Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Podaří se Netflixu zabránit odlivu diváků? Zítřejší výsledky hodně napoví

Snímek ze seriálu Netflixu Stranger Things, IV. série
Netflix
Stanislav Šulc

Netflix již v úterý představí výsledky hospodaření za druhé letošní čtvrtletí. Jde o napjatě očekávanou událost, protože se má ukázat, zda největší streamovací služba světa dál přichází o zákazníky a bude muset zásadněji přehodnotit svůj byznys. Akcie Netflixu jen za letošní rok odepsaly téměř 70 procent hodnoty. Bude propad pokračovat?

Reklama

Čtvrtá řada seriálu Stranger Things se stala nejsledovanějším seriálem letošního roku, a to podle interních čísel Netflixu, tak také podle řady nezávislých agentur sledujících výkon streamovacích služeb. Navíc teenagerská sci-fi vyvolala pozornost napříč společností, víc si vedení Netflixu ani nemohlo přát.

Úspěch série byl natolik výrazný, že by se měl projevit na výsledcích největší streamovací služby světa, které Netflix zveřejní již zítra. Lze očekávat, že Stranger Things zafungovaly jako důležitý tlumič odlivu diváků, s nímž se Netflix letos potýká.

„Úspěch byl větší, než si představovala i sama firma. Mnohé zaměstnance to dokonce znovu přesvědčilo o správném směřování firmy, ačkoli předem mluvili o tom, že pokud se série nechytne, bude mít Netflix ohromný problém,“ uvedl Lucas Shaw z Bloombergu.

Bude tak klíčové sledovat, kolik nových předplatitelů se Netflixu podařilo zlákat. Přesto celkové číslo nejspíš bude záporné. Již v prvním kvartále Netflix poprvé ve své historii reportoval pokles předplatitelů a vedení očekávalo, že druhé čtvrtletí bude ještě horší. Odhady mluví o jednom až třech milionech zrušených předplatných.

Reklama

Snímek ze seriálu Netflixu Stranger Things, IV. série

Stranger Things jako záchrana Netflixu? Seriál má stále úspěch, rozhodne konec čtvrté řady

Očekávaná čtvrtá série kultovního seriálu Stranger Things se na Netflixu objeví na dvě části. Prvních sedm epizod se krátce po květnové premiéře okamžitě zařadilo mezi nejúspěšnější seriály Netflixu všech dob. Rozuzlení čtvrté řady jde na obrazovky a monitory v pátek 1. července. Netflix nyní prožívá zásadní období, protože ztrácí předplatitele. Stranger Things se mohou stát důležitým zachráncem, píše v analýze Stanislav Šulc.

Přečíst článek

Válka, inflace a konkurence

Podobně jako v jiných sektorech i na streamovací služby doléhá aktuální mix negativních geopolitických a ekonomických faktorů. Kvůli válce na Ukrajině například Netflix zrušil své služby v Rusku, což podle slov managementu zapříčinilo první historický pokles předplatných. Stále více pak poroste vliv inflace, která u řady lidí na celém světě pořádně prověří jejich rodinné rozpočty. „A Netflix s průměrnou cenou 16 dolarů za měsíc nepatří zrovna k nejlevnějším streamovacím službám,“ pokračuje Shaw.

A v neposlední řadě na Netflix doléhá stále výrazněji konkurence. Zatímco ještě před čtyřmi lety byl Netflix absolutním hegemonem v nabídce audiovizuálního obsahu prostřednictvím streamingu, od té doby většina hollywoodských hráčů spustila vlastní služby (HBO Max, Disney+, Paramount+…).

Sledovanost jednotlivých streamovacích služeb Parrot

Kvůli tomu jednak Netflix přišel o spoustu kvalitního obsahu, který musí vyvažovat nákladnými vlastními produkcemi. A zároveň desítky procent bývalých klientů Netflixu vsadily na jinou službu. Podle analytické společnost Parrot si zejména HBO Max, Disney+ a Apple TV+ například na americkém trhu každý vydobyl kolem 15procentního podílu. Samozřejmě zejména na úkor Netflixu.

ilustrační foto

Srovnání streamovacích služeb. Co nabízí Netflix, Disney+, HBO Max, Apple a Amazon

Čeští diváci mají od poloviny června k dispozici téměř všechny hlavní streamovací služby světa. Co mohou na jednotlivých videotékách zhlédnout? A jak se jednotlivé služby profilují? Zde je stručný přehled v Česku dostupných videoték, jejich profilace, ceny a hlavní lákadla. Letos by pak měla přibýt ještě SkyShowtime, která nabídne zároveň obsah několika služeb včetně Paramount+ a Peacock.

Přečíst článek

Nevyhnutelné změny

Vedení Netflixu v čele s co-CEOs Reedem Hastingsem a Tedem Sarandosem si je aktuálního problému vědomo a pokouší se různými způsoby lákat nové publikum. Prvním krokem bylo již loni posilování v segmentu gamingu. Jak moc se této oblasti v Netflixu daří, bude patřit k důležitým ukazatelům výsledků společnosti.

Aktuálně chystanou novinkou pak je pokus přijít s levnější variantou předplatného, která bude obsahovat reklamy. Na tomto projektu Netflix čerstvě spolupracuje s Microsoftem.

Netflix, ilustrační foto

Reklamy do levnějšího Netflixu dodá Microsoft

Netflix spojí síly s Microsoftem. Partnerství největší streamingové platformě umožní nabídnout levnější předplatné s reklamami.

Přečíst článek

A konečně dlouhodobým zlatým grálem Netflixu je původní obsah a schopnost nákupu hitů ze zahraničí. Právě v tomto ale momentálně Netflix mírně selhává.

„Kromě Stranger Things letos Netflix uveřejnil nové série Ozarku, The Umbrella Academy, Elite. Všem se dařilo solidně, ale kupříkladu celkový počet diváků deseti nejsledovanějších pořadů byl nižší než v předchozím roce,“ uvedla agentura Bloomberg.

Netflix: Nejsme na mizině

Netflix totiž v důsledku aktuálních špatných zpráv ztrácí gloriolu zlatého vejce a zároveň štědrého producenta. I proto se například na velkých festivalech, jako jsou Cannes či Berlinale, Netflix opět pokoušel lákat prestižní tvůrce. A to pomocí hodně peněz, uvedl prestižní magazín Variety. Podle něj Netflix loni utratil 17 miliard za původní content a letos by mělo jít o stejnou částku.

Netflix, ilustrační foto

Netflix, Disney a další služby utratí stamiliardy dolarů za filmy a seriály. Vydělávají na tom i Češi

V boji o diváka značně přituhuje. Jednotlivé streamingové platformy letos utratí na původní obsah 140 miliard dolarů, uvádí odhady amerických investičních bank. Nárůst počtu předplatitelů tomu přitom vůbec nemusí odpovídat.

Přečíst článek

„Navíc se neustále dušovali, že rozpočty na roky 2022 a 2023 jsou uzavřené a jsou pro ně připravené prostředky. Zkrátka všem opakovali, že nejsou na mizině,“ uvedl Brent Lang z Variety.

Co konkrétně Netflix na další roky chystá, zatím není známo. Ale některé hity letošního roku známé jsou. Již tento pátek se tak premiéry dočká očekávaný akční snímek The Grey Man, který stál 200 milionů dolarů (největší produkce Netflixu) a jenž se z velké části natáčel v České republice. Velká očekávání pak jsou spojena s pokračováním detektivního hitu Na nože, které by se mělo objevit také ještě letos.

Oficiální trailer akčního snímku The Grey Man

Kolik lidí může Netflix přilákat?

V současnosti má Netflix stále ještě předplaceno 222 milionů zákazníků, což je nejvíc ze všech služeb. Odborníci na streamovací služby však pochybují, že by Netflix měl ještě zásadnější růstový potenciál.

Důvodů je celá řada: Netflix nyní neoperuje v Rusku a dlouhodobě nesmí své služby provozovat v Číně. To jej připravuje o stamiliony potenciálních klientů. Dále jeho služby nemohou využívat lidé bez přístupu ke stabilnímu (a vysokorychlostnímu) internetu.

Jenomže Netflix se namísto toho zaměřil na „problém“ se sdílenými hesly. Dlouhodobě bojuje proti tomu, aby si uživatelé sdíleli přístupové údaje, což paradoxně může znepříjemňovat užívání služby legitimním klientům. Navíc právě v tomto segmentu odborníci na streaming žádný vysoký potenciální růst klientů nevidí.

Výsledková sezona je tu. Více než vysoké zisky budou investory zajímat signály, zda se blíží recese

Výsledková sezona je tu. Investoři se více než na zisky zaměří na signály recese

Nadchází výsledková sezona za druhé čtvrtletí a celé pololetí. Trh očekává vysoký nárůst tržeb i zisků v energetickém sektoru. Nicméně pro aktivní investory tentokrát bude daleko důležitější sledovat, jak se mění marže jednotlivých firem, zda se mění nálada spotřebitelů a jaký dopad mají válka na Ukrajině a lockdowny v Číně. To naznačí, zda se blíží recese, nebo zda se situace obrací k lepšímu. 

Přečíst článek

Rhodos

REPORTÁŽ: Jel jsem do Řecka a stejnou chybu už neudělám

„Super jídlo a pohostinní lidé,“ vyskočí na mě, když otevřu nějakého turistického průvodce o jakémkoliv řeckém ostrově. Dovolím si nesouhlasit. Strávil jsem týden projížděním řeckého ostrova Rhodos ve snaze nalézt nějaké pohostinné lidi. Viděl jsem vše od velmi chladné obsluhy, přes naprosto apatickou (nejčastěji) až po tu agresivní, když se vám něco nelíbí.

Přečíst článek

Kafe s prezidentem: Newstream rozjíždí seriál rozhovorů s kandidáty na hlavu státu

Aktuální hrozbou je Rusko, ale neměli bychom zapomínat na Čínu. Pokud zaspíme, budeme se muset řídit jejími pravidly, říká armádní generál ve výslužbě Petr Pavel. Pavel je jedním z favoritů blížící se prezidentské volby.

Přečíst článek

Reklama

Související

Programový ředitel České televize Milan Fridrich

Šéf programu ČT Fridrich: Docent je hit, už chystáme druhou řadu. Maďaři natočili vlastní Most

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme