Dárky s trvanlivostí. Konec vánočních zbytečností, Češi chtějí kvalitu
Předvánoční sezóna je letos zatím nejsilnější za poslední tři roky. E-shopy hlásí rekordní návštěvnost, technologické firmy zaznamenávají dvojnásobný objem vyhledávání a logistické společnosti popisují extrémní nápor. Spotřebitelé však podle dat nakupují uvážlivěji – více porovnávají, upřednostňují kvalitu a stále častěji využívají mobilní nákupy.
Letošní listopad ukázal, jak výrazně se české Vánoce proměnily. Data Luigi’s Boxu, společnosti poskytující inteligentní vyhledávání více než čtyř tisícům evropských e-shopů, potvrzují, že zájem o online nakupování začal růst už 1. listopadu. Tempo přitom nepolevilo až do týdne Black Friday, kdy objem vyhledávání napříč e-shopy vzrostl o třetinu.
Nejvýrazněji rostly segmenty luxusního zboží
„Letos vidíme výrazný posun od čistě cenově orientovaného nakupování k výběru kvalitnějších a trvanlivějších dárků. Luxusní segment je nejsilnější v historii,“ říká Gejza Nagy, šéf Luigi’s Box. Podobný trend sledují i samotné e-shopy. „Český zákazník je mnohem sofistikovanější než před pěti lety. Ví, co chce, dlouho porovnává a skutečně nakupuje až ve chvíli, kdy nabídka dává smysl,“ doplňuje Marek Liška, obchodní ředitel módního e-shopu Answear, který patří mezi klienty Luigi’s Boxu.
Stále větší význam mají také mobilní zařízení. Podle letošního britského reportu Shopify proběhlo během Black Friday a Cyber Monday zhruba 60 procent objednávek z mobilu, což se potvrzuje i v Česku. „Mobil se stal hlavní nákupní platformou. Kdo nemá rychlou aplikaci nebo dokonale odladěný mobilní web, přichází o zákazníky,“ uvádí Lucie Konečná, e-commerce analytička společnosti Shoptet.
Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku v listopadu výrazně narostla na nejvyšší úroveň od roku 2019. Dosahuje 111,7 bodu, přičemž dlouhodobý průměr let 2003 až 2024 odpovídá hodnotě rovných 100 bodů. Naposledy byla důvěra spotřebitelů v tuzemské hospodářství vyšší v prosinci 2019, vyplývá dále z dat ČSÚ. To bylo ještě před propuknutím pandemie covidu.
Lukáš Kovanda: Spotřebitelská důvěra je na šestiletém maximu. Maloobchod se může těšit na „žně“
Money
Logistika jede na doraz, ale rychlost doručení se zlepšila
Posílené týmy hlásí i logistické firmy. „Letos je sezóna extrémně silná, v některých dnech jsme odbavovali až o 35 procent více balíků než loni. Přesto se průměrná doba doručení zkrátila, protože výrazně investujeme do automatizace,“ říká Daniel Marek z PPL. Podobně situaci vnímá i Zásilkovna. Zajímavé signály přicházejí také od platebních služeb. „Roste počet plateb rozdělených do několika splátek. Nejde o nedostatek financí, ale o snahu lépe řídit rozpočet v době všeobecného zdražování,“ vysvětluje Miroslav Uďan z Twista.
Z průzkumů zároveň vyplývá, že Češi dávají přednost praktickým dárkům s každodenním využitím – tedy přesnému opaku někdejších oblíbených vánočních drobností. „Zákazníci chtějí dárky, které mají hodnotu a vydrží několik let. Kvalitní oblečení, obuv, domácí vybavení či knihy,“ říká Martin Jahoda, spoluzakladatel značky Willsoor. Výrazně rostla i poptávka po kvalitní zimní obuvi. „Češi kupují méně párů, ale vybírají ty lepší a odolnější. U obuvi došlo k posunu od kvantity ke kvalitě,“ potvrzuje Jana Procházková, marketingová ředitelka Footshopu.
Zákazníci se vracejí k důvěře v e-commerce
Zřejmě nejvýraznější posun je psychologický. Po dvou letech opatrnějšího utrácení opět roste spotřebitelská důvěra. Češi letos plánují utratit za dárky o 5–10 procent více, přičemž celkový objem předvánočního trhu může překročit 75 miliard korun. „Domácnosti přestaly nákupy odkládat. Mírná inflace a růst mezd umožnily spotřebitelům plánovat Vánoce bez stresu,“ hodnotí trend ekonom Petr Sklenář.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.