Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi se na stáří nepřipravují: Polovina z nich spoléhá na stát, kapacity přitom chybí

Více než polovina Čechů opomíjí přípravy na nesoběstačnost ve stáří
iStock
 ČTK

Plánovat a připravovat se zodpovědně předem na situaci, kdy se stanou ve stáří nesoběstačnými, je ochotná jen menšina lidí v Česku. Většina Čechů, 53 procent, spoléhá na to, že náklady na jejich péči pokryje stát. Jen třetina je připravena nést náklady sama. Pomoc od jiných členů rodiny očekává 12 procent osob. Vyplývá to z průzkumu, který pro neziskovou organizaci Mila a s NN Životní pojišťovnu uskutečnila agentura MindBridge mezi 1000 respondenty.

„Finanční příprava na stáří je stále spíš výjimkou než pravidlem. Přitom zajistit péči ze svého, nebo jen s pomocí blízkých, je velmi náročné,“ uvedl ředitel externí distribuce NN Životní pojišťovny Petr Němeček.

Dnešní třicátníci mají přitom podle odborníků poloviční šanci dožít se 95 let. Jen do roku 2050 se má počet lidí starších 75 let zdvojnásobit a zhruba třetina z nich bude dlouhodobou péči potřebovat. Jenže systém sociálních služeb s tímto vývojem nestíhá držet tempo, uvedli autoři průzkumu. Chybí podle nich pečovatelé i kapacity v domovech, a tak péče o seniory zůstává z velké části na samotných rodinách.

Podle průzkumu by 82 procent Čechů v případě potřeby dlouhodobé péče chtělo zůstat v domácím prostředí. Z toho 52 procent si přeje zůstat doma v péči rodiny a 30 procent doma s profesionálními službami. Zbylých 18 procent by upřednostnilo institucionální zařízení.

Negativní vlivy

Pečovat o své blízké je podle průzkumu ochotno 93 procent dotazovaných v produktivním věku. Podle dat ministerstva práce a sociálních věcí má s péčí o blízké má zkušenost 40 procent dospělých, nejčastěji žen ve věku 45 až 65 let. A přestože uvádějí, že postarat se o blízké je normální, tak až 61 procent z nich uvedlo, že tato činnost měla negativní vliv na jejich život i partnerské vztahy.

Česko by za deset let potřebovalo asi 34 tisíc nových lůžek v domovech, stacionářích a dalších zařízeních pro seniory či lidi s demencemi. Loni jich bylo zhruba 76 800. Do poloviny století by mělo přibýt dalších 29 tisíc míst. Důvodem je stárnutí a s ním spojené nemoci, vyplývá to z propojených údajů ze zdravotnického a sociálního informačního systému a výsledků predikcí, které v pátek představili ministr práce v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) a šéf Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) Ladislav Dušek.

Karel Pučelík: Sociální bydlení nemůže za problémy pravičáků. Ani ve Vídni, ani jinde

Vídeň je město přívětivé ke svým obyvatelům, za což může i rozsáhlé a dostupné sociální bydlení. Trh s byty kvůli němu není utržený z řetězů, jako je tomu jinde po Evropě. I když systém není bez problémů, stojí za to se jím inspirovat. Pokud ale příkladu ze zadluženého Rakouska nedůvěřujete, koukněte se do Dánska. Tam zvládnou udržovat obojí, velký neziskový bytový fond i fiskální disciplínu.

Přečíst článek

Související

Nemocný v Africe

Poučení z pandemie neproběhlo. Globální výdaje na zdravotnictví klesají. A nejen kvůli Trumpovi

Přečíst článek

Péči o sebe jsem se nikdy moc nevěnovala, říká Eva Perkausová

Michal Nosek
nos

Pozvání do pořadu VIP Eva Talks přijala moderátorka, modelka a příležitostná herečka Eva Perkausová. Vybudovala si výraznou mediální pozici — od modelingových let přes převzetí hlavních zpráv až po roli matky. Její cesta ukazuje, že za „tváří“ stojí i pevný profesní základ a osobní rozměr, který často zůstává skrytý.

Už od dospívání se pohybovala v mediálním prostředí. S modelingem začala ve velmi mladém věku a postupně rozšířila své působení o moderování. „Práce mě neuvěřitelně nabíjí,“ říká v rozhovoru.

Její kariéra zahrnuje práci v různých formátech: modelingové kampaně, menší herecké role a přechod do moderátorského „tuhého jádra“ – hlavních televizních zpráv. V rozhovoru zmínila, jak vnímá svůj věk a slavnosti: „Čím je člověk starší, tím méně řeší dárky…“.  

V posledních letech její život ovlivňuje péče o dva malé syny. „Paní na hlídání jsme nikdy neměli,“ říká. V té jí pomáhá manžel a maminka.

V sou­kromí dává prostor rodině, mateřství a zároveň si uchovává profesionální ambice. Je pro mnohé symbolem toho, jak lze skloubit veřejné vystupování s introspekcí a osobním růstem.

Eva Čerešňáková a Terezie Tománková
video

VIP Eva Talks: Nejnáročnější rozhovor mě ještě čeká, říká moderátorka Terezie Tománková

V popředí televizního volebního dění stojí nejen politici, ale také moderátoři, kteří utvářejí podobu veřejné diskuse. Jednou z hlavních postav letošních voleb se tak stala i Terezie Tománková, která jako moderátorka provázela diváky sérií debat a volebních přenosů na CNN Prima News. „Volby mi stále doznívají v hlavě,“ říká v rozhovoru VIP Eva Talks  s Evou Čerešňákovou.

Přečíst článek

Zdeněk Pohlreich, šéfkuchař a gastropodnikatel
video

VIP Eva Talks: Restaurační byznys je hlavně o lidech. Hned se pozná jak se starají, říká Zdeněk Pohlreich

Eva Čerešňáková, autorka, moderátorka, bývalá modelka a Česká vicemiss v pořadu VIP Eva Talks na Newstream TV zpovídá české celebrity. V repríze vám přinášíme rozhovor s jedním z nejznámějších kuchařů a moderátorů pořadů o gastronomii Zdeňkem Pohlreichem.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

video

Není nic lepšího než sport, to vám řekne každý psychiatr, říká Olga Menzelová

Přečíst článek
Jan Hrubý, šéf realitní kanceláře RE/MAX
video

VIP Eva Talks: Prodáváme i zámky, kostely, či hausboty, říká šéf realitní kanceláře RE/MAX Jan Hrubý

Přečíst článek

RECENZE: Nový král městských SUV? Lexus LBX cílí na komfort a eleganci v kompaktním formátu

Lexus LBX
Zdeněk Pečený/Newstream
Zdeněk Pečený

Lexus vstoupil do segmentu kompaktních SUV modelem LBX – nejmenším vozem v historii značky, který má přilákat novou generaci zákazníků. Cílí na mladší, aktivní a často i ženské publikum, jež žije převážně ve městě a chce kompaktní, stylové a komfortní SUV se značkou, která si zachovává pověst luxusu a spolehlivosti. LBX má být vstupní branou do světa Lexusu – pro ty, kteří ocení prémiový charakter, ale nepotřebují velký vůz.

Pod kapotou se ukrývá hybridní soustava 1.5 HSD, kombinující tříválcový benzinový motor s elektromotorem a převodovkou e-CVT. V praxi působí LBX svižně a kultivovaně – zejména v městském provozu, kde naplno využívá okamžitý záběr elektromotoru. Při rozjezdech i popojíždění je jízda tichá, plynulá a příjemně komfortní. Hybridní systém zvládne část cesty absolvovat čistě na elektřinu, což oceníte v kolonách i při ranních rozjezdech. Naopak na dálnici ve vyšších rychlostech už motor o výkonu 136 koní působí poněkud dýchavičně.

FOTOGALERIE: Prohlédněte si model LBX

Podvozek je naladěn spíše na pohodlí než na sportovní ambice. LBX se chová stabilně a jistě, řízení je lehké a přehledné. Přítomnost systému AWD-i (elektrický pohon zadní nápravy) zlepšuje trakci při rozjezdu na mokré vozovce nebo v zimních podmínkách, ale nejde o terénní čtyřkolku. Vůz se cítí nejlépe ve městě a na kratších či středně dlouhých trasách, kde vynikne kombinace hybridní úspornosti, dobrého odhlučnění a malého poloměru otáčení.

Interiér a materiály

Testovaná verze Cool Advanced v odstínu Bílá Sonic s černou střechou (bi-tone), prodávaná za 1,235 milionu korun, potvrzuje, že i kompaktní Lexus může působit výjimečně. Interiér je vyveden v duchu větších modelů značky – měkké povrchy, kvalitní semišové čalounění a precizní zpracování vytvářejí skutečně prémiový dojem. Lexus u LBX sází na decentní eleganci: minimum plastů, důraz na ergonomii a útulnou atmosféru. Přední sedadla jsou pohodlná, dobře tvarovaná a vhodná i pro delší jízdy.

Land Rover Defender 110 D300

RECENZE: Limitovaný Land Rover Defender je kolos za tři miliony, který zvládne město i divočinu

Land Rover Defender 110 D300 je vůz, který spojuje zdánlivě neslučitelné. Luxusní komfort na dálnici i v městském provozu kombinuje s nekompromisními schopnostmi v terénu. S cenovkou přes tři miliony korun a hmotností dva a půl tuny ukazuje, že jde o kolos z vyšší ligy – nejen velikostí, ale i charakterem.

Přečíst článek

Prostor a praktičnost

Zadní řady však prozrazují rozměrové limity. Pokud za volant usedne někdo vyšší než 180 centimetrů, místa za ním už mnoho nezbývá. Pro děti nebo kratší cesty to nevadí, ale čtyři dospělí se budou cítit stísněněji než v konkurenčních SUV vyšší třídy. Zavazadelník nabízí přiměřených 332 litrů, což na městské použití bohatě stačí.

Verdikt

Lexus tímto modelem poprvé míří k zákazníkům, kteří dosud sahali po menších vozech prémiových konkurentů, jako jsou Audi Q2 nebo Mini Countryman. LBX je odpovědí na poptávku po stylovém, kvalitně zpracovaném a úsporném voze s charakterem. V době, kdy mnoho automobilů působí uniformně, nabízí LBX osobitý design, příjemný komfort a především atmosféru, která z něj dělá opravdový Lexus – jen v menším balení. Komu nevadí menší prostor vzadu a kdo hledá spíše klid než sportovní projev, ten v něm najde elegantní a úsporný vůz s duší značky Lexus.

Související

Toyota Camry

RECENZE: Nový oblíbenec českých taxikářů. Toyota Camry je sázkou na jistotu

Přečíst článek
Nový elektromobil Lexus RZ1

Už žádný volant. Nový elektromobil Lexus RZ nabídne knipl a manuální řazení

Přečíst článek
Lexus ES 300h

AUTOTEST: Pohodlný hybrid s ekonomickým provozem. Lexus předvedl za málo peněz hodně muziky

Přečíst článek
Doporučujeme