Malí podnikatelé, velký dopad pro budoucnost planety. SME EnterPRIZE zná vítěze
V soutěži pro malé i střední podniky a start-upy pořádané Generali Českou pojišťovnou uspěly projekty zaměřené na recyklaci, upcycling i inovativní zpracování odpadů. Podívejte se, které společnosti se ve svých aktivitách doopravdy drží udržitelnosti.
Udržitelné podnikání zažívá v dnešní době opravdový boom i u nás. Je skvělé, že snaha myslet na budoucnost naší planety a zakomponovávat principy udržitelnosti do vlastních podnikatelských aktivit je bližší stále většímu množství lokálních firem.
A právě pro mikro, malé i střední podniky a start-upy, které v Česku podnikají udržitelným způsobem, je určená soutěž SME EnterPRIZE pořádaná Generali Českou pojišťovnou. Ta s ní v našem prostředí navazuje na populární formát, který také úspěšně probíhá v řadě evropských zemí.
Kdo nakonec v soutěži uspěl?
Vítězem kategorie start-upů se stala Biouhlírna s. r. o. – Cirkus C, která se zaměřuje na výzkum, výrobu a prodej biouhlu z odpadní dřevní hmoty. Biouhel je materiál vyrobený z odpadu, který zlepšuje půdu, zadržuje vodu a živiny, odbourává toxické látky a dá se použít i do betonu, polymerů nebo vláken. Navíc odbourává uhlík, má tedy negativní emise.
V samotné kategorii SME (malé a střední podniky) pak obsadily první tři místa společnosti Green-Future.cz, REFORK SE a Ameba production.
Společnost Green-Future.cz, která se stala vítězem této kategorie, se soustředí na budování a provoz unikátní technologie termochemické recyklace plastů. Ta umožňuje zpracování a znovuvyužití do té doby jen špatně nebo žádným způsobem recyklovatelných plastů za ekologicky a současně ekonomicky výhodného provozu. Plastový odpad je tak přeměňován na tzv. zelenou ropu, ze které se opět vyrábí plast.
Na 2. místě se umístila společnost Refork. Ta se zabývá patentovanou technologií MTI pro výrobu jednorázových příborů a nápojových brček. Ta jsou narozdíl od běžné produkce ze 100 % biobased materiálu bez chemické modifikace a neobsahují stopy fosilních zdrojů ani mikro plasty. Refork jednorázové příbory svými uživatelskými vlastnostmi navíc převyšují původní plastové výrobky a především jsou na rozdíl od nich rozložitelné v přírodě.
Posledním oceněným subjektem, tedy na 3. místě, skončila Ameba Production, která pořádá jeden z největších hudebních festivalů u nás Rock for People. Ten se zároveň řadí mezi leadery a trendsettery v oblasti udržitelnosti tím, jak se snaží o snižování své uhlíkové stopy, o zavádění principů cirkulární ekonomiky, navyšování podílu bio, bezmasé a rostlinné stravy, šetření vodou a další způsoby, jak šetřit své okolí a planetu.
To má společné se všemi vítězi prvního místního kola SME EnterPRIZE – a už teď je jasné, že s podobně udržitelně zaměřenými projekty a podnikateli se budeme v budoucnu setkávat stále častěji.
Cesta ke splnění ESG parametrů významně ovlivní celý realitní trh. Zřejmě nejzásadněji změny pocítí české domácnosti. Ty si budou muset připlatit. Na to, jak ESG ovlivní realitní trh, odpovídali na dalším setkání Realitního Clubu zástupci bank, developerů a další experti na udržitelnost.
Zelené bydlení je dražší, ale banky na něj slyší
Reality
Od loňska platí evropská směrnice CSRD, která firmám ukládá povinnost reportovat nefinanční aktivity v oblasti udržitelnosti. Zatím se vztahuje jen na největší korporace, v dalších letech pak přímo zasáhne i malé a střední podniky. „Je ale třeba zmínit, že velké firmy včetně bank spadnou do povinného reportování už velmi brzy, takže i malé a střední podniky tím budou ovlivněny mnohem dříve, než si dnes myslí. Kromě bank to po nich budou požadovat třeba i odběratelé, nebo dokonce zákazníci,“ vysvětluje David Mejsnar, ředitel pro udržitelnost v poradenské a technologické společnosti Deloitte.
Když firmy nezačnou včas reportovat své udržitelné aktivity, může to pro ně být likvidační, říká David Mejsnar z Deloitte
Leaders
Výtky, že český průmysl neumí spolupracovat s vědou a univerzitami, se týkají i kosmického odvětví. „Přesto jsem v tomhle ohledu velmi pozitivní,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz Petr Kapoun, majoritní vlastník a výkonný šéf společnosti TRL Space, která staví zákazníkům na míru družice i celé vesmírné mise. „Taková spolupráce není jednoduchá, vyžaduje čas. My jsme tomu ten čas dali a dnes si nemůžu stěžovat na jedinou spolupráci s univerzitou, Akademií věd nebo vědeckým ústavem,“ dodává.
Když sladíme průmysl s vědou, dokážeme v Česku neuvěřitelné věci, říká „vesmírný“ vizionář
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.