Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Šéf startupu nově létajícího do Prahy: Pasažéři si budou moci vymazání své uhlíkové stopy zaplatit

Birgir Jónsson
Play
Stanislav Šulc

Islandské aerolinky Play jsou startupem, který má za sebou první rok činnosti, stále rozšiřuje flotilu i počet destinací, kam létá. V květnu to bude i Praha. Češi se tak na Island dostanou za méně než pět tisíc korun a s přestupem v Reykjavíku mohou za méně než 10 tisíc letět do USA. „Nízké ceny jsou naším mottem, takže toto nejsou jen časově omezené zaváděcí ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz CEO aerolinek Birgir Jónsson.

Reklama

Aerolinky Play jste spustili před rokem, tedy v nejtužší pandemii. Jak ten první rok ve vzduchu hodnotíte?

Že to byl opravdu rušný rok. Ale od zákazníků máme spoustu pozitivních reakcí. A taky bych rád poděkoval svému týmu, že dokázal naplnit veškeré vize i v těchto složitých časech.

Ve výroční zprávě uvádíte, že v průběhu prvního roku jste uskutečnili zhruba tisíc letů a obsloužili sto tisíc zákazníků. Uvádíte také, že to v důsledku přetrvávající pandemie bylo o trochu méně, než jste očekávali. Jak moc pandemie zasáhla váš byznys?

Jak říkáte, tržby byly o něco nižší. Ona to byla skutečně výzva spustit nové aerolinky v probíhající krizi. Vím, že to bude znít podivně, ale pro nás to přineslo i některá pozitiva. Podmínky na trhu například byly pro start nových aerolinek příznivé. Úplně nová letadla se prodávala za nejlepší možné ceny, leasing je o čtvrtinu levnější než před covidem. Dále letiště jsou hladová po nových hráčích, aby zaplnili sloty po těch, co skončili, nebo značně omezili lety. A taky existuje spousta lidí hledajících práci. Naším cílem je obsluhovat cesty mezi Severní Amerikou a Evropou za co nejlepších cenových podmínek, samozřejmě při zachování absolutní bezpečnosti. Takže když to shrnu, pandemie byla pro nás ohromnou výzvou, ale také nám nabídla možnost naplno rozvinout naši společnost.

Airbus A350-1000 bude nasazen na nejdelší let světa

Válečná kuriozita: Nejdelší let světa potrvá 17 hodin, letadla se musí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru

Neuvěřitelných 17 hodin ve vzduchu. Tak dlouho potrvá let mezi Hongkongem a New Yorkem, který pravidelně nabízí aerolinky Cathay Pacific Airways. Nově se bude muset vyhnout ruskému vzdušnému prostoru, píše agentura Bloomberg.

Přečíst článek

K cenám se ještě dostaneme. Ale ještě k těm výsledkům. Uvádíte, že obsazenost letadel v prvním roce byla v průměru mírně nad 60 procenty.

Samozřejmě toto číslo chceme postupně zvyšovat a věřím, že se to letos podaří. Cítíme, že lidé letos mají daleko větší apetit pro cestování letadlem. Ostatně již první měsíce letošního roku přinesly vyšší obsazenost a booking letenek pro následující měsíce ukazuje, že to půjde ještě výš.

Islanďané milují Tenerife, zkracují si tu zimu

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci? Islanďané, nebo cizinci cestující právě na Island?

V současnosti vidíme zhruba podíl 50 na 50 mezi Islanďany a cizinci. V následujících týdnech a měsících ale spustíme nové destinace a ten podíl se bude měnit. Výrazně ve prospěch cizinců.

A která z dosavadních destinací byla vaše nejúspěšnější?

První rok byl ve znamená Tenerife. Tento ostrov je mezi Islanďany velmi oblíbený, milují tamní klima a klidnou atmosféru. Je to ideální místo, kam vezmete rodinu. Navíc Islanďané si cestou na Tenerife velmi rádi zkrátí zimu, aby načerpali sluníčko.

Akcie Boeingu padají. Pro firmu nemohlo přijít zřícení letadla v Číně v horší dobu

Akcie amerického výrobce letadel Boeing se v pondělí během obchodování před otevřením burzy citelně propadají, o 6,8 procenta. Děje se tak v důsledku zřícení letadla tohoto výrobce v Číně.

Přečíst článek

Nízké ceny, ale také bezpečnost

Nyní již k Praze. Česká metropole je jednou z vašich nových destinací. Co si od Prahy slibujete? Jakousi přestupní stanici mezi cestovateli ze vzdálenějšího východu?

Víte, Praha je jedno z nejnavštěvovanějších evropských měst. To pro nás představuje velký potenciál, který hledáme všude, kam se rozhodneme létat. A také víme o silné poptávce po lince mezi Prahou a Islandem, ať už ze strany Čechů cestujících na Island, tak ze strany Islanďanů toužících navštívit toto kouzelné město.

Startujete počátkem května a navzdory obecnému zvyšování cen za dopravu i za letenky jdete do konkurenčního boje s velmi nízkými cenami. Nejde o nějaké zaváděcí ceny, které při prvním možném okamžiku zvednete?

Nízké ceny jsou naším mottem, takže se vždy pokusíme nabízet co možná nejnižší ceny na trhu. Takže ne, nejde o zaváděcí ani nijak časově omezené ceny.

Česko je v žebříčku nejlepších pasů šesté na světě

Nejlepší pasy mají obyvatelé Lucemburska. Stěžovat si nemohou ani Češi, jsou v první desítce

Některé pasy jsou lepší než jiné. Ten nejlepší mají podle žebříčku Nomad Passport Index Lucemburčani. Češi jsou na místě šestém. Nejde ale jen o vízovou politiku, hodnotí se například i daňová povinnost nebo přístup k lidským právům v dané zemi, píše server CNBC.

Přečíst článek

Jak se vám daří držet tyto nízké ceny, když většina vstupů roste?

Snažíme se racionalizovat náklady ve všech částech procesu, což nám dovoluje držet ceny nízko, aniž bychom přitom ohrozili bezpečnost. Ta a dochvilnost jsou našimi klíčovými hodnotami.

Máme solidní plán rozvoje, investoři si nás pohlídají

Podobné věty a snahy o disrupci letecké dopravy jsme již v posledních dvaceti letech slyšeli několikrát a občas to dopadlo tragicky, protože zkrátka jde o velmi nákladný byznys. Jak se chcete vyvarovat opakování těch velkých pádů?

Máme pevně daný byznys plán, od kterého se nehodláme odchýlit. Plán zahrnuje pozvolnou expanzi v malých, opatrných krůčcích. Jsme společnost kotovaná na burze se zhruba 4600 akcionáři, takže jsme pod skvělou kontrolou. Naši akcionáři, stávající i potenciální, od nás očekávají, že budeme naši vizi naplňovat, čímž postupně vybudujeme silné aerolinky s udržitelným byznys plánem.

Ekonom Lubomír Lízal

Lubomír Lízal: Řešení závislosti na ruském plynu? Přestaňme ho využívat na výrobu elektřiny

Česká národní banka ani vláda v aktuální situaci nemohou plně kontrolovat tuzemskou inflaci. Na jejím růstu se stále výrazněji podepisuje válka na Ukrajině, jejíž případné dlouhé trvání může vést i k recesi, domnívá se bývalý člen rady České národní banky Lubomír Lízal, který v současnosti vyučuje na Anglo-American University a ČVUT. „Pokud válka skončí brzy, vrchol inflace zažijeme již v létě a pak začne klesat. Pokud ne, budeme tu mít vyšší inflaci třeba i rok,“ domnívá se ekonom.

Přečíst článek

Mezi vašimi investory jsou mimo jiné například islandské internetové tržiště s mořskými plody, velký penzijní fond či islandské banky. To je důsledek startupového investování?

Všechny naše akcie jsou volně na burze a vlastní nás soukromí investoři i společnosti. Nic složitého v tom není, prostě je kupují s vizí na zisk a také s možností ovlivňovat směřování společnosti.

Do USA budeme létat denně

V únorovém výkazu hospodaření jste uvedli, že Play jsou stále v růstové fázi. Tak jaké jsou vaše cíle řekněme do roku 2025?

Například pro letošek máme cíl mít ve vzduchu šest letadel, v příštím roce by jich mělo být již deset, v roce 2024 dvanáct a v roce 2025 patnáct. S tím souvisí samozřejmě výrazný nárůst destinací, kam budeme létat, a samozřejmě také zaměstnanců. A doufáme, že také cestujících. Například do USA plánujeme již brzy létat denně do Bostonu, New Yorku a Baltimore/Washingtonu.

Letiště Bělehrad

Cesta Rusů na Západ vede nyní přes Srbsko. Ceny letenek neřeší

Neutrální postoj srbské vlády k ruské invazi na Ukrajinu vytvořil z Bělehradu vstupní bránu Rusů na západ. Jen během posledních dvou týdnů došlo kvůli nárůstu poptávky na navýšení přepravní kapacity mezi Ruskem a Srbskem o 50 procent, upozorňuje agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Poslední téma: ESG. Letecká přeprava je na uhlíkovou stopu extrémně náročná. Jak s tím bojujete?

Předně máme nový Airbus A320neo, který dokáže palivo využít o čtvrtinu efektivněji než starší letadla. Cestujícím také nabízíme zaplatit si za svou uhlíkovou stopu, kterou zanechají cestou s námi, v podobě offsetu. Cestující si mohou vybrat ze tří různých projektů, které dané emise CO2 vyváží. Dále se snažíme udržovat zcela rovné pracovní prostředí, v němž jsou ženy i muži zastoupeni stejně. A například v říjnu jsme od organizace Icelandic Association of Women Business Leaders získali certifikát za rovné platové podmínky, které oceňuje i islandská vláda.

Birgir Jónsson

CEO islandského leteckého startupu Play. Má mnoho manažerských zkušeností z Asie, kde působil jako regionální šéf ortopedické společnosti Össur. Dále byl CEO Iceland Express, Iceland Post, žil také v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku, když byl ředitelem jedné z největších tiskařských společností východní Evropy Infopress Group. Vystudoval MBA na University of Westminster.

Wellness v Senohrabech

Biohacking: Meditace umí léčit závislost i bolest

Pravidelně meditující mají ve stejné věkové skupině více záhybů v šedé kůře mozkové než ti, co nemeditují, což znamená lépe pracující mozek - a tedy celé tělo, ukázaly vědecké studie. Jak na to, řeší další díl seriálu Biohacking.

Přečíst článek

pivo, ilustrační foto

České pivo na seznamu kulturního dědictví UNESCO? To zas bude v álejích... vždyť vy víte co

Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) usiluje o zapsání české pivní kultury na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO – vedle hlineckého masopustu, slovácké jízdy králů a verbuňku a zejména po vzoru belgického piva a tamní pivní kultury. Ale upřímně – co tím vlastně svaz pivovarů míní? Na dlouholetou snahu Čechů pěstovanou už od dob komunistů vypít co nejvíc piva za co nejméně peněz – v čemž jsme nejlepší na světě – není proč být hrdý. Je to asi jako kdyby chtěl někdo zapsat na seznam kulturního dědictví pankáčský zvyk válet se na koncertech opilý v blátě.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Pes cestující v letadle (

Zvířata na palubě. Japonské aerolinky umožní cestování psům a kočkám. Za osm tisíc

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme