Největší výrobce baterií pro elektromobily CATL vydává nové akcie za miliardy dolarů. Zájem o ně je enormní

Vydělat na růstu elektromobility? Pro část investorů to je mimořádně zajímavý sektor, a to i v době, kdy akcie Tesly ztratily proti maximu desítky procent. Nyní budou mít další příležitost. Na hongkongskou burzu totiž vstoupí největší výrobce baterií pro elektromobily CATL. Jeho akcie se sice již obchodují na burze v Šen-čenu, firma ale uvádí nový balík akcií na žhavý hongkongský trh. Očekává se výnos mezi čtyřmi a pěti miliardami dolarů.
O segment výrobců baterií pro elektromobily je v poslední době hodně slyšet. A to zejména o jeho čínských zástupcích. Společnosti CATL a BYD se předhánějí v tom, jak efektivní systém nabíjení představí. Oběma se podařilo vyvinout systém nabíjení, který během pouhých minut nabídne uživatelům dojezd v řádu stovek kilometrů. Bitva však nekončí a firmy tak potřebují stále více prostředků na vývoj.
Společnost CATL se proto rozhodla vydat nový balík akcií v celkové hodnotě čtyř až pěti miliard dolarů. Navíc je uvede nikoli na stávající burze v Šen-čenu, ale na atraktivním parketu v Hongkongu. Podle listu The Financial Times je zájem mezi investory ohromný, firma tak nakonec bude moci prodat akcií více, než původně plánovala.
„Cena hongkongských akcií je jen o 1,4 procenta nižší než cena na pevnině v pátek po uzavření trhu. Podle osoby obeznámené se situací odráží relativně malá sleva silnou poptávku investorů,“ uvedl FT.com. „Akcie společnosti CATL obchodované v Šen-čenu při pondělním otevření burzy vyskočily o téměř 3 procenta na 255 jüanů, tedy přibližně 35,30 dolarů,“ dodal server.
Oficiální nabídková cena nových akcií bude zveřejněna v tomto týdnu, obchodovat by se s nimi mělo začít 20. května.
Cestou k úspěšnému přechodu na elektromobilitu i k překonání krize automobilového průmyslu není slevit z ambiciózních cílů a regulí, tvrdí s odvoláním na odborníky na ekologickou dopravu evropský magazín The European Correspondent. Vývoj prý povede k větší konkurenceschopnosti elektromobilů. Evropský trh je však rozmanitý, a co je levné ve Stockholmu, nemusí být levné i v Praze.
Elektromobily budou v EU dostupnější. Češi na ně ale pořád nebudou mít
Money
Vítěz elektroboomu
CATL patří k jasným vítězům čínského boomu elektromobility spolu se společností BYD, s níž soupeří na poli baterií. CATL ale nevyrábí vozidla, soustředí se na baterie a úložiště energie obecně. Podle Financial Times se na úspěchu firmy mohou krátkodobě projevit obchodní třenice mezi USA a Čínou. Samotná společnost v prospektu uvádí, že situace s cly se vyvíjí mimořádně rychle, a nelze tak odhadovat jejich dopad na budoucí hospodářské výsledky.
Naopak v Evropě by CATL měl posilovat, v současnosti staví svou již druhou evropskou gigafactory v Evropě, konkrétně u maďarského Debrecínu. Hodnota investice se pohybuje kolem 7,3 miliardy eur.
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zastaví v pátek na jeden den výrobu. Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. Uvedl to server Zdopravy.cz. Zaměstnanci, kteří zůstanou doma, dostanou 70 procent průměrné mzdy. Další odstávka se nyní neplánuje.
Prodej elektromobilů vázne. Hyundai v Nošovicích na den zastaví výrobu
Zprávy z firem
Jak vydělat na elektromobilitě
Akcie CATL nejsou jediné, jejichž prostřednictvím lze investovat do rostoucího elektromobilního sektoru. V nabídce jsou podíly v automobilkách, jako jsou Tesla, BYD nebo NIO nabízející klasické elektromobily. Dále tu je například Lucid Group, která se zaměřuje na luxusní elektromobily, nebo Rivian prodávající pick-upy a SUV.
Co se dalších výrobců baterií pro elektromobily týče, lze investovat například do LG Energy Solution. Jihokorejská společnost je významným výrobcem lithium-iontových baterií pro elektromobily a spolupracuje s různými automobilkami. A japonský Panasonic Holdings Corporation dodává baterie například pro Teslu.
O záruku za úvěr a dotaci na pořízení elektromobilu požádalo 5907 podnikatelů, kteří chtěli pořídit 6100 elektrických nebo vodíkových aut. To je o 2000 více, než byl závazek Česka z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2696 dobíjecích stanic. Oznámila to Národní rozvojová banka (NRB), která záruky a dotace ve spolupráci s ministerstvem průmyslu poskytovala.
O pomoc státu při koupi e-auta se přihlásilo přes 5900 firem. Chtěly hlavně Tesly
Zprávy z firem
Nejprodávanějším elektromobilem v Německu byla v září Škoda Enyaq. Modelu české značky se prodalo 3406 vozů.
Němci rádi Enyaq. Elektromobil od Škody vládne prodejním žebříčkům
Zprávy z firem