Dosáhne Avatar zlatého hattricku? Novinka Jamese Camerona vstupuje do kin s velkými ambicemi
Třetí film ze série Avatar opět cílí na tržby ve výši dvou miliard dolarů. Pokud se to povede, bude to první filmová série v historii, jejíž tři pokračování pokořila tuto hranici.
Byl to prosinec 2009, kdy James Cameron pomyslně odjistil bombu. Do kin tehdy uvedl snímek Avatar, který byl zcela jiný, než jakýkoli dosavadní film. Jednoduchý, přímočarý příběh s až lehce hloupým vyzněním, který ale oslňoval dokonalou formou a naplno využíval možnosti 3D filmu. Výsledek byl pohádkový podobně jako avatarovský příběh: snímek při prvním uvedení v kinech utržil 2,7 miliardy dolarů, nominálně nejvyšší částku v historii. A tuto sumu ještě dál navyšoval během následujících uvádění v dalších letech.
Ačkoli byl úspěch ohromný, Cameronovi se nedařilo plnit termíny a velikášský plán postupně uvést tři (až pět) pokračování začal v průběhu let drhnout. A to nejen kvůli obřím rozpočtům, ale také protože se měnila situace v Hollywoodu (Cameronovo domovské studio 20th Century Fox koupil Walt Disney) a režisér také lpěl na co nejinovativnějším pojetí nových filmů, což výrobu dál protahovalo.
Šesté pokračování herní série Grand Theft Auto by mohlo za první rok v prodeje utržit až tři miliardy dolarů. Tím by se stalo nejúspěšnějším zábavním dílem roku 2025. Na paty by mu mohlo šlapat třetí pokračování Avatara, které cílí zhruba na dvě miliardy dolarů.
Třetí Avatar a šesté GTA. To budou největší hity roku 2025
Enjoy
Půlmiliardový zisk
Opět prosinec, tentokrát rok 2022. Do kin konečně vstupuje pokračování Avatara s podtitulem The Way of Water. Scénář se v podstatě opakoval. Část reakcí se věnovala tomu, že příběh je opět trochu naivní, převažovalo ale nadšení, že se Jamesi Cameronovi povedlo navázat na původní film.
Nicméně v Hollywoodu platí několik pravidel a jedno z nich říká, že pokud uvádíte pokračování po více než pěti letech, je to pro marketing stejné, jako byste uváděli film nový. Natož když jde dvojka do kin 13 let od původního snímku. Druhý Avatar tak klidně mohl skončit jako nejdražší propadák historie, zvláště když se rozpočet vyšplhal k neuvěřitelné částce 460 milionů dolarů a k ziskovosti tak snímek potřeboval tržby blížící se původnímu filmu.
Jenomže síla Pandory (planety, kde se snímek odehrává) je zjevně skutečně mocná. Hrubé tržby dosáhly částky 2,3 miliardy dolarů. A podle studie magazínu Deadline se snímek se ziskem 532 milionů dolarů naopak stal jedním z nejvýnosnějších filmů všech dob.
Úspěšná akční komedie Deadpool & Wolverine celosvětově utržila již více než 630 milionů dolarů. Skomírající filmový svět komiksových hrdinů Marvelu tak opět vrátila na vrchol. Díky tomu studio Walt Disney může slavit mimořádný milník – celá filmová série totiž jen v kinech utržila přes 30 miliard dolarů jako vůbec první filmová řada. A právě Disney si uloupl největší díl z tohoto obřího koláče.
Komiksoví hrdinové Marvelu utržili přes 30 miliard dolarů. Světový rekord dál poroste
Money
Slabší recenze
Je tu prosinec 2025 a do kin vstupuje další Avatar, tentokrát s podtitulem Oheň a popel. Nejprve krátce k podtitulům jednotlivých pokračování. Cameron totiž v jednotlivých filmech poodkrývá stále větší část planety, kterou vytvořil. První film tak ukazoval společenský ekosystém části obyvatel Pandory spojených s rostlinnou říší, dvojka se více odehrávala ve vodě, trojka by podle všeho mohla diváky zavést více nad zem.
Také nad třetím pokračováním se recenzenti do určité míry dělí na ty kritizující příběh a ty, kteří obdivují opulentnost vizuálu. Nicméně tentokrát se projevuje ještě určitá „únava materiálu“ v tom smyslu, že další návštěva Pandory vlastně mnoho nového nepřináší.
To může výsledný komerční výkon snímku značně ovlivnit.
Umělá inteligence zase o pořádný kus vylepšila možnost vytvářet realisticky vyhlížející videa. Budeme se díky tomu už brzy v kině (televizi, streamovací platformě...) dívat místo na živé herce na jejich uměle vytvořené protějšky? A přijdou tedy filmové celebrity o práci?
Hraný film z počítače bez živých herců? Zdá se, že už brzy bude možný
Enjoy
Bude v zisku?
Třetí Avatar měl být suverénně nejvýnosnějším filmem letošního roku. A za normálních okolností by nejspíš neměl problém tato očekávání naplnit, jenomže čínská animovaná fantasy Ne Zha 2 nečekaně oslnila svět a tržby dosáhly částky 2,2 miliardy dolarů. Může to Avatar překonat? Může, ale nebude to mít snadné.
Výhodou i nevýhodou zároveň může být právě odstup od předchozího dílu. Z marketingového pohledu jde o výhodu, jenomže druhý díl do velké míry uspěl díky něčemu, co se v Hollywoodu daří jen Hvězdným válkám a možná Terminátorovi – umí oslovit více generací. Na Avatara tak šli lidé, kteří první snímek v premiéře viděli jako teenageři a stal se pro ně popkulturním fenoménem. Zároveň na něj šly mladší publika, která v roce 2009 byla ještě na podobný film malá, ale během 13 let dorostla.
To byla ta kritická masa, která filmu vynesla mimořádnou návštěvnost i v éře streamingu. Zda bude podobně magneticky fungovat také třetí díl nasazený tři roky od premiéry, není úplně jisté. Ostatně server Deadline na konci listopadu odhadl, že premiérový víkend v USA a Kanadě vynese třetímu Avataru „jen“ 110 milionů dolarů, což je mimochodem méně než u druhého dílu. Zároveň ale platí, že premiérový víkend pro celou sérii Avatar v podstatě nic neznamená. Například druhý díl nenaplnil očekávání pro první víkend – odborníci odhadovali tržby až 175 milionů dolarů, realita byla 134. I tak film celkově utržil více, než se čekalo.
Kasovní trhák Avatar: The Way of Water překonal na sklonku tohoto víkendu hranici utržených dvou miliard dolarů. Je to třetí film Jamese Camerona, kterému se tento mimořádný výsledek podařilo dosáhnout.
Cameron přepisuje historii filmařiny. Druhý Avatar utržil už dvě miliardy dolarů
Enjoy
Nedostatek dobíjecích stanic nebo příliš vysoká cena nabíjení. To jsou podle průzkumu E.ONu jedny z nejčastějších mýtů ohledně elektromobility. Podle Jakuba Kotta, který u dodavatele energií vede oddělení mobility, je to hlavně o osobní zkušenosti. Majitelé elektroaut nejenže vnímají rychle se rozšiřující síť veřejných stanic, ale hlavně dávají přednost výhodnějšímu domácímu dobíjení.
Jakub Kott z E.ON: Lidé pochopili, že nemohou nabíjet auta jen ze slunce, zájem o flexibilitu roste
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.