Evropská komise představila největší dopravní plán v dějinách. Do roku 2040 chce propojit hlavní města EU vysokorychlostními tratěmi a zkrátit cestovní časy o více než polovinu. Vlaky mají jezdit rychlostí přes 250 km/h a proměnit to, jak Evropané cestují, podnikají i žijí.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a švýcarský výrobce vlakových souprav Stadler ve středu podepsaly smlouvu na dodávku až čtyř dalších vlaků pro slovenskou regionální železniční dopravu. Hodnota zakázky může přesáhnout hranici 100 milionů eur.
Průmysl padá a uhlí už nikdo nechce. Nákladní železniční doprava proto padá. Všude v Evropě. Česká ČD Cargo však chce být štikou ve vysychajícím rybníku. Zatímco ve Francii nebo v Německu to národní nákladní železniční dopravci „zabalili“, ČD Cargo má plán, jak na trhu nákladní dopravy získat větší podíl. „Prodáváme nadpotřebné vagony, lokomotivy,“ říká Tomáš Tóth, šéf ČD Cargo. Firma prochází v těžkých časech dietou, ale zároveň rozvíjí novou aktivitu. Chce se spojit s kamionovou dopravou. My dlouhé tratě, vy ty krátké.
Podnikatel Tomáš Pitr ovládl většinový podíl ve společnosti ČKD Kutná Hora, která vyrábí železniční podvozky a ocelové odlitky. Informace se objevila v obchodním rejstříku, píše server Seznam Zprávy. Podnik byl v minulosti v insolvenci a ovládal ho ukrajinský miliardář Kosťantyn Ževaho (v Česku známý i pod ruskou podobou jména Konstantin Ževago).
Finančník Pavel Hubáček z investiční skupiny Creditas spojil síly se zakladatelem dopravce Leo Express Leošem Novotným mladším. Společně budou půjčovat vlaky evropským dopravcům. Uvedl to server Seznam Zprávy. Loni založená firma Creditas Rail, která je dceřinou společností Banky Creditas patřící do Hubáčkovy skupiny, se stala majoritním vlastníkem české firmy Leo Mobility Holding a německé Leo Mobility Management Leoše Novotného, který už vagony půjčoval dopravcům dříve.
Největší nákladní železniční dopravce ČD Cargo propustí v příštích měsících 420 zaměstnanců. Důvodem je podle firmy pokles trhu, zejména v přepravě uhlí nebo dřeva. Uvedl to server Zdopravy.cz. Propouštění se bude týkat více profesí v provozu, od strojvedoucích po posunovače. ČD Cargo je dceřinou společností Českých drah (ČD). Podle webu zaměstnává téměř 7000 lidí.
Česká firma Regiojet je třetím nejlepším osobním železničním dopravcem v Evropě. Tvrdí to organizace Transport and Environment, která vydala srovnání největších železničních společností v Evropě. V čele žebříčku je italský dopravce Trenitalia a švýcarská firma SBB. České dráhy jsou v žebříčku na šestém místě. Nejhorším dopravcem v Evropě je podle organizace společnost Eurostar, který vypravuje mimo jiné spoje mezi Paříží a Londýnem, píše agentura AFP.
Železniční most na Výtoni není nutné bourat. Stačí ho zrekonstruovat a dostavět třetí kolej. Bude to levnější. A také rychlejší. Ukazuje projekt zadaný Nadačním fondem pro záchranu Vyšehradského železničního mostu.
České dráhy (ČD) si půjčí od Evropské investiční banky (EIB) 300 milionů eur (7,61 miliardy korun). Peníze použijí na nákup 180 osobních vozů a 20 elektrických lokomotiv. Kromě toho zmodernizují dalších 219 vozů. Informovala o tom EIB. V následujících deseti letech chce dopravce do modernizace vozového parku investovat celkem přes 160 miliard korun.
Evropské akcie uzavřely obchodování na novém rekordním maximu, k jejich růstu velkou měrou přispěly finanční a zbrojařské podniky, napsala agentura Reuters. Panevropský index STOXX Europe 600, který sleduje obchodování na burzách v Británii a vybraných zemích Evropské unie, se zvýšil o 0,37 procenta na 587,50 bodu.
Pražská burza v uplynulém týdnu počtvrté v řadě posílila a uzavřela jej tak zase na dosud nejvyšší závěrečné hodnotě. Index PX během týdne stoupl o 3,3 procenta na 2654,3 bodu. Šlo o největší mezitýdenní růst od letošního 9. května. Nejvíce rostly opět cenné papíry pojišťovací skupiny VIG, největší pokles naopak postihl akcie Photon Energy. Vyplývá to z údajů burzovního webu. Minulý týden si pražská burza připsala 1,7 procenta.
Pařížský soud zamítl požadavek francouzské vlády na tříměsíční pozastavení činnosti čínského internetového obchodu Shein ve Francii. Nařídil však tomuto podniku, aby zavedl ověřování věku při prodeji zboží pro dospělé, píše agentura Reuters. Kauza je důsledkem zjištění francouzských úřadů, že na webových stránkách firmy Shein se prodávaly zbraně a sexuální panenky připomínající děti.
Globální investice do výstavby a akvizic datových center už letos dosáhly rekordních více než 61 miliard dolarů (1,26 bilionu korun), a to navzdory rostoucím obavám investorů z možného přehřátí trhu s umělou inteligencí (AI). Výdaje tak překonaly loňský objem 60,8 miliardy dolarů.
Výroba osobních aut 🚗🚗🚗v automobilkách v Česku od ledna do konce listopadu klesla o 1,2 procenta na 1,349 milionu. Z toho bylo 265 tisíc elektromobilů a hybridů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Ruský prezident Vladimir Putin varoval před vážnými následky v případě, že by Evropská unie kvůli financování Ukrajiny sáhla na ruská aktiva zmrazená na Západě. V případě zabavení ruských aktiv Evropa zaplatí nejen zničenou pověstí, ale bude muset škody uhradit, prohlásil Putin
O osudu české muniční iniciativy podle ministra obrany Jaromíra Zůny rozhodne vláda jako celek. V zásadě ji nikdo nezpochybňuje, jde ale o to, jaký bude proces jejího řízení a jak dál pokračovat, řekl Zůna
Jihoukrajinská Oděsa v noci na dnešek čelila dalšímu rozsáhlému ruskému útoku, hlásí na telegramu šéf regionální vojenské správy Oleh Kiper. Poničený je blíže neurčený objekt energetické infrastruktury. V části ruské Rostovské oblasti jsou v důsledku dronového útoku problémy s dodávkami elektřiny, uvedly úřady v regionu sousedícím s okupovanými částmi Ukrajiny.
Evropská unie poskytne Ukrajině půjčku 90 miliard eur, Česká republika si ale vyjednala, že za ni neručí, uvedl po skončení summitu v Bruselu premiér Andrej Babiš. Jednání unijních prezidentů a premiérů v noci na dnešek skončilo po více než patnácti hodinách.
Několik památkářů podalo žalobu na amerického prezidenta Donalda Trumpa kvůli kontroverznímu projektu přístavby monumentálního tanečního sálu k Bílému domu. Žádají federální soud, aby stavbu zastavil, dokud nebude schválena několika nezávislými panely a nezíská podporu Kongresu