Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bílý dům: Budapešťský summit Trumpa a Putina v brzké době nebude

Americký prezident Donald Trump
ČTK
 ČTK

Setkání prezidentů Spojených států a Ruska Donalda Trumpa a Vladimira Putina se v bezprostřední době neplánuje, uvedl dnes podle agentury Reuters uvedl nejmenovaný vysoký představitel Bílého domu. Trump přitom před týdnem po telefonátu s Putinem prohlásil, že summit by se mohl uskutečnit do dvou týdnů. Termín vrcholné schůzky, jejímž tématem má být diplomatické řešení války na Ukrajině, tak zůstává nejistý, shoda naopak panuje na jejím uskutečnění v Budapešti, která udržuje vztahy s USA i Ruskem.

Média vyjadřují pochybnosti o termínu summitu. Například CNN uvedla, že Trumpova snaha o brzké setkání s Putinem se komplikuje, protože přípravná schůzka ministrů zahraničí USA a Ruska Marka Rubia se Sergejem Lavrovem se tento týden nejspíše neuskuteční. Moskva dnes uvedla, že je o načasování schůzky Rubia s Lavrovem zatím předčasné hovořit.

Kreml dnes také zdůraznil, že pokud jde o jednání Putina s Trumpem, nebyly ani jednou stranou zmíněny žádné konkrétní termíny. Obě strany se podle Moskvy shodly, že je potřeba pečlivých příprav, což zabere čas.

Americký prezident Donald Trump

Trump: Donbas musí zůstat rozdělený, aby ruská invaze mohla skončit

Americký prezident Donald Trump řekl, že Donbas na východě Ukrajiny musí zůstat rozdělený, aby ruská válka proti sousední zemi mohla skončit. Píše o tom agentura AP, která podotýká, že většina tohoto regionu by tak připadla Rusku.

Přečíst článek

Agentura Reuters dnes hovořila také se dvěma nejmenovanými evropskými diplomaty, podle kterých je odklad schůzky Rubia s Lavrovem známkou toho, že Američané mohou s prezidentským summitem váhat kvůli ruským požadavkům na zastavení války. "Myslím, že Rusové chtějí příliš mnoho. Američanům je jasné, že v Budapešti nedostane Trump žádnou dohodu," řekl jeden z evropských diplomatů. Druhý k tomu poznamenal, že Rusové nijak nezměnili svůj postoj a odmítají zastavit vojáky na stávající linii bojů.

Nejmenovaný vysoký ukrajinský představitel dnes řekl agentuře AFP, že Trumpovo mírové úsilí se pohybuje v kruhu. Vyjádřil se také k nedávné schůzce Trumpa s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským v Bílém domě, kterou označil za napjatou a nesnadnou. Trump podle tohoto představitele tlačil na Ukrajinu, aby se vzdala Donbasu.

"Ano, je to pravda," řekl ukrajinský představitel na otázku, zda Trump chtěl po Zelenském, aby se ukrajinští vojáci stáhli z oblastí Donbasu, které dosud kontrolují.

Jak posílit evropskou obranyschopnost? Eurokomisaři představili čtyři projekty

Evropská komise představila dlouho očekávaný plán na posílení evropských obranných schopností. Jsou v něm konkrétní cíle a milníky pro odstranění nedostatků v nynějších vojenských schopnostech zemí unie od protivzdušné a protiraketové obrany až po drony, dělostřelectvo, umělou inteligenci či oblast kybernetiky.

Přečíst článek

Putin požaduje odevzdání Donbasu jako jednu z podmínek pro ukončení války. Velkou část tohoto průmyslového regionu se strategickým významem pro Ukrajinu v současnosti okupuje Rusko. O víkendu Trump řekl, že aby válka mohla skončit, bude muset východoukrajinský Donbas zůstat rozdělený tak, jak je.

O nezměněném ruském postoji dnes informovala agentura Reuters s odvoláním na dva nejmenované americké představitele. Rusové podle ní v neoficiálním komuniké sdělili americké straně, že požadují kontrolu nad celým Donbasem, ačkoli okupují jen jeho část.

Reuters rovněž uvádí, že evropští spojenci se obávají, že ani na druhém osobním setkání s Putinem nezíská Trump od Rusů žádné významnější ústupky. S Putinem se Trump setkal v srpnu na Aljašce, kde ruský prezident odmítl příměří na Ukrajině. Naopak Ukrajina opakovaně souhlasila s americkým návrhem na klid zbraní.

Spolkový ministr obrany Boris Pistorius

Další pomoc pro Ukrajinu. Německo věnuje vojenskou pomoc za 500 milionů dolarů

Německo bude financovat balíček v hodnotě 10,5 miliardy korun v rámci iniciativy PURL, což jsou dodávky amerického vojenského vybavení pro Ukrajinu, za které platí země Severoatlantické aliance. Na úvod jednání kontaktní skupiny pro obranu Ukrajiny v sídle NATO v Bruselu to uvedl německý ministr obrany Boris Pistorius.

Přečíst článek

Související

Generální tajemník NATO Mark Rutte

NATO v akci. Spouští operaci, která posílí ochranu východního křídla aliance

Přečíst článek

Piráti silnic už trestům neuniknou. Evropa upravuje pravidla pro řidičské průkazy

Evropská unie upravila dopravní předpisy
Profimedia
 ČTK

Evropský parlament definitivně schválil nová pravidla pro řidičské průkazy v Evropské unii. Zavádějí zkušební lhůtu pro nováčky za volantem, digitalizované doklady a přeshraniční zákazy řízení. Vzhledem k lhůtám pro zapracování do zákonů členských zemí a zavedení do praxe reálně vstoupí řidičům do života od roku 2030.

V budoucnu mohou být zákazy řízení v celé EU uvaleny za závažné dopravní přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu či drog nebo extrémní překročení rychlosti. Dříve byly sankce v praxi omezeny jen na zemi, kde byl přestupek spáchán. Nově bude možné zákaz řízení vymáhat přeshraničně, tedy o odebrání řidičského oprávnění budou informovány úřady členské země, která řidičský průkaz vydala.

"Nová pravidla mají zajistit, aby zahraniční piráti silnic už neodjížděli (do své vlasti) bez trestu. Stejně tak důležité je to, že nebude zaveden žádný celoevropský bodový systém. Takové sny tu byly, ale naštěstí se neuskutečnily," řekl českým novinářům europoslanec Ondřej Krutílek (ODS).

Zkušební doba

Předpisy EU poprvé stanoví zkušební dobu pro nezkušené řidiče v délce nejméně dvou let. Tito řidiči budou čelit přísnějším postihům, pokud budou řídit pod vlivem alkoholu a nebudou používat bezpečnostní pásy nebo dětské sedačky. Nová pravidla umožní získat řidičský průkaz sedmnáctiletým, kteří ovšem až do svých 18 let budou moci řídit jen za přítomnosti zkušeného řidiče.

Směrnice zavádí také digitální verzi řidičského průkazu, dostupnou v chytrém mobilním telefonu. Tato podoba má být v budoucnu hlavní, ale nadále možná bude i fyzická verze dokladu.

Nové testy

Zkouška pro získání řidičského průkazu bude muset zahrnovat znalosti o nebezpečí mrtvého úhlu, asistenčních systémech řidiče, bezpečném otevírání dveří a riziku rozptýlení pozornosti při používání telefonů. Na základě požadavků poslanců budou nová pravidla pro výcvik řidičů a jejich testování klást větší důraz na povědomí o rizicích, která hrozí chodcům, dětem, cyklistům a dalším zranitelným účastníkům silničního provozu.

Řidičské průkazy na motocykly a automobily by měly být platné 15 let. Členské státy by přitom měly mít možnost zkrátit dobu platnosti na deset let, pokud se řidičský průkaz používá jako vnitrostátní doklad totožnosti. Řidičské průkazy pro nákladní vozidla a autobusy budou platit pět let.

Prototyp užitkového třínápravového auta pro komunální služby s možností automatizovaného řízení a ovládáním na dálku má být dokončen v polovině roku 2028.

Popeláři na vodík. Tatra pracuje na novince pro komunální služby

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks zahájila s partnery vývoj vodíkového nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6x4.

Přečíst článek

Členské státy mohou zkrátit dobu platnosti průkazů pro řidiče ve věku 65 let a více, aby se tak museli podrobit častějším lékařským prohlídkám nebo opakovacím kurzům.

"Je na každém členském státě, aby se rozhodl, zda by starší řidiči měli absolvovat další testy. Zajistili jsme, aby si členské státy ponechaly plnou flexibilitu při posuzování způsobilosti řidičů k řízení, aby se předešlo zbytečné byrokracii pro občany a systémy zdravotní péče,“ uvedla poslankyně Elżbieta Łukacijewská, vyjednávačka nejsilnější frakce Evropské lidové strany (EPP).

Aby se snížil nedostatek profesionálních řidičů na unijním trhu, nová pravidla umožní osmnáctiletým získat řidičský průkaz k řízení nákladního vozidla (skupina C) a jednadvacetiletým k řízení autobusu (skupina D). Podmínkou ale bude, aby tyto osoby byly držiteli osvědčení o odborné způsobilosti. Jinak bude potřeba dosáhnout 21 let respektive 24 let věku.

Nová směrnice je odůvodňovaná cílem zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a snížit počet obětí dopravních nehod, jichž bývá na silnicích v "sedmadvacítce" téměř 20 tisíc ročně.

Nová pravidla vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v úředním věstníku EU, členské země budou mít tři roky na zapracování nových pravidel do svých zákonů a další rok na jejich zavedení do praxe.

Dalibor Martínek: Řidičák by nyní neudělal ani zkušený řidič

Dalibor Martínek: Řidičák by nyní neudělal ani zkušený řidič. Stát opět utahuje šrouby

Je až šílené, v co se zvrhnul český způsob udělování řidičských průkazů. Neustálé veřejné opakování lobbistických skupin autoškol a ministerstva dopravy o nehodách mladých vrcholí v naprosto neprůchodný systém, kdy se mladí děsí, zda budou moci řídit auto. A firmy se živí na přípravách na testy, a testy jsou úplně nesmyslné.

Přečíst článek

Související

Český úspěch. Evropská komise vyslyšela žádost a navrhla změny v povolenkách ETS2

Petr Hladík, ministr životního prostředí
ČTK
 ČTK

Evropská komise vyslyšela český požadavek na úpravu systému nových emisních povolenek ETS2 a představila konkrétní návrh změny legislativy, informoval na sociální síti X český ministr životního prostředí Petr Hladík.

Návrhy dnes ministrům na jednání v Lucemburku představil komisař pro klima Wopke Hoekstra. Jejich cílem je zejména stabilizovat cenu emisních povolenek. "Úspěch pro Českou republiku! Evropská komise vyslyšela náš požadavek na úpravu systému EU ETS2 a představila konkrétní návrh změny legislativy, který vychází přesně z našich požadavků," napsal Hladík. "Díky tomu bude možné stabilizovat cenu povolenky a předcházet jejím výkyvům. Emisní povolenky tak neohrozí naše domácnosti ani drobné živnostníky, výrobce či podnikatele," dodal s tím, že nyní bude Česko usilovat o to, aby návrh schválil Evropský parlament ještě do konce roku.

Nový systém ETS 2 má obchodování s povolenkami rozšířit například na silniční dopravu nebo vytápění budov. Podle dosavadních plánů má platit od roku 2027. Česko patří do skupiny téměř dvou desítek zemí, které ale žádaly změny systému.

Emisní povolenky

Povolenky pro domácnosti jen za stovky ročně? Česká analýza je v rozporu s mezinárodním tržním i vědeckým konsensem

Studie PwC k povolenkám EU ETS 2 pracuje s nerealisticky nízkými odhady budoucí ceny povolenek, které jsou v příkrém rozporu s mezinárodním akademickým i tržním konsensem.

Přečíst článek

Veškeré obavy sepsala Praha v dopise, který unijní exekutivě jménem 19 zemí poslal právě ministr Hladík. Dnes na dopis obdržel odpověď od komisaře Hoekstry.

V současnosti v EU funguje systém povolenek ETS, který se vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny. Každá povolenka umožňuje vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentní množství jiného plynu. Výnosy z jejich prodeje mají členské státy EU využívat na opatření na ochranu klimatu. Hnutí ANO má však na povolenky ještě radikálnější názor.

"Platí stále stejné stanovisko, nedopustíme, aby se implementovala tato směrnice, toto nařízení do českého práva, jinými slovy nedopustíme, aby emisní povolenky byly součástí české legislativy a to je pro nás ta nejzásadnější obrana," řekl Havlíček.

Americká EPA chce zrušit omezení emisí skleníkových plynů

Lukáš Kovanda: Nové emisní povolenky musí „bolet“, jejich zastropování nedává Bruselu smysl

Pokud měly letošní tuzemské volby své „lithium“, jsou to bezesporu takzvané emisní povolenky pro domácnosti. Leckterá z nejexponovanějších předvolebních debat se kolem chystaného systému povolenek EU ETS 2 točila opravdu notně.

Přečíst článek

Související

Doporučujeme