Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ředitel Čedoku Zeman: Válka neválka, Češi mají chuť cestovat. Zájezdy letos zdražovat nebudeme

Stanislav Zeman, Čedok
Se svolením Čedok
Petra Jansová

Češi nyní cestují mnohem víc než před pandemií, a chuť vycestovat do zahraničí nezmenšuje ani aktuální dění na Ukrajině a jeho dopady na tuzemskou ekonomiku. Covidové úspory navíc tuzemští cestovatelé utrácí za mnohem dražší zájezdy. „Podle předprodejů vidíme, že jsou útraty až o čtvrtinu vyšší než dříve. Češi si vybírají lepší a dražší hotely,“ dodává ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Reklama

 Jaký bude letošní rok pro cestovní kanceláře? 

Cestovní ruch se postupně vzpamatovává po dvou letech pandemie, konečně se zmírňují podmínky pro cestování, některé země je zjednodušují, některé úplně ruší. Otevírají se další destinace, včetně těch vzdálenějších. Češi navíc mají opravdu chuť cestovat. Vidíme to na našich prodejích na letní sezónu, které jsou vyšší než před pandemií. Za leden jsme překonali prodeje z roku 2019 o 50 procent, za únor jsme dokonce na dvojnásobku. Chystáme navíc řadu novinek, dálkové přímé lety do exotiky i v létě, novou egyptskou destinaci Marsa Matrouh u Středozemního moře a nové hotely v zahraničí i tuzemsku. Do nabídky jsme zařadili znovu Chorvatsko vlakem a vrací se konečně poznávačky nejen po Evropě. Do prodeje dáváme USA i Kubu. 

ilustrační foto

Po dvou letech pandemie se lidé těšili na cestování. Jenže jim prudce zdražují letenky

Rostoucí ceny letenek v současné době šokují mnohé cestovatele. Ti si po dvou letech protipandemických opatření, která tvrdě zasáhla cestovní ruch, chtěli vynahradit ztracené příležitosti. Rostoucí náklady na paliva v kombinaci s vysokou poptávkou po létání však nutí letecké společnosti zvyšovat ceny. Cestovní ruch tak opět čeká nelehká doba.

Přečíst článek

 Mají Češi chuť cestovat i nyní, kdy na Ukrajině zuří válka? Nebojí se? 

Po pandemii přišla válka, která se našeho oboru opět dotkne, ale věříme, že konflikt na Ukrajině brzy skončí. Do pomoci jsme se aktivně zapojili. Poskytli jsme naše autobusy pro dopravu osob i humanitární pomoci, ze zahraničí do Prahy jsme bezplatně přepravili na charterových letech ukrajinské občany. Ale zpět k vaší otázce. Aktuální situace na Ukrajině pochopitelně rezervace nyní trochu zpomalila. Jedná se ale o přirozenou a dočasnou reakci některých klientů na úplně novou situaci. Někdo vyčkává, někdo ale naopak chce zakoupit dovolenou za nejvýhodnější ceny a vybrat si z více možností právě teď. 

Po počátečním šoku se tak prodeje postupně zvedají, navíc i tak výrazně překonávají poptávku před pandemií. Na Ukrajinu jsme žádné zájezdy nepořádali a poznávací zájezdy do Ruska jsme s okamžitou platností ihned po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu zrušili a stáhli z nabídky. Cestování do ostatních zemí pokračuje bez omezení, v destinacích, kam míří naši klienti, je bezpečno. V Evropě navíc začíná hlavní letní sezóna až v průběhu května a června. 

Češi vyhledávají exotiku a dražší hotely

 Kam teď nejčastěji Češi míří? 

Během letošní zimní sezóny, která pomalu končí, byl největší zájem o naše přímé lety do exotiky. Moderní dálková letadla létají z Prahy do Dominikánské republiky a na Zanzibar po celou dobu téměř plně obsazená. Z bližších míst je tradičně poptávka po Kanárských ostrovech, Egyptě a Madeiře. Tu si oblíbili zejména ti, kteří chtějí raději poznávat krásnou přírodu než ležet na plážích. Na lyže mířilo nejvíce klientů do Rakouska a stále populárnější je i tuzemsko. Nejvíce letí Krkonoše, Šumava a další horské nebo lázeňské oblasti. Velký boom po pandemii zažívají také poznávací zájezdy, třeba právě o nadcházejících Velikonocích. 

 Převažují ti, co si koupí zájezd na tzv. first moment nebo ti, co naopak čekají na last minute, protože spekulují o nižší ceně? 

V rámci předprodejů volí dovolenou zejména stálá klientela a rodiny. Vybírají z nejširší nabídky a využívají u některých hotelů pobyt až pro tři děti zdarma. Ve first minute nabídkách je také nejvíce rodinných pokojů, ale i nejširší výběr ubytování. Výhodné podmínky, nejlepší ceny, nízká záloha i možnost storna. Last minute pak může být u některých vybraných míst sice výhodnější, ale zase si vyberete jenom z toho, co v nabídce zůstane. A i přes to, že jsme u leteckých pobytových zájezdů kapacitu sedadel zdvojnásobili, na poslední chvíli může být nabídka hodně omezená. 

Může to takto letos vlastně fungovat, vzhledem k tomu, že očekáváme další nárůst cen? 

Dva roky se necestovalo, Češi šetřili a nemohli peníze utrácet za zážitky, proto si to chtějí vynahradit. Potvrdil to i průzkum Letiště Praha ve spolupráci s agenturou Median. Podle předprodejů také vidíme, že u Čedoku utrácí za zájezdy přibližně o 25 procent více než dříve. Klienti vybírají dražší a lepší hotely, s více službami. Chtějí si dopřát luxusnější hotely, výlety v destinacích, táhnou je i exotické destinace. Trendem jsou i kombinace poznávání s pobytem u moře nebo plavby.

REPORTÁŽ: V Thajsku vrcholí turistická sezona. Hoteliéři optimismem zrovna nehýří

Thajská ekonomika je závislá na příjmech z turismu, ale zároveň se snaží vyhnout nekontrolovatelnému nárůstu nových případů nemoci covid-19. Hlavní sezóna tam právě vrcholí, a ačkoliv thajská vláda turisty za přísných podmínek do země pouští, hoteliéři radostí zrovna nesrší.

Přečíst článek

 Jak dlouho dopředu máte uzavřené kontrakty s dopravci a poskytovateli ubytování? 

Kontrakty s aerolinkami a hotely se uzavírají více než půl roku dopředu. Již nyní finalizujeme smlouvy na příští zimní sezónu.

Jakou kapacitu cestovatelů je schopen Čedok pokrýt? Přesněji jak velký podíl z vašich zájezdů jste nakoupili, řekněme za staré ceny, a jak velký podíl předpokládáte, že budete muset dokoupit? 

Na tuto otázku je velmi složité odpovědět, cenotvorba je u cestovní kanceláře velmi složitá a dynamická. Ovlivňují ji dlouhodobé kontrakty, kde těžíme ze synergií ve spolupráci s naším akcionářem, kterým je největší polská cestovní kancelář ITAKA. Jednáme tak s hotely a dopravci za celou skupinu. Když máte více klientů, dostanete se při vyjednávání na lepší podmínky. Proti narůstajícím cenám paliva se pojišťujeme a zajišťujeme se i proti kurzovým rozdílům. Navíc ceny ovlivňuje pochopitelně i působení konkurence a samotná poptávka.

Zdražovat letos nebudeme

 Evropa se potýká s razantním zdražován pohodnných hmot. Ovlivní to i ceny letenek?  

Pokud si u nás klienti objednávají jenom samostatné letenky, vycházíme přímo z cen leteckých společností. Ty si palivové příplatky mohou upravit a tím reagovat na situaci na trhu. My pak klientům prodej jen zprostředkováváme a nabízíme servis.

 A co ceny ubytování? I hoteliéři musí reagovat na nárůst cen energií.

Kontrakty s hotely i leteckými společnostmi se uzavírají dlouhodobě dopředu a pro letošní rok se tak alespoň pro nás nic nemění. Pro nadcházející období budeme s našimi obchodními partnery vyjednávat při přípravě dalších sezón.

Letiště Bělehrad

Cesta Rusů na Západ vede nyní přes Srbsko. Ceny letenek neřeší

Neutrální postoj srbské vlády k ruské invazi na Ukrajinu vytvořil z Bělehradu vstupní bránu Rusů na západ. Jen během posledních dvou týdnů došlo kvůli nárůstu poptávky na navýšení přepravní kapacity mezi Ruskem a Srbskem o 50 procent, upozorňuje agentura Bloomberg.

Přečíst článek

 Budou se tedy zájezdy zdražovat

V letošní letní sezóně neplánujeme u leteckých pobytových zájezdů na klienty Čedoku promítat zvýšené ceny paliva či jiných nákladů. Aktuální vývoj se nedotkne rozhodně ani klientů, kteří si svůj zájezd již zakoupili. Uzavřené smlouvy v souvislosti s nárůstem ceny paliva tedy upravovat nebudeme, i přes to, že to všeobecné obchodní podmínky se souhlasem klienta umožňují. 

Očekává se méně ruských turistů v některých destinacích. Ve kterých? Nahradí je tam Češi? 

Méně ruských, ale bohužel také ukrajinských, turistů bude zejména v oblíbených lokalitách, které pro dovolenou vyhledávali, tedy třeba v Egyptě nebo v Turecku. V těchto destinacích jsme vzhledem k dlouhodobě narůstající poptávce ze strany Čechů s vybranými hotely v kontaktu a diskutujeme navýšení kapacity pokojů pro naše klienty. Úbytek návštěvníků z Ukrajiny i Ruska se však příliš nedotkne třeba Řecka nebo Španělska, na které se zaměřuje více britská nebo německá klientela, která si rovněž po pandemii vynahrazuje cestování. Do budoucna uvidíme, jak se bude situace vyvíjet, jsme vždy připraveni reagovat na situaci na trhu a rozšiřovat naši nabídku, pokud je o zájezdy zájem.

 Může tento úbytek znamenat zlevnění zájezdů? 

Cenu zájezdů tato změna návštěvníků neovlivní, některé hotely mohou však nabídnout výhodnější podmínky či služby, aby kapacitu těsně před sezónou naplnily. U našich pobytů můžeme díky dynamickým cenám pružně reagovat i na tyto akční nabídky.

Byznys třída v Lufthanse nabízí německy odměřený servis. Neurazí, nenadchne

Cestování byznys třídou už není, co bývalo. Před rokem touto dobou to ale bylo opravdu jen pro otrlé. A to nejen kvůli úrovni servisu na palubě, ale i na zemi. Česko se v tu dobu kvůli výskytu covidu zbarvilo do ruda a spousta aerolinek přestala do Prahy létat, u jiných se zase vyskytly problémy s tranzitem z Česka. Jak probíhal v čase nejvyšších restrikcí let do Dubaje s Lufthansou? A stálo to za to? Čtěte v novém díle seriálu Business Class Zdeňka Pečeného.

Přečíst článek

Aeroflot, Moskva, letiště

Rusové mohou létat jen do 20 zemí na světě

Ruské ministerstvo dopravy aktualizovalo seznam přímých letů z Ruska do zahraničí. Tamní letouny přijímá jen 20 zemí. Z Evropy mohou Rusové létat jen do Srbska, Běloruska a Turecka.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Češi už kupují letní zájezdy. Cestovky přispěchaly s first minute slevami.

Češi již nakupují zájezdy na léto jako diví. Kvůli inflaci jsou ale opatrnější

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme