Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět
Tereza Zavadilová / Newstream
Dušan Kütner
duk

Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.

Reklama

Společnost založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Důvodem byla víra, že elektromobily mohou být úspornější než auta se spalovacím motorem, i to, že na trhu elektromobilů tehdy vznikla velká díra poté, co General Motors v roce 2003 stáhla všechny své elektromobily EV1 - první sériově vyráběné elektrické vozidlo moderní éry. Auta na elektrický pohon totiž byla původně po vynálezu automobilu více než zdatným soupeřem těch benzínových až do poloviny 20. let, než na dlouhé desítky let souboj prohrála kvůli vysokým nákladům na provoz.

Jak vypadaly začátky Tesly? Podívejte se ve fotogalerii:

Téměř všech 105 milionů dolarů počátečního kapitálu Tesly pocházelo od bohatých kalifornských idealistů a rizikových investorů. V roce 2004 k nim přibyl i Elon Musk, který do firmy hned v prvním kole financování investoval 6,5 milionů dolarů z vlastních zdrojů a v dalších kolech financování pak další desítky milionů dolarů, popsala před lety začátky firmy agentura Bloomberg. Do ledna 2009 Tesla získala od investorů 187 milionů dolarů, ačkoli prodala pouhých 147 vozů.

Reklama

Rok 2022 nebyl pro Elona Muska jen plný úspěchů.

Elon Musk: Z vizionáře vyvrhelem za pár měsíců

Mezi osobnostmi roku 2022 ční zakladatel Tesly a Space X Elon Musk. Rok 2022 v jeho podání však nebyl jen plný úspěchů, ačkoli právě automobilka Tesla reportovala jedny rekordní zisky za druhými.

Přečíst článek

Silicon Valley je nejlepší na světě ve všem, co dělá,“ byl už tehdy Musk přesvědčen o smyslu své investice, na kterou získal peníze prodejem podílu v úspěšně společnosti PayPal, kterou zakládal. Výše investice mu rovnou vynesla místo předsedy představenstvo Tesly a posléze šéfa firmy, kterým je dodnes.

Ve frontě na první roadstery stáli Clooney či Schwarzenegger

A přestože výroba sportovních roadsterů začala až v roce 2008, dokázala začínající firma udělat kolem svých aut takové haló, že ještě před zahájením sériové výroby roadsteru za 98 tisíc dolarů se tvořily dlouhé pořadníky zájemců.

Slevy zabraly. Tesla je stále nejprodávanějším elektromobilem v Česku

Slevy zabraly. Tesla je stále nejprodávanějším elektromobilem v Česku

Prodej nových elektromobilů v ČR vzrostl v prvních pěti měsících roku meziročně o 79 procent na 2359 vozů. Poptávka po hybridech stoupla o 39 procent na 15 929 vozů. Z toho plug-in hybridy do zásuvky tvořily 2097 vozů, což je nárůst o 62 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Přečíst článek

A ne ledasjakých - byly mezi nimi i celebrity jako herec George Clooney, bývalý herec a tehdejší kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger a zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin. „Chtěli být prvními ve svém okolí, kdo bude vlastnit děsivě tichý vůz, který dokáže raketově zrychlit z 0 na 100 za čtyři sekundy," podotkl tehdy Bloomberg.

Jak vypadaly původní modely Tesla Roadster v roce 2010? Podívejte se:

Musk také tehdy tvrdil, že dlouhodobým strategickým cílem Tesly je vyrábět cenově dostupná auta pro masový trh s něžnou kolem 20 tisíc dolarů, a že po roadsteru přijdou „běžnější" modely. Ale tato vize se rychle změnila, stejně jako vedení firmy. Roadster se vyráběl jen do roku 2012 a podle dostupných informací se jej prodalo 2450 kusů. V témže roce jej postupně ve výrobě a prodejích nahradil dosavadní Model S. A v lednu 2008 skončili v Tesle i oba otcové zakladatelé Eberhard a Tarpenning.

Vzlety a pády Tesly i Muska

Z Tesly se stala vizionářská technologická firma, která už dávno nevyrábí jen elektromobily, ale vstoupila na trh baterií a solárních technologií. Na začátku globální finanční krize a kvůli propadu zakázek se přitom na konci roku 2008 ocitla na pokraji bankrotu. Tomu se jen těsně vyhnula, když si na poslední chvíli zajistila financování ve výši 40 milionů dolarů.

Elon Musk přišel o tolik majetku a tak rychle, že se stal rekordmanem.

Rekordman Musk. Vykázal největší ztrátu osobního jmění v historii

Šéf společností Tesla a Twitter Elon Musk se dostal do Guinnessovy knihy rekordů způsobem, o který nejspíš nestál. Od listopadu 2021 přišel tento donedávna nejbohatší člověk světa o tolik majetku, že překonal světový rekord v „největší ztrátě osobního jmění v historii”, napsal web The Independent.

Přečíst článek

Elon Musk se díky akciím Tesly stal nejbohatším člověkem na světě, kvůli propadu akcií Tesly o post loni v prosinci přišel, aby se na něj ale zanedlouho vrátil. Kvůli své „twitterové prostořekosti“ na téma, že odkoupí akcie Tesly do čistě svého soukromého vlastnictví čelil žalobě od Americké komise pro burzy a cenné papíry (SEC), která jej stála post šéfa představenstva Tesly (generálním ředitelem ale zůstat mohl) a 20 milionů dolarů zaplacené pokuty.

Šestnáct let ve ztrátě

Přes potíže s výkyvy cen akcií i produkce čistý zisk Tesly ve čtvrtém čtvrtletí loňského vzrostl meziročně o 59 procent na dalších rekordních 3,69 miliardy dolarů (80,4 miliardy korun). To je pro firmu a její investory obzvláště cenné proto, že až do roku 2019 se i přes svou obrovskou tržní kapitalizaci neustále potácela ve ztrátách. Za celý rok loni dodala rekordních 405 278 vozů, byť nesplnila svůj cíl, že meziročně zvýší prodej o 50 procent. 

Japonský Aspark Owl stojí neuvěřitelných 3,5 milionu dolarů.

Zapomeňte na Teslu. Tohle jsou nejluxusnější elektromobily světa

Zatímco Tesla Elona Muska ceny svých modelů snižuje, jiné značky sázejí na opačnou strategii. A podobně jako na Bugatti Veyron mají jen ti skutečně nejbohatší, v kategorii elektromobilů již existují klenoty, které si obyčejný smrtelník nikdy nedopřeje. Ostatně třeba takový vůz Aspark Owl stojí podle portálu TopSpeed na 3,5 milionu dolarů, tedy podle aktuálního kurzu více než 77 milionů korun. Navíc jich je pouhých 50.

Přečíst článek

Tesla si ale obecně v posledních letech vede lépe než zbytek odvětví a zvyšuje tržby a zisk na nové rekordy. Lépe než konkurenti zvládla pandemii a problémy s globálním dodavatelským řetězcem a chystá další investice. V únoru oznámila firma plány na vybudování další gigafactory v mexickém Monterrey, podle zatím nepotvrzených informací také Tesla jedná o další továrně v Evropě, konkrétně ve Francii či Španělsku. Pozici nejhodnotnější automobilky světa ještě nějakou dobu rozhodně udrží.


Jak šel čas aneb Historie Tesly v datech:

1. července 2003 - firmu pod názvem Tesla Motors založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning v kalifornském San Carlos. Status spoluzakladatelů později získali i J. B. Straubel, Ian Wright a Elon Musk;

únor 2004 - v prvním kole financování přispěl Elon Musk 6,5 miliony dolarů a stal se předsedou představenstva;

srpen 2007 - firmu opouští zakladatel Martin Eberhard;

listopad 2007 - generálním ředitelem se stal izraelský inženýr Ze´ev Drori;

březen 2008 - zahájena sériová výroba roadsterů;

Na popud Tesly výrobci elektromobilů v Číně masivně zlevňují

Kam až to zajde? Na popud Tesly výrobci elektromobilů v Číně masivně zlevňují

Čínský výrobce elektromobilů Nio sníží ceny všech svých modelů a ukončí bezplatnou výměnu baterií pro nové kupce. Informuje o tom agentura Reuters. Firma se potýká s poklesem prodeje. Cenovou válku v Číně odstartovala americká Tesla a na čínském trhu se do ní zapojilo více než 40 značek, včetně Volkswagenu.

Přečíst článek

říjen 2008 - Musk převzal pozici generálního ředitele;

prosinec 2008 - firma si zajistila financování ve výši 40 milionů dolarů a vyhnula se bankrotu;

květen 2009 - Mercedes Daimler převzal 10procentní podíl v automobilce;

červen 2009 - Tesla obdržela půjčku od federálního ministerstva energetiky ve výši 465 milionů dolarů; splatila ji do května 2013;

21. května 2010 - Tesla oznámila strategické partnerství s Toyotou, která souhlasila s nákupem kmenových akcií Tesla v hodnotě 50 milionů dolarů;

29. června 2010 - Tesla vstoupila na burzu Nasdaq. Nabídla 13,3 milionu akcií za 17 dolarů za akcii. Společnost získala 226,1 milionu dolarů. Akcie uzavřely na 23,89 dolaru, což Teslu ocenilo na 2,2 miliardy dolarů.

2010 - firma přesunula sídlo do Palo Alto v Kalifornii;

Tesla chce vlastní gigafactory ve španělské Valencii

Když Volkswagen, tak i Tesla. Americká automobilka chce vlastní gigafactory ve španělské Valencii

Španělská Valencie by se brzy mohla stát evropskou kolébkou elektromobility. Před rokem oznámil Volkswagen, že tam chce mít svoji gigafactory. Nyní na veřejnost probublávají informace, že stejný plán má i automobilka Tesla Elona Muska.

Přečíst článek

2012 - začalo budování sítě rychlonabíjecích stanic Supercharger, v ČR se první objevila o čtyři roky později. K červnu 2022 Tesla provozuje 36 165 Superchargerů na 3971 stanicích po celém světě.

duben 2015 - Tesla představila obří dobíjecí baterii pro domácnosti Powerwall a baterii pro komerční použití Powerpack;

14. října 2015 - firma představila asistenční systém pro řidiče Autopilot;

květen 2016 - první smrtelná nehoda Tesly při použití Autopilota v Modelu S;

červen 2016 - Tesla oznámila plány na nákup  společnosti pro solární instalace Solar City za 2,6 miliardy dolarů; smlouva byla uzavřena v listopadu 2016;

Automobilkám přes růst tržeb klesají marže. Teslu z pozice lídra vytlačil Mercedes

Dny snových marží automobilek končí. Teslu z pozice lídra vytlačil Mercedes

Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA. Dřívější maržová jednička Tesla se v pořadí propadla, v čele stanul Mercedes-Benz.

Přečíst článek

únor 2017 - firma se přejmenovala na Tesla Inc.; změna měla odrážet skutečnost, že Tesla neprodává již jen automobily;

srpen 2018 - Musk na Twitteru napsal, že zvažuje převzetí Tesly do soukromého vlastnictví za 420 dolarů na akcii. Byl kvůli tomu vyšetřován Americkou komisí pro burzy a cenné papíry, která jej zažalovala kvůli klamání veřejnosti.

Spor skončil urovnáním, Musk musel odstoupit z postu šéfa představenstva a on i firma zaplatili pokutu 20 milionů dolarů. Generálním ředitelem automobilky ale Musk zůstal. Soud jej definitivně zprostil obvinění až v únoru 2023.

Apple, ilustrační foto

Apple je jednička, Tesla propadlík. Tržní hodnota nejcennějších firem spadla nejvíc od krize v roce 2009

Investory zatřásla krize důvěry. Loni krvácely zejména akcie Big Techů. Tržní hodnota stovky nejcennějších světových firem podle žebříčku sestavovaného poradenskou společností PwC propadla za poslední rok o 11 procent, což je nejvíce od finanční krize v roce 2009. Nejhodnotnější firmou je i nadále Apple, propadlíkem je Tesla.

Přečíst článek

červenec 2020 - firma oznámila, že poprvé byla v zisku čtyři čtvrtletí v řadě;

říjen 2021 - po nárůstu cen akcií Tesly překonala tržní kapitalizace firmy hranice jednoho bilionu dolarů, což se předtím podařilo pouze Applu, Googlu, Amazonu a Microsoftu;

prosinec 2021 - Tesla přesunula své sídlo - stejně jako Musk své bydliště - do Austinu v Texasu, podle všeho zejména kvůli výhodnějším daním;

leden 2023 - Tesla snížila ceny svých vozidel ve Spojených státech a některých evropských zemích až o 20 procent, aby podpořil poptávku; poté ceny snížila ještě několikrát;


Tesla, Cybertruck

Cybertruck párty. Tesla otevřela továrnu v texaském Austinu

Americká automobilka Tesla otevřela v noci na dnešek v texaském Austinu druhou továrnu na území Spojených států za 1,1 miliardy dolarů (bezmála 25 miliard korun). Závod má především sportovně-užitkový Model Y, který produkuje už továrna v německém Grünheide.

Přečíst článek

Modely Tesly:

model představen sériový prodej
Roadster 19. července 2006 2008-2012
Model S březen 2009 od června 2012
Model X únor 2012 od září 2015
Model 3 březen 2016 od července 2017
nákladní vůz Semi listopad 2017 zatím ne
Roadster 2. generace listopad 2017 zatím ne
Model Y březen 2019 od března 2020
Cybertruck listopad 2019 zatím ne

Hlavní továrny Tesly:

kdy název místo produkce
2006-2011 Lotus Cars Hethel, V. Británie Roadster
2006-2008 Menlo Park Menlo Park, Kalifornie, USA Roadster
od 2010 Tesla Factory Fremont, Kalifornie, USA Model S, Model X, Model 3, Model Y
od 2016 Gigafactory 1 Storey County, Nevada, USA baterie, Powerwall, Powerpack, Megapack
od 2017 Gigafactory 2 Buffalo, stát New York, USA solární panely, střechy, superchargery
od 2019 Gigafactory 3 Šanghaj, Čína Model 3, Model Y
od 2022 Gigafactory 4 Berlín, Německo Model 3, Model Y, baterie
od 2022 Gigafactory 5 Austin, Texas Model 3, Model Y, Semi
únor 2023 Gigafactory 6? Monterrey, Mexico oznámen plán na stavbu

pramen: businessinsider.com, čtk, wikipedie, bloomberg

Opening Tesla Factory Berlin Brandenburg

Tesla otevřela u Berlína svoji první evropskou továrnu. Musk předal první vozy i s autogramem

Americká společnost Tesla v úterý oficiálně otevřela svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína, je to zároveň její první továrna v Evropě. Tesla ji vybudovala na domácí půdě konkurenčního automobilového koncernu Volkswagen, s kterým soupeří v elektromobilitě. Při ceremonii, které se zúčastnili mimo jiné německý kancléř Olaf Scholz, ministr hospodářství Robert Habeck a braniborský premiér Dietmar Woidke, předal šéf Tesly Elon Musk první auta novým majitelům. Továrna chce vyrábět až 500 tisíc vozů Model Y ročně, zaměstná 12 tisíc lidí.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme