Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nová éra CSG. Strnadův holding chce vyrábět vlastní bezpilotní systémy

Nová éra CSG. Strnadův holding chce vyrábět vlastní bezpilotní systémy
CSG, užito se svolením
 nst
nst

Průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada uskutečnil první akvizici v rámci expanze do oblasti bezpilotních leteckých systémů (UAS). Prostřednictvím své nové společnosti AviaNera Technologies získal 51procentní podíl ve firmě MUST Solutions, srbském vývojáři a výrobci pokročilých pohonných jednotek pro bezpilotní prostředky. Cena transakce nebyla zveřejněna.

Společnost MUST Solutions (Mechatronics Unmanned Systems and Technology Solutions) sídlí v Bělehradě a specializuje se na vývoj a výrobu motorů pro bezpilotní letouny vyšší kategorie. Její hlavní produkt – dvouproudový motor s tahem 4000 N – je podle CSG jediným svého druhu v Evropě a vyznačuje se nízkou spotřebou paliva a dlouhým doletem. Firma vyrábí také menší motor s tahem 300 N pro lehčí drony.

„Akvizice MUST Solutions představuje první krok k naplnění naší strategie v oblasti UAS, kterou jsme zahájili se vznikem AviaNera Technologies. Chceme získat špičkové technologie a know-how v oblasti pohonných jednotek, které jsou klíčovou součástí moderních bezpilotních systémů,“ uvedl Michal Strnad, majitel CSG. Dodal, že jde o první krok k vertikální integraci, jež má skupině umožnit vývoj a výrobu kompletních bezpilotních systémů.

Firma MUST Solutions byla založena před šesti lety a zaměstnává tým odborníků z oblasti mechatroniky a leteckého inženýrství. Disponuje vlastním vývojovým zázemím i kapacitami pro malosériovou výrobu. AviaNera plánuje do společnosti investovat prostředky na rozšíření kapacit pro sériovou výrobu motorů určených jak pro obranné, tak civilní aplikace.

Další akvizice CSG. Strnad přebírá klíčového dodavatele hydrauliky

Zbrojařský a strojírenský holding Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada přebírá výrobce hydraulických systémů Hydraulics se závodem ve Slopném na Zlínsku. Cena transakce je podle tržních odhadů kolem 400 milionů korun, uvedl server Hospodářské noviny. Dokončení akvizice podléhá schválení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Přečíst článek

„Zázemí skupiny CSG umožní MUST Solutions rychlý růst. Už v roce 2026 počítáme s dodávkami několika stovek motorů našim zákazníkům,“ uvedl Pavel Čechal, generální ředitel AviaNera Technologies. Podle něj se bude výroba rozvíjet nejen v Evropě včetně České republiky, ale také v Asii a USA, přičemž vývojové centrum zůstane v Srbsku.

Zakladatel společnosti Vladimir Jazarević, který dosud držel většinový podíl, označil vstup CSG a AviaNera za logické pokračování rozvoje firmy. „Naším cílem bylo vytvořit evropské centrum excelence pro pohonné systémy bezpilotních prostředků. Spojení s CSG nám dává zázemí silného průmyslového partnera, který umožní naše technologie rozvíjet a vyrábět ve větším měřítku,“ uvedl Jazarević.

Akvizice MUST Solutions je podle CSG důležitým krokem k vybudování segmentu UAS jako nového pilíře podnikání. Holding plánuje další akvizice, partnerství s předními výrobci a využití synergií s firmami ze své skupiny, které působí v oblasti leteckého průmyslu, UAS technologií a velkorážové munice.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

ČD zrychlují modernizaci. Staré lokomotivy končí, přichází éra RegioFoxů a Vectronů

ČD plánují omladit vozový park z průměrných 31 let na maximálně 20 let
ČTK
 ČTK

České dráhy plánují do roku 2035 snížit průměrné stáří vlaků ze současných zhruba 31 let na maximálně 20 let. Zároveň chtějí snížit počet typů vozidel z více než 130 na asi 80, uvedl mluvčí dopravce Filip Medelský. Letos v listopadu uplynulo deset let od chvíle, kdy ČD nasadily elektrické jednotky InterPanter, a zároveň je to 20 let od zahájení běžného provozu rychlovlaků Pendolino i regionálních vlaků RegioNova.

„Jen v loňském roce jsme na koleje uvedli více než 140 nových vlaků, což je více, než se dříve dařilo za celou dekádu. V tomto trendu chceme pokračovat,“ uvedl Medelský s tím, že cílem ČD je do roku 2035 snížit průměrné stáří vlaků ze současných 31 let maximálně na 20 let. Nové vlaky nabízejí klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky, USB, bezbariérový přístup i informační systémy.

ČD mají v současné době více než 130 typů vlaků, což komplikuje a zvyšuje náklady na údržbu a provoz. V příštích deseti letech chtějí tento počet snížit zhruba na 80. Proto nejstarší typy postupně vyřazují z provozu. Týká se to například elektrických lokomotiv řad 371 a 242 nebo elektrických jednotek řady 460.

Éra Pendolina

V listopadu před 20 lety začala éra Pendolina. „Bez velkého přehánění znamenalo takovou malou revoluci ve vnímání vlaků v České republice. Šlo o první opravdový rychlovlak s charakteristickým protáhlým nosem, který je typický pro moderní vysokorychlostní vlaky a image moderní železniční dopravy. Jako první nabídl prémiové služby pro cestující plně srovnatelné se soudobou západoevropskou železnicí,“ uvedl Medelský.

Tyto vlaky s naklápěcí vozovou skříní drží rychlostní rekord na české železnici 237 km/h a jsou přibližně v polovině své životnosti. ČD nechaly zmodernizovat jejich interiér, dále je vybavily systémem ETCS a opakovači signálu mobilních operátorů. ČD mají ve své flotile šest kompletních jednotek a využívají část sedmého Pendolina, které bylo poničeno při tragické nehodě v Bohumíně na Karvinsku v červnu 2022. V září vypsaly ČD tendr na opravu dvou poškozených vozů.

Stejné výročí letos slaví i RegioNova, žlutozelený vlak, který v roce 2005 zlepšil komfort na regionálních tratích. Vlaky, jejichž základem jsou staré motorové vozy řady 810, přinesly zejména pohodlnější sedačky a částečnou bezbariérovost. ČD mají zhruba 200 dvouvozových jednotek a 24 třívozových. Dnes je postupně nahrazují nové jednotky jako například RegioFox a RegioSpider.

Vlaky InterPanter vyjely před deseti lety. ČD dnes provozují 14 vlaků tohoto typu, deset pětivozových a čtyři třívozové. Jsou nízkopodlažní a díky obousměrnému řízení se hodí i na tratě, kde vlak mění směr jízdy. Dnes jsou již vybavené zabezpečovacím systémem ETCS, postupně dostávají 5G zesilovače signálu a jedna jednotka testuje satelitní internet Starlink.

Vlak InterPanter Českých drah

České dráhy nakoupí nové vlaky za osm miliard, mají jezdit až 230 za hodinu

České dráhy plánují nakoupit až 90 nových vagonů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Předpokládaná hodnota zakázky je kolem osmi miliard korun. Nové vlaky chce dopravce provozovat v tuzemsku i v zahraničí. Vyplývá to ze zadání tendru, na který upozornil server Zdopravy.cz.

Přečíst článek

Obnova flotily závisí na úspěchu dopravce ve výběrových řízeních na zajištění dopravy. Mezi moderní vlaky ČD se řadí například vlaky CityElefant, RegioPanter nebo RegioShark. Letos a příští rok přeberou další jednotky RegioFox, přičemž se nyní koná soutěž na nové dálkové soupravy. Současně vzniká 15 bateriových vlaků pro Moravskoslezský kraj, kde už čtyři takové vlaky provozují, a od září vyjelo prvních osm lokomotiv Vectron, dalších 12 dorazí do konce roku. Celkem má dopravce objednáno 50 kusů.

Dopravce sází na bezemisní provoz. Vedle bateriových vlaků testuje také ekologické palivo HVO a moderní soupravy využívají rekuperaci energie při brzdění. „To dále snižuje energetickou náročnost železnice a zvyšuje podíl využívané bezemisní energie,“ dodal Medelský.

České dráhy jsou akciovou společností, jejímž jediným akcionářem je stát.

Související

Babišův návrat k moci děsí Evropu. Němci mluví o „ultrapravicové“ vládě

Andrej Babiš
ČTK
 ČTK

Vítěz českých sněmovních voleb Andrej Babiš vytvořil se dvěma stranami z pravého okraje politického spektra koalici, která bude kritická k Evropské unii a další pomoci Ukrajině. Napsala to německá média poté, co hnutí ANO a strany Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Motoristé v pondělí podepsaly koaliční smlouvu. Špinavou práci podle nich nechal pravděpodobný příští premiér Babiš na prezidentovi Petrovi Pavlovi.

„Amatérský automobilový závodník s náklonností k nacistickým kultovním předmětům jako ministr zahraničí, ministerstvo obrany v rukou pravicových extremistů a podnikatel s miliardovým majetkem jako premiér, tak by mohla vypadat nová česká vláda,“ napsal list Süddeutsche Zeitung. Upozornil, že na rozdíl od Babišova prvního kabinetu bude ten druhý výrazně více napravo. „Navíc v něm budou chybět zkušené a umírněné hlasy,“ dodal.

Spojenectví kritické k EU

Listy Die ZeitSüddeutsche ZeitungHandelsblatt či Tagesspiegel s využitím agentury DPA píší o vznikající české vládě jako o „spojenectví kritickém k EU“, ve kterém „pravicově populistické“ Babišovo hnutí ANO doplní dvě strany z „pravého okraje“. Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung uzavřel Babiš koalici „s motoristy a s přáteli Ruska“. Veřejnoprávní stanice Deutschlandfunk popisuje příští vládu jako spojení pravicových stran a SPD označuje za stranu „nepřátelskou k EU a NATO“.

Časopis Der Spiegel napsal, že Babiš původně usiloval o menšinovou vládu, nakonec ale uzavřel koalici s Motoristy a „ultrapravicovou“ SPD, která bude kritická k EU a půjde s ní v mnohém do střetu. Konfrontaci s Bruselem očekává od příští české vlády také list Berliner Zeitung.

Z programu pravděpodobné příští vládní koalice vyzdvihují německá média „nulovou toleranci vůči nelegální migraci“, slib snížení cen energií či zrušení rozhlasových a televizních poplatků. Upozorňují také, že koalice odmítá zavedení eura i unijní Zelenou dohodu, takzvaný Green Deal. V obsazení ministerstev upozorňují především na to, že ministra obrany má do vlády vyslat strana, která v kampani požadovala referendum o vystoupení z NATO.

Německá média rovněž upozorňují, že po podpisu koaliční dohody je na tahu prezident Pavel. Podle regionálního saského deníku Sächsische Zeitung nechal Babiš „špinavou práci“ na hlavě státu, která podle listu není v Česku jen strojem na podpisy, ale ztělesňuje hodnoty. Odkazuje tím na otázky kolem budoucího ministra zahraničí. Motoristé trvají na nominaci poslance Filipa Turka navzdory kauze spojené s jeho rasistickými a homofobními výroky na sociálních sítích, píše deník.

Andrej Babiš

Babišova vláda vyhlásila válku Green Dealu. EU se obává dalšího rebela

Prvním velkým cílem Andreje Babiše na evropské scéně je zhatit plány Evropské unie na nový systém emisních povolenek ETS2, napsal bruselský server Politico s odvoláním na programové prohlášení nové české vlády, které uniklo do médií. Server si všímá i toho, že se český politik, který byl po vítězství v parlamentních volbách pověřen jednáním o stavení budoucí vlády, více zaměřuje na potlačení zelené agendy EU, než na podkopávání Ukrajiny. Mohl by tak najít spojence spíše u polského premiéra Donalda Tuska, než u jeho maďarského kolegy Viktora Orbána.

Přečíst článek

Související

Doporučujeme