Šéf pražských plánovačů: Magistrála se zužovat nebude. Ideální je ji obestavět, má ekonomický potenciál
Magistrála z Prahy nezmizí, velmi významně se podílí na zajištění dopravy. V budoucnu ale musí projít významnými změnami, po nichž by se mohla stát bulvárem jako v Barceloně. „Nyní má magistrála spíš dálniční charakter, pomohla by jí urbanizace,“ říká šéf Pražského institutu a plánování hlavní města Prahy (IPR) Ondřej Boháč.
Magistrála je jedním z hlavních témat Prahy. Uvažovalo se o jejím zúžení či "polidštění". Uvažovalo se dokonce o jejím zahloubení. „I toto řešení se prověřovalo, ukázalo se ale jako neproveditelné, přesněji - výše nákladů při tom by nedávala ekonomický smysl,“ vysvětluje Ondřej Boháč.
K tomu, aby se magistrála proměnila na moderní městskou třídu není ale podle Boháče potřeba ani měnit její šíři. „Například i v Barceloně mají kapacitně podobné komunikace, vypadají tam ale jinak a fungují jako městské třídy,“ dodává Boháč.
Jenom dva pruhy, širší chodníky, předzahrádky a nové byty navrhuje architekt Dominik Vácha do ulice 5. května.
Magistrála trhá Pankrác na dvě půlky. Šlo by to změnit
Reality
A jak toho docílit? Receptem je podle Boháče urbanizace. Dopravní tepna se dá na mnoha místech obestavět. A takové domy mohou podobně jako v Barceloně přinést i ohromný byznys.
Takové proměny s sebou ale nutně musí přinést například i zeefektivnění řízení dopravy, což znamená například zúžení pruhů nebo přidání dalších semaforů.
V dalším díle podcastu Realitní Club, který již zítra ráno bude k poslechu na podcastových platformách, jsme se šéfem pražských plánovačů probírali Metropolitní plán, územní plán ale i motýly Davida Černého na Máji.
Pražskou magistrálu čekají další změny. Kromě nového osvětlení a dopravního značení plánuje město také rozšíření chodníků a nové přechody. V pondělí pražskými radními schválená studie počítá i s radikálnějším zásahem. Před secesní Fantovou budovou, která je odbavovací halou hlavního nádraží, zmizí jeden jízdní pruh.
Nová magistrála. V Praze před hlavním nádražím zmizí jeden pruh
Reality
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.