Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Autonomní technika mění české sklady. Lidé se přesunou od palet k datům

Skladová technika Jungheinrich
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Autonomní vozíky, mobilní roboty a plně automatizované regálové systémy postupně nahrazují rutinní manuální práci. Skladníci se z manipulantů mění v operátory a koordinátory robotizovaných procesů.

V nejbližších letech čeká českou logistiku výrazná proměna pracovních rolí, potřeb kvalifikace i celkové podoby skladových provozů. Strojírenská společnost Jungheinrich dlouhodobě rozvíjí technologie, které zefektivňují pohyb materiálu a řízení skladových procesů. Dnes už nabízí kompletní automatizovaná řešení, od inteligentních regálových systémů až po mobilní roboty schopné samostatného pohybu, rozpoznávání objektů a spolupráce s lidmi. Tyto systémy nacházejí uplatnění i v Česku, například v Chodově, kde Jungheinrich dodal plně automatizovaný sklad pro společnost SKF Lubrication Systems. Automatické vozíky zde převzaly práci, kterou dříve vykonávali operátoři ve velmi úzkých uličkách, a výrazně tak zvýšily efektivitu i bezpečnost provozu.

Vedle implementace technologií firma posiluje i svou přítomnost v regionu. V říjnu 2023 otevřela v Chomutově nový výrobní závod zaměřený na vysokozdvižné vozíky a investovala zde přes 60 milionů eur. Jungheinrich zároveň rozšířil své kompetence v oblasti mobilní robotiky akvizicí německého startupu Magazino GmbH, který vyvíjí autonomní roboty pro vychystávání a transport zboží.

Automatizace se v Česku stává normou

Podle studie SKF Lubrication Systems plánuje více než 99 procent manažerů logistiky v ČR zavést do pěti let alespoň částečnou automatizaci provozů, včetně nasazení robotů a autonomních manipulačních systémů. Starší výzkum z roku 2022 uvádí podobné číslo, 95 procent firem plánuje automatizaci skladových procesů. Tlak na modernizaci podporuje i rostoucí nedostatek pracovní síly a nízká volná kapacita skladových ploch: ke konci 2023 měla ČR k dispozici přes 11,9 milionu čtverečních  metrů moderních logistických hal, přičemž volná kapacita činila pouhých 2,6 procent.

Zámky a vložky z produkce FAB

FAB využívá moderní technologie. Český zámek digitálně odemyká Národní divadlo

Značka FAB, po desetiletí symbol bezpečí českých domácností, stojí na pomezí tradice a technologické revoluce. V Rychnově nad Kněžnou, kde se její historie píše už více než sto let, se dnes místo klasických „fabek“ vyrábějí také chytré vložky a elektronické zámky.

Přečíst článek

Z praktických příkladů vyčnívá investice Rohlik Group, která do automatizace svých distribučních center v Praze a Evropě vložila už 45 milionů eur. Trend je jasný. Automatizace není otázkou zda, ale kdy a jak rychle.

Dopad na trh práce

Růst automatizace přináší zásadní proměnu pracovních rolí. Podle dat OECD je v Česku přibližně 12,8 procent pracovních míst ve vysokém riziku automatizace, tedy pozic, kde alespoň čtvrtinu úkolů lze snadno nahradit stroji. Studie České národní banky uvádí, že až 35 procent zaměstnání v zemi spadá do kategorií s nejvyšším rizikem automatizace, přičemž skladová a logistická povolání patří právě do této skupiny.

Neznamená to ale masové propouštění. Rutinní činnosti, jako je přesun palet či vychystávání zboží, přebírají stroje, ale lidé zůstávají nezastupitelní v oblasti kontroly, údržby a řešení výjimečných situací. Z manuálních pracovníků se stávají technici automatizace, operátoři robotických systémů nebo datoví analytici. V novém prostředí bude zásadní schopnost porozumět digitálním systémům, analyzovat data a spolupracovat s roboty.

Podle regionálních studií se dopady automatizace projeví nejvíce v oblastech s vyšším podílem manuálních profesí – typicky v průmyslových zónách mimo velká města. Těmto regionům hrozí větší tlak na rekvalifikaci a změnu pracovních struktur.

Jak budou vypadat české sklady za pár let

Automatizace promění i samotnou organizaci skladů. Běžné se stanou hybridní provozy, kde budou spolupracovat lidé a autonomní vozíky. Nové sklady budou navrženy tak, aby podporovaly datové řízení toků zboží, využití umělé inteligence a digitálních dvojčat.

Klasická výkonnostní měřítka, kolik palet zaměstnanec přemístil, nahradí ukazatele efektivity automatizovaných systémů, jejich dostupnosti a produktivního času. Firmy budou investovat více do školení zaměstnanců, kteří musí zvládat kombinaci mechanických, IT a procesních dovedností.

Budoucnost skladových dělníků

Podoba práce ve skladech se postupně zásadně změní. Skladník budoucnosti nebude jen manipulovat se zbožím, ale bude koordinovat stroje, řešit technické výjimky a spolupracovat s digitálními systémy. Jeho přidaná hodnota se přesune od fyzické síly k porozumění technologii.

Automatizace tak neznamená konec pracovních míst, ale jejich přerod. V Česku se očekává, že během příštích pěti let projde procesem automatizace většina velkých skladů. Firmy, které spojí investice do robotizace s vzděláváním zaměstnanců, získají klíčovou konkurenční výhodu.

Tomáš Čupr

Čupr má další zářez na pažbě. Prorazil se svým AI systémem na rakouský trh a míří dál

Za půl hodiny odjede z vídeňského automatizovaného skladu zboží k zákazníkovi. Centrum vybudoval Tomáš Čupr s norským gigantem Autostore.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

České stavebnictví vstupuje do nové éry – s novými materiály i postupy

Dům ze 3D tisku
ČTK
Michal Nosek

Stavebnictví vstoupilo do nové éry. Dřevo konkuruje oceli, beton se dokáže sám opravit, fasády vyrábějí elektřinu a domy vznikají z modulů během pár týdnů. Změny, které se ještě před deseti lety zdály utopické, jsou dnes realitou – a české projekty dokazují, že inovace se stávají běžnou součástí stavební praxe.

Tlak na udržitelnost, energetickou efektivitu a rychlost výstavby nutí investory, architekty i stavební firmy přemýšlet i stavět jinak. Výsledkem jsou projekty, které by ještě před pár lety působily jako sci-fi.

Jedním z nejvýraznějších příkladů je nové sídlo Lesů ČR, které vzniká v Hradci Králové podle návrhu studia Chybík + Kristof. Bude to vůbec největší dřevostavba v zemi – administrativní komplex postavený téměř výhradně ze dřeva. Stavba za zhruba 1,5 miliardy korun symbolizuje posun v uvažování. I státní instituce dnes volí dřevo nejen kvůli ekologii, ale i pro jeho konstrukční vlastnosti a estetiku.

Vysoké dřevostavby

Tento projekt, který má odstartovat příští rok, navíc přichází krátce po legislativní změně, která od léta 2025 umožňuje stavět dřevostavby až do výšky 22,5 metru. Česká architektura se tak konečně může otevřít výškovým dřevěným budovám – trendu, který už dávno běžně vidíme ve Skandinávii nebo Rakousku. „Využijeme dřevo jako vynikající stavební materiál a dáme příležitost firmám, které se dřevostavbami či výstavbou budov na bázi dřeva zabývají,“ uvedl generální ředitel Lesů ČR Dalibor Šafařík.

Dalším symbolem změny je KOMA Modular z Vizovic – firma, která z modulárních staveb vytvořila plnohodnotnou architekturu. V jejím novém Modulárním centru budoucnosti se potkává výzkum, výroba i design, a celý areál sám funguje jako živá laboratoř udržitelného stavění. Moduly zde vznikají s důrazem na opakované použití materiálů, minimalizaci odpadu a cirkulární ekonomiku. KOMA navíc ukazuje, že prefabrikace už dávno není synonymem pro uniformní architekturu – modulární budovy mohou být estetické, flexibilní a plně přizpůsobitelné.

Udržitelnost se ale v roce 2025 netýká jen dřeva, beton prochází tichou revolucí. Společnost Holcim Česko zavádí nízkouhlíkové směsi pod značkami ECOPact a ECOPlanet, které využívají recyklovaný beton či průmyslové zbytky a snižují emise až o polovinu oproti klasickým směsím. Do praxe se také dostávají „chytré“ betony se senzory, které sledují teplotu, pevnost nebo vlhkost a umožňují optimalizovat výstavbu i údržbu v reálném čase.

A právě betonem se již roky zabývá rodinná firma Betonpres, která nově přišla s nejlehčí betonovou krytinou na českém trhu. Nové modely Duna a Horizont vznikly na výrobní lince vyvinuté ve spolupráci se švédským technologickým lídrem Abece, která je světovým unikátem. Model Duna váží jen 3,2 kilogramu, takže je jeho hmotnost srovnatelná s lehčími pálenými krytinami. Přesto dosahuje pevnosti, která o třetinu překračuje platnou normu.

Model Horizont ji pak překračuje o celých 80 procent. Díky optimalizovanému tvaru a integrovanému rohovému výřezu je pokládka rychlejší a přesnější a výsledná linie střechy čistší. Tašky mají také bezkontaktní čelní hranu, která zamezuje usazování mechu, a neviditelný systém odvětrávání, který pomáhá rovnoměrné ventilaci bez viditelných výdechů. Při pokrytí běžné střechy lze snížit celkovou zátěž až o dvě tuny, což odlehčuje nejen konstrukci, ale i logistiku a montáž. „Nejde jen o nový produkt. Jedná se o nová pravidla hry, která přináší střechám lehkost, pevnost a čistý design – a to díky technologii, která nemá ve světě obdoby,“ říká Michal Ponec, manažer obchodního rozvoje v Betonpresu.

Dům ze 3D tisku

České stavebnictví vstupuje do nové éry – s novými materiály i postupy

Stavebnictví vstoupilo do nové éry. Dřevo konkuruje oceli, beton se dokáže sám opravit, fasády vyrábějí elektřinu a domy vznikají z modulů během pár týdnů. Změny, které se ještě před deseti lety zdály utopické, jsou dnes realitou – a české projekty dokazují, že inovace se stávají běžnou součástí stavební praxe.

Přečíst článek

Segmenty o váze přes 900 tun instaluje největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2 200 tun

OBRAZEM: Češi finišují stavbu mostu za polárním kruhem, řeší i přechod pro soby

V nejsevernější části Norska osazuje tamní dcera českého Metrostavu ocelovou konstrukci nového mostu přes Ramfjord. Segmenty o hmotnosti přes 900 tun instaluje největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2 200 tun – třikrát vyšší, než mají největší české autojeřáby. Ocelové díly o celkové hmotnosti 5 700 tun mají za sebou tisíce kilometrů dlouhou cestu z Prahy.

Přečíst článek

Související

Jeřábník: neviditelný hrdina stavby, bez kterého se nic nepohne

Jeřábník Zdeněk Fiedler pracuje ve firmě Skanska 33 let
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Na první pohled je jen malou siluetou vysoko nad staveništěm. Přesto má v rukou osud celé stavby – ať už jde o panelový dům, most nebo mrakodrap. Profese jeřábníka se za desítky let proměnila od manuální práce s minimem technologií až k dnešní specializované, vysoce zodpovědné profesi s moderními technologickými pomocníky. „Celá mašina je dneska řízená a kontrolovaná počítačem, všechno ovládám joystickem,“ říká jeřábník Zdeněk Fiedler, který do kabiny vysoko nad zemí usedl poprvé roku 1986.

Za nejnáročnější stavbu, které se účastnil, jednoznačně Zdeněk označuje temelínskou elektrárnu, kde pracoval pro stavební firmu Armabeton. „Na stavbě jaderné elektrárny Temelín jsem pracoval v letech 1987–1992. Tam to bylo nejnáročnější. Na stavbě stálo nějakých 85 jeřábů a asi 150 autojeřábů. Byl to šrumec, kde pracovaly tisíce lidí.“ Z Armabetonu přestoupil do stavební firmy IPS, nyní Skanska, a zůstal jí věrný. Je tak jedním z nejdéle sloužících zaměstnanců firmy.

K práci jeřábníka přivedla původně vyučeného klempíře láska k výškám. Poprvé si ovládání stavebního jeřábu vyzkoušel před téměř čtyřiceti lety a ve výškách již zůstal. „Musí to člověka bavit, jinak by to nešlo,“ říká s tím, že nahoře je svým pánem. V kabině jeřábu zažil tisíce východů a západů slunce, mlžné opary, lijáky, horka i hromobití. K jeřábničení ale, jak říká, přišel jako slepý k houslím. „Opravovali jsme střechu u Národního divadla a tam byl jeřáb s kyvným ramenem. My jsme na lešení dělali žlaby a kabina jeřábníka byla blízko, tak jsme kecali, a já byl zvědavý, jak se stroj ovládá. Jeřábník mě pozval do kabiny. Několikrát jsem to zkusil a pak mě potřebovali na záskok. Sám jsem se učil. Trénoval, trénoval a trénoval,“ vzpomíná na své začátky.

Bezpečnost na prvním místě

Pak šel na školení, aby získal oficiální dokumenty. „U Armabetonu jsem už jezdil, ale ještě jsem neměl papíry, tehdy se na to tak nehledělo. V dnešní době to už ale absolutně nejde. Musíte mít pravidelné lékařské prohlídky, pravidelná školení a hlavně musíte být pojištěný na zabití, na hmotný materiál,“ popisuje změny, ke kterým v průběhu let došlo. Práce jeřábníka se v některých případech blíží aktivitám kaskadéra. Lezení do kabiny je tou snazší.

„V zimě je nejhorší, když je namrzlý žebřík, až chvílemi skřípe. Lezeme opatrně. Základ je, kam dáváte ruce. Nohy jdou automaticky. Já jsem s klukama dřív montoval jeřáby a to… no, když mě poprvé v těch 180 metrech poslali na rameno, tak jsem se rozklepal jak sulc. Říkal jsem si: koukej, kam dáváš nohy, jsi připoutaný – a zvládl jsem to,“ popisuje dobrodružství ve výškách s tím, že nejhorší pro jeřábníka je zásah bleskem. „Když do mě uhodil poprvé blesk, tak jsem nebyl schopný pomalu deset minut promluvit ani slovo. Zároveň s tím bleskem je ohlušující rána. Nyní máme aplikace, které vyhodnocují počasí, a jakmile jsou blesky dva kilometry od nás, tak se nedělá,“ popisuje bezpečnost práce.

Stejná opatření platí i v případě silného větru. Ani s ním si nesmí jeřábník zahrávat, protože se náklad lehce stane neovladatelným. „V případě silného větru počítač vypne jeřáb a můžete dělat cokoliv, motory prostě nezaberou. Okamžitě začnou houkat výstražné sirény, takže bezpečnost především,“ upozorňuje na základní rizika.  

Mobilní údržbář na elektrokole

Místo kolon volím kolo, říká mobilní údržbář

V centru Prahy je mnohdy rychlejší hodit batoh s nářadím na záda a vyrazit za prací na kole než jet autem. Mobilní údržbář Jaroslav Slabý tak zvládne opravit kapající kohoutek, vyměnit žárovku či vodovodní baterii dřív, než by stihl najít místo k zaparkování.  

Přečíst článek

Správný odhad je základ

Každý dobrý jeřábník musí mít výborné prostorové vidění. „Musíte mít opravdu ten správný odhad, protože když sedíte nahoře, tak už máte kolmý pohled a musíte vnímat, co kde je,“ radí adeptům jeřábnického řemesla.

Jeřábník je klíčovým článkem na každé stavbě. Zajišťuje přesun materiálů, bednění, ocelových konstrukcí či betonových dílů, a tím určuje i tempo celé realizace.

V minulosti šlo o fyzicky i psychicky velmi náročné povolání – stroje byly hlučné, nepohodlné, s manuálním ovládáním a minimálními bezpečnostními standardy. Jeřábníci pracovali často bez klimatizace, komunikace se stavbou probíhala pomocí gest nebo křiku a sebemenší chyba mohla mít fatální následky.

Dnes je situace jiná. Moderní věžové i mobilní jeřáby jsou vybaveny elektronikou, kamerami a komunikační technikou, která umožňuje přesnější a bezpečnější manipulaci i bezdrátovou komunikaci. Kabiny mají klimatizaci, ergonomická sedadla i digitální displeje. Přesto je profese jeřábníka především o obrovské koncentraci, prostorové představivosti a schopnosti spolupracovat s celým staveništěm.

Jana Nohýnková, hlavní zahradnice ve Škoda Auto

Zahrada v srdci automobilky Škoda Auto. Jana Nohýnková zná v areálu každý keř

Když vcházíme do areálu mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, neslyšíme rachot strojů. Místo toho nás vítají záhony s rozkvetlými letničkami, upravené keře a stromy, které dodávají průmyslovému prostředí překvapivě klidnou atmosféru. Za tímto dojmem nestojí náhoda, ale aktivita lidí, kteří se starají o to, aby prostředí automobilky působilo kultivovaně, přívětivě a přírodně. Právě s nimi vás na newstream.cz seznamujeme v seriálu Obyčejná práce. 

Přečíst článek

Pilot dronu, ilustrační foto

Obyčejná práce: Pilot dronu musí být tak trochu technik, umělec, manažer a právník v jednom

Trh s profesionálními drony stabilně roste. A s tím se zvětšuje poptávka i po jejich operátorech.

Přečíst článek

Související

Doporučujeme