Sbohem, tuctové sklo. Češi znovu vyrábějí pivní půllitry z křišťálu a míří s nimi do hospod
Po dvou dekádách se do českých hospod a restaurací vrací něco, co k nim vždycky patřilo: pravé pivní sklo z českého křišťálu. Ambiente, UMPRUM a sklárna Bomma spojily síly, aby obnovily tradici, která téměř zmizela z mapy. Výsledkem jsou nové půllitry navazující na to nejlepší z českého sklářství a první čtyři tisíce kusů teď míří mezi hosty.
Ačkoliv je Česko po staletí světovou sklářskou velmocí, lisované pivní sklo se tu posledních dvacet let prakticky nevyrábělo. Hospody přešly na unifikované sklenice z dovozu a někdejší české půllitry, známé svou pevností i hravými reliéfy, zmizely. Přitom od 19. století patřily právě české sklárny k těm, které určovaly trendy a hladinkové půllitry se staly symbolem hospodské kultury.
„Půllitr byl vždycky víc než jen nádoba na pivo. Je to předmět, který se předává z ruky do ruky a nese atmosféru stolu,“ připomínají tvůrci projektu. A právě tato myšlenka stála na počátku návratu českého skla.
Křišťál, design a výčep: nečekaná aliance
Impuls vznikl na UMPRUM, kde vedoucí Ateliéru produktového designu, profesoři Michal Froněk a Jan Němeček, hledali cestu, jak obnovit tradici pivního skla. Oslovili sklárnu Bomma ve Světlé nad Sázavou, jednu z mála hutí, která umí vyrábět lisované sklo v kvalitě českého křišťálu. A přizvali také Ambiente, které má k českému pivu a hospodské kultuře blízko. Studenti UMPRUM vytvořili zhruba patnáct návrhů, z nichž dva prošly dlouhým sítem technologických i estetických úprav. Zrodily se dvě nové sklenice – jedna pro Lokál, druhá pro ostatní podniky Ambiente.
Ambiente proměnilo jednu z nejznámějších restaurací v Praze. Nový design Brasileira Slovanský dům ukazuje, že estetika může být i byznysovou strategií.
Revoluce v centru Prahy: Ambiente ukázalo, jak se dělá restaurace budoucnosti
Enjoy
Tereza Bláhová vytvořila půllitr, který přímo navazuje na české tradice reliéfního skla. Moderní vlnění, které se na povrchu odráží, není jen estetický detail. Pracuje se světlem a nechává vyniknout barvu i říz piva. Jáchym Kubů (Kuza) zvolil subtilnější pojetí. Jeho půllitr má v sobě motiv stylizovaného obličeje jako symbolického parťáka k pivu, jemný humor skrytý v designu.
Oba návrhy se v Bommě proměnily ve skutečné křišťálové sklo. Proces, který začíná žhavou sklovinou a končí pětihodinovým žíháním v peci, je návratem k tradičnímu sklářskému know-how, které v Česku přežilo hlavně díky několika specializovaným hutím. „Tento projekt ukazuje, že český křišťál má budoucnost i v každodenních předmětech, nejen v luxusním skle,“ říká Jiří Trtík, prezident Bomma & Rückl Group.
Test v hospodách rozhodne český host
V srpnu a září Ambiente otestovalo první sadu tří set půllitrů přímo v provozu. Po úspěšném pilotu vznikla další série. Tentokrát už čtyři tisíce kusů. A právě ty teď zamířily do Lokálů Dlouhááá a Korunní, do Kantýny, Kuchyně a Brasileira Slovanský dům. Po dobu dvou měsíců budou barmani čepovat pivo výhradně do nich. Pokud hosté budou spokojeni, může se začít se sériovou výrobou.
Čerstvé jídlo nonstop, bez kuchyně a bez obsluhy. Filip Sajler spustil síť chytrých lednic Eat Smart, které nabízejí přes stovku jídel včetně českých klasik – třeba i smažáku.
Šéfkuchař Sajler mění firemní stravování. Místo nákladné kantýny postačí chytrá lednice
Enjoy
Každý den se mu otevírá jeden z nejkrásnějších pohledů na Prahu – z terasy přímo na Pražském hradě. Šéfkuchař Marek Janouch tu se svým týmem připravuje českou kuchyni inspirovanou starými kuchařkami i šlechtickými hostinami, nicméně v moderním pojetí. Tradici spojuje s aktuálními trendy, sezónností a důrazem na kvalitní suroviny. O tom, jak se vaří na, tak výjimečném místě, proč se u nich smažený sýr nikdy na lístku neobjeví a jak důležité je pro něj mít v kuchyni stabilní tým, jsme si povídali v „jeho“ Kuchyni na Hradě.
Šéfkuchař Marek Janouch: Smažák na Hradě nenajdete
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.