Zrušte DMA, žádá Apple. EU tímto zákonem škodí trhu i uživatelům
Americká technologická společnost Apple ostře zaútočila na unijní zákon o digitálních trzích (DMA) a vyzvala Evropskou unii, aby tento právní předpis zrušila. Podle Applu DMA, který měl původně omezit moc technologických gigantů a otevřít trh konkurenci, ve skutečnosti poškozuje uživatele i samotné inovace. Firma tvrdí, že zákazníci v EU kvůli pravidlům přicházejí o nové funkce, dočkávají se jejich zavedení se zpožděním a navíc čelí zvýšeným rizikům v oblasti ochrany soukromí a bezpečnosti.
Výzva Applu přichází v citlivý moment. Evropská komise totiž právě dokončuje první přezkum účinnosti zákona, který platí od loňského roku a je označován za přelomový krok EU v regulaci Big Tech. Komise požádala firmy, spotřebitele i další zainteresované strany o připomínky do 24. září. Apple v reakci předložil vlastní zprávu a navrhl, aby unie DMA nahradila zcela novým a „vhodnějším“ předpisem.
Firma uvedla, že zákon ji již donutil odložit uvedení několika klíčových funkcí v Evropě. Důvodem je povinnost zajistit, aby některé novinky byly kompatibilní i se zařízeními a aplikacemi třetích stran. Podle Applu to ale v praxi znamená, že musí otevřít svůj uzavřený ekosystém i tam, kde tím údajně hrozí zásah do soukromí a bezpečnosti uživatelů. „Nenašli jsme způsob, jak splnit požadavky bez ohrožení dat uživatelů. Naše navržená ochranná opatření byla EK odmítnuta,“ uvedla firma.
Na svých stránkách Apple zveřejnil ostré prohlášení: „Je jasné, že nemůžeme vyřešit všechny problémy, které DMA způsobuje. Postupem času se ukázalo, že DMA trhům nepomáhá. Ztěžuje podnikání v Evropě.“
Mluvčí EK na dotaz agentury Reuters reagoval zdrženlivě. Připomněl, že tzv. gatekeepers – tedy podniky, které významně ovlivňují provoz internetu – musejí otevřít své platformy konkurenci a umožnit propojení se zařízeními a softwarem třetích stran. „Dodržování pravidel DMA je povinnost, nikoli volba,“ zdůraznil. Mezi gatekeepers kromě Applu patří také Google, Meta, Amazon či Microsoft.
DMA vstoupil v platnost loni. Požaduje, aby velké technologické firmy otevřely své platformy konkurentům. Apple patří k nejvlivnějším firmám na evropském trhu. V EU prodává miliony zařízení a služeb, přičemž z evropských zákazníků tvoří jednu z klíčových částí svých globálních tržeb.
ČTK Connect, která je partnerem Evropské komise v projektu Veřejná debata o evropských fondech, vysílá poslední z letošních čtyř veřejných setkání k tématu čerpání unijních dotací v Česku. Přímý přenos z akce začne ve 14:00. Diskuse bude rozdělena do dvou tématických bloků: první se zaměří na evropské projekty v regionu soudržnosti Jihovýchod. Ve druhém bloku se diskutující proberou rýsující se budoucnost politiky soudržnosti EU po roce 2028.
Brno je líhní technologických startupů, i díky evropským dotacím. Jak to bude dál?
Money
Americký technologický gigant uvedl nejnovější produkty. Nabízí nejširší řadu telefonů iPhone, kde přibylo ultratenké zařízení, nové hodinky a také sluchátka, která dokážou v reálném čase překládat konverzaci v různých jazycích.
Apple představil nejtenčí iPhone. Největší revoluci ale zažívají sluchátka
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.