Reklama

Netflix, Disney a další služby utratí stamiliardy dolarů za filmy a seriály. Vydělávají na tom i Češi

Netflix, ilustrační foto
iStock
Stanislav Šulc

V boji o diváka značně přituhuje. Jednotlivé streamingové platformy letos utratí na původní obsah 140 miliard dolarů, uvádí odhady amerických investičních bank. Nárůst počtu předplatitelů tomu přitom vůbec nemusí odpovídat.

Velkofilmy za stamiliony dolarů, pompézní seriály, dokonce za miliardy dolarů. To je realita, kterou do audiovizuálního průmyslu vnesly nové streamingové služby jako Netflix, Amazon Prime Video a Disney Plus. Z kreativního průmyslu se tak za poslední dva roky stal jeden z nejhodnotnějších byznysů, jehož celkové obraty jdou do stamilionů dolarů.

Hlavním tahounem přitom je takzvaný původní obsah, kterým se jednotlivé služby snaží přilákat nové a nové předplatitele. Zatímco ještě před pěti lety se investice do původního obsahu počítali maximálně v jednotkách miliard, od začátku pandemie v roce 2020 jde o částky značně vyšší.

Případ Roubal

Netflix, HBO i Disney chtějí české diváky. Jak zareaguje Nova a ostatní?

Do Česka v nadcházejících měsících zamíří tři globální streamovací služby. Doplní tak nabídku interaktivních televizí v čele s Netflixem. Reagovat na to musí také tuzemské stanice. Nova proto tlačí své Voyo a má s ním velké plány. Jaký bude boj o diváka, který se stale více odklání od tradiční televize a zábavu hledá aktivně sám?

Přečíst článek

„Odhadujeme, že do původního obsahu hlavní streamovací služby v roce 2022 investují minimálně částku 140 miliard dolarů,“ uvedla americká investiční banka Wells Fargo. „Investice pak porostou i v následujících letech a v roce 2025 by mělo jít o částku 172 miliard dolarů. Vedle původního obsahu pak budou provozovatelé investovat také do rozšiřování své nabídky po celém světě,“ dodala banka. Podle odhadů Hannah Walshové z výzkumné spolešnosti Ampere Analysis pak celkové výdaje za filmy a seriály po celém světě přesáhnout částku 230 miliard. Streamingové společnosti s více než polovičním podílem tak jsou jasným lídrem trhu.

Pandemie změnila pravidla hry

Dramatický nárůst investic souvisí s paradigmatickou změnou na zábavním trhu. Velká hollywoodská studia i kvůli pandemii musela čelit odlivu diváků v kinech a vsadila na direct-to-consumer přístup. Většina studií tak v uplynulých dvou letech spustila vlastní streamovací službu a snaží se konkurovat dosavadnímu lídru trhu, kterým je i nadále Netflix s více než 200 miliony předplatitelů.

Reklama

„Nejaktivnější letos bude Disney, který by měl za původní filmy a seriály utratit kolem 33 miliard dolarů,“ domnívá se David Bloom z amerického Forbesu. Nejde však jen investice do obsahu pro hlavní službu Disney Plus, z níž se za rok a půl od spuštění stal hlavní konkurent Netflixu (Disney Plus měl v říjnu 118 milionu zákazníků). Disney bude investovat také do pořadů pro Hulu, ESPN a další své distribuční kanály. Samozřejmě nejvíc peněz by mělo jít do nových děl z úspěšných franšíz, jako jsou Marvel a Star Wars.

Logo SkyShowtime

Do Česka vstupuje nová streamovací služba

Ani Disney +, ani HBO Max. Českým divákům se ještě před těmito prémiovými streamovacími službami představí SkyShowtime, která nabídne tisíce hodin zábavy od celé řady studií.

Přečíst článek

Více než 22 miliard by za nové pořady měl utratit Warner Bros., který se nyní spojuje s Discovery. Jeho hlavní streamovací platformou je HBO Max, která se v prvních měsících letošního roku objeví také v Česku.

Stávající lídr a dlouholetý největší „spender“ za původní obsah Netflix by pak letos měl utratit za původní pořady kolem 19 miliard dolarů. Byť jde ve srovnání s Disneym o relativně nízkou částku, pro Netflix jde o meziroční nárůst o třináct procent.

Miliardový Pán prstenů

Z dalších služeb bude výrazněji utrácet například YouTube patřící Alphabetu (mateřská společnost Googlu), nebo videotéka Amazon Prime Video, která letos uvede první sérii napjatě očekávaného seriálu Pán prstenů. Ten se pravděpodobně stane nejdražším seriálem všech dob, když jen za práva Amazon zaplatil 250 milionů dolarů, a náklady na produkci pěti sezon by měly překročit miliardu dolarů.

Nákladný boj o diváka však paradoxně nemusí mít žádného vítěze a naopak spoustu poražených. Po prvotním boomu v posledních pěti letech se přírůstky nových předplatitelů Netflixu téměř zastavily a podobnou tendenci lze očekávat i u dalších služeb. Magazín Variety uvedl loni v březnu, že celkový počet předplatných překonal hranici 1,1 miliardy účtů, do čehož se však započítávají veškerá předplatná včetně těch, kdy 1 člověk má předplacený třeba všechny dostupné služby. Zároveň ale na 1 účet bývá přihlášeno hned několik členů rodiny, proti čemuž se například Netflix snaží bojovat lokalizačními omezeními.

Boj o diváka se pak vede také na cenové rovině. To však nyní porušil právě Netflix, který v USA a Kanadě navýšil poplatek za všechny varianty předplatného v průměru o deset procent.

Herec Simu Liu patří podle časopisu Variety k deseti nejvlivnějším lidem v showbyznysu v roce 2021, díky roli v poslední marvelovce Shang-Chi a Legenda o deseti prstenech

Nejvlivnější lidé showbyznysu podle Variety: šéf Disney i Anistonová

Výkonný ředitel studia Walt Disney Bob Chapek vévodí letošnímu žebříčku pěti set nejmocnějších a nejvlivnějších lidí světového showbyznysu, který popáté sestavil prestižní americký filmový časopis Variety. Do první desítky patří nejvyšší manažeři filmových studií, jako například předsedkyně představenstva skupiny ViacomCBS Shari Redstoneová, ale i nestárnoucí herečka Jennifer Anistonová či teprve dvaatřicetiletý herec a hlavní hrdina nejnovější marvelovské velkopodívané Shang-Chi a legenda o deseti prstenech Simu Liu (na snímku).

Přečíst článek

Češi jsou in

Velké internetové televize často natáčejí také v České republice. Amazon zde produkoval například seriál Kolo času, právě Amazon a Netflix jsou podle Asociace producentů v audiovizi tahnounem aktuální poptávky po filmařských kapacitách v Česku.

Na vývoji a výrobě vlastní tvorby se začala podílet také internetová televizní stanice Skylink 7 za pomoci českých tvůrců. Prvním projektem, na kterém se Skylink koprodukčně podílel s producentem Canal+ Polska, se stal romantický seriál Planeta Single: Osm příběhů. Seriál bude mít premiéru 7. února. Díl s názvem Poslouchej, lásko se natáčel v Praze, uvedl za Skylink 7 Marek Němec.

„Díky vstupu do skupiny Canal+ Group jsme získali přístup k exkluzivnímu prémiovému obsahu od produkčních společností StudioCanal, Canal+ nebo Kino Świat. Dalším naším logickým krokem je se na produkci také přímo podílet, a nabídnout tak našim divákům mimo akvizice i originální produkci a koprodukční projekty vznikající pod hlavičkou skupiny Canal+ Group,“ sdělil Jaromír Glisník, člen představenstva M7 Group, která je vlastníkem Skylinku a od roku 2019 součástí skupiny Canal+ Group.

Seriál Kolo času od Amazon Prime Video
video

Amazon se vrátí do Česka. Natočí tu i druhou řadu Kola času

Fantasy seriál Kolo času podle stejnojmenné knižní ságy se stal historicky největším filmovým projektem u nás. Amazon tu natáčel 163 dní a utratil kolem dvou miliard korun.

Přečíst článek

David Baszucki

Akcie herní společnosti Roblox vystřelily o třetinu za pouhou půlhodinu

Firma reportovala za třetí kvartál skvělé výsledky. Tržby vyrostly dvojnásobně, nahoru jde také počet předplatitelů a finanční odměny uživatelů. Od vstupu na burzu letos na jaře akcie Robloxu vyrostly o 60 procent.

Přečíst článek

Reklama

Související

Případ Roubal

Netflix, HBO i Disney chtějí české diváky. Jak zareaguje Nova a ostatní?

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme