Reklama

Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu

Ceny benzinu 5. března 2022
Dalibor Martínek / Newstream
Stanislav Šulc

Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? 

Reklama

Ceny nafty a benzinu lámou rekordy. Litr nafty pod padesát již nejspíš nenatankujete, natural 95 pod 45 korun také ne. Za pouhou noc si ceny pohonných hmoty připisují klidně i dvě koruny. Samozřejmě všichni vědí, že jde o dopad geopolitické situace a nejde o tragédii srovnatelnou s tím, co se děje na Ukrajině.  

Přesto psychologicky jde o velmi brutální stav, který mají navíc všichni na očích téměř neustále, když projíždějí kolem čerpacích stanic. 

Na ty cifry si špatně zvykáme. Nechceme si zvyknout. Věříme, že jde o krátkodobý výkyv a ceny se vrátí k normálu. Že nový normál nejspíš již pod 40 korun neklesne, si zatím připustit nechceme. 

Zrušení silniční daně jako hloupý vtip? 

Na vlády celé řady zemí je ohromný tlak. Tlačí dopravci, kterým hrozí krach, tlačí vlastně i mlčící většina, která skupuje kanystry, tankuje do zásoby. Nevěří, že cena v krátkodobém horizontu spadne. Kromě energií jsou pohonné hmoty problematickou komoditou, protože zdražují všechno a všem, i neřidičům. 

Reklama

Česká vláda tlaku nepodlehla. Její „řešení“ nastalé krize je absurdní. Částečně zrušila silniční daň, která se ceny pohonných hmot nedotkne vůbec a pouze části podnikatelů sníží o téměř neznatelnou částku náklady.  

Ceny benzinu - ilustrační foto

Benzin podražil za týden o sedm korun. Nafta o deset

Průměrná cena nafty v celé republice se přiblížila hranici 50 korun za litr. Nejdražší jsou pohonné hmoty v Praze, nejlevnější v jižních Čechách.

Přečíst článek

Druhé opatření, tedy zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliva, je sice politicky mimořádně účinné, protože je namířeno proti byznysu Andreje Babiše. Ale na cenu nafty bude mít dopad až v řádu desítek haléřů. Tedy takřka žádný. 

Nejkomičtější je ale třetí opatření, o kterém se raději ani moc nemluví. Vláda chce zjišťovat, zda si provozovatelé pump příliš nenavyšují marže. Bude tak činit de facto dotazníkovým šetřením, které bude podnikat ministerstvo financí. Cítíte tu efektivitu? Jestli pod touhle tíhou ceny nafty neklesnou, pak už nevím. Ano, jde o sarkasmus. 

Maďaři diskriminují cizince 

Přitom vláda má přinejmenším dva velmi efektivní nástroje, jak ceny pohonných hmot téměř okamžitě srazit. První se jmenuje daň z přidané hodnoty, druhý spotřební daň.  

Zatímco s první se hýbe komplikovaně kvůli jednotnému evropskému trhu, druhá je plně v režii státu. Krátkodobé snížení, či dokonce zrušení spotřební daně z nafty a benzinu by sice stát ochudilo o miliardové částky, ale je to řešení elegantní, jednoduché a funkční. Tedy na ně nejspíš dojde až v poslední instanci, kdy všechna složitější řešení selžou. Ano, další sarkasmus. 

čerpací stanice Shell v Rozvadově

Dalibor Martínek: Drahá nafta a benzín? Zaplatí to střední třída, vláda si myje ruce

Dlouho se čekalo, jak se vláda postaví k rapidně zdražujícím palivům. Zdálo se, že existuje určitá naděje, že si erár pro blaho národa nechá ujít pár desítek miliard třeba ze spotřební daně. Nestalo se.

Přečíst článek

Ale nebuďme vůči vládě Petra Fialy až tak příkří. Cenový šok u pohonných hmot motá hlavy i zkušenějším vládním matadorům. Například Viktoru Orbánovi. Maďaři totiž vymysleli ještě větší nesmysl, aby dosáhli politicky přijatelné ceny benzinu: zavedli cenový strop. Má to ale háček, který naše soukmenovce z Visegrádské čtyřky posílá hodně zpátky do minulosti. 

Cenový strop se totiž týká jen vozů s maďarskou espézetkou, a to ještě jen vozů osobních. Všichni ostatní tankují za cenu tržní. Maďaři tak při snaze dosáhnout vyššího dobra sáhli k národnostní diskriminaci. Na společném evropském trhu zcela nepřijatelné, je jedno, jaké důvody k tomu maďarskou vládu vedly. Účel zkrátka nemá světit prostředky. 

Až Rusko zavře kohouty 

Stávající ceny jsou možná pro mnohé absurdní a šílené, nicméně je třeba si uvědomit, že dramaticky rostou v době, kdy do Evropy teče veškerá ruská ropa jako obvykle. Je docela možné, že si vláda Petra Fialy nechává hlavní trumfy v ruce na dobu, až dojde na nepředstavitelné a Rusko kohouty zavře. 

Pak reálně hrozí, že si vyzkoušíme, co znamená tankovat za 75 korun za litr. Nebo rovnou stovku? Jak dlouho lze tento cenový šok vydržet? Utěšovat se tím, že benzín za posledních 13 let zdražil jen na dvojnásobek, zatímco mzdy vyskočily třikrát, jak činí někteří politici, opravdu moc nepomůže. 

>>>>>> Další komentáře k aktuálnímu dění čtěte zde <<<<<<

Pavel Švagr, šéf SSHR

Chovejte se uvážlivěji, nenavyšujte si marže, vyzval prodejce pohonných hmot šéf správy hmotných rezerv

Předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr vyzval distributory a prodejce pohonných hmot, aby přistupovali ke zvyšování cen uvážlivě a nenavyšovali neobjektivně marže. Situaci kolem dodávek ropy a ropných produktů na český trh SSHR monitoruje, v tuto chvíli je situace se zásobováním v normálu, řekl Švagr po jednání Národní organizace pro společný postup ve stavu ropné nouze (NESO).

Přečíst článek

Účtenky, EET

Tereza Zavadilová: Zrušení EET? To je ale hloupý krok

Současná vláda Petra Fialy dokazuje, že ani ona neumí odolat lákadlu laciných populistických kroků. Snaha zrušit elektronickou evidenci tržeb (EET) tomu aspoň nasvědčuje. Není k tomu totiž žádný racionální důvod.

Přečíst článek

Reklama

Související

Ceny benzinu 5. března 2022

Dalibor Martínek: Razie na pumpaře? Trapné fiasko vlády, které se dalo čekat

Přečíst článek
čerpací stanice, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Řidiči snížení spotřební daně na naftu a benzin ani nepoznají

Přečíst článek
tankování, čerpací stanice

Lukáš Kovanda: Evropě hrozí „dieselový“ hladomor. Zdražování pohonných hmot jen tak nepoleví

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme