Po dvou letech pandemie se lidé těšili na cestování. Jenže jim prudce zdražují letenky
Rostoucí ceny letenek v současné době šokují mnohé cestovatele. Ti si po dvou letech protipandemických opatření, která tvrdě zasáhla cestovní ruch, chtěli vynahradit ztracené příležitosti. Rostoucí náklady na paliva v kombinaci s vysokou poptávkou po létání však nutí letecké společnosti zvyšovat ceny. Cestovní ruch tak opět čeká nelehká doba.
Ve většině světa včetně Česka se v posledních týdnech výrazně ruší protiepidemická opatření, neboť pandemie covidu ustupuje. Jenže dlouho očekávaný konec cestovních omezení se v současné době potkává s jiným problémem – zvyšujícími se cenami energií a pohonných hmot, uvedla agentura Bloomberg.
Průměrná cena za zpáteční letenku na některém z vnitrostátních letů v USA nyní dosahuje kolem 300 dolarů, což je podle Bloombergu s odkazem na cestovní vyhledávač Hopper Price Tracker o 36 procent více od začátku letošního roku a zároveň o stejnou míru více než přede dvěma lety při začátku pandemie.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.
Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Leaders
Průměrná cena mezinárodní letenky pak podle Hopper Price na začátku března činila 767 dolarů, zatímco o dva měsíce dříve to bylo 647 dolarů. V březnu 2020 pak průměrná cena činila 712 dolarů.
Hlavním problémem leteckých společností je nyní rostoucí cena leteckého paliva, která letos vzrostla o 45 procent na 3,29 dolaru za galon. Začátkem tohoto měsíce ceny dosáhly 4,07 dolaru, což je nejvíce od roku 2008. Letecké palivo tvoří asi 20 až 25 procent ročních provozních nákladů leteckých společností, ukazují data Bloomberg Intelligence.
Ruské ministerstvo dopravy aktualizovalo seznam přímých letů z Ruska do zahraničí. Tamní letouny přijímá jen 20 zemí. Z Evropy mohou Rusové létat jen do Srbska, Běloruska a Turecka.
Rusové mohou létat jen do 20 zemí na světě
Money
To vše prodražuje i provoz komerčních letadel, zejména poté, co ve Spojených státech a Velké Británii v rámci protiruských sankcí zakázali dovoz ruské ropy, což znamenalo prudký nárůst ceny ropy až na 130 dolarů za barel. To a zároveň vyšší poptávka po dálkových letech znamená, že zájemcům o výlet do cizí země rostou náklady na letenky.
Ceny letenek ale začaly růst ještě předtím, než ruská invaze na Ukrajinu uvrhla trh s ropou do chaosu, a to díky prudkému oživení poptávky s ustupující pandemií. A protože některé aerolinky uzavírají kontrakty na dodávku leteckého paliva měsíce dopředu, odborníci tvrdí, že to nejhorší může teprve přijít, poznamenal Bloomberg.
Průměrné ceny zpátečních letenek na vybraných trasách v USA:
pramen: Bloomberg, Hopper Price Tracker
Některé firmy dokonce škrtají plánované lety, aby se s tím vypořádaly. Společnost Alaska Air Group oznámila snížení počtu letů v první polovině roku až o pět procent a Allegiant Air ve druhém čtvrtletí o pět až deset procent.
Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN.
Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci
Politika
Možnost koupit si levné letenky je stěží otázkou života a smrti, podotýká Bloomberg. Ale to, jak spotřebitelé reagují na zvýšení, má významné důsledky pro ekonomiku a mohlo by to ohrozit cestovní ruch, který se stále vzpamatovává z prudkého poklesu poptávky v době pandemie.
„Ceny letenek byly poslední dva roky nízké, protože dopravci používali nízké tarify, aby soutěžili o rezervace klientů,“ řekl Hugh Aitken, viceprezident letů na webu Skyscanner pro rezervace cest. „Nicméně během posledních několika měsíců silná poptávka po domácím cestování v USA umožnila leteckým společnostem ceny letenek blíže úrovním před pandemií, aby se vrátily k ziskovosti,” dodal.
> > > > > Vše o inflaci čtěte zde < < < < <
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.