Po dvou letech pandemie se lidé těšili na cestování. Jenže jim prudce zdražují letenky

Rostoucí ceny letenek v současné době šokují mnohé cestovatele. Ti si po dvou letech protipandemických opatření, která tvrdě zasáhla cestovní ruch, chtěli vynahradit ztracené příležitosti. Rostoucí náklady na paliva v kombinaci s vysokou poptávkou po létání však nutí letecké společnosti zvyšovat ceny. Cestovní ruch tak opět čeká nelehká doba.
Ve většině světa včetně Česka se v posledních týdnech výrazně ruší protiepidemická opatření, neboť pandemie covidu ustupuje. Jenže dlouho očekávaný konec cestovních omezení se v současné době potkává s jiným problémem – zvyšujícími se cenami energií a pohonných hmot, uvedla agentura Bloomberg.
Průměrná cena za zpáteční letenku na některém z vnitrostátních letů v USA nyní dosahuje kolem 300 dolarů, což je podle Bloombergu s odkazem na cestovní vyhledávač Hopper Price Tracker o 36 procent více od začátku letošního roku a zároveň o stejnou míru více než přede dvěma lety při začátku pandemie.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.
Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Leaders
Průměrná cena mezinárodní letenky pak podle Hopper Price na začátku března činila 767 dolarů, zatímco o dva měsíce dříve to bylo 647 dolarů. V březnu 2020 pak průměrná cena činila 712 dolarů.
Hlavním problémem leteckých společností je nyní rostoucí cena leteckého paliva, která letos vzrostla o 45 procent na 3,29 dolaru za galon. Začátkem tohoto měsíce ceny dosáhly 4,07 dolaru, což je nejvíce od roku 2008. Letecké palivo tvoří asi 20 až 25 procent ročních provozních nákladů leteckých společností, ukazují data Bloomberg Intelligence.
Ruské ministerstvo dopravy aktualizovalo seznam přímých letů z Ruska do zahraničí. Tamní letouny přijímá jen 20 zemí. Z Evropy mohou Rusové létat jen do Srbska, Běloruska a Turecka.
Rusové mohou létat jen do 20 zemí na světě
Money
To vše prodražuje i provoz komerčních letadel, zejména poté, co ve Spojených státech a Velké Británii v rámci protiruských sankcí zakázali dovoz ruské ropy, což znamenalo prudký nárůst ceny ropy až na 130 dolarů za barel. To a zároveň vyšší poptávka po dálkových letech znamená, že zájemcům o výlet do cizí země rostou náklady na letenky.
Ceny letenek ale začaly růst ještě předtím, než ruská invaze na Ukrajinu uvrhla trh s ropou do chaosu, a to díky prudkému oživení poptávky s ustupující pandemií. A protože některé aerolinky uzavírají kontrakty na dodávku leteckého paliva měsíce dopředu, odborníci tvrdí, že to nejhorší může teprve přijít, poznamenal Bloomberg.
Průměrné ceny zpátečních letenek na vybraných trasách v USA:

pramen: Bloomberg, Hopper Price Tracker
Některé firmy dokonce škrtají plánované lety, aby se s tím vypořádaly. Společnost Alaska Air Group oznámila snížení počtu letů v první polovině roku až o pět procent a Allegiant Air ve druhém čtvrtletí o pět až deset procent.
Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN.
Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci
Politika
Možnost koupit si levné letenky je stěží otázkou života a smrti, podotýká Bloomberg. Ale to, jak spotřebitelé reagují na zvýšení, má významné důsledky pro ekonomiku a mohlo by to ohrozit cestovní ruch, který se stále vzpamatovává z prudkého poklesu poptávky v době pandemie.
„Ceny letenek byly poslední dva roky nízké, protože dopravci používali nízké tarify, aby soutěžili o rezervace klientů,“ řekl Hugh Aitken, viceprezident letů na webu Skyscanner pro rezervace cest. „Nicméně během posledních několika měsíců silná poptávka po domácím cestování v USA umožnila leteckým společnostem ceny letenek blíže úrovním před pandemií, aby se vrátily k ziskovosti,” dodal.
> > > > > Vše o inflaci čtěte zde < < < < <
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.