Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pavel pověřil Babiše sestavením vlády, ta má vzniknout v prosinci

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš
ČTK
 ČTK

Prezident Petr Pavel pověřil jednáním o sestavení vlády předsedu ANO Andreje Babiše, jehož hnutí na začátku října vyhrálo volby a o budoucí koalici jedná s SPD a Motoristy. Hrad to oznámil po ranní schůzce obou politiků. Babiš má prezidentovi v druhé polovině týdne poslat koaliční smlouvu a programové priority, teprve poté mu předloží návrh personálního obsazení vlády. Babiš doufá, že jeho kabinet vznikne nejpozději do poloviny prosince.

Prezident se na setkání s Babišem zajímal zejména o části vládního programu týkající se zahraniční a bezpečnostní politiky. Hrad uvedl, že šéf ANO zatím nepředstavil Pavlovi personální obsazení vlády, ale zmínil některá jména, o kterých vedou politické strany diskusi. Prezident se plánuje s kandidáty na členy vlády sejít a diskutovat s nimi o jejich prioritách a postojích.

Babiš dnes také ujistil Pavla, že před případným jmenováním premiérem veřejně oznámí, jak vyřešil svůj střet zájmů. Nedávno uvedl, že se znovu stal stoprocentním akcionářem holdingu Agrofert a bez dalšího upřesnění dodal, že podniká kroky, aby se vyhnul střetu zájmů.

Šéf ANO novinářům řekl, že hlavu státu na více než hodinovém jednání informoval o vývoji rozhovorů o vzniku nové vlády. ANO, SPD a Motoristé se nejprve po sněmovních volbách domluvili na rozdělení ministerských postů, v posledním týdnu řešili program společné vlády. Znovu budou zástupci rodící se vládní koalice jednat ve středu. Asi dva nebo tři rozpory v programu mezi stranami zůstávají a je nutné si je vysvětlit, dodal Babiš. Koaliční rada ANO, SPD a Motoristů by ve středu měla projednat také obsazení funkcí ve Sněmovně.

Andrej Babiš

Babiš potvrdil shodu na programu vlády se SPD a Motoristy

Předseda hnutí ANO a pravděpodobný budoucí premiér Andrej Babiš s předjednanou podobou programu možné vlády ANO, SPD a Motoristů sobě v zásadě souhlasí. České televizi v podvečer řekl místopředseda ANO Karel Havlíček po jednání s Babišem. Podle Havlíčka spolu projednali hlavní kapitoly programu a kompromisy, kterých dosáhly s ostatními stranami budoucí koalice. Zopakoval, že vládní program z drtivé většiny kopíruje volební program ANO.

Přečíst článek

Kabinet by měl mít 16 členů, devět křesel včetně premiéra má připadnout hnutí ANO, čtyři Motoristům a tři SPD, které má navíc obsadit i křeslo předsedy Poslanecké sněmovny. Kontroverze vyvolaly úvahy o tom, že by se ministrem zahraničí stal čestný prezident Mororistů Filip Turek, který podle Deníku N v minulosti opakovaně zveřejňoval na sociálních sítích rasistické či homofobní příspěvky. Za kritizované výroky se Turek omluvil, u některých autorství odmítá a strana už kvůli tomu podala i trestní oznámení.

Část odborné veřejnosti protestovala také proti možné nominaci šéfa Motoristů Petra Macinky na post ministra životního prostředí a Oty Klempíře do čela resortu kultury.

Hnutí SPD budou v kabinetu zastupovat odborníci, kteří mají řídit ministerstva obrany, zemědělství a dopravy. V souvislosti s obranou se mluví o bývalém prvním zástupci náčelníka generálního štábu Jaromíru Zůnovi či výkonném řediteli Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřím Hynkovi. Jako nového ministra zemědělství média nejčastěji skloňují bývalého šéfa Státního zemědělského intervenčního fondu Martina Šebestyána. Ministrem dopravy by podle některých médií mohl být bývalý šéf Českých drah Ivan Bednárik, případně generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Babiš se má stát staronovým premiérem, místopředsedkyně ANO Alena Schillerová by se měla vrátit na ministerstvo financí, Karel Havlíček bude opět ministrem průmyslu, Adam Vojtěch znovu ministrem zdravotnictví a Robert Plaga ministrem školství. Exministr obrany Lubomír Metnar by mohl vést ministerstvo vnitra, ministrem práce by se mohl stát Aleš Juchelka a ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) má vést Zuzana Schwarz Bařtipánová. ANO plánovalo před volbami MMR zrušit a jeho agendu rozdělit mezi jiné úřady, nakonec ale zůstane. „My jsme jasně říkali, že pokud budeme mít jednobarevnou vládu, a ne koaliční, tak si umíme představit, že to ministerstvo se rozdělí mezi další resorty. Jelikož nemáme jednobarevnou vládu, tak je jasné, že to ministerstvo musí fungovat,“ řekl dnes Babiš.

Čestný prezident strany Motoristé sobě Filip Turek a předseda Motoristů sobě Petr Macinka

Omamná vůně moci. A zůstane Kuba za jihočeskou pecí?

Zpočátku vyjednávání o nové vládní sto osmičce vypadalo, že se sešly party, které nejsou schopné se na ničem dohodnout. Takové to úvodní pošťuchování. Babiš však partnery pro vládnutí potřebuje, takže je schopný leccos překousnout. A partneři, hlavně Motoristé, si kladli v euforii z faktu, že se dostali do Poslanecké sněmovny, všelijaké požadavky. Turka a tak. Například čtyři ministry. Zatímco úspěšnější SPD se spokojila se třemi. Zdálo se, že se tahle parta nemůže nikdy domluvit.

Přečíst článek

Pavel dříve uvedl, že za zásadní při skládání vlády považuje principy, na kterých stojí demokratický stát a které zosobňuje ústava. Zmínil pevné zakotvení v EU, zahraniční politiku kladoucí důraz na lidská práva, členství v NATO či nezávislost médií veřejné služby, justice, státního zastupitelství, policie, bezpečnostních složek a dalších státních orgánů.

Krok, kdy prezident někoho po volbách pověří jednáním o sestavení kabinetu, je v Česku zvykem, který nemá oporu v ústavě a má spíše symbolický charakter. O vládě jednal Babiš s potenciálními koaličními partnery už krátce po sečtení hlasů. Ústavním krokem je až jmenování předsedy vlády. Vznik nového kabinetu je možný po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny, která začne za týden. Po jejím skončení podá nynější vláda Petra Fialy (ODS) demisi do rukou prezidenta a bude spravovat zemi do doby, než se ujme moci nová ministerská sestava.

Bývalý a zřejmě i budoucí premiér Babiš, který začátkem září oslavil 71. narozeniny, by se po jmenování stal nejstarším politikem, který kdy vedl českou či československou vládu. V případě vlády samostatného Česka mu už primát nejstaršího premiéra patří, protože při obou jmenováních předsedou vlády po volbách v roce 2017 mu bylo 63 let, čímž překonal Jana Fischera. Tento premiér úřednické vlády z let 2009 až 2010 se funkce ujal ve věku 58 let. Naopak jako nejmladší usedl do premiérského křesla v červenci 2004 sociální demokrat Stanislav Gross, kterému tehdy bylo 34 let a devět měsíců.

Související

Andrej Babiš má vládu nachystanou

Stanislav Šulc: Tahá v kauze Babišova střetu zájmů za kratší konec prezident, nebo šéf ANO?

Přečíst článek

USA tlačí na Maďarsko kvůli ruské ropě. Washington už odmítá výmluvy Budapešti na vnitrozemskou polohu

Maďarský premiér Viktor Orbán
ČTK
 nst
nst

Spojené státy zesilují diplomatický tlak na Maďarsko, aby přestalo spoléhat na dodávky ropy a plynu z Ruska. Vysoce postavený americký diplomat odmítl argument Budapešti, že kvůli své vnitrozemské poloze nemá jinou možnost než využívat ruské suroviny.

„Naši přátelé v Maďarsku mají před sebou spoustu plánování a my jim jako dobrý spojenec pomůžeme tyto plány vytvořit a uskutečnit, aby se dokázali od ruské ropy a plynu odpoutat,“ uvedl americký velvyslanec při NATO Matthew Whitaker v rozhovoru pro stanici Fox News, citovaném agenturou Bloomberg.

Podle ní se Washington snaží přimět vládu Viktora Orbána, aby začala hledat alternativní dodavatele, a to v době, kdy většina zemí Evropské unie po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 systematicky snižuje dovoz ruské energie. Maďarsko však postupuje opačně a dnes je téměř zcela závislé na Moskvě — jak v oblasti ropy, tak plynu.

Tato závislost se nyní může stát vážným rizikem energetické bezpečnosti, poté co Spojené státy minulý týden uvalily sankce na největší ruské ropné producenty. Současně Evropská unie rozhodla o úplném zákazu transakcí s firmami Rosněfť a Gazpromněfť a o zákazu dovozu LNG z Ruska od roku 2027.

Miliardář Larry Ellison

Čísla nelžou. Nejlepší investice roku 2025 jsou Oracle, zlato a bitcoin

Kdo na začátku roku přemýšlel, jak nejlépe zhodnotit své investice, a vsadil na vývoj umělé inteligence, pravděpodobně neprodělal. Největší výnos mu ale mohly přinést poněkud jiné sázky. Třeba na zlato, bitcoin nebo na donedávna upozaďovaného technologického dinosaura Oracle.

Přečíst článek

Reakce Orbána

Premiér Viktor Orbán, který udržuje blízké vztahy s Vladimirem Putinem i Donaldem Trumpem, v reakci uvedl, že jeho vláda se bude snažit „bránit národ proti ropným sankcím“. O situaci už jedná s vedením společnosti MOL, jež díky dočasné výjimce EU stále dováží ruskou ropu. Kabinet však dosud nezveřejnil, jaké dopady mají americké a evropské sankce na stávající kontrakty.

Orbán dlouhodobě odmítá využít alternativní ropovod přes Chorvatsko, argumentuje vyššími náklady a nedostatečnou kapacitou. Chorvatsko to ale popírá a tvrdí, že dokáže zásobovat jak Maďarsko, tak Slovensko, kde má MOL rovněž rafinerii. Obě země nyní o nové smlouvě jednají.

„Maďarsko, na rozdíl od svých sousedů, dosud neučinilo žádné kroky k energetické diverzifikaci,“ zdůraznil Whitaker. „Budeme s nimi i s jejich sousedy, jako je Chorvatsko, dále spolupracovat, aby se od ruských dodávek postupně odpoutali.“

Související

Lukáš Kovanda: Levné povolenky jen na papíře. Česká studie se rozchází s realitou burz i expertů

Povolenka jen za 45 eur? Investoři nevěří, skeptičtí jsou i akademici
iStock
Lukáš Kovanda

Dosluhující vláda schytává z rozličných stran kritiku, že dopustila již brzké zavedení systému emisních povolenek pro domácnosti, tedy EU ETS2. Strany, jež by se měly nově podílet na vládnutí, se na máločem shodnou tolik jako na tom, že s „občanskými povolenkami“ – tedy s novými zelenými daněmi – je třeba skoncovat ještě dříve, než by měly zkraje roku 2027 začít platit. Nebo alespoň oddalovat jejich zavedení, až je Brusel zruší sám – což je ovšem nejistá sázka.

Nejlepší obranou je útok, řekli si tedy zjevně na ministerstvu životního prostředí, a objednali si u poradenské společnosti PwC studii k dopadu nových povolenek. Ta – nepřekvapivě – dospívá k optimistickému závěru. Že prý povolenky ETS2 „zatíží domácnosti maximálně o stokoruny měsíčně.“ Tento závěr však staví na předpokladech, které jsou v příkrém rozporu jak se závěry mezinárodního akademického a univerzitního výzkumu, tak z hlediska tržní prognózy budoucí ceny nových povolenek.

Studie objednaná resortem životního prostředí předkládá dva možné scénáře cenového vývoje nových povolenek. Podle prvního z nich bude průměrná cena povolenky ETS2 činit v letech 2027 až 2032 pouze 45 eur. Druhý pak předpokládá cenu 70 eur. Jenže oba výhledy výrazně zaostávají již za nynější indikativní cenou emisní povolenky pro domácnosti. Tu zprostředkovávají takzvané termínové kontrakty na nové povolenky. S nimi se obchoduje na energetických burzách v Londýně či v Lipsku. Třeba právě na lipské energetické burze – v Česku v posledních letech tolik „proslulé“ – se v uplynulých dnech termínový kontrakt na povolenku ETS2 prodával i za více než 90 eur. Tedy za cenu o více než 100 procent vyšší, než jakou předpokládá první ze scénářů studie PwC pro resort životního prostředí, a za cenu o přibližně 30 procent vyšší, než předjímá druhý se scénářů.

Samozřejmě, trh s termínovými kontrakty na povolenky ETS2 je zatím „v plenkách“. Vždyť v Lipsku se s nimi začalo obchodovat letos v červenci a v Londýně pouze o dva měsíce dříve. To znamená, že obchodování se zatím účastní jen málo investorů. Nicméně i tak cena, která se na daných burzách ustavuje, jistou vypovídací hodnotu má. Někteří investoři jsou totiž ochotni platit již nyní třeba i dvojnásobek ceny, kterou předpokládá studie PwC, aby si ji „pojistili“ už pro rok 2027. Evidentně kalkulují s tím, že skutečná cena může být tedy dokonce ještě vyšší, než odpovídá 80 nebo 90 eurům za kus. A to dokonce i poté, co v minulém týdnu Evropská komise souhlasila, že navrhne změnu systému ETS2 takovou, že v cenovém pásmu nad 45 eury za povolenku bude další nárůst cen tlumen silněji, než se plánovalo dosud.

Těžba ropy

Lukáš Kovanda: Dodávky ruské ropy do Maďarska a na Slovensko se kvůli Trumpovým sankcím mohou zastavit

Sankce americké administrativy prezidenta Donalda Trumpa na ruské ropné podniky Rosněfť a Lukoil mohou mít katastrofální důsledky pro jejich podnikání v Evropě, zejména pak v případě Lukoilu, uvádí server Politico. Lukoil ovšem může být nucen prodat své podíly v zahraničních projektech i mimo Evropu, například v Egyptě či Iráku.

Přečíst článek

Uvedený indikativní výhled burz ale potvrzuje i třeba investiční výhled renomované americké investiční společnosti KraneShares. S tou v minulosti poradensky spolupracoval někdejší ministr zahraničí USA a prezidentský kandidát John Kerry, nyní jeho rádcovský post zastává laureát Nobelovy ceny za ekonomii Robert Engle. I výhled právě společnosti KraneShares je v hrubém rozporu s výchozím předpokladem studie PwC pro české ministerstvo životního prostředí. Z letošní červencové analýzy KraneShares plyne, že cena povolenky ETS2 bude roku 2027 přibližně 110 eur, načež vystoupá do pásma 230 až 235 eur, v němž se bude převážně pohybovat začátkem 30. let, než se roku 2034 přiblíží k úrovni 250 eur. Takže zatímco studie pro české ministerstvo tvrdí, že povolenka bude stát v průměru maximálně 70 eur, renomovaná americká společnost – investující na rozdíl od ministerstva své peníze, resp. peníze svých klientů – předpokládá cenu takřka třikrát vyšší.

V příkrém rozporu s výhledem resortu životního prostředí jsou ovšem nejen mezinárodní burzy a investoři, ale též akademická pracoviště, resp. jejich představitelé. Například Silvester van Koten z tuzemského CERGE, společného pracoviště Univerzity Karlovy a Ekonomického institutu České akademie věd, ve své letošní červencové analýze konstatuje, že plán Evropské komise na snižování emisí představuje hrozbu „excesivně vysokých cen povolenek a (…) excesivně vysokých nákladů dodatečného snížení emisí a také celospolečenských ekonomických nákladů.“ Van Koten analyzuje přísnější verzi Green Dealu, která žádá už do roku 2040 snížení emisí skleníkových plynů v EU o 90 procent v porovnání s úrovní roku 1990. Toto zpřísnění, předložené Evropskou komisí letos v červenci a včera projednávané ne summitu EU v Bruselu, zatím není schváleno. Nicméně van Kotenovu kritiku lze vztáhnout již na stávající situaci, i na plánované povolenky ETS2.

Čerpací stanice Slovnaftu

Lukáš Kovanda: Slovensko má vážný problém. Zachránit jej může jedině Orbán

Slovensko se ocitá v prekérní situaci. A Maďarsko s ním. Obě země jsou závislé na potrubním dovozu ropy z Ruska.

Přečíst článek

Ambiciózní cíle Green Dealu EU totiž předpokládají bezpříkladně hlubokou dekarbonizaci, přičemž závisí na mnoha okolnostech, jejichž naplnění je zatím nejisté. Například se opírají o víru, že vývoj nových dekarbonizačních technologií typu zeleného vodíku se bude odehrávat optimálně, stejně jako navyšování jejich faktické kapacity. A to navzdory tomu, že zatím jejich rozvoj spíše zaostává za původně předpokládaným harmonogramem.

Zároveň platí, že regulační mechanismus, mající i cenu povolenek ETS2 držet v žádoucích mezích, není dostatečně účinný, aby jejich excesivní ceně zabránil. Tento mechanismus, takzvaný mechanismus stabilizace trhu, má – například – uvolnit určité množství nových povolenek, jestliže je jejich cena příliš vysoká. Jenže pokud se třeba firmy v očekávání růstu ceny povolenek těmito povolenkami předzásobují, aniž by je zatím uplatňovaly, přechodně se může jevit, že povolenek je na trhu příliš. Mechanismus stabilizace trhu tak část povolenek z trhu stáhne. Takže ve výsledku růst cen povolenek ještě zesílí. Mechanismus stabilizace se tak stává spíše „mechanismem destabilizace“, neboť již tak vysokou cenu povolenky ještě zvedá.

Burzovní ceny, investiční výhledy, akademická kritika, to jsou všechno aspekty, s nimiž se zmíněná studie PwC pro resort životního prostředí vlastně nevypořádává. Její klíčový závěr, že nové povolenky zatíží peněženky Čechů stovkami měsíčně, je tedy vysoce diskutabilní. Místo toho to mohou být tisíce měsíčně, ba v některých případech, například při vytápění domu uhlím, i vyšší tisíce.

Související

Fiala: Zelená dohoda nenasměrovala k inovacím

Psi oslavně štěkají, ale karavana Green Dealu jde dál. A povolenky pro domácnosti budou ještě dražší

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Nenechte se mýlit. V Bruselu se dojednalo zpřísnění Green Dealu, nikoli jeho zmírnění

Přečíst článek
Doporučujeme