České dráhy nakoupí nové vlaky za osm miliard, mají jezdit až 230 za hodinu
České dráhy plánují nakoupit až 90 nových vagonů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Předpokládaná hodnota zakázky je kolem osmi miliard korun. Nové vlaky chce dopravce provozovat v tuzemsku i v zahraničí. Vyplývá to ze zadání tendru, na který upozornil server Zdopravy.cz.
Veřejná zakázka je vypsaná na nákup až 90 vozů, které bude možné spojovat do jednotlivých vlaků. Mělo by jít o deset souprav o devíti vozech. ČD závazně slibují objednání minimálně 27 vagonů, další by pak odebraly podle nabídnutých podmínek a aktuálních potřeb. Soupravy by měly mít kapacitu přibližně 550 míst, z toho asi 100 v první třídě.
Dráhy poptávají vagony pro první i druhou třídu. Součástí dodávky by měly být i jídelní vozy nebo vagony přizpůsobené pro přepravu jízdních kol, pro cestující s dětmi a handicapované. Termín pro podání nabídek je do 21. října.
České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Po dokončení rozsáhlé rekonstrukce trati mezi Berlínem a Hamburkem bude souprava ComfortJet jezdit rychlostí 230 kilometrů v hodině a půjde tak o nejrychlejší pravidelný vlak v historii Českých drah.
České dráhy spustí nejrychlejší pravidelnou linku ve své historii. Dojede až do Kodaně
Zprávy z firem
„Je zřejmé, že provoz moderních vlaků na bázi netrakčních jednotek a moderních lokomotiv má velký potenciál pro další rozvoj mezistátní dopravy a spojení Česka s okolními státy. Proto jsme se rozhodli vypsat soutěž na dodávku dalších deseti devítivozových jednotek. S jistotou plánujeme objednat tři vlaky a sedm vlaků představuje opce. Jejich nákup uskutečníme ve chvíli, kdy se objeví další příležitost pro jejich provoz,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Podle něj dopravce reaguje na pozitivní ohlasy na provoz vlaků ComfortJet.
Vlaky v Česku budou jezdit až 200 za hodinu
Poptávané vlaky plánuje dopravce využívat i na rychlostních tratích. Na tuzemských železnicích je dosud maximální povolená rychlost 160 kilometrů za hodinu. Od konce srpna by měly začít vlaky jezdit vyšší rychlostí na části trati mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde některé úseky byly loni testovány na rychlost až 200 kilometrů za hodinu. První rychlodráha v ČR s rychlostí nad 200 kilometrů za hodinu se má podle současných plánů začít stavět v roce 2028.
Pro ČD de o největší tendr na nákup nových vozů od roku 2021, kdy kupovaly vozy ComfortJet. Dráhy nyní mají u konsorcia Siemens-Škoda objednáno celkem 20 devítivozových jednotek ComfortJet. Kontrakt má hodnotu 12,5 miliardy korun. Celkem by dráhy z tohoto kontraktu měly provozovat 17 souprav.
Luxusní žluté autobusy Radima Jančury letos poprvé vyrazily do devíti destinací v Chorvatsku. Split, Trogir nebo Primošten. Při pohledu na rezervační systém firmy RegioJet je zřejmé, že autobusy jsou vesměs vyprodané. Za šestnáct hodin ne na sedačkách, ale v křeslech, s vodou a kávou zdarma. Dřív vypravoval Jančura do Chorvatska vlaky. Ale přišly výluky na železnici. „Kvůli výlukám jsme museli jezdit hrozně dlouhou trasu. Přestalo se to vyplácet, zrušili jsme to. Autobusy fungovaly vždycky,“ říká Jančura.
Radim Jančura: K polskému Baltu jezdit nebudeme, nemá to budoucnost
Leaders
ČD provozují zhruba 2000 hnacích vozidel a přes 1600 osobních vozů. Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy korun. Výsledek tak byl o 66 procent horší ve srovnání s rokem 2023, kdy měl dopravce zisk 3,8 miliardy korun. Největší podíl na zisku měla s hrubým ziskem 2,08 miliardy korun mateřská společnost ČD, která zajišťuje osobní dopravu.
Naopak nákladní dopravce ČD Cargo se vloni propadl do ztráty 945 milionů korun. Předloni přitom firma hospodařila se ziskem 733 milionů korun. ČD Cargo v minulých týdnech ohlásila plán na propouštění asi 700 pracovníků do konce roku.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.