Nezvykle drahá nafta. Hrozí Evropě kritický nedostatek dieslu?

Cena ropy v korunách je meziměsíčně plně srovnatelná, ba dokonce mírně nižší, přesto motorová nafta stála – a stojí – u českých čerpacích stanic v první polovině července meziměsíčně průměrně o 1,10 koruny na litr více. Proč tomu tak je?
Řidiči tankující diesel se v posledních dnech nestačí divit, zvláště pokud sledují vývoj cen ropy na světovém trhu. Barel ropy Brent v přepočtu na koruny – tedy po zohlednění výkyvů kurzu k dolaru – stál letos v první polovině července průměrně necelých 1453 korun, plyne z dat agentury Bloomberg. V první polovině letošního června, než se výrazněji projevil růst cen ropy způsobený vojenským střetem Izraele a Íránu, vyšel na nějakých 1455 korun. Cena ropy v korunách je tedy meziměsíčně plně srovnatelná, ba dokonce mírně nižší, přesto stála – a stojí – motorová nafta u českých čerpacích stanic v první polovině července meziměsíčně průměrně o 1,10 koruny na litr více.
Navíc nafta dále zdražuje. V posledním týdnu o 28 haléřů na litr. Benzin byl sice v první polovině července také meziměsíčně dražší, ale jen o nějakých 70 haléřů na litr. Benzin přitom zlevňuje, za poslední týden o 18 haléřů na litr. Výsledkem je, že se přivírají nůžky mezi cenou benzinu a nafty v ČR. Včera tento rozdíl dosahoval pouze 0,75 haléřů na litr, což je nejnižší rozdíl od letošního 1. dubna. Během topné sezony je však poptávka po naftě – její topné variantě – tradičně silnější, což relativně vůči benzinu žene výše i cenu nafty motorové.
Generální ředitel Shellu varuje před blokádou Hormuzské úžiny, jež by prý způsobila zásadní šok světovému obchodu.
Řidiče nečeká pěkný pohled na totemy. Paliva už zdražují. A bude hůř
Názory
Nyní, uprostřed léta, tedy cena motorové nafty v poměru k ceně benzinu odpovídá ceně nafty během topné sezony. I když, pochopitelně, žádná topná sezona není. Navíc lze předpokládat další zdražování nafty při pokračujícím zlevňování benzinu, čímž se v nadcházejících sedmi dnech a zřejmě i dále poté budou zmíněné nůžky ještě více přivírat, potenciálně dokonce může dojít na vzestup cen nafty nad ceny benzinu. Vždyť zatímco včera daný cenový rozdíl činil zmíněných 0,75 koruny na litr, o rok dříve – 16. července 2024 – to bylo hned 1,38 koruny na litr. Rozdíl tak byl loni o 84 procent vyšší než letos.
V příštích sedmi dnech lze očekávat nárůst cen nafty o dalších zhruba dvacet haléřů na litr, zatímco benzin v obdobném rozsahu zlevní.
Nejnižší zásoby za 30 let
Důvodem zdražování nafty je její potenciálně kritický nedostatek na evropském trhu, ba i světovém trhu. Zásoby nafty jsou ve Spojených státech pro tuto část roku nejníže od roku 1996, zatímco takzvaný crack – neboli cena nafty v porovnání s cenou ropy – je jak v USA, tak v Evropě výrazně výše, než odpovídá dlouhodobému průměru pro tuto část roku.
Na komoditní burze v Rotterdamu, jež je určující i pro ceny pohonných hmot v Česku, se nafta v první polovině července prodávala v přepočtu do korun průměrně za 15 340 korun za tunu. V první polovině června pak za 13 750 korun za tunu. Velkoobchodní nafta je tedy dnes v korunách o bezmála dvanáct procent meziměsíčně dražší, přestože – jak víme – je korunová cena ropy meziměsíčně prakticky totožná.
Proč nafta citelně zdražuje, když ropa cenově stagnuje? Na obou stranách Atlantiku již loni došlo kvůli nejistému výhledu k uzavření některých rafinérií, případně k omezení jejich produkce nafty. Letos v červnu byl globální podíl nafty na zpracovaných ropných produktech pouze 31,4 procenta, což je znatelně pod dlouhodobým průměrem pro danou část roku. Svoji roli hrají i západní sankce vůči Rusku. To tradičně dodává na světové trhy spíše těžkou ropu, jež je příhodnější pro produkci nafty než lehčí druhy ropy.
Faktor Egypt
Ceny nafty v Česku vyskočily ve druhé polovině června v souvislosti se zmíněným izraelsko-íránským vojenským střetem, ale od to doby se – na rozdíl od cen benzinu – „nenormalizují“. Právě kvůli stále kritičtějšímu nedostatku dieselu na světových a evropských trzích.
V Evropě tento nedostatek bezprostředně umocňuje také další důsledek střetu Izraele a Íránu, totiž rekordní dovoz nafty v podání Egypta. Africká země musí ve zvýšené míře ropná paliva dovážet, čímž zhoršuje stav zásob nafty v Evropě a pomáhá tlačit její cenu vzhůru, neboť Izrael během zmíněného střetu s Íránem z bezpečnostních důvodů pozastavil produkci na svém největším nalezišti zemního plynu Leviathan. Na dovozu plynu z tohoto naleziště je životně závislý právě Egypt, zejména při výrobě elektřiny, který tak nyní musí výpadek nahrazovat právě zvýšeným dovozem ropných produktů.
Červen se na amerických akciových trzích nesl ve znamení růstu. Ačkoli zapojení USA do konfliktu mezi Izraelem a Iránem mělo potenciál znovu otřást trhy, reakce amerických akciových trhů po zásahu USA v Iránu byla překvapivě vlažná a žádný výprodej na trzích se nekonal. Člověk měl skoro dojem, že investoři začínají brát geopolitické riziko jako součást života a nenechají se tím znepokojit. Už to je samo o sobě znepokojivé.
Bomby v Íránu investory nevzrušují. Zato hračky Labubu je umějí pěkně rozparádit
Trhy