Trumpův celní tlak zabírá. Čtvrtina německých firem chce přesunout výrobu do USA
Dvě ze tří německých firem plánují přesunout výrobu do zahraničí. Vedou je k tomu obchodní války a sílící protekcionismus. Podle agentury DPA to zjistila anketa auditorské společnosti Deloitte a Svazu německého průmyslu.
Každá pátá firma už v Německu nevyrábí. V anketě dotazovaných průmyslových podniků jich 68 procent uvedlo, že v důsledku celních sazeb hodlají v příštích dvou až třech letech zcela nebo částečně přesunout výrobu.
Nejdůležitější cílovou oblastí mimo Evropu jsou Spojené státy americké, které firmy zmiňovaly výrazně častěji než v předchozích průzkumech. Že chtějí přesunout výrobu do této země, zmínilo 26 procent respondentů. Důvodem jsou pravděpodobně zejména cla, kterými chce prezident Donald Trump přilákat podniky do USA.

Přesun i do Asie
Podle studie je však ještě důležitější cílovou oblastí samotná Evropa. Přesun z Německa do jiných evropských zemí plánuje 30 procent firem. A také Asie jako výhodná výrobní lokalita je pro mnoho společností nadále atraktivní. Do Číny to láká 16 procent firem, do Indie 14 procent a do jiných asijských zemí 19 procent.
Čínská sportovní skupina Anta Sports zvažuje převzetí německé společnosti Puma, uvedla agentura Bloomberg.
Puma na prodej. O značku mají zájem Číňané i Japonci, rozhodnutí závisí také na Pinaultovi
Zprávy z firem
Téměř každá pátá společnost, přesně 19 procent, už teď nemá v Německu žádnou výrobu. Před dvěma lety takto v podobné studii odpovědělo 11 procent. Odliv se netýká pouze výroby, stále častěji se přesouvá také výzkum a vývoj.
„Geopolitické otřesy se už dávno staly pro německou ekonomiku bouřlivým protivětrem,“ řekl člen představenstva BDI Wolfgang Niedermark.
Německá ekonomika je největší v Evropě. Je na ní závislá i řada českých firem.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.