Soutěž pro udržitelné podnikatele zná letošního vítěze, je jím firma vyrábějící ekodrogerii

Udržitelnost a důraz na ni se stále více propisuje do všech oblastí každodenního života. Požadavky běžných spotřebitelů tak reflektuje i podnikatelský sektor, kde každým rokem vznikají nové udržitelné startupy a malé i střední firmy. Jejich aktivity sleduje soutěž SME EnterPRIZE, v rámci které odborná porota už několik let oceňuje udržitelné společnosti a projekty. Letošní ročník ovládla značka udržitelné drogerie Tierra Verde, kategorii startupů pak opanoval zemědělsko technologický projekt Fytolaser.
Cílem soutěže je představit veřejnosti české firmy a startupy, které si i přes složité ekonomické podmínky a byrokratické překážky dokáží ve svém podnikání prosadit důraz na udržitelnost. „Jejich příběhy jsou důkazem, že ESG není pouze trend, ale cesta k dlouhodobé hodnotě – nejen pro firmu, ale i pro společnost. To současně dokazují i letošní výherci, kteří jsou na trhu již řadu let,“ říká Roman Juráš, generální ředitel Generali České pojišťovny, která soutěž už pátým rokem pořádá.
Porota tvořená zástupci z řad soukromého, státního i neziskového sektoru letos vybírala z osmdesáti českých firem a startupů. „Hodnotili jsme splnění takových kritérií, jako jsou reálný přínos pro životní prostředí, ekonomická udržitelnost, pozitivní dopad v oblasti cílů udržitelného rozvoje OSN, transformační potenciál, rozšiřitelnost projektu nebo reputace společnosti. Z prvního kola vzešlo deset finalistů, kteří si v těchto oblastech vedli nejlépe,“ vysvětluje Martin Flajšar, ředitel produktového managementu podnikatelského pojištění v Generali České pojišťovně a zároveň porotce soutěže SME EnterPRIZE. Následovaly online prezentace zástupců jednotlivých firem, na základě kterých porota rozhodovala o vítězích.
Rodinný pivovar Bernard loni uvařil rekordních 419 tisíc hektolitrů piva. Z ruiny v Humpolci se za 30 let provozu stal respektovaný hráč českého pivovarnictví. Na byznysové začátky vzpomíná spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard, který brzy oslaví sedmdesátiny. V devadesátkách se podle něj podnikalo svobodněji než dnes. „Dá se říci, že v té době jsme rozhodovali sami a nikdo nám do toho nekecal,“ řekl. Dnes podle něj podnikatele brzdí byrokracie – jak z Bruselu, tak z českých úřadů.
Stanislav Bernard: Jdeme vlastní cestou. A prostě vaříme pivo, které chutná
Zprávy z firem
Pomyslné zlato bere ekodrogerie, v závěsu skončily filtrace a rodinná farma
Letos nejvíc zaujala jihomoravská firma Tierra Verde, která se už sedmnáct let věnuje výrobě eko drogerie a kosmetiky. Porotu oslovila svým důrazem na lokální dodavatele a cirkulární přístup, kdy díky systému vratných a znovupoužitelných obalů snižuje spotřebu plastů o stovky tun ročně. Kromě toho zaměstnává znevýhodněné skupiny lidí a dodržuje ekologické normy v rámci certifikace Ecogarantie, což přineslo další plusové body.
„Tierra Verde je český průkopník udržitelnosti. Firma předběhla dobu, když přinesla ekologickou drogerii do domácností už v roce 2008. Včas poté naskočila i na bezobalovou vlnu, díky síti vlastních stáčíren a systému vratných obalů. Její úspěch – dvě stě tisíc spokojených domácností a vstup do běžných obchodních řetězců je důkazem, že z okrajového trendu udělali mainstream. Tierra Verde ukázala porotě, že hodnoty, které prosazuje, doopravdy žije,“ komentuje rozhodnutí poroty její předsedkyně a ředitelka Nadace Veronica, Helena Továrková.
Letošní ročník byl jako obvykle směsicí všech různých směrů podnikání. Svědčí o tom i samotné stupně vítězů, protože hned za ekodrogerií se umístil projekt filtrace odpadních olejů. Představila ho společnost Filtration Technology, která přeměňuje nebezpečný odpad na recyklovatelné produkty využitelné v průmyslu.
Lanýž, asi ta nejvzácnější a nejdražší houba na světě, patří k nejvyhledávanějším surovinám každého milovníka kvalitní gastronomie. Nejen jeho. Lanýž, kilo vyjde i na 40 tisíc korun, je spojován především s Francií nebo Itálií. V Česku se ale může brzy stát alternativou k pěstování vína nebo ovoce. Od března se totiž lanýž stal oficiální zemědělskou plodinou. „V případě, že se lanýžárna povede, je reálný výnos na hektar kolem 1,75 milionu korun za rok. Nicméně u lanýžů je samozřejmě naopak i podstatně vyšší riziko než u vinné révy, že se investice nepovede,“ přibližuje Richard Beneš ze společnosti Český lanýž.
Lanýž je v Česku byznys budoucnosti. Máme k němu blíž než Francouzi, říká jeho pěstitel
Enjoy
„Filtration Technology ukazuje, že recyklace není cizí ani těžkému průmyslu. Uherskobrodská společnost vyvinula systém, který umožňuje výrobním podnikům recyklovat průmyslové oleje nebo kapaliny, a to i přímo v jejich provozu. Nejenže se tím firmám šetří náklady, ale především se významně snižuje ekologická zátěž. Výrazný růst poptávky po jejich recyklovaných olejích a otevření nové výrobní linky potvrzují, že jde o řešení, které má budoucnost,“ pokračuje Továrková.
Pomyslný bronz bere podnik Biozelenina Velehrad, rodinná farma, která se desítky let věnuje pěstování biozeleniny a ovoce. „Petr Weidenthaler je pionýrem ekologického zemědělství a přes třicet let dokazuje, že lze skloubit udržitelnost s ekonomickým úspěchem. Své hospodářství vede s ohledem na krajinu – zadržuje vodu, zvyšuje biodiverzitu a celý provoz, od čerpání vody až po rozvoz zeleniny, pohání sluneční energií. Lidé z okolí Velehradu mají díky němu snadný přístup ke kvalitní a zdraví prospěšné biozelenině. Jde o skvělý příklad toho, jak i malá rodinná farma může měnit svět,“ říká Továrková.
Nenechme se zmýlit manipulací, že se jen kyvadlo přesouvá z extrému do extrému. V Česku žádná extrémní ekologická politika nikdy nebyla. Takže pokud jdou Motoristé řídit životní prostředí, posouváme se prostě jen do extrému.
Macinka na ministerstvo životního prostředí je provokace jak z Trumpovy dílny
Názory
Kategorii startupů opanovala laserová stimulace osiva
Startupy mají v rámci soutěže už několik let vlastní kategorii. Letos ji ovládl podnik Fytolaser, který působí v zemědělství a zabývá se laserovou stimulací osiva. Ta podporuje růst rostlin, zvyšuje výnosy, a naopak snižuje závislost na chemii, čímž přispívá k udržitelnější produkci finálních potravin.
„Fytolaser se stal vítězem z hlediska kombinace zajímavé technologie s potenciálně významným dopadem, precizně připraveného týmu, který perfektně zná svůj trh a umí k němu hovořit jeho řečí, a celkovým nastavením společnosti, která kloubí odbornost, zkušenosti a inovativnosti,“ upřesňuje Filip Krůta, který působí jako manažer EkoTech hubu projektu Technologická inkubace agentury CzechInvest. Ta kategorii startupů zaštiťuje. Fytolaser ale nezaujal jen odbornou porotu. Stal se také vítězem u studentů a studentek, kteří pro něj hlasovali v samostatné ceně.
Nejlepší pojedou do Bruselu
Podnikatelská soutěž není jen českou záležitostí, už roky dalece překračuje hranice naší země. České kolo je součást mezinárodního klání, do kterého se zapojilo ještě dalších devět zemí – Rakousko, Chorvatsko, Francie, Německo, Maďarsko, Itálie, Portugalsko, Slovinsko a Španělsko.
Tři nejlepší české společnosti z kategorie SME si tak kromě pocitu z dobře odvedené práce, finančních prostředků na podporu svého byznysu, možnosti zviditelnění a cenných kontaktů odnášejí ještě možnost utkat se s dalšími evropskými firmami v Bruselu. Možnost oslovit mezinárodní porotu budou mít už příští jaro.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.