Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

O pomoc státu při koupi e-auta se přihlásilo přes 5900 firem. Chtěly hlavně Tesly

Počet elektromobilů na silnicích v Norsku poprvé překonal počet benzinových aut
ČTK
 ČTK

O záruku za úvěr a dotaci na pořízení elektromobilu požádalo 5907 podnikatelů, kteří chtěli pořídit 6100 elektrických nebo vodíkových aut. To je o 2000 více, než byl závazek Česka z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2696 dobíjecích stanic. Oznámila to Národní rozvojová banka (NRB), která záruky a dotace ve spolupráci s ministerstvem průmyslu poskytovala.

"Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ uvedl člen představenstva NRB Michal Nebeský. Peníze na podporu čisté mobility tak byly vyčerpané během necelých sedmi měsíců.

Živnostníci a firmy mohli v programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutého leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také příspěvek v rozmezí 200 tisíc až 300 tisíc korun. Peníze na podporu čisté mobility jdou z Národního plánu obnovy, který je financovaný Evropskou unií. Další podobný program nyní ministerstvo průmyslu neplánuje.

Bude další podpora

"Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu," uvedl vrchní ředitel ministerstva průmyslu Eduard Muřický. Ministerstvo dopravy podle něj podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí a ministerstvo práce vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby, sdělil.

Suma peněz pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95 miliardy korun. Podporu zatím získalo 4581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1033 přijatých žádostí. Na finančních příspěvcích banka dosud vyplatila klientům 335,4 milionu korun.

Mezi žadateli je největší zájem o osobní elektromobily. V evidenci NRB jsou žádosti o 5946 osobních elektromobilů, 191 užitkových vozů, tři nákladní vozy a 2696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla s 2593 žádostmi, s odstupem pak následuje Volkswagen, o který je 569 žádostí, Volvo s 541 žádostmi a Škoda s 533 žádostmi. Nejde o finální výsledky, nadále pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu.

Skutečnost, že se alespoň částečně podařilo podpořit prodej elektromobilů, dokreslují i statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Její členové za první pololetí profinancovali více elektromobilů než za celý loňský rok.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme