Další velkolepé plány. V Braníku má na městských pozemcích vzniknout nová čtvrť
Okolí branického nádraží by se mohlo změnit na novou městskou čtvrť. Město na svých pozemcích chce kromě bydlení vybudovat i nový dopravní uzel.
Hlavní město Praha plánuje novou obytnou čtvrť u branického nádraží a nedaleko hodlá postavit i novou vozovnu tramvají a záchytné parkoviště P+R. Stavět chce na svých pozemcích, kde je v současnosti jen parkoviště a smyčka tramvají. Zatím je ale vše víceméně jen ve stádiu úvah.
Expertní urbanistická studie, která by měla řešit oživení lokality i vznik nového přestupního dopravního uzle, je v přípravě. Podrobně ji má pro magistrát vypracovat Pražská developerská společnost PDS.
Místo parkoviště a tramvajové smyčky má v pražském Braníku vyrůst zbrusu nová městská čtvrť. V plánech Magistrátu ale není jen rezidenční výstavba. Hlavní město si čtvrtou městskou část spolu s Dopravním podnikem (DPP) vytipovalo i jako místo pro nový dopravní uzel a ideální lokalitu pro vznik nové vozovny pražských tramvají, kterých je nedostatek.
Až osm tisíc nájemních bytů by mohlo vzniknout do deseti let na městských pozemcích o rozloze více než 600 tisících metrů čtverečních. Výstavbu iniciuje městská příspěvková organizace Pražská developerská společnost (PDS). Plány představili její ředitel Petr Urbánek a náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (za TOP09).
Praha plánuje postavit tisíce bytů i nové čtvrti. Pomoci by mohl i soukromý sektor
Money
Neudržované plochy se změní na moderní čtvrť
„Díky svému umístění nabízí vybraná lokalita velmi vysokou atraktivitu v celém Braníku a okolí, a tedy i výzvu pro architektonicko-urbanistické zpracování. Finální rozsah proměny lokality bude stanoven postupně, avšak prioritní bude zaměření na oblast přestupního uzlu, které má mít multifunkční využití. Pozemky má ve správě PDS, která již provedla prvotní technická prověření a konzultovala s DPP možnosti umístění vozovny, za podmínky, že budou zachovány plochy také pro městskou bytovou výstavbu,“ říká radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Bez nové vozovny by to do budoucna nešlo
Další rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě a navyšování nových linek tramvají už delší dobu volá i po nové vozovně tramvají. Urgentní to je zvlášť v této části Prahy, kde tramvaje musely jezdit do vozoven přes celé město.
Toho, že možná v blížících se komunálních volbách neuspěje, se pražský radní pro územní rozvoj za TOP 09 a nynější lídr pražské kandidátky STAN Petr Hlaváček nebojí. Má údajně spoustu možností. Neobává se ani o kontinuitu projektů, které započal, ať už jde o Vltavskou filharmonii, Pražský okruh nebo výstavbu pod taktovkou Pražské developerské společnosti. Co by ale Praha podle něj potřebovala, je efektivní státní správa.
Petr Hlaváček v podcastu Realitní Club: Ne všichni developeři umějí stavět. Tlačí jen zisk
Reality
„Lokalita v Braníku bude mít tu výhodu, že se tramvaje díky novému Dvoreckému mostu snadno dostanou jak do Modřan, tak na Barrandov a do Slivence. Díky tomu, že zde pozemky vlastní Praha a Dopravní podnik, máme také možnost zde mimo technického zázemí pro tramvaje vytvořit i městské bydlení,“ vysvětluje náměstek primátora Adam Scheinherr.
Lokalitu pro novou vozovnu magistrát vybíral právě i podle toho, kde jsou pozemky ve vlastnictví hlavního města či Dopravního podniku a zároveň v blízké návaznosti na existující tramvajovou trať. A roli sehrála i výstavba Dvoreckého mostu.
„Město si nemůže dovolit plýtvat prostorem a stavět vozovny na polích. Navíc právě takto vzdálené lokality jsou z hlediska provozu nevýhodné, neboť musí najíždět dlouhé kilometry do samotných vozoven, což znamená vysoké náklady pro Prahu. Lokalita svou pozicí v napojení na Městský okruh, vlak a tramvaj, nabízí velký potenciál,“ uzavírá ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.
Urbanismus u stanice metra D Olbrachtova navrhnou architekti nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, jejichž projekt vzešel z mezinárodní architektonické soutěže.
Urbanismus kolem stanice Olbrachtova navrhnou nizozemští architekti
Enjoy
„Projekty jsem sice připravoval tak, aby pod nimi bylo moje jméno. Zároveň ale tak, aby se staly prioritou všech napříč zastupitelstvem,“ říká kandidát na primátora Prahy, architekt, urbanista a radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček v prvním díle podcastové série Realitní Club. Celou epizodu si poslechněte již v pondělí na newstream.cz a v podcastových aplikacích.
Vlivný radní Hlaváček: V Praze se bude stavět i beze mě
Reality
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.