Airbus a Boeing nestíhají. Evropské aerolinky mají před sezonou nedostatek letadel

Evropská komise pro cestovní ruch v dubnu uvedla, že i když se Evropané chystají letos v létě cestovat o trochu méně než před rokem, v plánu mají delší pobyty a jsou připraveni za dovolenou i víc utratit.
Evropské letecké společnosti před začátkem letních dovolených čelí nedostatku dopravních letadel. Zpožďují se totiž dodávky od výrobců Airbus a Boeing, což jsou dva hlavní výrobci. Problémy s kapacitou tak zůstávají hlavním důvodem k obavám v době, kdy poptávka po letecké dopravě strmě roste, napsal server CNBC.
„Poptávka na léto vypadá dobře,“ řekl šéf britských nízkonákladových aerolinek easyJet Kenton Jarvis. Rezervace na třetí finanční čtvrtletí, které firmě končí v červnu, i na čtvrté čtvrtletí, tedy do září, se podle něj vyvíjejí lépe než před rokem.
Komentář šéfa easyJetu přišel krátce poté, co dopravce informoval o pololetní ztrátě před zdaněním 394 milionů liber (11,7 miliardy korun). O rok dříve, v pololetí do konce března 2024, měla firma ztrátu 350 milionů liber.
Dodávky od firem Airbus a Boeing Jarvis označil za jeden z hlavních problémů, kterým easyJet nyní čelí. „Airbus a Boeing nedodržují své původní harmonogramy dodávek, a proto všechny letecké společnosti dostávají letadla se zpožděním. Z toho důvodu letos v létě zvýšíme kapacitu o jedno, dvě možná tři procenta,“ řekl Jarvis. „Vidíme, že je na trhu větší poptávka, a přesto bude letos nabídka od leteckých společností skromnější,“ dodal.
Evropská komise pro cestovní ruch (ETC) v dubnu uvedla, že i když se Evropané chystají letos v létě cestovat o trochu méně než před rokem, v plánu mají delší pobyty a jsou připraveni za dovolenou i víc utratit. Na cesty se podle průzkumu nejvíce chystají lidé z Polska, Británie, Nizozemska a Španělska.
Boeing se zlepšil
Experti na leteckou dopravu už dříve upozornili, že potrvá možná roky, než se podaří vyřešit potíže v dodavatelských řetězcích a zpožďování dodávek letadel od amerického výrobce Boeing. Firma v dubnu zákazníkům dodala 45 dopravních letadel, což je meziročně téměř dvojnásobek. Boeing se po několika krizích s kvalitou letadel snaží stabilizovat výrobu. Evropský výrobce Airbus mezitím uvedl, že v dubnu dodal 56 letadel, meziročně o osm procent méně.
„Abych byl spravedlivý, Boeing se výrazně zlepšil,“ řekl generální ředitel irské společnosti Ryanair Michael O'Leary. Ryanair je největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě a ve flotile má pouze letadla Boeing. Zatím poslední letadla firma podle šéfa Ryanairu dostala o pár dnů dříve, než bylo plánováno. „To je dobré znamení,“ řekl.
Světové aerolinky zvýšily výhled zisku na příští rok, a to navzdory problémům s dodávkami nových letadel. Očekávají, že tržby poprvé přesáhnou bilion dolarů (23,8 bilionu korun) a že celosvětově přepraví rekordních 5,2 miliardy cestujících. Ve svém výhledu to dnes uvedlo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).
Světové aerolinky se těší na nový rok, tržby mají poprvé překonat bilion dolarů
Zprávy z firem
Letecká společnost Smartwings v příštím roce zvýší cenu letenek, přibyde ekologický poplatek. Dopravci mají od 1. ledna na základě nařízení Evropské unie povinnost kupovat letecké palivo s minimálně dvouprocentním obsahem udržitelného leteckého paliva (SAF). Palivo se tak dopravcům prodraží až pětkrát. Poplatek u Smartwings zvýší cenu letenky o tři až 15 eur (o 75 korun až 378 korun) za jednosměrnou letenku. Uvedla to mluvčí dopravce Smartwings Vladimíra Dufková.
Letenky zdraží o dalších pár stovek, tentokrát kvůli nařízení z Bruselu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.