doba bude prorůstat do dennodenního života dál. Ale nová generace si uvědomuje, že musí pečovat i sama o sebe a o další generaci. My jsme ve třiceti u počítače začínali, ale mladí žijí s počítačem dvacet let.
Konec učitelů? První čistě AI škola nabírá žáky. Zatím ty bohaté
Člověk by čekal, že profese jako učitel nesmete umělá inteligence ze světa. Evidentně všeho do času. Jako zdravotní sestry mohou být v budoucnu nahrazeny humanoidními roboty, učitelé se mohou poroučet do propadliště dějin kvůli AI tutorům. První taková škola je na světě. A s podporou miliardářů a lidí kolem Donalda Trumpa.
Vaše skupina se věnuje i vzdělávání, provozujete střední školu Spectrum. Což je on-line výuka. To je budoucnost školství? Neztratí děti kontakt se spolužáky, s fyzičnem?
Naše střední škola existuje od roku 2015. Jsme přesvědčeni, že je to cesta správným směrem. Náš primární klient není čtrnáctileté dítě. Je to člověk, který pracuje nebo je to aktivní sportovec, a chce si doplnit vzdělání. Je to standardní top škola, která se v hodnoceních umisťuje na předních místech. Máme i nadstavbové obory, podnikání a sociální práce. Maturity pak u nás probíhají naprosto standardním způsobem, fyzicky. Půjdeme ještě o kousíček dál, v tomto školním roce zavádíme takzvané moduly. Chceme se přiblížit univerzitnímu systému, kdy si student bude moci vybírat, který z předmětů je mu bližší. Na konci studia bude mít nejen zkoušku, ale i praktickou zkušenost.
Věnujete se také poradenství v oblasti realitního trhu. V Česku máme krizi bydlení, v Praze je jedno z nejhůře dostupných bydlení v rámci Evropy. Vládní digitalizace selhala. Co v tomto oboru doporučujete, či děláte?
Máme jednotku, která se věnuje poradenské činnosti v oblasti nákupu a prodeje společností, která je na trhu významná. Našimi klienty jsou často rodinné firmy, kde dochází ke generační výměně. Nabízíme službu, kdy je majetek zabezpečen pro následující generace, ať už se rozhodnou v podnikání pokračovat nebo ho prodat. V rámci toho řešíme i to, jak naložit s nemovitým majetkem klienta. Jsme schopni dělat i opačný směr, hledat pro klienta investiční cíle.
Společnost Moore má také něco, co se jmenuje International desk. Co si pod tím představit?
Toto naše oddělení se zaměřuje na investory z Asie, kteří vstupují na evropský trh. Jde především o investory z Korejské republiky, Japonska nebo z Číny. V našem týmu v Praze máme přímo kolegy z těchto zemí. Je to unikum, protože je známé, že jde o klienty náročné, kteří lpí na svém přístupu a nastavení vnitřních procesů.
My jsme schopni dělat můstek mezi působením těchto firem v Asii a v Evropě. Nabízíme těmto klientům veškeré služby, které tady potřebují. Právní služby, účetnictví, audit a tak dále.
Vystudovala jste informatiku, prošla neuvěřitelným počtem významných společností. Jak jste se dostala jako manažerka do vedení firem vlastněných státem?
V ČSA hledali ředitele transformace. V té době jsem pracovala pro společnost Contactel. Česko-dánská telekomunikační společnost. Dostala jsem nabídku od headhuntera a vyhrála konkurz.
V roce 2010 jste se stala ředitelkou České pošty. Ve funkci jste vydržela něco přes rok. V podstatě se to krylo s volebními obdobími. S každou vládou se měnil ředitel pošty. Měla jste plán zavírat zbytečné pobočky, digitalizovat, udělat finanční služby. To všechno se nakonec postupně stalo, ale vy jste velmi brzo skončila. Jak to zpětně vnímáte?
Nemyslím si, že je to o tlaku politiků. Je to spíše takové zvláštní pravidlo, čest výjimkám, že se s novou vládou měnil šéf pošty. Na Českou poštu jsem nastoupila za úřednické vlády, ne za politické. Asi se dalo čekat, že politická garnitura vystřídá generálního ředitele. Je pravda, že jsme s tehdejším novým ministrem vnitra (Radek John – pozn. red.) neměli stejnou vizi směřování České pošty. Leta ukázala, kde byla pravda. Pošta se v mnoha oblastech vrací k našemu plánu. V oblasti digitalizace, řízení pobočkové sítě. Nebo třeba rozvoj balíkových služeb, kde si do dneška pamatuji naše vize. Měli jsme vizi,že se pošta stane lídrem v oblasti e-commerce tím, že vytvoří tržiště. Ale zakladatel (ministerstvo vnitra – pozn. red.) tvrdil, že k takovému rozmachu balíkového businessu nikdy nedojde a proto tento projekt zamítnul. Ale stalo se to a pošta tím ztratila příležitost. Datové schránky nebo Czech Pointy, které se uskutečnily, když byl ministrem vnitra Ivan Langer, považuji za průlomovou věc. Byl to obrovský krok, do papírového světa by se dnes nikdo vrátit nechtěl. V mnoha zemích říkají, že datové schránky jsou věcí evropského, možná až světového rozměru.
Stanislav Šulc: Prosím, tu příručku pro přežití apokalypsy mi neposílejte
Vláda se rozhodla, že poradí lidem, jak se chovat ve válce, krizi nebo při povodních. Po vzoru dalších zemí se schystá připravit manuál, který nejprve vydá online, ale na podzim jej mají všechny domácnosti dostat v tištěné podobě do schránky. Prosím, ať tedy jednu adresu vynechají, tu mou.
Sledujete ještě, co se děje v České poště? Je to pro vás téma? Co například říkáte záměru státu prodat Balíkovnu? V době, když jste poštu řídila, jste měla zisk v řádu stovek milionů korun, za loňský rok je ztráta pošty přes 1,2 miliardy korun…
Teď se dostáváme do bodu, bez komentáře. Máme aktivní smlouvu na České poště.
Po šéfování České pošty jste také řídila Slovenskou poštu.
A opět mě trefily předčasné volby. Skutečně jsem měla dvakrát „štěstí“ na předčasné volby.
Byla jste ve vaší bohaté profesní kariéře například viceprezidentkou v čínské společnosti CEFC, která chtěla v Česku výrazně investovat. Nakonec byl výsledek pod očekávání. Proč jste do společnosti šla, a proč po krátké době odešla?
Byla jsem tam dva a půl roku. To není krátká doba. Dostala jsem v té době nabídku od nového akcionáře firmy, kde jsem působila. CEFC vstoupil do struktur Médey, a já byla tehdy výkonnou ředitelkou Médey.
Jaké to bylo, být ředitelkou televize Barrandov?
Vzpomínám na to v dobrém. Byl to obrovský rozvojový projekt. Byla to Médea, Empresa, která měla spoustu časopisů. A Barrandov narostl z jednoho televizního kanálu na čtyři. Dostali jsme se skoro na deset procent sledovanosti, bylo to úžasné období, téměř čtyřletá obrovská zkušenost. Byl to jiný pohled na média, než když člověk sedí na druhé straně.
Soukupův Barrandov nakonec zkrachoval…
Nedokážu se k tomu vyjádřit, je to s velkým časovým odstupem. V té době pro mě byl pan Soukup vizionář. Možná v některých věcech předběhl dobu. Jedna z jeho společností byla součástí nadnárodního uskupení Havas. A Havas s odstupem zhruba osmi let úplně zopakoval jeho strategii. Asi už byl ve správném čase na správném místě. Bylo to propojení prodeje mediálního prostoru a vlastnictví médií.
Související
Hnědouhelný lom ČSA přerušil těžbu. O práci přijdou stovky lidí
Před volbami roste politikům tlak, vzniká spousta sporů. Do svobodných voleb vstupuje i moc soudní, a dokonce i státní úřady. Má to tak být? Dva příklady z poslední doby.
Richard Chlad, nyní miliardář, za socialismu vekslák, vyhlásil obskurní soutěž za sto tisíc korun na podporu svých oblíbených Motoristů. Hned se této iniciativy chopil Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Kromě toho, že Filip Turek získal krátce před volbami další pozornost, tak je podivné, že kdejakou podporu řeší nějaký úřad.
Fyzická nebo právnická osoba, která se hodlá účastnit volební kampaně bez vědomí kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta anebo nezávislého kandidáta, je povinna se před vstupem do volební kampaně registrovat jako registrovaná třetí osoba, praví zákon č. 247/1995 Sb, Paragraf 16, odstavec 2.
Zákon dává úřadu možnost pokutovat osoby, které placenou formou zasahují do volební kampaně, pokud registraci nemají, až do výše tři sta tisíc korun. To by Chlada asi nezlikvidovalo.
Aktualizováno
Rubio: Máte víza a oslavovali jste smrt Kirka? Pak vás deportujeme
Spojené státy budou deportovat držitele víz, kteří oslavovali zabití konzervativního aktivisty Charlieho Kirka, jenž byl minulý týden zastřelen ze střechy při debatě v areálu univerzity v Utahu. Americký ministr zahraničí Marco Rubio to oznámil v příspěvku na sociální síti X s tím, že proces rušení víz již začal. Rubio oznámení učinil v době, kdy lidé napříč Spojenými státy čelí profesním důsledkům za komentáře nebo reakce na sociálních sítích týkající se Kirkovy smrti, píše server Axios.
Nejvíc zarážející je, že se úřad placený z veřejných peněz zabývá tím, jestli je někdo někde registrován nebo není. Vždyť volby mají být svobodnou soutěží. Ať si každý podporuje, koho chce. Mít nějaký limit na předvolební výdaje je jistě správná myšlenka. Aby kdejaký miliardář si nenakoupil veškerý marketingový prostor a chudáci malé či nové strany měly šanci oslovit voliče.
Praha obsypaná Babišem
Na druhé straně, Andrej Babiš, přítel Richarda Fuxy, majitele BigBoardu, který má Prahu obsypanou svými reklamními plochami, měl plakáty na každém kroku. Kolik ho to stálo nebo jak Fuxovi pomoc s kampaní oplatil můžeme jenom spekulovat. Je fajn mít základní pravidla. Ale ta se dají všelijak obejít. Klíčové přeci je, aby se lidé mohli sami rozhodovat. Ne aby kampaň řídil nějaký úřad.
Máme tu přeci veřejnoprávní televizi, tak ať se každý politik vyžvaní, jak chce. Co je úřadu do toho, jestli je nějaký podporovatel registrovaný či není?
Kdo bojuje o Poslaneckou sněmovnu? Přečtěte si jednotlivé profily:
Další profily šéfů politckých stran zveřejníme opět o víkendu.
Druhým příkladem je soudní moc. Třetí noha demokratického zřízení. Jistě, musí se držet zákona a vykládat ho. Nicméně legislativní moc, o kterou ve volbách jde, a která může přijít se změnou zákonů, má krátce před volbami. Měla by mít prostor. Neznámá, na politickém spektru nová strana Volt, usilovně pracuje na tom, aby SPD a Stačilo! byly vyřazeny z voleb, jelikož je považuje za skryté koalice.
U krajských soudů Volt neuspěl, nyní oslovil Ústavní soud. Ten se podnětem bude zabývat. Není jasné, jestli to stihne do voleb. Vzhledem k tempu české justice to vypadá jako málo pravděpodobná varianta. Má to dvě roviny. Jednak by případné vyřazením těchto stran s celkem vysokými preferencemi poškodilo volby, a Volt by to těžko vyneslo do Poslanecké sněmovny. A druhou stránkou je, proč by si strany nemohly na své kandidátky napsat jména, jaká chtějí? Spolu je přiznanou koalicí, má těžší podmínky pro vstup do parlamentu. Cestu si vybraly samy, je to součástí marketingové strategie. Držíme spolu.
Dalibor Martínek: Češi milují Babiše. A hned po něm Okamuru
Češi si přejí jednobarevný kabinet hnutí ANO. Podle průzkumu agentury Median je pro takové řešení 41 procent lidí. Vládu ANO s SPD chce 37 procent, Spolu, STAN a Piráty jen 31 procent.
SPD je osobní projekt Tomia Okamury. Je celkem pochopitelné přijmout jeho myšlenku, že si na své kandidátky může prdnout, koho chce. A Stačilo! je osobním politickým projektem Daniela Sterzika. Proč by si na kandidátku nemohl dát, kdo ho napadne? Komunisty, socialisty a jiné divné existence. Proč to má řešit podle zákona z roku 1995 Ústavní soud?
Volby by měly být svobodnou soutěží. V Česku jsme si v devadesátých letech vytvořili úzkoprsé volební předpisy včetně úřadu pro dohled. K době to patřilo. Nikdo nechtěl návrat komunistů, bylo potřeba to trochu sešněrovat. Ale všiml si někdo, že uplynulo dalších třicet let?
Související
Aktualizováno
Spolupráce se SOCDEM zafungovala. Hnutí Stačilo! v preferencích silně posílilo