Kolaps eDokladů má dohru. Šéf agentury končí a vláda chce odpovědi

Po kolapsu aplikace eDoklady během sněmovních voleb končí její šéf Martin Mesršmíd. Vicepremiér Marian Jurečka mu dal dva týdny na to, aby vysvětlil, proč systém nezvládl nápor milionů uživatelů.
Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) přijal rezignaci šéfa Digitální a informační agentury (DIA) Martina Mesršmída k 23. říjnu. Ten má nyní dva týdny na hlubší analýzu problémů s aplikací eDoklady během víkendových sněmovních voleb. Novinářům to řekl Jurečka po středečním jednání vlády, na kterém informoval o dalším postupu s ministry. DIA zdůvodnila výpadky systému podceněním jeho kapacity. Příčinou byl podle ní nesprávný odhad zájmu a nedostatečné testování zátěže, uvedla v úterý.
„Dokument bude zahrnovat, kde konkrétně vznikly chyby a kde došlo k podcenění systému. Byli jsme opakovaně ujišťováni, že se to zvládne. Potřebujeme komplexní materiál, aby se nic takového neopakovalo. Čas dvou týdnů dává logiku,“ uvedl Jurečka.
Ředitel Digitální informační agentury (DIA) Martin Mesršmíd se rozhodl kvůli potížím s eDoklady při pátečních a dnešních sněmovních volbách nabídnout rezignaci, uvedl to ve vysílání Českého rozhlasu Radiožurnálu. Mesršmídův záměr poté potvrdil mluvčí agentury Jakub Palata. Bude na ministru práce a sociálních věcí Marianu Jurečkovi (KDU-ČSL), jestli rezignaci přijme. Ten v reakci uvedl, že se se současným šéfem DIA sejde v příštím týdnu. Podle Mesršmída je příčinou chyb to, že agentura podcenila možný zájem o používání aplikace.
Mesršmíd nabídl rezignaci po komplikacích s eDoklady
Leaders
Podle mluvčího agentury Jakuba Palaty není oznámení jména nového ředitele DIA na pořadu dne. „Předává se agenda, řeší nastalá situace, připravuje se report pro vládu,“ řekl.
Mesršmíd v dnešní tiskové zprávě označil vznik Digitální a informační agentury za jeden z nejvýznamnějších kroků k digitalizaci státní správy v posledních letech. Mesršmíd stál v čele agentury od jejího vzniku na začátku roku 2023.
Aplikace eDoklady umožňuje mít osobní doklad totožnosti v mobilním telefonu namísto klasického plastového občanského průkazu. Funguje od začátku loňského roku a od té doby si ji stáhlo přes 800 000 uživatelů. Již při spuštění měla kvůli velkému zájmu problémy s přihlašováním přes systém NIA. Národní identifikační autorita je státní instituce, která zajišťuje elektronickou identifikaci uživatelů pro on-line služby, zejména veřejné správy.
První možnost využít eDoklady při volbách do Poslanecké sněmovny přinesla rekordní zájem veřejnosti. Během prvních čtyř hodin voleb byl zaznamenán rekordní počet 1,5 milionu přihlášení do eDokladů přes identifikační autoritu NIA. Problémy se objevily primárně v části aplikace, která zajišťuje aktualizaci samotných digitálních dokladů. Nastalo přetížení, jež ovlivnilo dostupnost služby pro uživatele, kteří neměli aktualizovaný doklad.
Aplikace eDoklady prošla před volbami testováním, skutečný provoz ale podle zástupců DIA přinesl specifickou situaci, kterou byl mimořádně koncentrovaný nápor aktualizačních požadavků v krátkém časovém okně, který nebylo možné v současných testovacích podmínkách plně nasimulovat. Systém po posílení fungoval bez problémů až druhý den voleb.
Výpadek aplikace eDoklady zrovna v den voleb působí podle IT experta ze společnosti Creative Dock Adama Hanky skoro jako připomínka shůry toho, že digitalizace se v Česku nedaří takovým tempem a takovou kvalitou, jakou by měla. „Zřízení digitální a informační agentury byl obecně krok správným směrem, ale ukazuje se, že dosluhující vláda rozhodně nedala digitalizaci dostatečnou prioritu, a to jak v oblasti pozornosti členů vlády, tak v oblasti rozpočtové. Problém je hlavně provozního charakteru - nedostatek investic, nedostatek financí. Částečně se do této problematiky propisuje i nezkušenost zaměstnanců, neboť státní sektor stále nedokáže lákat IT odborníky za konkurenceschopné platy,“ řekl.