Netflix zklamal investory a akcie padají. Bojí se stávky scénáristů a herců

Největší internetová televize světa Netflix v posledním kvartálu přilákala téměř šest milionů nových uživatelů. Tak výrazně se jí nepovedlo navýšit předplatitelský kmen od začátku pandemie. Výrazně tím překonala očekávání. Ale ve finančních výkazech už tak úspěšný Netflix nebyl a investoři se nyní masivně zbavují akcií. Vliv má také stávka scenáristů a herců.
Rok se s rokem sešel a Netflix byl opět na koni. Akcie se ode dna z loňského léta odrazily a za posledních 12 měsíců si připsaly téměř 200 procent. V nominální hodnotě akcie to znamenalo nárůst ze 180 dolarů na téměř 480 dolarů.
Za růstem stály zejména tři faktory. Netflixu se podařilo uvést levnější verzi, která byla podpořena reklamou. Dále Netflix pokračuje s tažením proti sdílení účtů mimo rodinné příslušníky. Právě toto přitom nejspíš stojí za růstem akcií. Ale největší vliv měla změna na trhu, na němž investoři z pesimismu začali opět věřit v rychlý růst. A tato změna se na technologických akciích odráží nejvíce.
Český audiovizuální průmysl v roce 2022 dosáhl obratu 15,4 miliardy korun, překonal tím historicky nejvyšší obrat z roku 2021, který byl zhruba 12 miliard korun. Ve svém výročním zhodnocení to uvedla Asociace producentů v audiovizi (APA). Audiovizuálnímu průmyslu v ČR ale podle producentů hrozí krize. Důvodem jsou podle asociace pozastavené filmové pobídky a případný neúspěch při jednání o novele zákona o audiovizi.
Audiovizuální průmysl měl loni rekordní příjmy, stejně prý ale hrozí „krize“
Zprávy z firem
Situaci mění stávka
Až do středečního zveřejnění výsledků tak akcie raketově rostly. Výsledky ale ukázaly, že se Netflixu pozitiva zatím nepřetáčejí do zisku. Zatímco předplatitelská báze rostla o osm procent, příjmy rostly jen o necelá tři procenta. A v důsledku toho Netflix minul očekávání investorů s tržbami 8,5 miliardy dolarů o více než 150 milionů.
To by na brutální sešup akcií až o deset procent nestačilo. Netflix totiž přiznal výrazně horší výhled na další měsíce. Očekává pokles o 1,5 miliardy dolarů. Důvod? Stávka scenáristů a herců.
Naopak pozitivním dopadem stávky bude nárůst volného kapitálu, který Netflix jen za letošní rok zvýšil na pět miliard dolarů. Zda to bude pro příští rok dobrá zpráva, či naopak špatná, bude záležet na délce stávky.
Hollywood jde do další stávky. Po scenáristech, kteří se bojí umělé inteligence, se rozhodli stávkovat také herci. Důvod? Nová realita Hollywoodu, kterou stávající kolektivní smlouva prostě nezohlednila. Nejde tedy o to, že by zmlsaní herci zvyklí na 20milionové honoráře (v dolarech) chtěli nově 30milionové honoráře, jak si představují mnozí Češi. Realita je barvitější a smutnější.
Stanislav Šulc: Zmlsaní herci stávkují, reagují Češi na stávku v Hollywoodu. Realita je složitější
Názory
Do připravovaného Státního fondu audiovize budou přispívat všechny platformy, které se na šíření obsahu v Česku podílí, dvěma procenty z příjmů. Nově se to bude týkat i zahraničních videoték (VOD firem), jako je například Netflix. Dohodli se na tom na jednání představitelé platforem, producentů a ministerstva kultury za přítomnosti premiéra české vlády Petra Fialy (ODS). Dohoda by měla být součástí nového zákona o audiovizi, která by měla začít platit do roku 2025, řekl dnes novinářům ministr kultury Martin Baxa (ODS).
Platformy jako Netflix či HBO budou v Česku platit dvě procenta z příjmů
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.