Česko v žebříčku rovnosti pohlaví výrazně zaostává. Pomoci mají mentoringové programy

Ženy v České republice nadále čelí výrazným překážkám na trhu práce. Podle Global Gender Gap Index 2025 obsadilo Česko až 102. místo ze 148 zemí. Země využívá jen 68,7 procenta svého potenciálu v oblasti rovných podmínek mezi muži a ženami, což je pod průměrem Evropské unie. Největší slabinou zůstává nízké zastoupení žen v politice a ve vedení firem, přestože v oblasti vzdělání a zdravotní péče dosahuje téměř plné parity.
České ženy zároveň vydělávají v průměru o 18 procent méně než muži a potýkají se s přetrvávající oborovou segregací, což omezuje jejich přístup k vedoucím pozicím. V porovnání se sousedními státy si Česko stojí nejhůře: Slovensko je na 70. místě, Rakousko na 56. a Polsko na 45. pozici. Nejlépe je na tom Německo, které s indexem 80,3 procenta obsadilo deváté místo.
Podle organizace Business and Professional Women CR (BPWCR) by zlepšení mohla přinést opatření podporující transparentní odměňování i vyváženější zastoupení žen ve vedení. Jedním z účinných nástrojů je mentoring. Program Empowering Women Mentoring, který BPWCR pořádá již osm let, zapojil přes 300 účastnic a 100 mentorek. Více než 60 procent žen uvedlo, že jim mentoring dodal odvahu ucházet se o vyšší manažerské pozice.
„Mentoring od žen, které již dosáhly významného vlivu, představuje klíčovou podporu pro ty, které usilují o větší zapojení do rozhodovacích procesů. Nejde přitom pouze o profesní dovednosti, ale především o posilování sebevědomí,“ vysvětluje prezidentka BPWCR Eva Primus Kovandová.
Organizace zároveň prosazuje principy Women’s Empowerment Principles (WEPs), které vytvořily OSN a UN Global Compact. Ty poskytují firmám praktický návod, jak integrovat rovnost pohlaví do firemní kultury a procesů. V Česku se k nim zatím přihlásilo 20 firem.
Podle BPWCR mohou právě závazek dodržování WEPs a systematické investice do mentoringu zásadně proměnit pracovní prostředí. „Firmy, které podporují rozvoj ženských talentů a umožňují ženám kariérní růst bez kompromisů v osobních hodnotách, získávají nejen motivovanější zaměstnance, ale i pozitivní reputaci na trhu,“ dodává Kovandová.
Evropská směrnice o transparentnosti odměňování, kterou musí Česko do své legislativy implementovat do června příštího roku, zřejmě i přes obavy a žádost o dvouletý odklad účinnosti ze strany zaměstnavatelských svazů v platnost vstoupí. Experti ale upozorňují, že zejména menší firmy budou čelit problémům. Takový byl závěr panelové diskuze „Pomůže směrnice EU snížit Gender Pay Gap v Česku?“, kterou uspořádala organizace Business & Professional Women CR (BPWCR).
Výše mzdy už nebude tabu. Směrnice EU o transparentnosti je výzva, která vyžaduje další diskusi
Money
Nespravedlivé rozdíly v platech mužů a žen vedou později k nespravedlivým rozdílům v penzích. Jsou i důvodem, proč ženy s nízkými platy neodcházejí od násilných partnerů. Je proto nutné, aby zmizely genderové rozdíly v odměňování a ženy získaly větší sebevědomí a odvahu si říci o zvednutí platu či odejít ze špatného vztahu. Aktivita musí vycházet nejen od žen samotných, ale i od firem, organizací a také od státu, zaznělo na 14. ročníku konference Equal Pay Day, která se koná v Praze až do neděle. A že jde o aktuální téma, potvrzuje i ve čtvrtek schválená směrnice Evropského parlamentu o transparentnosti odměňování ve firmách.
Firmy mají tři roky na to, aby vyřešily nerovné odměňování, zaznělo na konferenci Equal Pay Day
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.