Nejdražší káva planety: Dubaj má novou senzaci
Za bezmála 1000 dolarů, tedy zhruba 21 tisíc korun, za jediný šálek nabízí podnik v extravagantním emirátu Dubaj nejdražší kávu na světě. Připravována je z panamských zrn, která se prodávají za cenu zlata, napsala agentura AFP.
Podnik zvaný Julith v průmyslové čtvrti Dubaje, jež se proměnila v ráj milovníků kávy, plánuje ode dneška prodat „přibližně 400 šálků“ tohoto vzácného nápoje, sdělil agentuře spoluzakladatel kavárny Serkan Sagsöz.
Od filtrace, prováděné metodou zaručující optimální extrakci chutí, přes podrobné popisy přípravy až po degustaci si tento zážitek můžou zájemci vychutnat přímo v restauraci anebo v intimním soukromého prostoru.
Jak chutná?
Nápoj, který se prodává v místní měně za 3600 dirhamů (972 dolarů), podle propočtů AFP tedy zhruba za stovku dolarů za doušek, má květinovou a ovocnou příchuť připomínající čaj. „Obsahuje bílé květinové tóny jasmínu, citrusové příchutě jako pomeranč a bergamot a nádech meruňky a broskve,“ popisuje Sagsöz. „Je jako med, jemná a sladká,“ říká o své kávě nadšenec, který vedl sedm let kavárnu v rodném Turecku, než v srpnu otevřel Julith v Dubaji.
Bohatý emirát v Perském zálivu je synonymem luxusu a proslul mnoha extravagantními projekty od nejvyšší stavby světa přes luxusní hotely až po umělé ostrovy. „Měli jsme pocit, že Dubaj je pro tuto investici ideálním místem,“ dodává Sagsöz.
Emirát se už v září zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako místo s nejdražší kávou na světě, kterou nabízel podnik Roasters za 2500 dirhamů (přibližně 14 350 korun). Nový rekord vyvolal rozličné reakce, ale v městě uvyklém na milionáře nikoho zvlášť nepřekvapil. „Je to vážně šokující, ale zároveň je to Dubaj,“ říká Inès, obyvatelka, která si nepřála zveřejnit své příjmení. „Pro bohaté je to jen další zážitek, kterým se budou moci chlubit,“ míní, Maëva, další z obyvatelek Dubaje.
Soukromé létání už dávno není jen symbolem okázalého luxusu. V éře globalizace a rychlých obchodních příležitostí se stává strategickým nástrojem pro byznysmeny a investory. Nejlepším důkazem je letoun Bombardier Global 7500, vlajková loď kanadského výrobce, která doletí kamkoliv po světě.
OBRAZEM: Global 7500 je nejdelší soukromý letoun světa za 1,7 miliardy korun
Enjoy
Bitva v dražbě
Podnik Julith v tiskové zprávě tvrdí, že zaplatil nejvyšší cenu, jaká kdy byla za kávu v dražbě v Panamě nabídnuta. Po „opravdové bitvě“, v níž bylo podáno 549 nabídek, zakoupil 20 kilogramů těchto vzácných zrn zhruba za 2,2 milionu dirhamů, tedy asi 600 tisíc dolarů (12,6 milionu korun).
„Dražba trvala 13 hodin. Soutěžili jsme hlavně s asijskými společnostmi, které jsou zvyklé tento typ aukcí vyhrávat (...) Pro všechny bylo velkým překvapením, když bylo oznámeno naše jméno,“ píše podnik ve zprávě.
Káva s názvem „Nido 7 Geisha“ pochází z plantáží Hacienda La Esmeralda, které se rozkládají poblíž neaktivního vulkánu Barú, nejvyššího bodu Panamy. Obdržela hodnocení 98 bodů ze 100, což je v prestižní soutěži „Best of Panama“ podle pořadatelů rekordní skóre.
Podnik také uvedl, že od té doby obdržel mnoho nabídek od asijských kupců i milovníků kávy ze Spojených arabských emirátů, včetně žádostí o koupi ze strany sběratelů kávových zrn. Až na malé množství kávy vyhrazené pro vládnoucí rodinu v Dubaji však tvrdí, že se o svůj poklad dělit nehodlá.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
