Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ruská nebeská ruleta. Letadla běžně létají s poruchami, čeká se na první katastrofu

Aeroflot
ČTK
Zdeněk Pečený
pez

Postupně a nevyhnutelně klesá bezpečnost letadel provozovaných ruskými aerolinkami. Je to důsledek západních sankcí seslaných na Rusko za jeho agresi na Ukrajině. Západ nejenže znemožnil ruským aerolinkám přístup do evropského vzdušného prostoru, ale také Rusko odstřihl o dodávek nových letadel, náhradních dílů i služeb údržby a aktualizací softwaru provozovaných strojů. Jejich údržba nyní probíhá v Íránu. Zaměstnanci aerolinek mají zákaz hlásit běžné závady, které by za normálních podmínek letoun uzemnily.

Reklama

Poslední Airbus A350 byl aerolince Aeroflot dodán 24. února loňského roku, tedy v předvečer ruské invaze. Dopravce si jich v roce 2007 objednal 22. Celkem jich stihl převzít sedm. Další již nedostane. Airbus Aeroflotu na přelomu loňského roku dokonce vrátil již uhrazených 199 milionů dolarů (4,3 miliardy dolarů).

Rusko ale nemá kapacity a odbornost k provádění povinných hloubkových technických kontrol všech typů zahraničních letadel, která zůstávají pilířem tamního civilního letectví. Před válkou se všechny složité kontroly probíhaly v licencovaných servisních centrech Boeingu či Airbusu ve vyspělých zemích. To dnes již nepřichází v úvahu.

Rusku nyní zbývá leda Írán, kde si s bezpečností leteckého provozu nelámou hlavu o nic víc než v Rusku. Letos na začátku dubna tam Aeroflot poslal na údržbu svůj první letoun, šlo o širokotrupý Airbus A330. A podle všeho další budou následovat.

Letadlo ruské letecké společnosti Aeroloft

Až na šroubky. Rusové kvůli sankcím rozebírají odstavená letadla na náhradní díly

Ruské letecké společnosti včetně státního Aeroflotu rozebírají letadla, aby si zajistily náhradní díly, které nemohou kvůli západním sankcím koupit od zahraničních dodavatelů. Agentuře Reuters to řekly čtyři zdroje z oblasti letectví. K této praxi bude podle předpovědí odborníků bude docházet v dosud nevídaném rozsahu.

Přečíst článek

Reklama

Letadlový kanibalizmus

Rusové narazili také na nedostatek náhradních dílů pro stroje západní provenience. Ve snaze udržet alespoň část letuschopné flotily dochází k rychlému rozebírání jednotlivých airbusů i boeingů na náhradní díly.

Druhým způsobem, jak obstarat náhradní díly, je takzvaný šedý export ze spřátelených zemí. Ruský investigativní server Proekt píše, že náhradní díly Rusko najednou dováží ze zemí jako je Čína, Spojené arabské emiráty, ale také Uzbekistán, Kyrgyzstán či Tádžikistán, tedy země, které dříve na seznamu vývozců náhradních dílů pro letectví vůbec nefigurovaly.

Zamlčené poruchy

Aby mohlo ve vzduchu zůstat co nejvíce letadel, společnost Aeroflot požádala své zaměstnance, aby se zdrželi zaznamenávání závad na vybavení letadel, napsal deník Moscow Times. To vede k tomu, že letadla pravidelně létají s poruchami.

Bývalý zaměstnanec Aeroflotu vysvětlil, že politika platná od loňského jara byla zavedena, „aby zabránila uzemnění letadla kvůli závadě, která podle předpisů zakazuje letadlu létat, dokud nebude opravena“.

Technický specialista z Aeroflotu tuto informaci Moscow Times i Proektu potvrdil a dodal, že stejnou neoficiální praxi nyní používají i další letecké společnosti, aby udržely letadla na obloze.

Válečná výroba stojí za rostoucím průmyslem Ruska.

Průmyslová výroba v Rusku roste. Hojí se na „hotových kovových výrobcích”

Průmyslová výroba v Rusku v březnu vykázala první meziroční nárůst za poslední rok. Ruský statistický úřad oznámil, že produkce se zvýšila o 1,2 procenta. Analytici přitom v průzkumu agentury Bloomberg předpovídali, že výroba vykáže pokles o 1,4 procenta.

Přečíst článek

„Kapitáni“ vyklízejí pozice

Hazard s lidskými životy se nelíbí ani vrcholným manažerům aerolinek. Řada z nich se proto od začátku války vzdala svých funkcí. Krátce po invazi skončil šéf státního Aeroflotu Michail Polubojarinov, šéf aerolinky Pobeda Andrej Kalmykov, šéf Red Wings Jevgenij Ključarev i šéfka společnosti S7 Tatiana Filjovová.

Aeroflot

Aeroflot ruší všechny lety do zahraničí vyjma Běloruska. Jinde mu hrozí zabavování strojů

Ruské aerolinky Aeroflot zruší od 8. března všechny lety do zahraničních destinací kromě Běloruska, oznámila firma podle agentury TASS.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Nord Stream 2, výstavba plynovodu, ilustrační foto

Habeck si oddechl, turbína k Nord Stream 1 už je na cestě do Ruska. Plynovod se ale rozjede se zpožděním

Přečíst článek
NATO kvůli Rusku přitvrdí plány na obranu. A Ukrajinu přijme rychleji, rozhodl summit aliance ve Vilniusu.

NATO se shodlo. Na Ukrajinu příští rok pošle pomoc za bilion, možná už naposledy v takové výši

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme