Airbus a Boeing nestíhají. Evropské aerolinky mají před sezonou nedostatek letadel

Evropská komise pro cestovní ruch v dubnu uvedla, že i když se Evropané chystají letos v létě cestovat o trochu méně než před rokem, v plánu mají delší pobyty a jsou připraveni za dovolenou i víc utratit.
Evropské letecké společnosti před začátkem letních dovolených čelí nedostatku dopravních letadel. Zpožďují se totiž dodávky od výrobců Airbus a Boeing, což jsou dva hlavní výrobci. Problémy s kapacitou tak zůstávají hlavním důvodem k obavám v době, kdy poptávka po letecké dopravě strmě roste, napsal server CNBC.
„Poptávka na léto vypadá dobře,“ řekl šéf britských nízkonákladových aerolinek easyJet Kenton Jarvis. Rezervace na třetí finanční čtvrtletí, které firmě končí v červnu, i na čtvrté čtvrtletí, tedy do září, se podle něj vyvíjejí lépe než před rokem.
Komentář šéfa easyJetu přišel krátce poté, co dopravce informoval o pololetní ztrátě před zdaněním 394 milionů liber (11,7 miliardy korun). O rok dříve, v pololetí do konce března 2024, měla firma ztrátu 350 milionů liber.
Dodávky od firem Airbus a Boeing Jarvis označil za jeden z hlavních problémů, kterým easyJet nyní čelí. „Airbus a Boeing nedodržují své původní harmonogramy dodávek, a proto všechny letecké společnosti dostávají letadla se zpožděním. Z toho důvodu letos v létě zvýšíme kapacitu o jedno, dvě možná tři procenta,“ řekl Jarvis. „Vidíme, že je na trhu větší poptávka, a přesto bude letos nabídka od leteckých společností skromnější,“ dodal.
Evropská komise pro cestovní ruch (ETC) v dubnu uvedla, že i když se Evropané chystají letos v létě cestovat o trochu méně než před rokem, v plánu mají delší pobyty a jsou připraveni za dovolenou i víc utratit. Na cesty se podle průzkumu nejvíce chystají lidé z Polska, Británie, Nizozemska a Španělska.
Boeing se zlepšil
Experti na leteckou dopravu už dříve upozornili, že potrvá možná roky, než se podaří vyřešit potíže v dodavatelských řetězcích a zpožďování dodávek letadel od amerického výrobce Boeing. Firma v dubnu zákazníkům dodala 45 dopravních letadel, což je meziročně téměř dvojnásobek. Boeing se po několika krizích s kvalitou letadel snaží stabilizovat výrobu. Evropský výrobce Airbus mezitím uvedl, že v dubnu dodal 56 letadel, meziročně o osm procent méně.
„Abych byl spravedlivý, Boeing se výrazně zlepšil,“ řekl generální ředitel irské společnosti Ryanair Michael O'Leary. Ryanair je největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě a ve flotile má pouze letadla Boeing. Zatím poslední letadla firma podle šéfa Ryanairu dostala o pár dnů dříve, než bylo plánováno. „To je dobré znamení,“ řekl.
Světové aerolinky zvýšily výhled zisku na příští rok, a to navzdory problémům s dodávkami nových letadel. Očekávají, že tržby poprvé přesáhnou bilion dolarů (23,8 bilionu korun) a že celosvětově přepraví rekordních 5,2 miliardy cestujících. Ve svém výhledu to dnes uvedlo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).
Světové aerolinky se těší na nový rok, tržby mají poprvé překonat bilion dolarů
Zprávy z firem
Letecká společnost Smartwings v příštím roce zvýší cenu letenek, přibyde ekologický poplatek. Dopravci mají od 1. ledna na základě nařízení Evropské unie povinnost kupovat letecké palivo s minimálně dvouprocentním obsahem udržitelného leteckého paliva (SAF). Palivo se tak dopravcům prodraží až pětkrát. Poplatek u Smartwings zvýší cenu letenky o tři až 15 eur (o 75 korun až 378 korun) za jednosměrnou letenku. Uvedla to mluvčí dopravce Smartwings Vladimíra Dufková.
Letenky zdraží o dalších pár stovek, tentokrát kvůli nařízení z Bruselu
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.