Reklama

Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme

Martin Feč
Charter advisory
Stanislav Šulc

Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.

Reklama

Svět private jetů byvá spojován spíše se staršími miliardáři. Jak jste se do něj dostal vy?

To začalo hned po vysoké škole. Nastoupil jsem do jedné charterové společnosti v Bratislavě, která měla pronajaté letadlo od holandské společnosti a postupně je pronajímala cestovním kancelářím na Slovensku. Už tam se ale vytvářel takový boční projekt, jehož zákazníky byli hlavně přátelé majitele té společnosti. Tam už se ten byznys podobal tomu, co nabízíme dnes my, tedy organizování soukromých letů pro skupiny různé velikosti. Tam jsem pochopil, že soukromé lety nemusejí být záležitostí jen hollywoodských hvězd, ale že jde o standardní podnikání.

Birgir Jónsson

Šéf startupu nově létajícího do Prahy: Pasažéři si budou moci vymazání své uhlíkové stopy zaplatit

Islandské aerolinky Play jsou startupem, který má za sebou první rok činnosti, stále rozšiřuje flotilu i počet destinací, kam létá. V květnu to bude i Praha. Češi se tak na Island dostanou za méně než pět tisíc korun a s přestupem v Reykjavíku mohou za méně než 10 tisíc letět do USA. „Nízké ceny jsou naším mottem, takže toto nejsou jen časově omezené zaváděcí ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz CEO aerolinek Birgir Jónsson.

Přečíst článek

Pamatujete si první zakázku?

Šlo o zákazníka, který letěl ze Slovenska do Chorvatska, a letadlo bylo od německé společnosti.

Reklama

To je docela kousek.

Pro člověka, který létá soukromě, je čas nejvzácnější komoditou. A tehdy šlo o to, že letadla byla na Slovensku rozpůjčovaná. Tady se ukazuje podstata role brokera, kterou my hrajeme. Zákazník se možná dokáže dozvědět o všech letadlech, která jsou na Slovensku nebo dneska třeba v Česku. Ale když jsou všechna pryč, nebo jsou k dispozici pouze velké stroje, vstupuje do hry broker, který dokáže zařídit letadlo třeba právě z Německa.

Pak jste si rovnou založil vlastní firmu?

To ještě ne. Přestěhoval jsem se do Prahy a pracoval jsem v jedné společnosti, která se věnovala hlavně správě letadel. Byl jsem členem charterového obchodního oddělené, které bylo spíše okrajovou částí společnosti. Ale tam jsem si uvědomil, že tyto služby mohou mít velký potenciál. Že je možné přijít s novou službou postavenou na nové cenotvorbě, kalkulacích, jinak pracovat s vytížením letadel. A tak jsme to rozjeli. Cílem bylo proměnit segment privátního letectví tak, aby se stalo dostupnějším. Zbavit je trochu toho pozlátka nedostupného luxusu. Že je to zejména nástroj efektivity – díky němu totiž lidé dokážou opravdu šetřit čas.

Například?

Mohou se během několika hodin rozhodnout, že odletí, a skutečně odletí. Německá letiště mohou být poblíž továren, kam jedou na jednání.

Stanislav Zeman, Čedok

Ředitel Čedoku Zeman: Válka neválka, Češi mají chuť cestovat. Zájezdy letos zdražovat nebudeme

Češi nyní cestují mnohem víc než před pandemií, a chuť vycestovat do zahraničí nezmenšuje ani aktuální dění na Ukrajině a jeho dopady na tuzemskou ekonomiku. Covidové úspory navíc tuzemští cestovatelé utrácí za mnohem dražší zájezdy. „Podle předprodejů vidíme, že jsou útraty až o čtvrtinu vyšší než dříve. Češi si vybírají lepší a dražší hotely,“ dodává ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Přečíst článek

Zákazníci na to slyší?

Ano, od rozjezdu pozorujeme, že roste poptávka po soukromých letech, roste ale přirozeně také konkurence. Máme dojem, že jsme privátní lety skutečně již zbavili onoho puncu nedostupnosti.

Letadla jsou až šestrát více vytěžovaná než dříve

Mluvíte-li o efektivitě, platí to také pro letadla? Jsou více využívána, častěji ve vzduchu?

Přesně tak. Letadlo, které před deseti lety nalétalo okolo 200 hodin ročně, což představovalo lety pro majitele, pár jeho známých a možná pár charterových letů pro zahraniční společnosti, dneska běžně nalétá 800 až 1200 hodin ročně. A to už je hodně zajímavé, protože investiční a fixní náklady na takové letadlo v poměru k letové hodině přirozeně rapidně klesají. A díky tomu i my dokážeme snižovat naše ceny.

Americké aerolinky, ilustrační foto

Jste v letadle? Nechovejte se jako hlupák. Americký úřad rozdal rekordní pokuty za nepříslušné chování

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) letos uložil rekordní pokuty v celkové výši dvou milionů dolarů (45 milionů korun) kvůli rekordnímu počtu  neukázněných cestujících. Nejčastěji si lidé odmítali nasadit roušku.

Přečíst článek

Jen abych se ujistil: máte nějaká letadla v dlouhodobém pronájmu, nebo si všechna pronajímáte ad hoc podle aktuální poptávky?

My se považujeme za jakéhosi letového advokáta, který je vždy na straně klienta a vždy mu hledáme nejlepší řešení pro jeho potřeby. Takže kdybychom měli vlastní letadla, která bychom potřebovali co nejvíce vytěžovat, hrozilo by, že bychom mu nemuseli nabídnout tu nejvhodnější variantu. Tedy vždy si stroje pronajímáme, ale stane se, že je máme pronajaté i na několik týdnů. Třeba když jeden klient potřeboval uskutečnit navazující šňůru letů kvůli sérii jednání, nebo jiný klient letěl s rodinou na Maledivy či Seychely a letadlo i s posádkou tam zůstalo také, protože se nevyplatily dva prázdné lety zpět.

To se může vyplatit?

Ten let stojí řádově nějakých 150 tisíc eur. Pro rodiny s dětmi to může být výhodné z mnoha důvodů, jako je pohodlí, soukromí, jednoduchost odbavení…

Bill Gates
video

Gatesův fond investuje až 15 miliard dolarů v oblasti čistých technologií

Investiční fond Breakthrough Energy Catalyst (BEC), za kterým stojí zakladatel společnosti Microsoft a miliardář Bill Gates, plánuje investovat až 15 miliard dolarů (přes 323 miliard korun) do projektů zaměřených na čistou technologii ve Spojených státech, Británii a Evropské unii. V rozhovoru s listem Financial Times to řekl výkonný ředitel tohoto soukromo-veřejného fondu Jonah Goldman.

Přečíst článek

Vždy se létá z Terminálu 3 na Ruzyni, nebo využíváte třeba letiště ve Kbelích?

Hlavně z trojky na Ruzyni. Z Kbel jsme také párkrát letěli, ale je to velmi omezené.

Airbus A380 vyjde na 800 tisíc eur

Žijeme v době rekordů, tedy co je u vás nejlevnější let a co naopak nejdražší?

Nejlevnější jsme měli let za 30 až 50 tisíc korun z Česka do Německa. Pro daného cestujícího to měl být i trochu zážitek a my jsme měli v Německu další zakázku, tak jsme tam potřebovali dostat letadlo. V desítkách tisíc korun jinak nabízíme spíš lety vrtulníkem. Nejlevnější standardní let je ta Bratislava, která vyjde na sto až dvě stě tisíc korun. Co se týče nejdražšího letu, to bylo kolem 400 tisíc eur a šlo o let vícekapacitním letadlem. Takový ten typický privátní let pro několik jednotlivců vyšel nejvíce na 200 tisíc eur.

Na stránkách uvádíte možnost dokonce pronajmout i A380.

Měli jsme partnera, který i na charterové lety nabízel toto letadlo.

Kolik to stojí?

Tak bereme to tak, že A380 byste neletěl v rámci Evropy, ale spíše alespoň osmihodinový let. Jedna rotace pak vyjde zhruba na 800 tisíc eur.

Zmenšená figurka Hurvínka poletí na palubě družice v zemské stratosféře

Hurvínek se podívá do vesmíru. Na oběžnou dráhu ho dopraví SpaceX

Zmenšená skleněná figurka Hurvínka se na přelomu června a července proletí v zemské stratosféře. Vypraví se tam na palubě družice Planetum1, kterou by měla na oběžnou dráhu vynést raketa Falcon 9 společnosti SpaceX vizionáře a vesmírného průkopníka Elona Muska. Uvedli to zástupci Divadla Spejbla a Hurvínka.

Přečíst článek

Kde všude letadla sháníte?

V Česku, v okolních zemích. Ale jak jste se předtím ptal na ty vlastní kapacity, máte pravdu, že částečně tímto směrem také uvažujeme. Ale jinak. Když dojdou standardní kapacity, stále tu je velká část letadel k dispozici. Jen nejsou v žádné nabídce. Většinou jde o soukromé stroje, které čekají na let pro majitele či jeho známé. Dělali jsme si průzkum a zjistili jsme, že velká část lidí by byla ochotna letadla půjčovat, ale nemají na to kapacitu. Nabídli jsme jim podmínky a od roku 2016 jsme postupně zkoušeli vytěžovat více tato letadla. Loni jsme proto rozjeli boční projekt Gemini Wings, který nasmlouvá letadla třeba na celý rok, garantujeme jim určitý příjem bez ohledu na vytíženost. A Charter Advisory tak může dál nabízet 100procentně nezaujatou brokerskou službu.

Předpokládám, že Charter Advisory je jediný zákazník Gemini Wings.

Ne, Gemini Wings nabízejí letadla i dalším brokerským společnostem na trhu

Zní to jako takové Airbnb pro vlastníky letadel.

Trochu ano, ale na plnou digitalizaci tohoto odvětví se zatím stále čeká. Stále je v něm výrazný podíl lidské činnosti.

Do Ruska se dostanete, ale ne s Charter Advisory

Kolik soukromých letadel odhadem je mezi Čechy a Slováky?

S českou a slovenskou registrační značkou létá aktuálně asi 146 letadel. Z toho je 123 letadel registrovaných v České republice, zbytek na Slovensku.

Airbus A350-1000 bude nasazen na nejdelší let světa

Válečná kuriozita: Nejdelší let světa potrvá 17 hodin, letadla se musí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru

Neuvěřitelných 17 hodin ve vzduchu. Tak dlouho potrvá let mezi Hongkongem a New Yorkem, který pravidelně nabízí aerolinky Cathay Pacific Airways. Nově se bude muset vyhnout ruskému vzdušnému prostoru, píše agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Během pandemie se uzemnila spousta letadel. Na ta jste dosáhli?

Na ta, která nebyla zakonzervovaná, jsme mohli. A samozřejmě jejich vlastníci byli ochotní je nabízet i za nižší ceny než obvykle.

A jak váš sektor ovlivnila válka na Ukrajině? Vzrostl počet zákazníků? Je možné se private jetem dostat na území Ruské federace?

Možné to je díky tomu, že ne všechny země, a tedy letadla v nich provozovaná, zavedly restrikce vůči Rusku. V Charter Advisory jsme se ale v současné době rozhodli striktně neuskutečňovat žádné lety do Ruska.

Je výhodnější private jet, nebo byznys class?

Už jsme se dotkli toho, že se snažíte privátní lety nabízet co možná nejširšímu okruhu zákazníků. Tak to možná specifikujme. Kdo jsou vaši zákazníci?

Samozřejmě jsou to lidé z vysokého byznysu. Jsou to lidé ze showbyznysu. Ze sportu. Ale to jste asi čekal. Nově si však všímáme, že mezi našimi klienty přibývají lidé z menších firem, také nikoli jen vlastníci a investoři, ale také z top managementu korporací. To už jsou lidé, kteří se private jetům před deseti lety vyhýbali, ani by je nenapadlo, že si je mohou dovolit. Když si vezmete, že v rámci Evropy mohou cestovat s celou rodinou za ceny v řádu statisíc korun a rozpočítáte to na jednu sedačku, dostáváme se na nějakých cca 50 tisíc korun na hlavu. Je to pohodlnější, je to zážitek a mohou si to dovolit.

Aeroflot

Aeroflot ruší všechny lety do zahraničí vyjma Běloruska. Jinde mu hrozí zabavování strojů

Ruské aerolinky Aeroflot zruší od 8. března všechny lety do zahraničních destinací kromě Běloruska, oznámila firma podle agentury TASS.

Přečíst článek

Je pravda, že nejvyšší třída na standardních linkách bude cenově již dost podobná.

Tak cenově to asi bude podobné, ale zvlášť na evropských linkách už nějaká byznys class nebo first class už skoro nemá žádný význam. Odbavení ani komfort v letadle se s private jetem už nedá srovnat. Na Terminálu 3 od zaparkování auta přes pasovou kontrolu po vzlet může trvat třeba jen 15 minut. Na dálkových letech ve velkých letadlech to je něco jiného. Jak jsem říkal, let na Maledivy vyjde na nějakých 150 tisíc eur. Let v první třídě linkového letu stojí zhruba desetinu. Mnozí naši zákazníci tak kombinují oboje. Do Frankfurtu letí private jetem, tam přesedá na dálkový let v první třídě. I my jim takovou kombinaci někdy doporučujeme.

Pandemie ještě před válkou na Ukrajině výrazně proměnila možnosti cestovat. Jak se to projevilo u vás?

Hlavně na začátku pandemie byly přísné mezistátní restrikce. Muselo se tak řešit, kdo má a kdo nemá právo vstoupit do dané země. Pro nás se hlavně dost zkomplikovalo získávání povolení pro přistání.

Pozorovali jste zvýšený zájem? Přišli k vám lidé, kteří běžně nechodili?

Byznysové cesty se realizovaly minimálně, ale zase jsme zaregistrovali nárůst poptávky do dovolenkových destinací. Na skladbě se to až tak moc neprojevilo, byli to více méně titíž lidé, jen nelétali tam a zpět během jednoho dne, ale spíše letěli na týden nebo prodloužený víkend. Vedle již dříve zmíněných výhod ocenili i to, že eliminovali kontakt s dalšími cestujícími, od kterých hrozilo nakažení.

Vila v Dubaji, ilustrační foto

Zájem o dubajské nemovitosti zatím neutichá

Dubajský realitní trh zažívá nejaktivnější začátek roku v historii. Jen za letošní březen se na trhu uskutečnilo více obchodů než za celý první kvartál loňského roku. Luxusní projekty rezidenčních nemovitostí se vyprodávají na několik let dopředu.

Přečíst článek

Předpokládám, že hlavní destinací byly Emiráty a zejména Dubaj.

Až tak dominantní Emiráty nebyly. Myslím, že loni bylo nejoblíbenější destinací Španělsko, kde došlo k rozvolnění velmi brzy, později samozřejmě Chorvatsko, kde se čekalo na přesné vymezení opatření pro turisty. Jinak co se týče těch změn během pandemie, přibylo hodně cizinců, kteří se toužili vrátit do svých rodných zemí. Povedlo se nám vypravit několik repatriačních letů. V řadě měst totiž byli lidé, kteří o sobě nevěděli a kteří by si normálně private jet nemohli dovolit. Oni o sobě nevěděli, ale my je dali dohromady prostřednictvím ambasád v rámci projektu Fly Home, poslali jim letadlo, na které se takovým jakoby crowdfundingovým způsobem složili.

Kolik lidí jste tímto způsobem dostali domů?

Do Česka to bylo kolem stovky, nejvíc jsme ale takto přivezli Slováků z USA nebo Velké Británie do Bratislavy. Dále jsme vypravili tři letadla z jižní Ameriky do Frankfurtu, kde už šlo o mix všech evropských národů. Nejpodivnější situace nastala u jednoho cestujícího, který byl v Bogotě a on se potřeboval dostat do Mexika. Náš let byl Bogota – Panama – Frankfurt, on nemohl najít žádný spoj mezi Bogotou a Mexikem, tak letěl až do Frankfurtu a odtud do Mexika.

To je pořádná uhlíková stopa.

Na jednu sedačku určitě, na druhou stranu letěl letadlem pro 300 lidí, kde se to rozprostře. Ale jinak ano, to je problém, kterému budeme čelit stále.

Letadla s elektrickými motory pro cestovní ruch zatím neexistují

Obáváte se, že na váš byznys dolehnou nějaká zásadní omezení a ekologické normy?

Samozřejmě to lze očekávat. Já na ekologičnost nerad koukám jen přes ty přímé zátěže. Tedy kolik uhlíkové stopy za sebou zanechá jeden konkrétní let. Uhlíkovou stopu za sebou zanechává samotná výroba, letadla, ale i jiných dopravních prostředků. Proto věřím tomu, že pokud umožníme schopným lidem nakládat s jejich časem co nejefektivněji, umožníme jim tak řešit jejich projekty s daleko vyšším dopadem na životní prostředí co možná nejlépe, tak celkově to může spíš přispět. Uvědomuji si, že to může vyznít trochu bláhově, a uvidíme, jak se k tomu budou stavět příští generace. Mladí již nyní přemýšlejí daleko ekologičtěji než jejich rodiče.

Nástup pomocí autobusu na letištní ploše vždy potěší

Business Class Zdeňka Pečeného: Noční let s Lufthansou přinesl neněmecký chaos

Na zpáteční cestě z Dubaje nás čekal pozdní noční odlet, navíc na letu, který má jen něco málo přes šest hodin. Po dlouhém večeru v hotelové lounge jsme na check in přepážku dorazili krátce před 11. hodinou večerní. Odbavení netrvalo příliš dlouho. Dostavilo se zklamání z toho, že Lufthansa se vůbec neobtěžuje zajistit svým premiovým pasažérům salonek na terminálu 3 dubajského letiště. Naštěstí byl po ruce LoungeKey a salonek Al Marhaba.

Přečíst článek

Myslíte, že to povede až k nějakému rušení letecké dopravy?

To si nemyslím. Ekologie se řeší již dlouho a na množství například aut to nemá vliv. Ano, využívají se více bicykly, hromadná doprava je ekologičtější, auta jsou daleko ekologičtější než bývala. Stále více se využívá carsharing, a kdyby jej využívali všichni, zásadně bychom snížili uhlíkovou stopu. A v letecké dopravě vidíme podobné tendence. Už to, že se jedno letadlo využívá výrazně více než dříve, zásadně snižuje dopad na ekologii.

Tuším, že to bylo Dánsko, které schválilo, že vnitrostátní lety od roku 2025 budou čistě elektrické. Letadla na elektrický pohon jsou tedy již realitou?

Na ta se stále ještě čeká a vidíme v tom velkou příležitost. Pro náš byznys to není žádný problém, my prostě začneme kontraktovat jiné typy letadel. Zatím se však stále řeší kapacity baterií a také jejich uhlíková stopa. Další inovace, která může zásadně proměnit celý trh, jsou letadla s kolmým startem. My to samozřejmě sledujeme, ale dokud nebudou mít tyto nové typy strojů certifikaci pro obchodní přepravu minimálně po Evropě, tak se nás to netýká.

Závěrem: když někdo zvažuje nákup vlastního letadla, jaké jsou argumenty proti tomu a naopak pro využívání služeb, jako je ta vaše?

Samozřejmě existují argumenty pro nákup i proti němu. Proti jsou hlavně vysoké pořizovací náklady a následně velké fixní náklady, náklady na servis a možná také nízká vytíženost. A ty náklady jsou opravdu vysoké. Nákup řekněme čtyř- až šestimístného private jetu vyjde na nějakých pět šest milionů dolarů, olétaný třeba na polovinu. Roční náklady pak jsou dalších zhruba 300 tisíc eur. To je ve finále ta hlavní položka, kterou je potřeba zvážit. Dále, když si pořídíte letadlo, máte již stále jen to jedno, zatímco pronájem nabízí možnost využívat pokaždé nejvhodnější stroj, někdy větší, jindy menší, podle aktuální potřeby. Ale ta možnost přepravy nemusí být vždy ten hlavní účel. Může to být člověk, který má k letectví vztah, případně to lze vnímat i jako statusovou věc. Ale vidíme třeba u mladších lidí tendenci vnímat to jako standardní aktivum, které pro sebe využívají po určitou dobu a ve zbytku času je nabízí dál a snižuje ty roční náklady. Právě proto máme Gemini Wings.

Martin Feč

Vystudoval Mezinárodní obchod na Ekonomickej Univerzitě v Bratislavě. O letectví a leteckou dopravu se zajímal už při studiu, proto hned po dokončení studia začal pracovat v leteckém průmyslu a staral se o VIP klienty. Vášeň pro letectví a logistiku, stejně jako silné analytické schopnosti, ho už v sedmadvaceti letech dovedly ke vzniku firmy charter advisory, která zajišťuje privátní a skupinové lety. V předloňském roce Martin spolu s kolegy zorganizoval repatriační lety, aby dostali domů občany, kteří zůstali uvězněni v různých částech světa po vypuknutí první vlny pandemie.

Aeroflot, Moskva, letiště

Rusové mohou létat jen do 20 zemí na světě

Ruské ministerstvo dopravy aktualizovalo seznam přímých letů z Ruska do zahraničí. Tamní letouny přijímá jen 20 zemí. Z Evropy mohou Rusové létat jen do Srbska, Běloruska a Turecka.

Přečíst článek

Ze ztrát už se nevzpamatujeme. Turečtí hoteliéři se kvůli válce bojí o svoje podnikání

Ruská invaze a válka na Ukrajině zřejmě bude znamenat také vážné ztráty pro turecké podnikatele v cestovním ruchu, z nichž mnozí se už výrazně zadlužili kvůli uzávěrám způsobeným pandemií nemoci covid-19. Ruští a ukrajinští turisté se totiž podílejí více než čtvrtinou na počtech zahraničních návštěvníků v Turecku.

Přečíst článek

Reklama

Související

Indermit Gill

Konec zlatých časů. Místo nich přichází stagflace, ztracené dekády a růst chudoby, varuje hlavní ekonom Světové banky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme