Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kotva se zbavila azbestu. Sanace trvala osm měsíců a probíhala pod přísným dohledem

Obchodní dům Kotva
Kotva, užito se svolením
 nst
nst

V pražském obchodním domě Kotva byla po osmi měsících dokončena rozsáhlá sanace azbestu. Práce probíhaly pod dohledem Hygienické stanice hlavního města Prahy a akreditovaného inspekčního orgánu. Výsledky měření potvrdily splnění všech bezpečnostních limitů.

Rozsáhlá sanace azbestu v ikonickém obchodním domě Kotva skončila po osmi měsících. Podle investora probíhaly všechny práce v souladu s platnou legislativou a pod stálým dohledem Hygienické stanice hlavního města Prahy i nezávislého inspekčního orgánu Foster Bohemia.

Sanační práce začaly letos v únoru po předchozím stavebně-technickém průzkumu, který přesně zmapoval výskyt azbestu. Na jeho základě byl vypracován schválený technologický postup prací. Samotná sanace probíhala ve třech etapách – nejprve v interiérech budovy, poté na fasádě a nakonec na střeše objektu.

FOTOGALERIE: Prohlédněte si historické snímky obchodního domu Kotva

Sanaci prováděla specializovaná společnost DILMUN SYSTEM. Po celou dobu probíhala nad rámec běžných požadavků kontrola účinnosti a bezpečnosti prací. Inspektoři dohlíželi mimo jiné na dodržování tlakových podmínek v hermeticky uzavřených kontrolovaných pásmech a prováděli průběžná měření koncentrací azbestových vláken mimo sanační zóny.

Hygienická stanice během prací provedla osm neohlášených kontrol. Zkoumala především technologii odstraňování azbestu a dodržování bezpečnostních postupů. Všechna měření koncentrací azbestových a minerálních vláken podle úřadu vyhověla stanoveným limitům.

Azbest odstraněn

Během sanace bylo bezpečně odstraněno a zlikvidováno několik set tun azbestového materiálu. Odpad byl stabilizován, hermeticky zabalen a následně odvezen k ekologické likvidaci na skládku nebezpečného odpadu.

„Bezpečnost pracovníků i obyvatel byla při odstraňování azbestu naší absolutní prioritou. Kromě standardního dohledu jsme zapojili i nezávislý inspekční orgán, který prováděl průběžné měření a kontrolu všech postupů,“ uvedla Jana Vrábelová, šéfka developmentu pro střední a východní Evropu společnosti Generali Real Estate.

Akreditovaná inspekční zpráva potvrdila, že sanace splnila veškerá bezpečnostní kritéria. Dokument bude archivován po dobu minimálně 40 let.

Francie zasáhla proti Sheinu. Nesmí v zemi podnikat, dokud si „neuklidí“ web

Francie zasáhla proti Sheinu. Nesmí v zemi podnikat, dokud si „neuklidí“ web

Shein čelí dalšímu skandálu. Francie mu ve středu zakázala působit na svém území, dokud neprokáže, že jeho online tržiště splňuje evropské zákony. Stalo se to ve stejný den, kdy Shein otevíral svůj první kamenný obchod na světě, a to právě v Paříži.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Související

Pražský obchodní dům Kotva začnou dnes rok od uzavření rekonstruovat stavbaři.

Postavili ji Švédové, reprezentovat měla socialistický luxus. Teď budou Kotvu rekonstruovat

Přečíst článek

EU přitvrzuje. Rusové přijdou o víza pro opakovaný vstup

Ruský prezident Vladimir Putin
ČTK
 ČTK

Evropská unie se chystá dále zpřísnit vízová pravidla platná pro občany Ruska a pro většinu z nich ukončit vydávání víz pro opakovaný vstup do schengenského prostoru. Informuje o tom server Politico s odvoláním na nejmenované unijní činitele.

Brusel po ruském vpádu na Ukrajinu v roce 2022 Rusům ztížil možnost získávat schengenská víza, když zrušil dohodu o zjednodušení vízového režimu. Nově by měli získat povolení pouze pro jednorázový vstup. Výjimka by se podle Politica vztahovala na humanitární důvody a lidi, kteří mají i občanství některé ze zemí EU.

Někteří členové unie, například baltské státy, zašly ještě dál a Rusům zakázaly na své území jezdit nebo jim tuto možnost výrazně omezily, připomíná Politico. Liberální v této věci naopak zůstává Itálie, Francie, Španělsko a vůči Moskvě celkově vstřícné Maďarsko. Vydávání víz zůstává v kompetenci jednotlivých zemí EU, takže Evropská komise může proces ztížit, zavést plošný zákaz vstupu ale nemůže.

Loni schengenská víza podle dat unijní exekutivy získalo více než půl milionu Rusů, což je výrazně více než v roce 2023, ale hluboko pod úrovní z dob před ruským vpádem na Ukrajinu. V roce 2019 evropské úřady vydaly víza více než čtyřem milionům občanů Ruské federace.

Očekává se, že EU nová, přísnější pravidla, jejichž smyslem je omezit počet Rusů přijíždějících do unie, schválí ještě tento týden.

V rámci nedávno přijatého 19. balíku protiruských sankcí se EU na základě českého návrhu chystá omezit pohyb ruských diplomatů po schengenském prostoru.

Palina Šarenda-Panasjuková

Okupace bez tanků. Bývalá politická vězeňkyně popsala, jak Rusko ovládlo Bělorusko

Situace v Bělorusku je podle běloruské lidskoprávní a politické aktivistky Paliny Šarendy-Panasjukové natolik kritická, že zemi už nelze považovat za suverénní stát. Uvedla, že režim běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka funguje výhradně díky ruské podpoře a že Bělorusko se stalo okupovaným územím. Nicméně i přesto věří v to, že běloruský národ si uchoval sílu a touhu po svobodě.

Přečíst článek

Související

Evropské vítězství ve vzduchu: proč je dnes Airbus o třídu výš než Boeing

Airbus A350 neo
ČTK
Zdeněk Pečený

Souboj mezi americkým Boeingem a evropským Airbusem se nevede jen ve vzduchu, ale i na burze. Zatímco Airbus během posledních let vytrvale roste a láká investory stabilními výsledky, Boeing se stále potýká s následky krizí, které začaly už před pandemií. Rozdíl v kondici obou firem je dnes propastný.

Akcie Boeingu dosáhly historického maxima začátkem března 2019, kdy se obchodovaly kolem 430 dolarů. Poté ale přišly dvě tragické havárie modelu 737 MAX, globální uzemnění flotily a série interních kontrol kvality. Pandemie covid-19 letecký průmysl ochromila – a Boeing zasáhla dvojnásob: propadem poptávky i reputace.

Na konci roku 2024 se stal největším poraženým indexu Dow Jones, když jeho akcie během roku ztratily zhruba třetinu hodnoty. Dnes se pohybují kolem 200 dolarů za kus, tedy na méně než polovině předkrizové úrovně.

Airbus A320

Boeing sesazen. Nejprodávanějším letadlem světa je Airbus A320

Letadlo řady A320 od evropského výrobce Airbus překonalo konkurenční americký stroj Boeing 737 a stalo se nejvíce dodávaným dopravním letadlem na světě. Desítky let starý rekord Boeingu padl poté, co Airbus další z těchto strojů dodal saúdskoarabské společnosti Flynas. Počet dodaných letounů A320 od zahájení provozu v roce 1988 se tak zvýšil na 12 260.

Přečíst článek

„Boeing se na začátku roku 2019 těšil velkému boomu, nicméně ten začal upadat po uzemnění letounů typu 737 MAX,“ říká Tomáš Cverna, analytik XTB.
Podle Kryštofa Míška z Argos Capital poslední kvartály ukazují známky stabilizace: tržby ve třetím čtvrtletí 2025 meziročně vzrostly o 31 procent a volný cash flow překonal očekávání trhu.

„Přesto samotná čísla zastínil účetní odpis 4,9 miliardy dolarů kvůli dalšímu odkladu modelu 777X,“ dodává Míšek. Tento nový letoun, klíčový pro návrat Boeingu do ziskovosti, se stal symbolem vleklých problémů s výrobou i certifikacemi.

Airbus: stabilita místo turbulence

Na opačné straně Atlantiku píše Airbus zcela jiný příběh. Po propadu během pandemie se jeho akcie postupně vyšplhaly k novým maximům a na konci října 2025 se obchodují okolo 216 eur za akcii – jen těsně pod historickým rekordem.

Airbus A350 neo

Trumpova cla Airbus nepoloží. Firma v budoucnu dodá víc letadel než očekávala

Evropský výrobce letadel Airbus zlepšil výhled poptávky po letadlech na příštích 20 let. Firma uvedla, že odvětví překoná současnou vlnu obchodního napětí a že v období let 2025 až 2044 výrobci dodají na trh celkem 43 420 dopravních letadel. To by bylo o dvě procenta více, než Airbus uváděl v předchozí prognóze zveřejněné před rokem.

Přečíst článek

Firma těží z vysoké poptávky po úzkotrupých letadlech a stabilní produkce. „Airbus prošel obdobím pandemie výrazně lépe a za minulý fiskální rok zveřejnil rekordní backlog,“ upozorňuje Cverna.

Podle Lukáše Rašky z Portu těžil z potíží konkurenta, obnovil výrobu rychleji, má stabilnější finanční výsledky a úspěšně navyšuje dodávky i objem objednávek. Rozdíl se odráží i ve valuacích: „Airbus se obchoduje za 32násobek letošních očekávaných čistých zisků, zatímco Boeing bojuje se zápornou EBITDA,“ doplňuje Cverna.

Dva přístupy, dvě strategie

Z dlouhodobého hlediska ale oba těží z podobného trendu. „Je třeba pravidelná obnova starších letadel a roste tlak na ekologičtější provoz,“ připomíná Raška.

Airbus vstupuje do tohoto prostředí jako stabilní lídr, Boeing zůstává sázkou na obrat. „Další růst nemusí hned tak přijít,“ uzavírá Míšek, podle kterého sázka na zotavení z minulých krizí už z velké části proběhla.

Airbus tak potvrzuje, že i v letectví platí staré burzovní pravidlo: kdo letí příliš vysoko, padá nejhlouběji – a kdo drží stabilní kurz, ten vítězí.

DISCLAIMER: Tento článek není oficiální analýza trhů ani investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké investiční instrumenty. Investování vždy nese i rizika, proto si před nákupem akcií udělejte vlastní analýzu a vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.

Související

Doporučujeme