Trump zatím českou ekonomiku nepoškodil. Nová prognóza navíc zlepšuje odhad růstu

Ministerstvo financí ve své zveřejněné prognóze zlepšuje letošní výhled růstu české ekonomiky. Zatímco v poslední, dubnové prognóze počítalo s růstem v rozsahu rovných dvou procent, nyní předpokládá vzestup o 2,1 procenta. A to přesto, že letošní hlavní tahoun tuzemské ekonomiky, spotřeba domácností, má růst pomaleji, než se ministerstvo v dubnu domnívalo – namísto 3,6 jen o tři procenta.
Slabším způsobem by k růstu ekonomiky měla přispět i sama vláda – její spotřeba má letos růst o 1,9 procenta, namísto v dubnu předpokládaných rovných dvou procent. Investice pak letos vzrostou jen o 0,1 procenta, kdežto v dubnu se čekal růst o 0,7 procenta.
Slabší růst spotřeby a investic je však více než vyvážen příznivějším vývojem zahraničního obchodu, tedy zbývající zásadní složky výpočtu úrovně hrubého domácího produktu.
Čisté vývozy měly totiž v dubnu sebrat z údaje k letošnímu růstu HDP hned celý jeden procentní bod, podle dnes zveřejněné prognózy však seberou jen 0,4 procentního bodu. To koresponduje se zlepšením výhledu salda běžného účtu. To by mělo letos činit kladnou 1,2 procenta, namísto v dubnu předpokládaných 0,7 procenta. Vyšší kladné saldo běžného účtu z velké části odráží právě příznivější vývoj zahraničního obchodu se zbožím a službami.
Situace s veřejným zadlužením je špatná napříč zeměmi OECD, zvláště zlá je ovšem ve třech z nich: v USA, v Británii a ve Francii.
Lukáš Kovanda: Francii závažně hrozí dluhová krize, chytla se totiž do pasti eura
Názory
Pomohla i regionální orientace autoprůmyslu
Lze tedy konstatovat, že napětí v mezinárodních obchodních vztazích se zatím v údajích k českému zahraničnímu obchodu neprojevuje tak, jak se mnozí – i samo ministerstvo financí – obávali. Důvodem je jak odolnost českého průmyslového exportu, tak ale také efekt předzásobování v USA v očekávání vyšších cel, který v druhé polovině letoška zřejmě pomine. Konečně roli hraje i to, že administrativa prezidenta Donalda Trumpa v první polovině dubna, jen několik dní před zveřejněním dubnové prognózy ministerstva financí ČR, svá takzvaná reciproční cla, včetně těch na dovoz z EU, o 90 dní odložila, načež pak od srpna uplatňuje clo v poměrně přijatelné, 15procentní výši na většinu dovozu z EU.
Odolnost českého vývozního průmyslu podporuje fakt, že český autoprůmysl je orientován regionálněji. Například jeho symbol, automobilka Škoda Auta, je ve svém exportu zaměřena regionálněji než automobilky produkující věru „globální značky“ typu Porsche, opravdu hojně vyhledávané třeba i zákazníky v USA. To činí Škodu Auto relativně méně náchylnou k dopadům mezinárodních celních válek, což zpětně upevňuje odolnost českého autoprůmyslu a kvůli jeho poměrně vysokému podílu na průmyslové výrobě i celého tuzemského průmyslu a souvisejícího exportu. Tato odolnost se konečně zrcadlí i v aktuální prognóze ministerstva financí: zaměstnanost v ČR by dle ní letos měla růst rychleji, než předpokládalo v dubnové prognóze – o celé jedno procento, namísto dosud předpokládané 0,2 procenta.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.