Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

OBRAZEM: Global 7500 je nejdelší soukromý letoun světa za 1,7 miliardy korun

Global 7500
Zdeněk Pečený
Zdeněk Pečený

Soukromé létání už dávno není jen symbolem okázalého luxusu. V éře globalizace a rychlých obchodních příležitostí se stává strategickým nástrojem pro byznysmeny a investory. Nejlepším důkazem je letoun Bombardier Global 7500, vlajková loď kanadského výrobce, která doletí kamkoliv po světě.

Global 7500 je největším a nejdelším soukromým tryskáčem světa. Uveze až 19 cestujících, nabídne čtyři oddělené obytné zóny včetně ložnice s plnohodnotnou postelí a má dolet přes 14 tisíc kilometrů, což znamená, že zvládne bez mezipřistání trasu Praha – Los Angeles nebo Londýn – Singapur. Společnost VistaJet uvádí, že hodinu letu na podobné trase tímto letounem vyjde na 11 až 25 tisíc dolarů (tedy až 518 tisíc korun), celý let tedy vyjde na miliony.

Soukromá letecká doprava na letišti Václava Havla v Praze neustále roste. „Podle společnosti WingX vzrostl počet odletů soukromých letadel z České republiky v první polovině roku 2025 meziročně o 8 procent, což odráží širší trend v regionu střední a východní Evropy směřující k agilní a flexibilní letecké mobilitě,“ uvedla VistaJet.

Růst soukromého létání podporuje nejen vyšší počet služebních cest, ale i vznik nového bohatství a expanze českých firem do zahraničí. Ať už jde o krátké lety do Londýna nebo Amsterdamu, které VistaJet obsluhuje menšími Challengery 350, nebo dálkové cesty do Dubaje, New Yorku či Singapuru na palubě Globalu 7500, Praha se stává regionálním centrem pro globální hráče.

„Praha je místem, kde se tradice setkává s transformací,“ dodal Leander. „VistaJet je tu proto, aby podporoval české podniky při jejich globální expanzi – poskytuje dostupnost, flexibilitu a odpovědnost při každém letu.“

 Global 7500 vystoupá do výšky 15,5 kilometru

Cestující ocení také mimořádně tichou kabinu, pokročilý systém filtrace vzduchu a špičkový komfort srovnatelný s první třídou na nejlepších linkách. Maximální rychlost letadla dosahuje 1142 kilometrů v hodině a stoupá až do výšky 15,5 kilometru.

Cena podle výrobce začíná na 75 milionech dolarů (zhruba 1,56 miliardy korun). VistaJet ale u svých verzí Globalu 7500 uvádí až 82 milionů dolarů (tedy 1,71 miliardy dolarů), protože zahrnují špičkovou výbavu a luxusní interiér. Roční provoz vyjde na desítky milionů korun, což z něj dělá letadlo vyhrazené jen pro nejbohatší z nejbohatší či obří korporace. I proto nabývají na významu modely, kdy letadlo není nutné vlastnit.

VistaJet: globální flotila místo vlastnictví

Jedním z lídrů tohoto trendu je společnost VistaJet, která se specializuje na členství v programu s předplacenými letovými hodinami. Její klienti mají garantovaný přístup k celé flotile více než 270 letadel, včetně největší světové flotily Globalů 7500, a to bez nutnosti řešit údržbu, posádky či parkování.

VistaJet v září představila tento model i v Praze, kde vidí značný potenciál, v rámci své evropské roadshow. „České společnosti se rychle rozšiřují, navazují mezinárodní partnerství a investují kapitál za hranicemi. Potřebují rychlý, flexibilní a globální přístup, a přesně to VistaJet poskytuje,“ uvedl Mats Leander, prezident VistaJet pro severské země a východní Evropu.

Nezaměstnaný Australan uvízl na řeckém ostrově. Jinou než první třídou nelétá (foto ilustrační)

Nezaměstnaný Australan uvázl na Mykonosu. Jinou než první třídou totiž nelétá

Jedenatřicetiletý Australan si musel „nedobrovolně“ prodloužit pobyt na řeckém ostrově Mykonos. Nedaří se mu totiž najít volné sedadlo v první třídě na letu zpět do Sydney. O pomoc žádá i australské ministerstvo zahraničí. To však mlčí. Zdá se, že jej „z nesnází“ bude muset vysvobodit jeho otec a poslat pro něj private jet.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Tomáš Richtr, provozní ředitel společnosti CS Soft

Letadla se nesmí srazit. Proto řídíme obří trychtýře nad letišti, říká provozní šéf CS Soft Tomáš Richtr

Přečíst článek

Nadšenci usilují o záchranu bývalého pivovaru v Kyjově. Tlačí na město

V Kyjově si na tradice potrpí. Nyní chtějí zachránit starý pivovar
Profimedia.cz
 ČTK

O záchranu roky chátrajícího bývalého pivovaru ze 16. století usiluje v Kyjově na Hodonínsku skupina místních. Chtějí, aby město jakožto vlastník vybudovalo novou, třeba i dočasnou střechu nebo vyčistilo sklepy, a zabránilo tak další degradaci.

Iniciátor projektu Matěj Černý, již se svou ženou architektkou Martinou pořádá pro získání podpory veřejnosti výstavu fotografií historické budovy. Věří, že se podaří vytvořit tlak na vedení města, které nyní do oprav investovat nemíní.

Výroba piva skončila v areálu v roce 1966. Od té doby objekt chátrá, což se podepsalo na jeho současném stavebně technickém stavu. "Pod budovou se nachází rozsáhlé sklepy s valenými a křížovými klenbami. Můžeme předpokládat, že tato část, i když opakovaně přestavovaná, je nejstarší částí pivovaru. Podle statického posudku jsou sklepy mechanicky poškozené a vykazují zvýšenou vlhkost, kvůli které degraduje zeď. Vlhkost se přenáší i do nosných obvodových stěn. Dřevěné stropy a krovy, do kterých zatéká, jsou v havarijním stavu," uvedli manželé Černí, kteří se o osud jedné z nejstarších budov ve městě zajímají dlouhodobě. Podle nich město nechalo objekt od koupení před několika lety jen dál chátrat a obávají se okamžiku, kdy nepůjde zachránit nic.

Rekonstrukce historického vodárenského areálu bývalých městských vodojemů, Žlutý kopec v Brně

Brněnské podzemí stojí za návštěvu. I když nemá metro

Revitalizace historických objektů je v současnosti jedním z nejdiskutovanějších témat v architektuře i developmentu. Příběh brněnských vodojemů na Žlutém kopci ukazuje, že i technická infrastruktura má obrovský potenciál.

Přečíst článek

Město nechalo zpracovat dokumentaci k demolici stavby, o čemž zatím nerozhodlo. "Posudek statika říká, že budova je ve velmi špatném stavu a jediné, co stojí za zachování, jsou obvodové zdi a sklepy. Dokud ale nevybereme partnera, s kterým budeme lokalitu rozvíjet, nelze o budoucnosti pivovaru rozhodnout," řekl v lednu místostarosta Daniel Čmelík. Od té doby se spolupráce s někým dalším příliš neposunula. "Ve vedení jsme se shodli, že pokud by se našel zájemce, který by chtěl budovu opravit za vlastní finance a využít ji k smysluplnému účelu, je město ochotno budovu poskytnout k dlouhodobému pronájmu," uvedl nyní. Město o opravě také uvažovalo, ale peníze raději dá na jiné investice. "Pro využití pivovaru nemá náplň," dodal.

V areálu, kde šla již dříve k zemi bývalé mlékárna, chce město vybudovat dosud chybějící družstevní bydlení. "Nyní pracujeme na finální podobě architektonické studie. V listopadu bude veřejné představení a debata s občany o podobě projektu. Následně začneme pracovat na projektu ke stavebnímu povolení," sdělil Čmelík. Případná demolice pivovaru by nastala v návaznosti na uskutečnění projektu družstevních bytů.

Na Děčínsku opravují podstávkový dům, architektura má v kraji lákat turisty

OBRAZEM: Z ruiny se má stát lákadlo pro turisty. Nadšenci ve Vilémově opravují unikátní podstávkový dům

Nadšenci ve Vilémově opravují podstávkový dům, jenž byl podle památkářů na prahu své životnosti. Opravy trvají několik let, a to za odborného dozoru. Jde totiž o kulturní památku. Majitelé očekávají, že ještě další roky rekonstrukce potrvá, uvedl jeden z vlastníků pro region typického objektu Jakub Cimr. Ústecký kraj se podílel na projektu, jenž měl za cíl podstávkové domy v regionu nabídnout pěším i cyklistům jako další turistický cíl. Na projekt navazuje další, je více zaměřený na spolupráci s německou stranou.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Související

Šéf českého Lexusu Jakub Květoň: Češi věří hybridům, s elektromobily zatím váhají

Šéf českého Lexusu Jakub Květoň
poskytnuto společností Toyota
Zdeněk Pečený

„Chceme být japonskou alternativou německé velké trojky,“ říká šéf českého Lexusu Jakub Květoň. Za sedm let narostl prodej Lexusů v Česku více než osminásobě. V rozhovoru pro Newstream.cz mluví o novém modelu ES, přístupu k elektromobilitě i o tom, proč showroom není místo, kde by měl zákazník čekat.

Největší otázkou v osobní dopravě je dneska pohon. Co podle vás Češi nejvíc chtějí?

Jsme značka, která nejvíce sází na full hybridní pohon. Všechny naše současné vozy jsou elektrifikované, přičemž dominantní technologií zůstává full hybrid, který nevyžaduje externí nabíjení. Tankuje se benzín a vůz díky elektromotoru a menší baterii funguje výborně. Tuto technologii vyvíjíme již od roku 1997, kdy přišel Prius, a neustále ji zdokonalujeme. Již brzy představíme jeho 6. generaci.

Nabízíte nějaký model jen se spalovacím motorem?

Full hybridní pohon nabízíme ve všech našich modelech. Zákazníci, kteří s full hybridem mají zkušenosti, někdy chtějí jít dál, proto v modelech RX a NX nabízíme i plug-in hybridní pohon. Tato technologie funguje výborně – po vybití větší baterie vůz funguje jako klasický full hybrid. Budeme dále pracovat na vývoji této technologie. Nabízíme také čistě elektrické vozy – především model RZ, který na podzim přijde v inovované verzi. V budoucnu určitě přidáme další elektrické modely. Přiznávám však, že prodej elektrických vozů je zatím relativně nízký. Průměrný zákazník stále preferuje full hybrid.

Počkáte tedy až se elektromobily budou prodávat více?

Ano. Reagujeme na poptávku. Model RZ nyní přijde s novou baterií, předehříváním a lepším dojezdem. Tento vůz však nebude koncipován jako elektromobil pro dálniční trasy typu Praha–Ostrava. Je spíše určen jako druhé auto do rodiny s reálným dojezdem kolem 350 kilometrů. Je perfektní pro lokální provoz, pokud si ho mohu nabíjet doma. Uvidíme, jak se bude vyvíjet zákaz spalovacích motorů – zatím nemáme definitivní potvrzení, že bychom se v roce 2035 stali celosvětově výhradně elektrickou značkou.

Šéf ŘSD: S původním rozpočtem bychom nedokončili ani už rozestavěné dálnice

České dálnice a silnice čeká složitý boj o peníze. Původní návrh rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok, tak jak jej předložilo ministerstvo financí, by nestačil ani na rozjeté stavby, varoval šéf ŘSD Radek Mátl. Podle něj i ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici už je ale situace o něco lepší, oba věří, že se podaří vyjednat výrazné navýšení rozpočtu. Ministr dopravy Martin Kupka žádá o 60 miliard korun navíc, aby se udrželo tempo výstavby a Česko mohlo do roku 2033 dokončit základní dálniční síť.

Přečíst článek

Jak byste dnes charakterizoval pozici značky Lexus na českém trhu?

Za posledních sedm let, co s týmem budujeme značku Lexus na českém trhu, se naše pozice výrazně posunula. Začínali jsme s prodejem 300 aut ročně a loni jsme dosáhli téměř dva a půl tisíce vozů. Naše pozice se skutečně změnila. Stabilně jsme se zařadili do top 5 za německou trojku a Volvo, kde se cítíme komfortně. Naším cílem je být specifickou alternativou k těmto čtyřem velkým hráčům.

Na německou trojku zatím útočit nebudete?

Kdo by nechtěl a neměl ambice? To rozhodně nezastírám. S rozvojem naší dealerské sítě a modelů máme do budoucna i vyšší ambice. Jsme ale realisté. Naši konkurenti jsou velmi silní a často disponují širší modelovou nabídkou než my. Na situaci se díváme střízlivě.

Na které modely aktuálně kladete největší důraz?

V letošním roce se zaměříme na nabídku a prodej klíčových modelů. Konkrétně jde o LBX – náš vstupní model, který je od svého uvedení velmi úspěšný a žádaný. V prémiovém segmentu není mnoho malých vozů, ale LBX se od začátku podařilo na trhu prosadit. Dalším modelem je UX, o něco větší než LBX, které nabízí vyspělejší pohon. Našimi hlavními pilíři v segmentu SUV jsou modely NX a RX. Letos budeme doprodávat stávající generaci sedanu ES, ale zároveň zahájíme předprodej jeho zcela nové generace, na kterou se velmi těšíme.

Musk dostane od Tesly bilion, který chtěl. Nechají ho ale zasoutěžit

Musk si navýší podíl v Tesle na pětadvacet procent. Když splní stěží realistické cíle, které mu firma dala. Bude z miliardáře bilionář?

Přečíst článek

Myslíte si, že jsi v něčem lepší než německá konkurence?

Zásadně se odlišujeme tím, že jsme jediná japonská prémiová značka na evropském trhu. To s sebou nese specifika. Jedním z nich je produkt, který je ovlivněn naším původem. Naše vozy se v některých ohledech liší od evropských. Dalším výrazným odlišovacím prvkem je naše zaměření na kvalitu a spolehlivost – Lexus je dlouhodobě považován za nejspolehlivější značku na světě. Kromě produktu nás odlišuje také náš zákaznický přístup v duchu omotenashi. Snažíme se předvídat přání zákazníků a naplňovat je ještě dříve, než je vysloví. Například, když v létě přijdete do našeho showroomu, kde panuje horko, ke kávě podávané na bambusovém podtácku obdržíte osvěžující studený ručníček ošibori. Můžete se tak osvěžit a okamžitě vnímáte atmosféru, kterou jinde nenajdete.

Přijde tedy nové ES ve full hybridní i elektrické verzi?

Ano, přijde čistě elektrická verze s pohonem předních i všech kol a ve dvou výkonnostních variantách. A také verze s pohonem předních i všech kol ve full hybridu. To je pro nás skvělá zpráva. Stále většina zákazníků preferuje nenabíjený hybrid. A bude to sedan – v záplavě SUV. Na to se osobně moc těším.

Co dalšího chystáte v oblasti elektromobility?

Budeme dále rozvíjet plug-in hybridní technologii. Někteří konkurenti již nabízejí možnost nabíjet plug-in hybridy stejnosměrným proudem, zvětšují kapacitu baterií a prodlužují dojezd – to je cesta, kterou se vydáme i my.

Změnila se nějak očekávání zákazníků celkově?

Hodně záleží na tom, zda se jedná o soukromého nebo firemního zákazníka. Ve firemních flotilách dnes jezdí mnoho prémiových vozů a někdy se stává, že člověk jen přijde, vezme klíčky a odjede, nic víc nechce. Ale když přijde soukromý zákazník, často úspěšný podnikatel, úroveň péče a celkový zážitek velmi oceňuje. Často říká, že takovou péči nezažil 15 let – a to je pro nás největší odměna. První auto prodává prodej, další auto prodává poprodejní servis. Když děláme svou práci dobře, zákazníci se vracejí.

Škoda už je v Evropě třetí nejprodávanější značkou

Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí meziročně prodej o 13,6 procenta na 509 400 vozů. V Evropě prodala 409 100 aut, meziročně o 10,5 procenta více, a poprvé se tak posunula ze čtvrté na třetí příčku mezi nejprodávanějšími značkami. Podíl prodaných elektromobilů a hybridů v Evropě se více než zdvojnásobil na 22,8 procenta. Automobilka to oznámila v tiskové zprávě.

Přečíst článek

Jakou roli hrají digitální služby?

Čím dál větší. Nabízíme balíček konektivity – mapy s aktualizacemi over-the-air a dálkové ovládání vozu přes aplikaci. Nenabízíme nezávislá topení. Zatopíte si jednoduše v aplikaci. Deset minut před jízdou si nastavíte požadovanou teplotu, vyhřátí sedadel, volantu a čelního skla – a vše funguje. Tento balíček nabízíme zdarma na 5 let. Neplánujeme vozy, kde by byla nejvyšší výbava, ale zákazník by si musel funkcionality zapnout za měsíční poplatek, jak to dělá některá konkurence. To není náš přístup. Pracujeme také na zlepšení služeb pro elektromobily – ve faceliftovaném modelu RZ bude výrazně vylepšená mapa pro plánování tras i samotné nabíjení.

Kdybyste si mohl vybrat jakýkoliv vůz Lexus, který by to byl?

Momentálně by to byl RX plug-in hybrid ve výbavě luxury – s audio systémem Mark Levinson a nejjemnější kůží. Ale kdybych se mohl vrátit o dva roky zpátky, určitě by to byl Lexus LC 500 s pětilitrovým osmiválcem. To bylo fenomenální auto.

Jakub Květoň

Značku Lexus vede v Česku přes sedm let, předtím zkušenosti sbíral u značek BMW, Porsche Česká republika nebo Bentley. Je nadšeným sběratelem youngtimerů (především značek Toyota a Lexus). Rád sportuje, jeho vášní je golf a florbal. Je ženatý a má dvě dcery.

Módní ulice v Tokiu

Luxusní značky hledají nový vítr. Dior, Prada i LVMH čelí zpomalení. Svět dobývá čínský fenomén Labubu

Luxusní móda zažívá turbulentní období. Zatímco giganti jako LVMH či Chanel řeší pokles tržeb a střídání kreativních ředitelů, jiné značky, například Prada s mladší sestrou Miu Miu, slaví růst. Do hry navíc vstupují nečekaní hráči z Číny. Fenomén Labubu, sběratelská figurka od společnosti Pop Mart, se stal kulturním symbolem, který už pronikl i do světa luxusu a kolaborací s velkými módními domy.

Přečíst článek

Elektrické koloběžky společnosti Lime

Konec elektrických koloběžek v Praze? Zřejmě od nového roku

Nový pražský systém regulace sdílených dopravních prostředků zakazující poskytování elektrokoloběžek by měl začít platit od ledna příštího roku a radní města mají o jeho zavedení rozhodnout do 13. října. Příslušný materiál je připraven od června, kdy ho náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) předložil radě, kde ho však nepodpořili zástupci Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a STAN.

Přečíst článek

Související

Doporučujeme