Tesla jen za 850 tisíc korun? Ani to značce k úspěchu v Evropě nepomůže

Americká automobilka Tesla uvedla na trh dlouhou očekávanou verzi levnějších modelů. Snaží se tak čelit poklesu prodejů. Bude to ale stačit v Evropě, kde tvrdě naráží na lacinější konkurenci?
Levnější verze vozů Tesla, SUV Model Y a sedan Model 3, čelí náročné konkurenci právě tam, kde automobilka Elona Muska nejvíce potřebuje posílit. V Evropě, píše server agentury Reuters.
Nové varianty Model Y Standard a Model 3 s cenou od zhruba 36 990 dolarů (asi 850 tisíc korun) totiž vstupují na trh, který je už nyní plný dostupných elektromobilů. V Evropě Tesla soupeří s automobilkami, které nabízejí mnohem levnější elektrické modely, jako je čínský BYD Dolphin Surf s cenou od 23 000 eur (asi 559 tisíc korun), Dacia Spring za 16 800 eur (asi 408 tisíc korun) či Citroën e-C3 za 23 300 eur (asi 566 tisíc korun). Další značky, včetně Volkswagenu, plánují uvést nové elektromobily s cenou pod 25 000 eur už v příštím roce.
Trh s elektromobily v České republice vzrostl za devět měsíců letošního roku o 41 procent. Lidé a firmy koupili 10 180 nových osobních bateriových automobilů, na celkovém počtu 182 437 nových aut tak měly elektromobily podíl 5,6 procenta. Loni byl podíl elektromobilů mezi prodanými osobními auty 2,5 procenta, uvedlo Centrum dopravního výzkumu.
Češi letos nakoupili více než deset tisíc elektromobilů. Trh nadále roste
Zprávy z firem
Na rozdíl od Spojených států, kde v této cenové kategorii najdeme prakticky jen Nissan Leaf, je evropská konkurence nelítostná. Podle Sama Fioraniho z analytické společnosti AutoForecast Solutions mohou levnější elektromobily evropských výrobců výrazně omezit šance Tesly na úspěch.
Klesající podíl Tesly v Evropě
Tesla, která dlouhodobě obhajuje své vyšší ceny kvalitní technologií a výbavou, zaznamenala od roku 2023 – kdy byl Model Y nejprodávanějším vozem v regionu – téměř poloviční pokles tržního podílu. Nyní činí zhruba 1,5 procenta.
Analytici tento propad přisuzují nejenom stárnoucí nabídce modelů, ale i kontroverzním veřejným postojům Elona Muska.
Elon Musk krátkodobě přišel o post nejbohatšího muže světa. Pokud byste ale hledali nejbohatšího extremistu, nemá majitel Tesly konkurenci. Jeho slova z víkendové demonstrace potvrzují, že se usídlil mezi krajní pravicí. Zároveň je vidět, jak toxické může být hromadění ekonomického a politického vlivu.
Karel Pučelík: Elon Musk je nejbohatší extremista na světě. Proč si ho všímá i papež?
Názory
Společnost doufá, že levnější vozy oživí prodej, který globálně poklesl poprvé v roce 2024. A další pokles se očekává. Podle odhadů analytické firmy Visible Alpha by se dodávky letos mohly snížit o dalších 10 procent.
V USA bude cena Modelu Y Standard pod hranicí 40 000 dolarů srovnatelná či nižší než u konkurence. Oživení prodeje ale může narazit na ukončení daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů. Musk sám varoval, že Teslu může čekat „několik těžkých čtvrtletí“, pokud poptávka v USA zpomalí.
Musk si navýší podíl v Tesle na pětadvacet procent. Když splní stěží realistické cíle, které mu firma dala. Bude z miliardáře bilionář?
Musk dostane od Tesly bilion, který chtěl. Nechají ho ale zasoutěžit
Leaders
Americké automobilce Tesla, kterou vlastní miliardář Elon Musk, se ani sedmý měsíc po sobě nepodařilo zaznamenat růst v rámci prodejů v Evropě. Její přímý konkurent, čínská společnost BYD, která letos dorazila i do Česka, naopak hlásí meziroční nárůst prodejů svých elektromobilů o 225 procent.
Tesla dál chřadne. V evropských prodejích Muska školí Číňané
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.