AKTUALIZOVÁNO: Podmínky prodeje pošty v Jindřišské se nelíbí Praze
Česká pošta může prodat budovu centrální pošty v Jindřišské. Má k tomu souhlas ministerstva vnitra. Součástí prodeje bude ale i podmínka nájemní smlouvy, aby v budově nadále působila pobočka České pošty. Jako první zprávu přinesly Seznam Zprávy. Prodej by poště, která se potácí v hluboké ztrátě, mohl podle dřívějších informací vynést miliardy.
Ministerstvo vnitra dalo České poště souhlas k prodeji centrální pobočky v pražské Jindřišské ulici, prodej bude formou e-aukce. Serveru Seznam Zprávy to řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Podle něj bude podmínkou, aby zde nadále působila pobočka České pošty. Odhadní cena je podle dřívějších informací přes jednu miliardu korun. Prodej je součástí úsporných opatření, které Česká pošta přijímá kvůli prohlubující se ztrátě. Od 1. července pošta zavře také 300 poboček po celém Česku.
Podmínka k nájemní smlouvě
„Ministerstvo vnitra souhlasilo s tím, že budovu můžeme prodat. Bude to formou e-aukce, přihlásit se může kdokoli a budovu koupit ten, kdo nabídne nejvyšší nabídku,“ uvedl mluvčí pošty. Dodal, že pošta bude chtít v místě zachovat služby pro klienty, součástí prodeje tak bude i podmínka nájemní smlouvy.
Záměr prodeje formou elektronické aukce se ale nelíbí vedení Prahy. Chce proto vyvolat jednání s ministerstvem vnitra a zástupci pošty, na kterém bude požadovat přímý prodej hlavnímu městu. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že informace vedení města zaskočila. „Situaci analyzujeme a připravujeme se na všechny varianty. Stále ale preferujeme jednání o přímém prodeji, což by jednoznačně bylo ve veřejném zájmu hlavního města i státu,” řekl. Dodal, že požádal ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) o společnou schůzku se zástupci vedení pošty. Ta by se podle jeho představ měla uskutečnit do dalšího jednání pražského zastupitelstva, které bude příští čtvrtek.
Prodej budovy v pražské Jindřišské ulici může České poště vynést miliardy korun. V současnosti mizí v této „černé díře“ desítky milionů korun daňových poplatníků ročně, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Prodej „černé díry” v Jindřišské by byl správným krokem. Trápící se České poště může vynést miliardy
Názory
Zájem o koupi už dřív projevilo hlavní město. Pokud by Praha budovu v Jindřišské ulici odkoupila, jednou z variant využití je, že by v ní v budoucnu mohli sídlit magistrátní úředníci. Zda se tak stane, ale není jasné, píše server.
Transformace pošty je nezbytná
Rozsáhlá novorenesanční budova byla postavená v letech 1871 až 1874 a následně rozšiřována. V roce 1998 byla prohlášena za kulturní památku. Pošta v ní nabízí široký okruh služeb, v bočním traktu s vchodem z ulice Politických vězňů sídlí ředitelství České pošty. Zajímavostí je 1780 poštovních přihrádek, které se v budově nacházejí. Některé z nich mají původní podobu, některé jsou moderní. Česká pošta v budově sídlí od roku 1873.
Česká pošta loni vykázala ztrátu 1,73 miliardy korun, letos to měly být až čtyři miliardy, proto musela sáhnout k úsporným opatřením. Pošta zaměstnává téměř 23 tisíc lidí, ke konci května zrušila v souvislosti s rušením poboček 924 míst, z toho dostalo výpověď asi 600 zaměstnanců a víc jich by už nemělo být.
Antimonopolní úřad zakázal České poště koupit největšího distributora tisku a zároveň největšího alternativního poštovního operátora, První novinovou společnost (PNS). Jako důvod úřad uvedl, že spojení by podstatně narušilo hospodářskou soutěž.
Další rána pro Českou poštu. Nesmí koupit největšího distributora tisku PNS
Zprávy z firem
Česká pošta má mnoho problémů. Základním je, že nevydělává peníze. A vlastně ani neví, jaké služby by měla poskytovat. Balíky už umí doručit spousta jiných firem. A za chvilku dokáží ostatní soukromí dopravci doručovat i dopisy. To už bude poslední rána pro poštu.
Dalibor Martínek: Prohnilá Česká pošta. Zavírání poboček je kouřovou clonou politiky ovládané firmy
Názory
Česká pošta loni zvýšila ztrátu o 1,044 miliardy korun na 1,725 miliardy korun. Tržby z prodeje služeb klesly meziročně o 976 milionů korun, tedy o 5,8 procenta. O 579 milionů korun se snížily výnosy z poštovního provozu.
Česká pošta loni více než zdvojnásobila ztrátu na 1,725 miliardy korun
Zprávy z firem
Česká pošta a další do její transformace zainteresované strany si počínají nekoncepčně. Pobočky se ruší bez znalosti místních specifik, v Praze a od stolu, píše ve svém příspěvku pro Newstream protikorupční expert a bývalý šéf české pobočky Transparency International David Ondráčka.
David Ondráčka: Jak Česká pošta ruší pobočky? Od stolu
Názory
Náklady na transformaci České pošty zřejmě přesáhnou osm miliard korun. Podnik na transformační proces použije státní zdroje, půjčky od bank i prostředky z prodeje nepotřebného majetku. Finanční model transformace by měl být schválený letos na jaře. Po jednání vlády to řekl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).
Transformace České pošty bude stát přes osm miliard
Politika
Česká pošta se odhodlala ke kroku, který je v její nepříznivé hospodářské situaci prakticky nezbytný: zruší přibližně tři stovky svých poboček. Už se také ví, které to jsou. Dotčené obce a jejich starostové se samozřejmě ozývají. Nelíbí se jim to. Což je pochopitelné. Lidé v obci či městě zrušení pobočky pošty leckdy přičtou ke zlu místnímu starostovi mnohem spíše než vedení podniku, nebo dokonce ministerstva vnitra, „tam někde daleko v Praze“.
Lukáš Kovanda: Česká pošta zruší stovky poboček. Když to zvládly banky, zvládne to i ona
Názory
Česká pošta kvůli snížení počtu poboček o 300 zruší k polovině roku 950 pracovních míst. Dalších 500 míst ke stejnému datu škrtne v logistické síti. Původně podnik uváděl, že v polovině roku propustí 1600 pošťáků a zruší až 2269 pracovních míst. Pověřený generální ředitel Miroslav Štěpán řekl, že snížení počtu poboček z 3200 na 2900 by mělo být do konce příštího roku. Rozsah poskytovaných služeb ale pošta měnit nehodlá.
Pošta zruší 950 míst, jinak to nejde, připustil pověřený šéf
Zprávy z firem
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.