Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Byt prodáte i díky fotce z mobilu. Ale pod cenou, říká makléř roku

Makléř roku 2023 sítě Remax  Artem Saykin
Remax, užito se svolením
Zdeněk Pečený

Nejvýkonnější makléř společnosti Remax Artem Saykin loni prodal 77 nemovitostí a na provizích vydělal 9,5 milionu korun. Remax si z toho vzal 1,5 milionu. Další milion Saykin utratil za reklamu. „Důležité je, aby byl člověk vidět. Úspěch přichází s dobrým marketingem,“ říká TOP makléř v rozhovoru pro newstream.cz.

Reklama

Artem Saykin se stal ve svých 25 letech jedním z nejlepších realitních makléřů pro RE/MAX Česká republika. Své klienty si získává díky originálnímu marketingu na sociálních sítích. Vydělené peníze rozděluje mezi nemovitosti na dlouhodobý pronájem a krátkodobé „flipy“ nemovitostí. Jeho hrubý majetek v investicích se blíží 100 milionům korun.  


Patří vám ocenění nejvýkonnějším makléř sítě Remax za loňský rok. Kolik jste Remaxu přinesl?

Bylo to těsné vítězství. Na provizích jsem udělal 9,5 milionu korun. Kancelář si z toho vzala asi 1 až 1,5 milionu. Zbylo mi něco tedy něco málo přes 8 milionů korun.

Split s realitkou není tedy zaběhnutých 80:20?

Ta pásma jsou různá, každá realitka to má jinak. Platí, že čím více vyděláte, tím lepší máte split. Když u nás člověk začíná, tak dostává 50 až 60 procent. Když už dělá zajímavější čísla, dostane se rychle třeba na 90 procent.

Jaký byl na realitním trhu loňský rok?

Prodejní provize z celého Remaxu za loňský rok byly přes miliardu korun. Třetí rok po sobě jsme měli přes miliardu, a to byl loňský rok dost náročný. V první polovině roku pokračoval útlum, změnilo se to až v druhé půli roku. Ti, co museli prodávat, pochopili, že musejí jít s cenou dolů. Banky zase začaly vysílat signály, že jsou ochotny zlevnit hypotéky. Od léta loňského roku vidíme nárůst o 20 až 25 procent. Trh ožívá, vrací se na něj optimismus.

Petr Morcinek: Propad cen nemovitostí je vizitkou neschopných realiťáků

Ceny nemovitostí padají a s nimi velká část realitního trhu. Roste nervozita a napětí. A v tisku se objevují realitkami živené titulky, které se klientům snaží vnutit, že doba je zlá a výhodně prodat není možné. Jenže situace je z mého pohledu jiná. Většina z těch, kteří prodávají se slevou, totiž nevyčerpají většinu možností, jak to dělat jinak a lépe, píše v komentáři pro Newstream Petr Morcinek, majitel realitní společnosti M&M Reality.

Přečíst článek

Jaký byl loňský rok ve srovnání s tím předchozím?

Za celý trh byl rok 2023 byl mírně pod rokem 2022. Pokud budu mluvit za sebe, tak rok 2022 byl o něco složitější než ten loňský. Spousta obchodů se nedotáhla, přišla válka, rostly sazby.

Realitní makléři obecně neměli u veřejnosti moc dobré renomé. Už se to mění?

Myslím, že se pověst makléřů zlepšuje. Sám na tom usilovně pracuji a na svoji práci mám pozitivní ohlasy. V naší profesi, tak jako i jinde, funguje doporučení spokojených klientů. Mám výhodu, že mě lidé znají ze sociálních sítí nebo YouTube.   

V USA je realiťák něco jako celebrita. Od toho jsme v Česku ještě daleko?

Spojené státy jsou specifické. Je to obří trh. Obě strany, tedy kupující i prodávající, tam mají svého realiťáka. A taková videoprohlídka luxusní kalifornské vily, na to se opravdu hezky kouká. Ale aby Česko mělo svého Ryana Serhanta? O tom pochybuji.

V první epizodě nového pořadu Realitní jednohubky se představují Jiří Pácal, Milan Roček, Libor Ostatek. Moderuje Dalibor Martínek.
video

Nový fenomén. Na trhu s byty a domy řádí nemovitostní „šmejdi“. Kupují podíly a vydírají majitele

Na českém realitním trhu se rychle rozvíjí nový trend. Vykupování minoritních podílů v nemovitostech. Spekulanti, skrytí za různými firmami, se zaměřují na vykupování nesplacených podílů, například v dědickém řízení, aby potom žádali jejich zhodnocení od většinového vlastníka nemovitosti. Na nový trend upozorňuje Milan Roček ze společnosti Dataligence, jehož firma sleduje realitní transfery. Na toto téma přišla řeč v rámci nového pořadu Realitní jednohubky, který od dnešního dne můžete pravidelně sledovat na newstream.cz. Realitní jednohubky natáčíme v pražském hotelu Falkensteiner.

Přečíst článek

Ani o to sám neusilujete?

Mě by stačilo, kdyby si lidé vybavili mé nezvyklé jméno (smích).

Dva makléři, to je také poloviční provize…

Ano, dělí si pět šest procent z ceny nemovitosti. A makléři v USA mají také enormně vysoké náklady. Také to tam není jen růžové.

A jak se v konkurenci makléřů prosadit?

Důležité je, aby byl člověk vidět. Je to o marketingu. Čím více je člověk vidět, tím více důvěryhodnosti bude mít. Nechci, aby to vyznělo špatně, ale kdo bude hned od začátku investovat 200 tisíc měsíčně do reklamy na Facebooku…

Takže stačí nasypat hodně peněz do marketingu?

Tak to není žádné tajemství, tak funguje marketing. Nakonec to ale vždy musí být podloženo i tou prací. Osobní reference pořád fungují nejvíce. Zakázky mám pořád 50:50 z online marketingu a z doporučení lidí.

David Krajný, šéf Remaxu

Majitel Remaxu David Krajný: Nastává revoluce v prodeji bytů

Majitel největší české realitní společnosti RE/MAX David Krajný pokračuje v rozšiřování byznysu. Nově získal poloviční podíl ve společnosti, která má licenci na síť realitních kanceláří na Ukrajině. V současnosti vede Krajný více než 220 franšízových realitních kanceláří v Česku a na Slovensku. Krajný poskytl Newstreamu rozhovor pro jarní číslo magazínu Realitní Club.

Přečíst článek

Kolik jste loni investoval do reklamy?

Jen do facebookových reklam jsem loni dal 1,15 milionu korun. Pak je tam ještě YouTube, což nemám přesně spočítané, ale bude to 200 až 300 tisíc. Je to vysoké číslo, ale musím říci, že mi to funguje skvěle.

Veřejnost si doteď možná myslela, že je to byznys s téměř nulovými náklady.

Nejen veřejnost, často jsou o tom přesvědčeni i začínající makléři. Vypadá to lákavě, získat zakázku, nafotit byt na mobil a dát nabídku na Sreality.cz. Takhle já to dělat nechci a nebudu. Připravujete se o možnost to prodat za nejlepší možnou cenu.

Z hlediska marketingu a prodeje fungují více realitní servery nebo sociální sítě?

Z deseti zájemců, které zhruba potřebuji k prodeji nemovitosti, jich 5 přijde z portálů a 5 ze sociálních sítí. Typově jsou to úplně jiní zájemci. Ty na portálech jsou zkušenější, vědí, co chtějí. Ti ze sociálních sítí jsou spíše z té lokality a teprve se rozhlížejí.

Petr Sklenář, hlavní ekonom J&T Banky

Čekat na levnější hypotéku nedává smysl, říká ekonom Petr Sklenář

Snížení sazeb ČNB o půl procentního bodu je adekvátní ekonomické situaci, říká hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář. Hypoteční banky podle něj s poklesem již kalkulovaly a zahrnuly ho do aktuálních nabídek. Čekat na levnější hypotéku tedy podle Sklenáře nemá smysl. Na jakou úroveň úrokové sazby letos poklesnou?

Přečíst článek

Jaká máte očekávání od letošního roku?

Doufám, že se základní sazba ČNB dostane třeba na tři procenta. Vidím, že na realitním trhu zájem roste, kalendář se mi plní prohlídkami. Roky 2022 a 2023 tak „jednoduché“ nebyly. Rozhodování o tom, vzít si hypotéku uspíší také nový zákon o spotřebitelském úvěru, jehož účinnost nabude později v tomto roce. Kdo si hypotéku vezme do té doby, budou se na něj ještě vztahovat stará pravidla a bude moci v budoucnu úvěr refinancovat téměř bezplatně.

Myslím, že řada lidí také vnímá, že nastává období, kdy nemovitosti zase začnou docházet. Jakmile klesnou úroky, tak ceny půjdou nahoru. Jen zatím nevíme, jak moc to bude divoké. Klienti na prohlídkách už mi říkají, že zejména investiční nemovitosti mizí z trhu rychle.

Vy sám investuje do nemovitostí?

Poměrně brzo po nástupu do realitky jsem s tím začal. Vnímal jsem potenciál nemovitostí a nebál se riskovat. Skládal jsem zálohy na menší byty u developerů v projektech, které měly být dostavěné třeba za tři roky a spoléhal na to, že do té doby seženu financování. Sázel jsem na to, že ceny porostou. Nakupoval jsem garsonky za 2,7 milionu a dnes stojí 4,5 milionu. Nyní jsem dost zainvestoval do družstevních bytů, tam je výhoda, že člověk nemusí řešit hypotéku. Když už je člověk na hraně bonity, tak jsou družstevní byty super možnost.

Nemáte na vlastní? Družstevní byty lze pořídit levněji. Kde na ně vzít peníze

Družstevní byty mají v České republice mnohaletou tradici a v posledních letech zažívají renesanci. Do těchto obvykle panelových bytů se zřejmě pro jejich nižší pořizovací cenu stěhuje řada mladých rodin. a upřednostňuje tak družstevní formu vlastnictví před jinou. Jedním z důvodů může být například nižší pořizovací cena. Pokud ale kupující nemají k dispozici hotovost a musí nový byt financovat úvěrem, mohou narazit na problém. Hypotéka na družstevní nemovitost má totiž svá specifika.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Marian Jurečka, ministr práce a sociálních věcí a Ivan Bartoš, ministr pro místní rozvoj

Jurečka a Bartoš. Dva muži, kteří stojí za kolapsem českého trhu s bydlením

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme