Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

„Nejdražší socialistické město světa.“ Investoři opouštějí New York kvůli nové levicové radnici

Zohran Mamdani
ČTK
Zdeněk Pečený

Zvolení nového starosty New Yorku, Zohrana Mamdaniho, okamžitě otřáslo tamním trhem s nemovitostmi. Politik s radikálně levicovou agendou slibuje vyšší daně, regulaci nájmů a bezplatnou městskou dopravu. Zatímco jeho příznivci slaví vítězství sociální spravedlnosti, investoři a developeři už hledají útočiště — především na Floridě.

Zohran Mamdani, označovaný za nejlevicovějšího starostu v historii New Yorku, vstoupil do úřadu s programem, který má podle jeho slov „vrátit město lidem“. Plánuje zmrazení nájemného, zavedení bezplatné autobusové dopravy a zvýšení daní pro nejbohatší obyvatele.

Jeho kroky však okamžitě vyvolaly paniku mezi realitními investory. Ti varují, že kombinace vyšších daní, rostoucí kriminality a přísnějších regulací by mohla vést k odlivu majetnějších obyvatel i firem. Podle kritiků se z New Yorku může stát „nejdražší socialistické město světa“.

Florida těží z nervozity investorů

Dopady Mamdaniho nástupu se projevily téměř okamžitě. Podle stanice Fox Business uzavřela realitní společnost BH Group z Miami během několika měsíců před a po volbách více než 100 milionů dolarů v transakcích s kupci z New Yorku — dvojnásobek oproti loňsku. Zájem o přesun do jižní Floridy roste i mezi střední třídou.

„Lidé se chtějí pojistit proti tomu, co přijde. Florida se pro mnohé stala symbolem stability a daňové svobody,“ uvedl jeden z tamních developerů pro CBS News.

Do debaty se zapojil také prezident Donald Trump, který Mamdaniho označil za „komunistu“ a pohrozil omezením federální podpory pro město. Newyorský trh s nemovitostmi tak čelí největší nejistotě od pandemie, zatímco Miami a okolí zažívají novou vlnu realitního boomu.

Florida vítězí, New York riskuje

Zatímco v New Yorku nový starosta buduje image sociálního reformátora, Florida z jeho vítězství jednoznačně profituje. Pokud Mamdani naplní své předvolební sliby, útěk kapitálu z největšího amerického města se může ještě zrychlit.

Zohran Mamdani

Zohran Mamdani Newyorčanům nabídl alternativu. Zvykejme si, podobných výsledků bude přibývat

Novým starostou New Yorku bude demokrat Zohran Mamdani, který se označuje za demokratického socialistu. Navzdory panice konzervativních komentátorů apokalypsa nehrozí. Jeho vítězství však ukazuje, že se politika vzdaluje od středového konsenzu. Demokraté v USA i Evropě se s tím musí srovnat, jinak nebudou mít proti populistům šanci.

Přečíst článek

Související

Nemocný v Africe

Poučení z pandemie neproběhlo. Globální výdaje na zdravotnictví klesají. A nejen kvůli Trumpovi

Přečíst článek

Zohran Mamdani nabízí New Yorku socialistický obrat. Boháči a pronajímatelé však vyrazili na poslední zteč

Přečíst článek
Donald Trump s Karlem III.

Čím se Trump Britům odvděčil za královské přijetí? „Drobky ze stolu v Silicon Valley“, říká bývalý vicepremiér a insider z Mety

Přečíst článek

EU přitvrzuje. Rusové přijdou o víza pro opakovaný vstup

Ruský prezident Vladimir Putin
ČTK
 ČTK

Evropská unie se chystá dále zpřísnit vízová pravidla platná pro občany Ruska a pro většinu z nich ukončit vydávání víz pro opakovaný vstup do schengenského prostoru. Informuje o tom server Politico s odvoláním na nejmenované unijní činitele.

Brusel po ruském vpádu na Ukrajinu v roce 2022 Rusům ztížil možnost získávat schengenská víza, když zrušil dohodu o zjednodušení vízového režimu. Nově by měli získat povolení pouze pro jednorázový vstup. Výjimka by se podle Politica vztahovala na humanitární důvody a lidi, kteří mají i občanství některé ze zemí EU.

Někteří členové unie, například baltské státy, zašly ještě dál a Rusům zakázaly na své území jezdit nebo jim tuto možnost výrazně omezily, připomíná Politico. Liberální v této věci naopak zůstává Itálie, Francie, Španělsko a vůči Moskvě celkově vstřícné Maďarsko. Vydávání víz zůstává v kompetenci jednotlivých zemí EU, takže Evropská komise může proces ztížit, zavést plošný zákaz vstupu ale nemůže.

Loni schengenská víza podle dat unijní exekutivy získalo více než půl milionu Rusů, což je výrazně více než v roce 2023, ale hluboko pod úrovní z dob před ruským vpádem na Ukrajinu. V roce 2019 evropské úřady vydaly víza více než čtyřem milionům občanů Ruské federace.

Očekává se, že EU nová, přísnější pravidla, jejichž smyslem je omezit počet Rusů přijíždějících do unie, schválí ještě tento týden.

V rámci nedávno přijatého 19. balíku protiruských sankcí se EU na základě českého návrhu chystá omezit pohyb ruských diplomatů po schengenském prostoru.

Palina Šarenda-Panasjuková

Okupace bez tanků. Bývalá politická vězeňkyně popsala, jak Rusko ovládlo Bělorusko

Situace v Bělorusku je podle běloruské lidskoprávní a politické aktivistky Paliny Šarendy-Panasjukové natolik kritická, že zemi už nelze považovat za suverénní stát. Uvedla, že režim běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka funguje výhradně díky ruské podpoře a že Bělorusko se stalo okupovaným územím. Nicméně i přesto věří v to, že běloruský národ si uchoval sílu a touhu po svobodě.

Přečíst článek

Související

Evropské vítězství ve vzduchu: proč je dnes Airbus o třídu výš než Boeing

Airbus A350 neo
ČTK
Zdeněk Pečený

Souboj mezi americkým Boeingem a evropským Airbusem se nevede jen ve vzduchu, ale i na burze. Zatímco Airbus během posledních let vytrvale roste a láká investory stabilními výsledky, Boeing se stále potýká s následky krizí, které začaly už před pandemií. Rozdíl v kondici obou firem je dnes propastný.

Akcie Boeingu dosáhly historického maxima začátkem března 2019, kdy se obchodovaly kolem 430 dolarů. Poté ale přišly dvě tragické havárie modelu 737 MAX, globální uzemnění flotily a série interních kontrol kvality. Pandemie covid-19 letecký průmysl ochromila – a Boeing zasáhla dvojnásob: propadem poptávky i reputace.

Na konci roku 2024 se stal největším poraženým indexu Dow Jones, když jeho akcie během roku ztratily zhruba třetinu hodnoty. Dnes se pohybují kolem 200 dolarů za kus, tedy na méně než polovině předkrizové úrovně.

Airbus A320

Boeing sesazen. Nejprodávanějším letadlem světa je Airbus A320

Letadlo řady A320 od evropského výrobce Airbus překonalo konkurenční americký stroj Boeing 737 a stalo se nejvíce dodávaným dopravním letadlem na světě. Desítky let starý rekord Boeingu padl poté, co Airbus další z těchto strojů dodal saúdskoarabské společnosti Flynas. Počet dodaných letounů A320 od zahájení provozu v roce 1988 se tak zvýšil na 12 260.

Přečíst článek

„Boeing se na začátku roku 2019 těšil velkému boomu, nicméně ten začal upadat po uzemnění letounů typu 737 MAX,“ říká Tomáš Cverna, analytik XTB.
Podle Kryštofa Míška z Argos Capital poslední kvartály ukazují známky stabilizace: tržby ve třetím čtvrtletí 2025 meziročně vzrostly o 31 procent a volný cash flow překonal očekávání trhu.

„Přesto samotná čísla zastínil účetní odpis 4,9 miliardy dolarů kvůli dalšímu odkladu modelu 777X,“ dodává Míšek. Tento nový letoun, klíčový pro návrat Boeingu do ziskovosti, se stal symbolem vleklých problémů s výrobou i certifikacemi.

Airbus: stabilita místo turbulence

Na opačné straně Atlantiku píše Airbus zcela jiný příběh. Po propadu během pandemie se jeho akcie postupně vyšplhaly k novým maximům a na konci října 2025 se obchodují okolo 216 eur za akcii – jen těsně pod historickým rekordem.

Airbus A350 neo

Trumpova cla Airbus nepoloží. Firma v budoucnu dodá víc letadel než očekávala

Evropský výrobce letadel Airbus zlepšil výhled poptávky po letadlech na příštích 20 let. Firma uvedla, že odvětví překoná současnou vlnu obchodního napětí a že v období let 2025 až 2044 výrobci dodají na trh celkem 43 420 dopravních letadel. To by bylo o dvě procenta více, než Airbus uváděl v předchozí prognóze zveřejněné před rokem.

Přečíst článek

Firma těží z vysoké poptávky po úzkotrupých letadlech a stabilní produkce. „Airbus prošel obdobím pandemie výrazně lépe a za minulý fiskální rok zveřejnil rekordní backlog,“ upozorňuje Cverna.

Podle Lukáše Rašky z Portu těžil z potíží konkurenta, obnovil výrobu rychleji, má stabilnější finanční výsledky a úspěšně navyšuje dodávky i objem objednávek. Rozdíl se odráží i ve valuacích: „Airbus se obchoduje za 32násobek letošních očekávaných čistých zisků, zatímco Boeing bojuje se zápornou EBITDA,“ doplňuje Cverna.

Dva přístupy, dvě strategie

Z dlouhodobého hlediska ale oba těží z podobného trendu. „Je třeba pravidelná obnova starších letadel a roste tlak na ekologičtější provoz,“ připomíná Raška.

Airbus vstupuje do tohoto prostředí jako stabilní lídr, Boeing zůstává sázkou na obrat. „Další růst nemusí hned tak přijít,“ uzavírá Míšek, podle kterého sázka na zotavení z minulých krizí už z velké části proběhla.

Airbus tak potvrzuje, že i v letectví platí staré burzovní pravidlo: kdo letí příliš vysoko, padá nejhlouběji – a kdo drží stabilní kurz, ten vítězí.

DISCLAIMER: Tento článek není oficiální analýza trhů ani investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké investiční instrumenty. Investování vždy nese i rizika, proto si před nákupem akcií udělejte vlastní analýzu a vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.

Související

Doporučujeme