Český technologický trh zraje. Firmy ale brzdí administrativa
Česko letos ve Fast 50 potvrdilo silnou pozici a dokonce vyrovnalo Polsko v počtu oceněných firem. Přesto české inovace narážejí na limity domácího prostředí: složitou administrativu, drahý management i nejisté podmínky pro výzkum a vývoj. Firmy tak často stojí před rozhodnutím, zda růst doma, nebo mířit rovnou do světa.
Letos proběhl 26. ročník středoevropské soutěže Deloitte Fast 50 a přinesl velmi dobré výsledky pro český technologický trh. Co považujete za hlavní moment letošního ročníku?
V tomto roce jsme byli svědky, dalo by se říct, poměrně těsné „bitvy“ mezi Českem a Polskem. Tyto dvě země byly hlavními soupeři: z každé z nich se do žebříčku dostalo 14 firem, což dobře ukazuje, jak vyrovnaný a zároveň ambiciózní je dnes technologický ekosystém střední Evropy.
Vítězem se už podruhé stala česká společnost Oddin.gg. Co podle vás znamená její opakované prvenství?
Oddin.gg letos vyrostla o 4 267 procent na úrovni provozních výnosů, tedy podle metriky, kterou Fast 50 dlouhodobě hodnotí. Obhájit první místo v tak vyrovnaném ročníku je mimořádně náročné, takže je to velmi silný signál o kvalitě firmy i její schopnosti uspět v náročné regionální konkurenci. Pokud to ale porovnáme s loňským růstem Oddin.gg, který se blížil 8 000 procentům, je vidět, že tempo zpomaluje, a to nejen u nich, ale napříč celým trhem.
Kontrola z finančního úřadu je postrach asi každé firmy. Prověrky jsou přitom čím dál důkladnější, kontroloři řeší i podmínky zaměstnávání lidí, i dodavatelů a obchodního modelu firmy. „Dnes daňové kontroly nejsou otázka účetního, finančního oddělení, ale managementu. Kontrola trvá klidně tři roky,“
říká partnerka Deloitte Legal Jiřina Procházková v pořadu Newstream BusinessTalk.
Kontrola z finančáku trvá klidně tři roky, líčí expertka
Newstream TV
Kde vidíte jádro problému, který české firmy brzdí?
V každém ročníku Fast 50 se objeví dvě až tři nové firmy s výborným nápadem, takže talent rozhodně nechybí. Největší překážkou je však složitá administrativa spojená s podnikáním. Pro malé firmy je kvalitní management finančně náročný, a tak foundeři tráví příliš mnoho času řešením běžného provozu. To je výrazně znevýhodňuje.
Firmy z Fast 50 často rostou rychle, ale pak se dostanou do stádia, kde potřebují skočit na další úroveň. Co by měly dělat?
Letošní ročník se ukázal, že některé firmy uspěly právě díky tomu, že míří na velmi úzký segment, jako již zmíněný Oddin.gg nebo FTMO. To může být pro mladé firmy dobrá cesta: nesnažit se oslovit celý trh, ale být nejlepší v konkrétní, jasně definované oblasti. A druhou možností je přemýšlet o expanzi do zahraničí dřív, než bývá zvykem. Je to samozřejmě náročné, hodně drahé a ne vždycky to vyjde, ale jiná cesta není. Český rybníček je prostě moc malý.
Mnohé české firmy vyrostly a expandují za hranice. Češi byli v některých sektorech, jako je energetika či zbraně, předvídavější než spousta západních hráčů. Je to rychlostí rozhodovacích procesů i improvizace, které tu jsou historicky dané, řekl country leader Deloitte Česká republika Miroslav Svoboda v pořadu Newstream Business Talk.
Dělat dlouhodobé plány je těžké, naštěstí Češi umějí improvizovat, říká šéf Deloitte Svoboda
Newstream TV
Když už firmy vyrostou, často své aktivity přesouvají do jiných zemí. Proč?
Důvodů je několik a všechny jsou strukturální. Zaprvé trh s kapitálem, v zahraničí je dostupnější, větší a investoři mají výrazně hlubší technologickou expertizu. Zadruhé trh s talenty a prostředí pro IPO, v Česku stále pracujeme se základní podobou ESOPů, zatímco na vyspělejších trzích je equity jasným nástrojem motivace a firmy ho umí lépe využívat. Třetím důvodem je přístup státu k podpoře výzkumu a vývoje. Česká republika dostatečně nepodporuje výzkum a vývoj v soukromém sektoru. Příkladem může být nevyjasněný výklad v oblasti daňového odpočtu. Firmy, které dělají unikátní vývoj jsou místo podpory ze strany státu podrobovány náročným, zdlouhavým a přísným kontrolám, které často kvůli administrativním pochybením končí doměřením daně a vysokými sankcemi.
Co z toho vyplývá pro české firmy, které chtějí dlouhodobě uspět?
Doporučení je jednoznačné: škálujte a expandujte do zahraničí. Nečekejte na to, až domácí trh vyčerpáte. Budujte technologie s globálním potenciálem, zajistěte si kvalitní řízení a nastavte struktury tak, aby růst nebyl limitovaný tím, že firma musí řešit každodenní operativu. A hlavně: připravte se na to, že expanze bude drahá a náročná, ale bez ní nelze vybudovat firmu, která ve světové konkurenci obstojí.
Vidíte ve Fast 50 signály, že na to české firmy mají?
Určitě ano. Každý rok se objevují projekty s výraznou technologickou ambicí a schopností prorazit. Letos to bylo vidět nejen v hlavní kategorii, ale i v dalších částech programu. V Companies to Watch uspěly české firmy Webout You a DynaNIC, v Impact Stars byly oceněny Soulmio, VR Life a Flowpay, který navíc zvítězil i ve speciální kategorii AI Value Driver. To ukazuje, že potenciál tu určitě je – otázkou je spíš to, zda dokážeme vytvořit takové podmínky, aby tyto firmy mohly růst a přitom nemusely přesídlit do zahraničí.
JSK Investments manželů Kijonkových získává kontrolní podíl ve společnosti iPrice Recare, která patří mezi lídry repasované elektroniky ve střední Evropě. Hodnotu transakce strany nekomentovaly.
Kijonková kupuje většinu v jednom z největších elektro-outletů ve střední Evropě
Zprávy z firem
Výnosy českých dolarových milionářů z akcií letos poprvé převýšily jejich příjmy z podnikání. Akcie vynesly nejvíce peněz polovině z nich, před pěti lety to bylo 31 procent. Příjmy z podnikání byly hlavní u 41 procent bohatých, proti 64 procentům v roce 2020. Vyplývá to z výsledků průzkumu J&T Banky mezi 318 Čechy, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně milion dolarů, tedy asi 21 milionů korun. V ČR je podle odhadů přes 30 tisíc dolarových milionářů.
Čeští dolaroví milionáři objevili sílu burzy. Akcie jim letos vydělaly nejvíc v historii
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.