Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Negrelliho viadukt je bariérou mezi Karlínem a historickým centrem Prahy. Má větší potenciál, říká radní Hlaváček

Už v říjnu by měl být první oblouk Negrelliho viaduktu přístupný veřejnosti.
Se svolením TSK
Petra Jansová

Už na podzim se Negrelliho viadukt otevře veřejnosti. Konkrétně jde o oblouk číslo 36, který bude dva roky fungovat ve zkušebním provozu jako pražské informační centrum.

Reklama

První stavební úpravy mostního oblouku začaly. Po jeho zasklení bude prostor sloužit veřejnosti jako informační centrum. Otevřít se má letos na podzim, konkrétně v listopadu. Výjimečný prostor v technické památce bude ale zatím fungovat ve zkušebním provozu. Cílem je zjistit, zda a jak provoz ovlivňuje historickou stavbu. 

„Správa železnic nebo třeba Národní památkový ústav budou testovat vliv provozu, tedy například vytápění objektu, na památkově chráněnou stavbu,“ přibližuje Petr Hlaváček, radní pro rozvoj Prahy.

Takto by mohlo vypadat nové nádraží v Bubnech-Zátorech.

FOTOGALERIE: Vlakem z Úval do Černošic přes Karlovo náměstí. Na „hlavák“ se bude jezdit pod zemí

Desítky nových příměstských i dálkových linek železničních linek má v budoucnu pojmout pražské Hlavní nádraží. Vzniká studie, která vlaky „pošle" pod nynější úroveň a podle níž vzniknou v centru i nové zastávky - třeba na Karlově náměstí.

Přečíst článek

Negrelliho viadukt je zatím nežádoucí bariérou

Negrelliho viadukt i přes svou architektonickou a historickou hodnotu je podle Petra Hlaváčka z urbanistického hlediska bariérou oddělující Karlín od historického centra Prahy. Takže další využití jeho potenciálu je víc než žádoucí.

Samotné konstrukce vestavby jsou navrženy jako zcela demontovatelné. Jako průchod a průjezd pod viaduktem slouží vedlejší portály, které překlenují Sokolovskou ulici. Plán vestaveb a urbanistické koncepce okolí viaduktu připravoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), o oblouky se bude starat městská společnost Trade centre Praha (TCP).

Pro pěší a cyklisty se 28. července 2023 otevírá nová lávka z Holešovic do Karlína.

FOTOGALERIE: HolKa se otevírá světu. Jak vypadá lávka mezi Holešovicemi a Karlínem za stovky milionů?

Pěší a cyklisté si mohou nově zkrátit cestu z Holešovic do Karlína přes Štvanici. Dnes v poledne se pro ně otevře nová zhruba 300 metrů dlouhá lávka, která obě části propojí. Lávka za necelých 300 milionů korun měla být původně otevřena letos v únoru. Termín se však zpozdil kvůli stavebním potížím, protože dělníci narazili v plavebním kanále na složitější geologické podmínky, než se čekalo. Autorem stavby je architekt Petr Tej. Podívejte se ve fotogalerii, jak moderní lávka vypadá.

Přečíst článek

Pokud zkušební provoz dopadne dobře, tedy nepotvrdí se, že by negativně ovlivňoval technickou památku, budou posléze využívány všechny mostní oblouky. Pro komerční využití se počítá se 40 procenty z nich. Nájemci dostanou smlouvu na pět let s možností ji následně po dvou letech prodlužovat. Stejný počet prostor bude určen pro tzv. kreativní pronájem s tříletou nájemní smlouvou. Zbytek oblouků bude sloužit pro start-upy, které dostanou prostor do pronájmu na jeden rok.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.

Obchodní dům Máj

Kultovní obchoďák Máj se dočká rekonstrukce. Padesát let od otevření

Ikonickou pražskou budovu vlastní pražská rodina Klánů. Na aktuální rekonstrukci se podílejí původní architekti ze slavného studia SIAL. Rekonstrukce slavných obchodních domů jsou v současnosti velkým trendem.

Přečíst článek

Martin Krupauer

Celé pohraničí je vlastně takový brownfield, říká architekt Krupauer

Brownfield? To přeci není jen Smíchov. Zanedbané plochy bez využití existují i v mnohem méně atraktivních lokalitách. „Pohraničí je v podstatě jeden velký brownfield. Vtisknout nebo vrátit takovým místům život, to je jiná architektonická disciplína,“ říká Martin Krupauer, majitel a zakladatel architektonického ateliéru A8000, v dalším díle podcastu Realitní Club.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Dušan Kunovský z Central Groupu na snímku z roku 2019

Kunovský přikoupil pozemky u bývalého brownfieldu Tesly Hloubětín. Postaví na nich další tisícovku bytů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme