Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Netflix je v Česku stále nejoblíbenější. Navzdory globálnímu odlivu diváků

Netflix, HBO Go, hulu, streaming
iStock
 ČTK

Streamovací služba Netflix zůstává v Česku nejoblíbenější placenou televizní službou s podílem okolo 37 procent. Následuje HBO Max s pětinovým podílem, zhruba deset procent patří platformě Voyo. Do čísel bude stále více promlouvat Disney+, který je českým divákům k dispozici od poloviny června. Vyplývá to z údajů distribučních firem.

Netflix v tuzemsku funguje od roku 2016, česká verze webu Netflixu a vybraných filmů z nabídky je v provozu od roku 2019.

Nadcházející sezona přináší pro Netflix podle mediální expertky Eriky Luzsiczy výzvy v podobě posilující konkurence a rostoucí inflace. „Například Disney+, který letos vstoupil do Česka, už hlásí, že má celosvětově více předplatitelů než tahoun trhu Netflix. V České republice to nebude mít úplně jednoduché, protože zdejší publikum je jednak konzervativnější a hlavně citlivější na cenu,“ uvedla.

Kvůli inflaci se sníží počet předplatitelů

V souvislosti s rostoucí inflací a ekonomickým ochlazením se podle Luzsiczy dá očekávat, že část diváků streamovacích služeb bude předplatné rušit.

ilustrační foto

Srovnání streamovacích služeb. Co nabízí Netflix, Disney+, HBO Max, Apple a Amazon

Čeští diváci mají od poloviny června k dispozici téměř všechny hlavní streamovací služby světa. Co mohou na jednotlivých videotékách zhlédnout? A jak se jednotlivé služby profilují? Zde je stručný přehled v Česku dostupných videoték, jejich profilace, ceny a hlavní lákadla. Letos by pak měla přibýt ještě SkyShowtime, která nabídne zároveň obsah několika služeb včetně Paramount+ a Peacock.

Přečíst článek

Výhledově proto do celkových statistik může nejvíce promluvit reklamou podpořené předplatné. To by mohlo dobře fungovat i v tuzemsku,“ řekla. Dodala, že boj o diváky se přesune od nabídky zpět k ceně, potažmo k tomu, kdo nabídne výhodnější podmínky právě třeba díky reklamě ve vysílání.

Původně streamovací společnosti typu Netflix, HBO Max nebo Apple TV+ v posledních letech začaly samy vytvářet video obsah, tedy natáčet filmy a seriály, čímž zcela změnily podobu audiovizuálního průmyslu. Souvisí s tím také odklon od lineárního sledování televizního programu, kdy divák sleduje to, co televize vysílá, v čase, kdy televize chce, k nelineárnímu sledování, tedy k videu na vyžádání v čase, který si divák vybere.

Netflix natáčí i v Česku

Pobídky zahraničním filmovým štábům, tedy vrácení peněz, které v dané zemi utratí, poskytují více než tři desítky států. Česká republika má tuto sumu určenou na 20 procent, mnohé země v Evropě i mimo ni vratky zvyšují i přes 30 procent.

Disney

Disney+ skokově zdraží. V USA nabídne levnější předplatné s reklamou

Zábavní gigant Disney oznámil, že od 8. prosince zvýší ceny za streamovací služby. Zdražování odstartuje v USA, kde také zavádí levnější balíček s reklamou. Společnost to uvedla spolu s výsledky hospodaření za poslední čtvrtletí.

Přečíst článek

Přesto americké i další produkce Česko vyhledávají. „Jezdíme tam, kde mají i něco navíc. Tady jsou báječné stavby, lokace, vybavená studia. Vedle Británie tady jsou nejlepší filmové štáby v Evropě,“ řekl před časem na pražské konferenci Film jako byznys producent Kevan Van Thompson.

Netflix v ČR natáčel seriál Dopis pro krále, Armádu lupičů, Vyproštění 2, Kosmonauta z Čech nebo akční hit The Gray Man. Jen loni zde štáby Netflixu strávily 120 natáčecích dní, v tomto trendu hodlá pokračovat i dále, uvedla společnost dříve.

Kevin Costner v seriálu Yellowstone

Kdo bere v americké televizi nejvíc? Kevin Costner a Mahershala Ali

Pryč jsou doby, kdy filmové hvězdy pobíraly obří honoráře ve výši desítek milionů dolarů. V současnosti sice podobné mzdy nejsou neobvyklé, ale většinou se pojí s producentskou rolí. A tak se stále častěji děje, že více berou seriálové hvězdy. Ty nejlepší si přijdou i na milion dolarů (asi 24 milionů korun) za epizodu. A pak tu jsou oscaroví herci Kevin Costner a Mahershala Ali, kteří podle magazínu Variety berou ještě víc.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Programový ředitel České televize Milan Fridrich

Šéf programu ČT Fridrich: Docent je hit, už chystáme druhou řadu. Maďaři natočili vlastní Most

Přečíst článek
Doporučujeme