Trumpova cla Airbus nepoloží. Firma v budoucnu dodá víc letadel než očekávala

Evropský výrobce letadel Airbus zlepšil výhled poptávky po letadlech na příštích 20 let. Firma uvedla, že odvětví překoná současnou vlnu obchodního napětí a že v období let 2025 až 2044 výrobci dodají na trh celkem 43 420 dopravních letadel. To by bylo o dvě procenta více, než Airbus uváděl v předchozí prognóze zveřejněné před rokem.
Osobních letadel by podle prognózy mělo být v příštích 20 letech dodáno 42 450, což je proti minulé prognóze rovněž o dvě procenta více. Výhled dodávek nákladních letadel firma zvýšila o tři procenta na 970. Airbus odvětví výroby letadel dominuje spolu s americkým rivalem Boeing. I ten zveřejňuje podobné dlouhodobé prognózy.
FOTOGALERIE: Airbus ukončil nákladní divizi, která létala s letadly Beluga
Airbus potvrdil svou předchozí prognózu, že letecký provoz poroste v průměru o 3,6 procenta ročně. O půl procentního bodu na 2,6 procenta ale zhoršil výhled průměrného ročního růstu obchodu. Mírně také zhoršil odhad globálního růstu hrubého domácího produktu (HDP), a to na 2,5 procenta.
Letecký dopravce Ryanair pohrozil zrušením objednávek stovek letadel amerického výrobce Boeing, pokud výrazně vzrostou cla v důsledku celní války vedené Spojenými státy. Ryanair by v takovém případě hledal alternativy, včetně čínského výrobce letadel COMAC, uvedl podle agentury Reuters šéf společnosti Michael O'Leary v dopise jednomu z významných amerických zákonodárců.
Boeing v nervech. Ryanair hrozí, že zruší obří objednávku letadel
Zprávy z firem
„Vzhledem k současné geopolitické a obchodní situaci jsou zde rozhodně určité turbulence,“ řekl novinářům viceprezident pro analýzu a prognózy trhu Antonio Da Costa. „Jsme teprve na začátku, nicméně první signály nám dávají určitou naději,“ dodal.
Odvětvím letecké dopravy otřásla cla, která zavádí administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa, dále vyhlídky na odvetná opatření od Evropské unie a také výkyvy v represivních clech mezi Spojenými státy a Čínou. Představitelé USA a Číny se tento týden dohodli na obnovení obchodního příměří a na zrušení některých vzájemných omezení.
Spojené státy přijaly od Kataru jako dar luxusní letadlo Boeing 747 a letectvo dostalo za úkol stroj upravit tak, aby mohl sloužit jako prezidentský speciál Air Force One pro přepravu prezidenta Donalda Trumpa, uvedla agentura Reuters s odvoláním na Pentagon, podle něhož letadlo přijal ministr obrany Pete Hegseth. Ačkoliv Bílý dům trvá na tom, že dar je legální, dřívější oznámení o jeho možném přijetí vyvolalo obrovskou kontroverzi, upozornila stanice BBC.
Trump dostal darem Boeing 747
Zprávy z firem
Letecká doprava, která je úzce spjata se stavem ekonomiky a rostoucí střední třídou s disponibilními příjmy, otřesům často odolává, dodal Da Costa. Hlavní podíl na růstu budou mít letadla s jednou uličkou, která tvoří čtyři z pěti dodávek. Airbus očekává, že se jejich dodávky zvýší o dvě procenta na 34 250. Dodávky dopravních letadel s dvěma uličkami se podle prognózy Airbusu zvýší o tři procenta na 8200, hlavně díky zájmu odběratelů z Perského zálivu.
Nejrychleji rostoucím leteckým trhem v příštích 20 letech bude indický vnitrostátní trh, podle kapacity pak bude největším trhem Čína. Důležitým faktorem růstu letecké přepravě bude také poptávka z Blízkého východu.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.