Nastalo zlaté období pro developery. Je čas žraloků
Prodej bytů v Praze rychle roste. Za první čtvrtletí se prodalo 2550 jednotek, což je o šedesát procent víc než ve stejném období loňského roku. Jde o prodejně nejúspěšnější první čtvrtletí za dlouhou dobu. Vše nasvědčuje tomu, že letošní rok bude v prodeji bytů rekordní.
Developeři si pořád stěžují, že jim nejsou povolovány stavby. Mají pravdu, nejsou. Stavební úřady jsou v rozkladu. A stát s tím nic nedělá. Vláda je v této situaci jako nějaká slabá moucha přilepená na skle, která čeká, až ji někdo zaplácne.
Ale tato situace není pro developery vlastně tak špatná. Dokáží generovat neuvěřitelné zisky. Ceny nemovitostí rostou meziročně v Česku nyní asi o deset procent, praví analýza odborné společnosti Flat Zone Víta Sourala, která sbírá data z trhu.
Na celé situaci vydělává spousta firem. Například hypoteční trh poskytl v porovnání s minulým rokem asi o 80 procent více hypoték.
Chceme každý rok expandovat do jedné země, říká Martin Ponzer, šéf platformy Bezrealitky. To je značka společnosti European Housing Services (EHS). Bezrealitky je jedničkou na trhu v přímých realitních transakcích, tedy bez potřeby platit provizi realitnímu makléři. A zároveň jeden z nejnavštěvovanějších českých realitních webů.
V Brně chtějí lidé domy, v Praze byty, říká šéf Bezrealitky
Reality
„Bytový trh v Praze zaznamenal prodejně nejúspěšnější začátek nového roku za posledních minimálně 15 let,“ prohlásil nedávno Dušan Kunovský, majitel Central Group, největšího stavitele bytů v Praze. Druhou fázi na bývalém nádraží Žižkov už má téměř dokončenou, staví rychle.
Na této vlně úspěchu realitního trhu, který je údajně v krizi, ale ve skutečnosti se mu skvěle daří, se vezou další. „Například u světel pracujeme s náladami. Jako příklad uvedu obývák. Přijdete do obýváku a rozsvítíte si. A když se chcete dívat na televizi, ztlumíte světlo. Většinou to děláte pořád stejně. My děláme to, že na zdi je tlačítko, které zmáčknete, a celá místnost se uvede do optimálního režimu,“ prozradil v podcastu Realitní Club Pavel Lískovec, ředitel českého zastoupení společnosti Loxone.
Solární panely, tepelná čerpadla nebo rekuperace. A další detaily kolem bydlení. To jsou systémy, které společnost Loxone ovládá tak, aby dobře a jednoduše sloužily. Ať už majitelům rodinných domů, nebo i firmám a restauracím.
Vyladíme domácnost tak, že bude myslet za vás, říká Pavel Lískovec z Loxone
Reality
Ani Pavel Šatný, spolumajitel společnosti Doornite z Jihlavy, největšího výrobce dveří v Česku, si nestěžuje. „Jsme nejsilnější v Česku a na Slovensku, které pokládáme za náš domácí trh. V Česku jsme největším výrobcem dveří,“ říká Šatný. V Doornite vesele prodávají do ciziny. Naším exportním trhem firmy jsou země bývalé Jugoslávie, kde hodně silní zejména v Chorvatsku, Slovinsko nebo Srbsko a Bosna.
Doornite je dalším příkladem české firmy, který ukazuje, že přestože v Česku není dobrý progresivní růst, a je otázka, kdy nastane, tak jsou tu nové příležitosti. Je čas pro žraloky.
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.