Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Berňák zatočí s „černými flotilami“. Bolt a spol. slíbily hlásit data každý měsíc

Bolt, taxislužba
Dušan Kütner / Newstream
 ČTK

Finanční správa si posvítí na daňové úniky alternativních taxislužeb. Od října bude každý měsíc dostávat detailní data o jízdách a tržbách firem jako Bolt nebo Liftago. Dosud úřady tato čísla viděly jen jednou ročně.

Finanční správa bude každý měsíc dostávat od alternativních taxislužeb data o jízdách, partnerských řidičích a firmách. Cílem je omezit daňové úniky. Dosud měla tyto informace k dispozici pouze jednou ročně, nebo jen na žádost úřadů. Finanční správa už podepsala memorandum se společností Bolt, která o tom v pátek informovala v tiskové zprávě. První data dostane úřad už za září. Dohoda o spolupráci s firmou Liftago se finalizuje, uvedl generální ředitel společnosti Radek Svíčka. Vyjádření Uberu zjišťujeme.

Podle generální ředitelky Finanční správy Simony Hornochové spolupráce přispěje k lepší identifikaci rizik daňových úniků a k posílení férového konkurenčního prostředí. Společnosti se v memorandech zavazují dobrovolně poskytovat data nad rámec zákonných povinností.

„Finanční správa získá od firmy každý měsíc IČO poskytovatele přepravy, název firmy nebo jméno poskytovatele, období, za které jsou data reportována, výši tržeb a poplatků a bankovní spojení,“ uvedl mluvčí Boltu Jan Huk. Cílem Boltu je podle generálního manažera pro Česko a Slovensko Josefa Rückla „být férovým a transparentním partnerem“.

Memorandum mezi společností Liftago a Finanční správou se podle Svíčky připravuje od června, je odsouhlasené a nyní se řeší způsob předávání dat. „Jako jedna z mála přepravních platforem jsme plně v českém vlastnictví se sídlem v České republice, kde také řádně odvádíme daně. V trhu přepravních platforem vidíme velkou příležitost pro srovnání férových podmínek, včetně řádného danění,“ dodal Svíčka.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je to signál, že digitální platformy chtějí aktivně přispívat ke kultivaci podnikatelského prostředí a k férovému plnění daňových povinností. „Ukazuje, že ne vždy je nutné hledat řešení v nové legislativě. Efektivní a odpovědné kroky mohou přinášet i samoregulační mechanismy,“ doplnil Prouza.

Pořad Reportéři ČT nedávno upozornil na rozsáhlé daňové úniky firem napojených na platformy Bolt a Uber. Takzvané flotily vlastní stovky aut a najímají řidiče, pro které přes platformy získávají zákazníky. Jakmile má firma zaplatit daně, zanikne a její místo zaujme nová společnost se stejnými lidmi v pozadí. Podle odhadů Finanční správy jde o podvody v řádu stovek milionů korun – flotily systematicky zatajují miliardové tržby.

Řidiči, často cizinci nebo lidé v exekuci, bývají placeni načerno a část z nich zároveň pobírá sociální dávky. Peníze od zákazníků navíc často putují přes účty v zahraničí, což úřadům ztěžuje dohled. Podle odhadů Finanční správy české společnosti napojené na Bolt a Uber loni zinkasovaly od zákazníků přibližně 6,5 miliardy korun, ale ke zdanění přiznaly jen pětinu jízd.

video

Ondřej Krátký: Jsem badatel s nadšením pro problémy

„Nemám trpělivost vědce, ale nadšení badatele. Spojuje nás zájem řešit problém.“ Tak vidí charakteristický rys své osobní značky Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO společnosti Liftago. „Problémy mě baví, jinak bych nemohl zkoumat tisíce možností, jak vylepšit naši službu,“ vysvětluje Ondřej v pořadu Značka: Osobně na Newstream TV. Nadšení pro vylepšování uplatňuje i sám na sobě, a své poznatky z cesty k vlastnímu sebezlepšování nově sdílí i na platformě HeroHero jako „Krátký videa“.

Přečíst článek

Bolt

Sdílená auta v Praze nabídne i Bolt

Provozovatel alternativní přepravy Bolt spustí v Praze novou službu na sdílení aut. K pronájmu bude v hlavním městě nabízet kolem 400 vozidel. Služba bude k dispozici od dnešního dne (pátek) v aplikaci společnosti. Novinářům ji dnes představil ředitel služby Bolt Drive Václav Soukup. Společnost se tak přiřadí k dalším provozovatelům takzvaného carsharingu v metropoli.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Sportovní streamovací služba DAZN snížila ztrátu. Brzy může zamířit na burzu

Americký fotbal patří k populárním u sportovních fanoušků
Pixabay
Stanislav Šulc

Majitelem nejsledovanější sportovní streamovací služby je miliardář Leonard Blavatnik. Do fungování sítě populární mezi sportovními fanoušky napumpoval již sedm miliard dolarů za posledních deset let. Síť v roce 2024 snížila ztrátu a Blavatnik ji možná již brzy pošle na burzu, píše list The Financial Times.

Streamovací služba DAZN je pro sportovní fanoušky tím, co Netflix představuje pro fanoušky seriálů. Je nezbytností, pokud si chtějí užívat celou řadu sportovních přenosů od amerického fotbalu přes rallye po sumo. Z posledních akvizic, které značně rozvířily vody, můžeme uvést také výhradní práva na streamování blížícího se fotbalového mistrovství světa, které se uskuteční v příštím roce v USA, Kanadě a Mexiku. Za práva přitom DAZN zaplatil miliardu dolarů. Nicméně je pravděpodobné, že se to majiteli Leonardu Blavatnikovi vyplatí.

DAZN vznikl v roce 2015 a po dekádě jí značně rostou tržby. Podle listu The Financial Times vloni narostly tržby na 3,2 miliardy dolarů, za letošek míří služba na tržby okolo pěti miliard dolarů, uvedl pro FT.com CEO služby Shay Segev. „Výnosnost roste, klíčové trhy budou v roce 2025 v zisku a myslím, že můžeme poměrně spolehlivě tvrdit, že celá služba bude v zisku v roce 2026,“ prohlásil Segev.

Netflix, aplikace na hubnutí i média. Správu předplatných budou muset banky vizualizovat v bankovnictví

Využíváte streamovací služby, jazykové kurzy v mobilní aplikaci nebo se pokoušíte s nějakou aplikací zhubnout a či s ní upravovat třeba interiéry nebo vlastní fotky? Pak si nejspíš k tomu platíte i pravidelné předplatné. Přehled, kde, co platíte vám zatím umí poskytnout jen tři banky v Česku, do roka to však budou muset umět všechny, uvedl v exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz Country manažer Visa pro Českou republiku Petr Polák.

Přečíst článek

Směr burza?

To je přitom zásadní zpráva pro miliardáře Blavatnika, který přes svou investiční společnost Access Industries, DAZN vlastní. Podle FT.com jeho investice za uplynulých deset let představuje sedm miliard dolarů. Jen letos ji navýšil o téměř 600 milionů dolarů. Musel tím zalepit loňskou ztrátu ve výši téměř miliardy dolarů. Jenomže hospodářský výsledek se v posledních letech opravdu výrazně zlepšuje (meziročně DAZN snížil ztrátu téměř o půl miliardy dolarů), takže do dvou let by tak DAZN mohl skutečně začít vydělávat.

S tím, jak se DAZN blíží zisku, rostou spekulace, co Blavatnik s populární streamovací službou bude dělat dál. Shay Segev pro FT.com uvedl, že jednou z možností je i IPO, tedy uvedení DAZN na burzu.

Nová knížka Dana Browna se odehrává v Praze. Přitáhne nám to turisty, věří stát

Nová knížka Dana Browna se odehrává v Praze. Přitáhne nám to turisty, věří stát

Očekávaná kniha amerického bestselleristy Dana Browna Tajemství všech tajemství má být hit. Státní agentura CzechTourism si slibuje, že to přitáhne zájem o Prahu. Ne, že by všichni byli takoví čtenáři - podle knihy se bude natáčet seriál na Netflixu.

Přečíst článek

Boj o sportovního fanouška roste

DAZN patří na trhu streamovacích služeb k menším společnostem. Měsíčně ji využívá zhruba 300 milionů uživatelů, platících klientů má desítky milionů. Vzhledem k tomu, že jde o soukromou společnost, nemusí reportovat přesná data pravidelně.

Klíčový však je jednak nárůst uživatelů, k němuž dochází i podle měření z trhu (například Kantar uvádí, že v roce 2025 dochází u DAZN k masivnímu nárůstu uživatelů), ale také úspěchy při akvizici práv pro velké sportovní události.

Zároveň ale DAZN roste také konkurence. Vedle ESPN, která spadá pod Walta Disneyho, na sport hodně sází také HBO Max i Netflix.

Boj o sportovního fanouška, tradičně ochotného platit za přenosy nemalé sumy, tak roste. A bude zajímavé sledovat, jak se v něm DAZN bude dařit.

Konference Good Company Circle 2025

Hodnoty je potřeba aktivně prosazovat, myslí si účastníci konference GCC

Největší konference o sociální udržitelnosti roku je tu. Good Company Circle 2025, kterou pořádá portál newstream.cz, nabízí vystoupení desítek výrazných osobností českého byznysu i společenského života, jako jsou Tomáš Sedláček z Knihovny Václava Havla, kněz Zbigniew Jan Czendlik, Francesco Kinský Dal Borgo a Tereza Zavadilová z newstream.cz, autorka knihy Éra X.

Přečíst článek

Tomáš Čupr

Čupr má další zářez na pažbě. Prorazil se svým AI systémem na rakouský trh a míří dál

Za půl hodiny odjede z vídeňského automatizovaného skladu zboží k zákazníkovi. Centrum vybudoval Tomáš Čupr s norským gigantem Autostore.

Přečíst článek

Související

Investor Michal Zahradníček

Investor Michal Zahradníček: Česká věda má skryté diamanty, které zatím leží ladem

Přečíst článek

Čupr má další zářez na pažbě. Prorazil se svým AI systémem na rakouský trh a míří dál

Tomáš Čupr
Hero&Outlaw/užito se svolením
 nst
nst

Za půl hodiny odjede z vídeňského automatizovaného skladu zboží k zákazníkovi. Centrum vybudoval Tomáš Čupr s norským gigantem Autostore.

Tomáš Čupr a jeho skupina firem kolem Rohlíku dlouho sní o tom, že chce udělat revoluci v retailu. A je evidetně splnění snu blíž. Společnost Veloq, která se zaměřuje na AI automatizaci z Rohlik Group, se spojila s AutoStore™, světovým lídrem v oblasti chytrého vychystávání objednávek. Koncem týdne ve Vídni představili nejmodernější distribuční centrum pro logistiku potravin na světě. Obě společnosti zároveň vytvořily mezinárodní partnerství, jehož cílem je poskytnout maloobchodníkům nejpokročilejší technologie automatizace, oznámily firmy v tiskovém sdělení. 

Distribuční centrum ve Vídni představuje světově první inovaci: expedici v reálném čase, která automaticky třídí objednávky podle trasy doručení. Systém odstraňuje ruční manipulaci, zvyšuje rychlost a snižuje náklady. Více než 20 tisíc položek, od čerstvých potravin, chlazených a mražených produktů nebo lékárenských výrobků, nyní ve vídeňském centru odchází na rozvoz pouhých 30 minut po dokončení objednávky. 

 

Veloq se stává oficiálním poskytovatelem řešení AutoStore a doplňuje robotickou platformu vlastním AI softwarem. Obě firmy vytvářejí vysoce škálovatelný model, který pomáhá prodejcům potravin všude na světě dodávat rychleji, čerstvěji a udržitelněji - od velkých centrálních center až po kompaktní městské výdejny. 

Čuprův Rohlík založil novou firmu. Chce prodávat své know-how jiným

Skupina Rohlík podnikatele Tomáše Čupra chce svou e-commerce platformu nabízet ke koupi i ostatním obchodníkům. I menší obchody s tím zvládnout okamžité doručení, uvádí firma.

Přečíst článek

Zástupci firem si partnerství chválí. „Je to milník nejen pro nás, ale pro celý online svět nakupování potravin. Se společností AutoStore dokazujeme, jak prvotřídní technologie dokáže zpřístupnit skvělé potraviny rychleji a s menším množstvím odpadu. V Rohlíku jsme vždy věřili, že technologie by měla sloužit lidem - pomáhat rodinám jíst lépe, čerstvěji a udržitelněji. Vídeňské distribuční centum ukazuje, co se stane, když se tato vize setká s inovacemi ve velkém měřítku,“ popisuje spuštění centra Tomáš Čupr, zakladatel a šéf Rohlík Group. 

„Odvětví potravinářství se rychle proměňuje. Obchodníci dnes bojují s rostoucími náklady, nedostatkem pracovníků a vyššími očekáváními zákazníků, kteří přesto trvají na čerstvosti a spolehlivém servisu. Společně s Veloq nově definujeme, jak vypadá rychlá a inteligentní distribuce. Vídeňská pobočka je důkazem, že spojení odborných znalostí v oblasti potravinářství s technologií AutoStore nastavuje nový globální standard rychlosti, přesnosti a efektivity,“ doplňuje Mats Hovland Vikse, generální ředitel společnosti AutoStore. 

„Společnost Veloq byla vytvořena pro řešení nejtěžších problémů v oblasti online prodeje potravin - řízení čerstvosti, krátké doby trvanlivosti a komplexnosti celého košíku. Nejenže automatizujeme, ale také orchestrujeme. Spojením naší platformy umělé inteligence s přesným hardwarem AutoStore jsme vytvořili kompletní end-to-end řešení distribuci objednávek. Vídeň je vzorem - a to jsme teprve na začátku. Nyní jsme připraveni nabídnout tento model partnerům v Evropě, Severní Americe i jinde,“ uzavírá Richard McKenzie, generální ředitel společnosti Veloq. 

Veloq a AutoStore nyní přinášejí automatizační systémy vyvinuté speciálně pro potravinový retail na globální trhy. Reagují tak na rostoucí poptávku po vysoce výkonné infrastruktuře pro vychystávání objednávek optimalizované pomocí umělé inteligence. Rozšíření do Severní Ameriky je již v přípravě a oba partneři jsou přesvědčeni, že vídeňský model lze rychle a ziskově replikovat i v dalších regionech. 

Tomáš Čupr

AI změní fungování retailu. S vlastním plánem přichází Rohlik

Největší e-grocery hráč ve střední Evropě Rohlik Group zrychluje logistiku, automatizaci skladů, a tím i samotné doručení nákupů - díky umělé inteligenci. Ta nejen že pomáhá automatizaci, ale zároveň umožňuje lidem soustředit se na nové projekty místo rutinních úkolů. Rohlik pro využití plného potenciálu umělé inteligence teď rozšiřuje IT tým o další experty.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme