Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Longevity paradox: Češi chtějí žít déle a odejít dříve do penze, na stáří však šetří pozdě

Longevity paradox: Češi chtějí žít déle a odejít dříve do penze, na stáří však šetří pozdě
iStock
 nst
nst

Češi počítají s nejdelší délkou života v historii, ale jejich finanční příprava na penzi tomu neodpovídá. Vyplývá to z aktuálního výzkumu společnosti Swiss Life Select, který upozorňuje na výrazný „longevity paradox“: lidé očekávají dlouhou penzi, chtějí odejít ze zaměstnání co nejdříve, ale spořit začínají často až ve druhé polovině pracovního života – nebo vůbec.

Podle studie více než čtvrtina Čechů očekává, že se dožije 95 let a více, další velká skupina míří k aktivní osmdesátce. Současně však 77 procent populace plánuje odejít do penze do 64 let. Tím se prodlužuje období, během něhož budou domácnosti závislé na vlastních úsporách či státním důchodu. Zásadní otázkou proto zůstává, zda jsou lidé schopni takto dlouhou penzi financovat.

Úspory maximálně na tři roky

Data tomu nenasvědčují. Téměř polovina Čechů má dnes úspory pouze na jeden až tři roky života v penzi. Úspory na více než deset let deklaruje jen 14 procent lidí ve věku 54–65 let, tedy těsně před odchodem do důchodu. Každý šestý Čech navíc neplánuje na penzi spořit vůbec. „To už není riziko, to je realita, která velmi rychle přeroste v problém,“ upozorňuje generální ředitel Swiss Life Select Karel Šulc.

Největší část populace začíná řešit finance až mezi 26. a 35. rokem. Další významná skupina dokonce až po 36. roce života. Investování přitom není sprint, ale dlouhodobý proces. Pozdní start znemožňuje vytvořit kapitál, který by pokryl dvacet či více let života bez příjmů.

Klíčovým zjištěním výzkumu je i silná závislost na státním důchodu. Ten jako hlavní zdroj příjmu ve stáří uvádí 68 procent lidí, u skupiny 54–65 let dokonce 84 procent. Swiss Life upozorňuje, že průběžný systém není dimenzován na stárnoucí populaci ani na časté legislativní změny. „Za 30 let byl zákon o důchodovém pojištění novelizován téměř stokrát. To samo o sobě ukazuje, že stát nemůže být dlouhodobým garantem životní úrovně,“ říká Šulc.

Investování brání podle respondentů zejména strach ze ztráty peněz, nedostatek kapitálu a nízké finanční znalosti. V kombinaci s nízkým využíváním odborného poradenství – pravidelně jej využívá jen 10 procent populace – vzniká výrazné riziko, že lidé vstoupí do penze nepřipraveni.

Swiss Life upozorňuje, že dlouhá penze není problémem sama o sobě. Problémem je nepřipravenost. Řešením je dlouhodobý finanční plán, kombinace investičních nástrojů a průběžná péče o majetek. „Když chci žít déle, musí pracovat déle i moje peníze,“ uzavírá Šulc.

Tadeáš Silovský

Tadeáš Silovský: Kryptoměny zastínila umělá inteligence, ESG zase geopolitika. Češi se stále více zajímají o DIP

Čeští investoři zůstali i v době poklesů způsobených americkou celní politikou nebo geopolitickou situací klidní, žádné velké prodeje portfolií se nekonaly. A nepanikaří ani ve chvílích, kdy koruna posiluje a klesá vyjádření výnosu u eurových a dolarových investic. Říká to Tadeáš Silovský z Portu, který zároveň dodává, že ti pokročilejší se jen začínají ptát na možné prasknutí technologické bubliny. 

Přečíst článek

FTMO míří mezi globální hráče. Společnost koupila amerického makléře OANDA

Česká společnost FTMO, která se zabývá obchodováním na finančních trzích, koupila americkou makléřskou firmu OANDA. Cenu neuvedla, ale podle médií se pohybovala v řádu miliard korun. Hodnota FTMO činí například podle žebříčku serveru Seznam Zprávy asi 33 miliard korun.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Mýty a fakta o penzijním spoření: Dva miliony Čechů mají peníze ve starých fondech s minimálními výnosy

Přečíst článek

Ani nové verze nepomohly. Tesla dál čelí klesajícím prodejům na evropských trzích

Tesle v Evropě dál klesá prodej, v Norsku však letos překonal rekord
ČTK
 ČTK

Americkému výrobci elektromobilů Tesla v listopadu na významných evropských trzích meziročně prudce klesl prodej. Děje se tak i přes uvedení nových verzí jeho nejprodávanějšího Modelu Y na trh, uvedla agentura Reuters. Podnik se v Evropě od začátku roku potýká s poklesem podílu na trhu. Automobilce miliardáře Elona Muska nicméně vzrostl počet registrací nových vozů v Norsku a v Itálii.

Celkový podíl Tesly na evropském trhu klesl v období od ledna do října na 1,6 procenta z 2,4 procenta o rok dříve.

Ve Francii počet nových registrací klesl o 58 procent na 1593 vozů. Ve Švédsku byl prodej meziročně o 59 procent nižší, Tesla tam prodala 1466 vozidel. V Dánsku se registrace nových tesel snížily o 49 procent, v Nizozemsku o 44 procent na 1627 vozidel, v Portugalsku o 47 procent na 425 vozidel a ve Španělsku o devět procent na 1523 vozů.

FOTOGALERIE: Jak vypadaly začátky firmy Tesla?

Dařilo se v Norsku

V Norsku nicméně Tesla prodej za poslední měsíc meziročně téměř ztrojnásobila na 6215 vozů. S ročním předstihem tak překonala roční prodejní rekord. Ještě na začátku roku se přitom značka v této severoevropské zemi, kde je dlouhodobě nejpopulárnější, potýkala s problémy. V únoru jí prodej klesl meziročně o 48 procent, po uvedení nových modelů se nicméně firmě podařilo trend zvrátit.

Registrace vzrostly i v Itálii, a to o 58 procent na 1281, ale od začátku roku zůstávají o 28 procent nižší.

Xiaomi SU7

Firmu Xiaomi táhne její elektromobil. Mezi technologickými tituly však jde o slabého hráče

Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl zásadního milníku ve své expanzi mimo segment chytrých telefonů. Jeho automobilová divize poprvé vykázala čtvrtletní zisk ve výši 700 milionů jüanů, tedy více než dvě miliardy korun.

Přečíst článek

Americký podnik se potýká s konkurencí především čínských automobilek, které razantně uvádějí na trh nové modely a zintenzivňují úsilí proniknout na evropský trh. V čele těchto snah stojí společnost BYD. Ta v posledních dvou letech otevřela showroomy po celém kontinentu a uvedla na trh své automobily za konkurenceschopné ceny, píše server CNBC.

Britský ekonomický deník Financial Times na začátku roku připomněl, že pokles prodeje vozů Tesla v celé Evropě přišel ve stejné době, kdy se Musk zapojil do předvolební kampaně v Německu, aby podpořil stranu Alternativa pro Německo (AfD), označovanou za krajně pravicovou. Reputaci značky poškodily také jeho provokativní výroky, zapojení do americké politiky a vztahy s administrativou prezidenta Donalda Trumpa.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Ukrajina díky Česku získala miliony granátů. Budoucnost iniciativy je však nejistá

Ukrajina díky Česku získala miliony granátů. Budoucnost iniciativy je však nejistá
Profimedia
 ČTK

Český model muniční iniciativy pro Ukrajinu je výrazně efektivnější než obdobný estonský projekt, řekl končící vládní zmocněnec pro Ukrajinu Tomáš Kopečný. Předseda vítězného hnutí ANO Andrej Babiš iniciativu dlouhodobě kritizuje a mluvil o jejím zrušení, možném převzetí Severoatlantickou aliancí (NATO) či minimálně jejím auditu. Média také na podzim informovala o možném převzetí iniciativy Estonskem.

Podle Kopečného projekt dává smysl pravidelně auditovat. „Sám bych to udělal určitě. U každého programu, do nějž nastupuje nový management, to dává smysl, aby si ověřil, jestli se nevychýlil od původního záměru a jestli funguje dobře,“ řekl.

Skeptické výroky politici podle Kopečného zdůvodňují nejasnostmi, které by měly být vysvětleny. Analytici dříve řekli, že muniční iniciativa má pro Česko nejen ekonomické přínosy pro české zbrojařské firmy, ale také zlepšuje mezinárodní reputaci republiky. „Ta reputace nemusí být pro novou vládu důležitá u partnerů, kteří do toho dávají miliardy ze svého rozpočtu,“ řekl Kopečný.

Muniční iniciativa vznikla jako reakce na nedostatek evropské produkce a měla umožnit urychlené dodávky dělostřeleckých granátů, které Ukrajina potřebovala k obraně proti ruské armádě. Loni Ukrajina díky iniciativě obdržela 1,5 milionu dělostřeleckých granátů, letos zatím podle zářijových údajů 1,1 milionu. Celkem jde o zhruba 3,5 milionu kusů velkorážové munice.

Steve Witkoff a Vladimir Putin

Na tahu je Moskva. Ustoupí Putin v mírových jednáních?

Svět čeká další kolo vyjednávání o míru na Ukrajině. Diplomatická pozornost se v tuto chvíli soustředí na Moskvu, kam se mírové rozhovory přesouvají. V Kremlu se mají sejít prezident země Vladimir Putin a americký zvláštní vyslanec Steve Witkoff. Jednat mají o upravené, devatenáctibodové verzi mírového plánu podporovaného USA.

Přečíst článek

Nákup munice financují především západní státy. Česko na iniciativě spolupracuje zejména s Nizozemskem a Dánskem.

Estonsko, které má vlastní model podobné iniciativy, podle Kopečného nakupuje munici přes vlastní akviziční agenturu, zatímco český systém funguje flexibilněji, díky čemuž do něj mezinárodní partneři posílají násobně více peněz.

Kopečný uvedl, že od počátku byl s Estonskem v úzkém kontaktu a oba projekty se doplňovaly. Přesun koordinace pod estonské vedení by podle něj nemusel nutně omezit objem práce českých firem, pouze by se případně měnilo místo zdanění. Zdůraznil, že přenastavení iniciativy bude záviset na politickém rozhodnutí nové vlády.

Související

Doporučujeme